رواية لحظة غضب البارت السابع 7 بقلم نور عصام
رواية لحظة غضب السابع 7
فجر. شاورت بصوباعها وقالت ل يونس قسما بربي اقطعهالك
يوسف. بصوت عالي مسك ايده وقال انت اتجننت ولا ايه ازاي تفكر مجرد ااتفكير انك تمد ايدك عليها
فتحي. ايه يا يوسف انت مش،شايفها بتتكلم ازاي
يوسف. تتكلم زي ما هي عايزه لكن يفكر يمد ايده دا انا اقتله
يونس. هي سايبه ولا ايه وبعدين هي اللي غلطت الاول
فجر. انا ما غلطش انا قولت الحقيقه
يونس. حقيقه
فجر. ايوا حقيقه راجل متجوز وعايش ححياته مع مراته ومستني ربنا يرزقه بطفل مادام مفيش عيب وتيجي اختك تلف عليه وتقنعه يتجوزها يبقي دا اسمه ايه
يونس. احترمي نفسك
فجر. انا محترمه شوف انت بقا
يونس. قسما بالله
يوسف. بحده اياك تكمل فاهم
شرين. عرفه ان فجر معها حق لكن الكلام وجعها قالت انا ملفتش علي حد هو اللي
فجر. اخرصي خالص
يونس. لا بقا دا انتي عاوزه تتربي
يوسف. احترم نفسك قولتلك وراح عليه
فجر. ببرود قالت طبعا لازم تتعفرت كدا ما انت عارف ان كلامي صح
وحاله من الصياح والصوت العالي من الجميع
فجر. قالت يلا يا يوسف
يوسف. بص ل شرين وقال غلطتي اني فكرت ف واحده زيك انا عمري ما اسيب مراتي ولا حتي افكر
فجر. شدته من ايده واتجهو للباب والتفت لها وبصوت هامس قالت شوفتي قال ايه مقلش غلطتي اني حبيتك لا قال غلطتي اني عرفت واحده زيك وبعدين قالت اتمنالك السعاده مع اللي يحبك ومشيت
شرين. قالت خلاص المولد انفض ودخلت اوضتها وطبعا لا يخلو الجو من الهمز والكلام الفاضي
فجر ويوسف نزدو راحر ركبو العربيه
يوسف. بس دور العربيه قال خربتبها وارتحتي
فجر. تصنعت عدم الغهم قالت انا وانا مالي
يوسف. بصلها وقال اوعي تكوني فاكره اني غبي ولا مش واخد بالي انا عارف ومتاكد ان انتي اللي ورا دا كله عارف ان انتي اللي غيرتي شرين
فجر. مستحيل اعمل كدا
يوسف. اتنهد وقال بريئه طول عمرك
فجر. بصتله وقالت ممكن توقف اوننزل نقعد شويه ف اي مكان
يوسف. ظفر وبعد شويه وقف العربيه وقالها اتفضلي يا حقنه انزلي
فجر. انا دايما ظلميني كدا بقلمي نور عصام
يوسف. نزل واخدها ودخلو وطلب لنفسه قهوة ساده وطلبلها عصير
فجر. قالت لا انا كمان عاوزه قهوه ساده بعد اللي عملته فيا وحرقة قلبي منك لازم اصدع واموت كمان من الغيظ وصغطي يعلي وسكري ينزل واكيد يجيني جلطه من ورا عماليك
يوسف. ابتسم رغم غيظه وحرقة دمه منها ومن اللي حصل
فجر. ابتسمت وقالت ايوا كدا يا جو فكها يا راجل
يوسف. اخد نفس بصوت عالي
فحر. لدرجه دي انا خنقاك وبمرح قالت وانبي انا خساره فيك وف عيلتك كلها وخصوصا اخوك ابو زاكره مغيبه دا
يوسف. اتكتمي يا فجر مش عاوز اسمع صوتك
فجر. واهون عليك يا قمر انت ياللي كنت هتضيع نفسك
يوسف. بجد يا فجر انا علي اخري ومش طايق نفسي ولا طايقك
فحر. بهزاو قالت لو مش عجبك طلقني
يوسف. يا بنتي اخرصي بقا
فجر. الحق عليا اني بحاول اهديك واخفف عنك بعد المصيبه اللي كنت هتوقع فيها رواية لحظة غضب بقلمي نور عصام
يوسف. متشكر لافضالك يا ستي
فجر. قولت ميت مره مش بحب الالقاب
يوسف. بصلها وكله غيظ
فجر. قالت يا اما تقولي القب كامل يا تسكت وابتسمت وقالت اسمها متشكر لافضالك يا ست هانم
يوسف. قسما بالله يا فجر
فحر. بتقسم بايه يا ابن كريمه
يوسف. ابن كريمه
فجر. اه لو كريمه تعرف هتهد البيت علي دماغك ودماغ ابوك كمان
يوسف. ضحك وقالها ارحميني بقا حرام عليكي
فجر. بحب اخوي مسكت ايده اللي علي التربيزة وقالت يوسف صدقني انت كنت هتغلط اكبر غلطه ف حياتك وكنت هتندم عليها طول عمرك احمد ربنا انها جت علي قد كدا انت انجرفت ورا مشاعر كدابه لانك محتاج حاجه معينه ف نفسك بقلمي نور عصام يعني انت عمرك ما كنت هتحب شيرين لانك متجوزها لهدف مش علشان حياتك مهدده ولا مش،مرتاح مع مراتك فبتتجوز مره تانية لا فوق يا يوسف انت وسهر تستاهلو كل خير وطبطبت علي ايده وقالت تعرف انا حسه ان ف خبر حلو هيفرحنا كلنا قريب باذن الله بس انت قول يارب
يوسف. يارب وبصلها
فجر. فهمت نظرته وقالت سهر بقالها كام يوم صحتها مش كويسه
يوسف. فعلا
فجر. وانا متأكده ان الاعراض اللي عندها دي حمل لاني كنت كدا ف بداية حملي وكنت ناويه اخدها معايا والاسبوع الجاي عند الدكتوره لأن عندي متابعه معها وقلبي حاسس بالخير
يوسف. بجد يا فجر
فجر. اومال لو مكنتش دكتور ولا هي سمعه عالفاضي
يوسف. احاسيس جواه كتير مشوشه ومش قادر يحدد دا ايه
فجر. دا شئ طبيعي انك تبقي كدا اهدي وزي ما قولتلك قول الحمد لله ان ربنا خرجك من اللي كنت فيه بدون خساير وبالنسبه ل شرين ربنا يرزقها بابن الحلال اللي يعوضها خير هي لسه صغيره والعمر قدامها
فجر. بجد يا فجر كلامك ريحني قولي وابتسم وقال كنت متأكد ان الجوازه هتبوظ بوجودك طبعا
فجر. هههههه
يوسف. الحمد لله علي كل حال وبعدين قال انا بحب سهر وعمري ما اقدر ابعد عنها بس انتي عرفه
فجر. قاطعته وقالت خلاص بقا موضوع ولازم نقفل عليه انتهينا وبعدين بمرح قالت يلا بقا اطلبلي عشا وعصير وآيس كريم وفاكهه كتير وكفايه كدا با احنا لسه هنروح نتعشي معهم ف البيت
يوسف. هههههههههه
فجر. تدوم يا قلب اختك وبعدين شرد فكرها
يوسف. حس ببها وقالها مالك يا فجر
فجر. ابدا
يوسف. عارف ان جاسر صعب اليومين دول بس لازم تهدي لحد ما الازمه دي تعدي وان شاء الله عن قريب
فجر. ان شاء الله
يوسف. شاور للجرسون
فجر. هتعمل ايه
يوسف. هجبلك العشا وبعدين نمشي علشان عندنا سفر بدري
فجر. سفر امم لا دا احنا لازم نمشي حالا وخصوصا والبت المايعه دي هتبات عندنا اليله
يوسف. هههههه طيب اهدي كلي وبعدين نمشي
فجر. لا لا مش عاوزه ويبقالي عندك عشوه وقامت وقالت يلا
يوسف. علي حسابك طبعا ضحكو مشيو
وبعد بعض الوقت وصلو ودخلو
جاسر. اول ما شافهم فهم ان الجوازه بااااظت
فجر. البسمه علي وشها ويوسف القلق والتوتر باين عليه
ميان. قالت ايه دا هو انتو روحتو مع بعض وبردو جيتو مع بعض
فجر. ببرود قالت شوف ازاي
ميان. نفخت من غيظها وقالت ياتري كنتو فين
فجر. بغيظ فيها لما تحاول ترمي اليه قالت كنا ف سهره تجنن ياريتك كنتي معانا بدل قعدتك كدا وغليان قلبك باللي عاوزه تعرفيه
ميان. اتعصبت وراحت قعدت جنب امها
فجر. راحت علي سهر وقالت بوسيني يا بت يا سهر عشر بوسات
جاسر. ابتسم وفهم طبعا
ابو جاسر. قال بوسيها يا سهر احسن يكون نفسها ف البوسه وتطلع ف وش الواد ولا حاجه
كريمه. بهزار قالت وزودي شويه يا سهر علشان تشبع ومتطلبش تاني
فجر. طيب ايه رأيكم بقا هخليهم ميه وانتو تعدوهم
سهر. حضنتها وباستها كام بوسه وقالت عيوني ليكي يا قلبي
فجر. بمرح قالت لا لحد كدا وكفايه انا حسه ان الموضوع هيقلب بتحرش ودا مش حلو قدامهم نور عصام
الكل ههههه ههههههه ههههههه
يوسف. ابتسم وراح عليهم واخد سهر وباسها وقالها وحشتيني يا قلبي
سهر. استغربت تصرفه واحرجت
فجر. بمرح قالت عادي خدو راحتكم ما انتو معندكوش دم
يوسف. قالها اللي غيران مننا يعمل زينا
فجر. رفعت جاجبها وراحت علي جوزها وقالت علي فكره شكلي كدا بقا وحش جدا يرضيك الناس دي تشمت فيا
جاسر. ابتسم ومال عليها وباسها من خدها وهمش جنب شفايفها وقال لا طبعا ميرضنيش وعلشان كدا حسابك معايا بعدين
فجر. اتوترت ووشها احمر وبصت ل ميان اللي مرقباهم وحضنت جوزها وقالت ربنا يخليك ليا با ابو سيف
جاسر. شاف نظرتها اللي راحت علي ميان باسها مره اخري
فجر. بمرح قالت تمام كدا وبصت ل سهر ويوسف وقالت اهو محدش احسن من حد
ام ميان. ف نفسها قالت مش سهله ابدا يا ست فجر
وبعد فتره الكل قام علشان ينام
فجر. قالت ما تخلينا قاعدين شويه
يوسف. بصلها وقال ف ايه يا وش السعد شكلك مش علي بعضك
فجر. بهمس قالت الموز ابو ذاكره ضايعه شكلو ناويلي علي نيه مش كويسه وانا بصراحه مش متطمنه
يوسف. هههههه احسن يارب يعمل فيكي اللي مقدرتش اعمله ويضربك علقه تشفي غليلي
فجر. طب والله انا غلطانه كنت سيبتك تقع علي بوزك
جاسر. فجرررر
فجر. استر يا اللي بتستر
يوسف. هههههههه وبعدين قالها اطلعي اطلعي
فجر. تصبحو علي خير وراحت علي اوضتها ودخلت واتصنعت الامبالاه وراحت علطول غيرت هدومها وبعدين اتجهت للسرير
جاسر. قاعد مراقب كل تصرفاتها وحركاتها وبس وصلت للسرير قام من عالكنبه ومسكها من ايدها بعنف
فجر. ف نفسها قالت لازم انقذ نفسي بصتله وابتسمت وقالت ايه يا جسور يا حبيبي مالك اوعي يكون وحشتك ولا حاجه وحابب تقضي اليله معايا زي اي اتنين متجوزين وبيعشقو بعض
جاسر. ف نفسه قال ايه الوقاحه دي
فجر. رفعت ايدها التانيه وحطتها علي خده وقالت حبيبي مالك سرحان ف ايه كدا ومالت عليه وباسته من خده
جاسر. دقات قلبه سرعت وبصلها وقال ايييه اللي انتي عملتيه دا
فجر. انا معملتش حاجه
جاسر. رفع حاجبه وقال كنتي فين
فجر. حركت ايدها علي خده بنعومه وبعدها دستها ف شعره وقالت جسور حبيبي عندنا سفر بدري ولازم ننام
جاسر. ابتدي يضعف
فجر. مالت بدماغها علي صدره وقالت وحشتني اوي ياعمري كله
جاسر. ترك ايده اللي كانت مسكه ايدها وشدها من خصرها ليه وشدد من احتضانه ليها ودفن راسه ف حنايا عنقها
فجر. لا تنكر انها كانت مبسوطه بتطور تصرفاته لها لان من وقت الحادثه وهو ما قرب منها حضنته اكتر هي وبتملك ضغطت علي قلبه بايدها وقالت بحبك وعمري ما حبيت غيرك انت كل حياتي وعمري ودنيا كلها بحبك يا غلي حاجه ف حياتي نور عصام
جاسر. باسها من خدها ونزل بشفايفه ولمس شفيفها
فجر. غمضت عيونها
جاسر. ما عاد قادر يقاوم التهم شفتيها بشفتيه وتعمق ف قبلته ولم يتركها إلا لما حس انها ارتخت بين اديه حس ان رئتيها احتاجت للهوا بعد عنها وهو مازال يحتضنها
فجر. مازالت مغمضه
جاسر. ابتسم علي شكلها ووشها الاحمر وبص لشفايفها التي تحمل اثار قبلته وتورمهما من فعلته مال عليها وهمس وقال فتحي عيونك
فجر. مازالت مغمضه
جاسر. مال اكتر جنب ودنها وانفاسه تلفح عنقها وقال فتحي عيونك
فجر. فتحت وبصتله وبعدين قالت حبيبي كنت عاوز تقول حاجه
جاسر. وهو مغيب قال كنت عاوز اقول انك حلوه قوي انهارده تبا لهذا القلب الذي يستسلم ويضعف بمجرد رقيتها هكذا بريئه ضعيفه بين اديه قلبها يرتجف بشده من قربه لها وبعدين اتنهد
فجر. حبيبي ممكن ننام بقا
جاسر. شالها وراح بيها عالسرير ونزلها ونام جنبها وحط ايده علي خصرها وقال انا مش ناسي علي فكره وهعاقبك بس بمزاجي
فجر. ضمت نفسها اكتر وتقوقعت وابتسمت بهدوء وما حبت تتكلم وتفسد لخظاتها الحلوه معه
جاسر. ابتسم علي تصرفها وف نفسه قال لازم اتقرب منها لازم افتكرها وافتكر كل حاجه حلوه معها وظل يفكر حتي غفي
واشرقت الشمس بنور ربها
الكل صحي واتجمع السفره للفطار ماعدا جاسر وفجر.
كريمه. يوسف اتصل علي اخوك استعجله خليه ينزل
يوسف. حاضر يا ماما وفعلا رن عليه
جاسر. حاضر يا يوسف شويه ونازلين وقفل والتفت ل فجر اللي لسه نايمه ولا كانها نامت كل اليل ومال عليها وباسها من جبينها وبعدين باسها من شفايفها وضغط عليها
فجر. امممم وبعدين فتحت عيونها لقت جاسر وشه مقابل وشها قالت انا بحلم ولا ايه وغمضت عيونها تاني
جاسر. مال عليها وباسها واتعمق ف قبلته
فجر. بعد لحظات قالت لا لا دا اكيد مش حلم
جاسر. بس بردو اكيد حلو سواء حلم او علم
فجر. انتفضت وقامت
جاسر. ههههههه وبعدين قالها صباح الفل
فجر. هو ايه اللي حصل
جاسر. حب يلعب باعصابها قالها كتييييير
فجر. يعني ايه
جاسر. داعب انفها بايده وقال اما تكبري شويه هقولك وسابها ودخل الحمام لحظة غضب بقلمي نور عصام وبعد شويه جهزو هما الاتنين ونزلو وكل واحد بيفكر باللي حصل
ميان. اول ما شافتهم قالت كل دا نوم
فجر. صباح المياعه
جاسر. بهمس قالها اهدي مش كدا
فجر. يعني مش شايفها عالصبح
ابو جاسر. يلا افطرو علشان نمشي
فجر. بعد ثواني حست انها هترحع قامت وجريت
جاسر. بلهفه جري وراها وسهر
سهر. حبيبتي اهدي ومسكتها
جاسر. بعد ما خلصت مسك ايدها وقالها لو تعبانه بلاش نروح وارتاحي
سهر. بصتله وفرحت بتطور العلاقه بينهم
جاسر. ها يا فجر
ميان. جت وقالت قبل فجر ترد مفيش داعي لسفرك المشوار طويل وانتي شكلك تعبان خليكي هنا واحنا نسافر
فجر. اممم انتو اللي هما مين يعني
ميان. انا وجاسر والكل
فجر. بصت ل جاسر وقالت شيلني
جاسر. استغرب وقالها ايه
فجر. ايه بقولك شيلني ووديني العربيه علشان انا حسه بدوخه وبس نمشي الهوا هيفوقني
جاسر. ابتسم بخبث علي رد جنيته لبنت خالته ومال عليها وشالها وطلع بيها
سهر. ابتست وقالت مش هتقدري يا ميان ومشيت وسابتها
وبعد بعض الوقت ف الطريق
جاسر. بص ل فجر وقالها شكلك تعبان
فجر. لا ابدا
جاسر. بزهئ قال فجر بلاش عناد احنا ممكن نرجع
فجر. اها وهو دا اللي انت عاوزه علشان ترجع لست مايعه وتبقو علي راحتكم بقلمي نور عصام
جاسر. بلاش جنان
فجر. بزعل قالت متتعصبش عليا
جاسر. بغيظ قالها هو انا اتعصبت
فجر. لا يا خويا بعد الشر
جاسر. ابتسم وقالها دا خوت وبصلها وف نفسه قال يا الله من جنانها واسلوبها اللي ف لحظه تنسيني وتخليني اتراجع علي عقابها
سهر. كانت معهم بمرح قالت ياريت تهدو كدا وتراعو انكم مش لوحدكم وف حد معاكم
فجر. بهزار قالت جاسر اركن علي جنب ونزلها علشان ناخد راحتنا وبصتلها وقالت واحده وجوزها ايه اللي جابك وسطينا يا حشريه
جاسر. تصدقي معك حق يا فجر بس اعدي المطب دا انزلها
سهر. بقا كدا
فجر. وابو كدا كمان
جاسر. ههههه
فجر. قالت حبيبتي يا سوسو طبعا انتي عرفه اني مش بهزر
سهر. ههههه طبعا طبعا
جاسر. بصلها واعجب بيها وبتصرفاتها وف نفسه قال يا لها من جنيه تخطف كل القلوب بارادتهم
ميان. كانت معهم بغيظ قال متصدقيش يا سهر احيانا بيكون الهزار جد بس بطريقه تانيه
فجر. التفتت لها وقالت معاكي انتي مش مع اللي قلوبتنا اتعلقت بيهم وحبتهم بكل صدق
ميان. اتغاظت من رد فجر وسكتت
وبعد فتره من الزمن وصلو
زين. اهلا وسهلا وبالغالي وحبايبه ودا عم جاسر الكل سلم وكانو كتير مبسوطين من الأجواء
وبعد قسط من الراحه جه وقت كتب الكتاب وتم فعلا
فجر. مبروك با زينه وحضنتها
زينه. الله يبارك فيكي يا روحي زينه كانت زميلة فجر ف الجامعه واخدت كلية تربيه من القاهره وكانت تقعد وقتها عند عمها
وبعد التهاني والمباركات اقيم فرح شعبي كتير حلو
جاسر. من دوشه الفرح استاذن وحب يبعد شويه
ساميه. شافته راحت وراه
جاسر. اول ما شافها قالها ايه اللي جابك هنا وليه سايبه الفرح واختك
ساميه. رمت نفسها ف حضنه بدون سابق انذار
جاسر ............
تفتكرو جاسر هيعمل ايه
وايه اللي خلي ساميه تعمل كدا بسهوله
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا