رواية كاسري البارت التاسع 9 بقلم فاطمة وجيه
رواية كاسري الفصل التاسع 9
تمسك الباب وقلبها بيدق ولسه هتفتحو
عم محمد:بتعملي اي عندك
روح لفت لي باحراج:سمعت صوت جوه مش اكتر
عم محمد:لا ده الاجهز الي متوصل بيها
روح:هو هنا بقالو كتير
عم محمد:تلت شهور
روح قلبها يدق وتفتكر قاسم:ربنا يخلهولك
عم محمد:صورته اهي
روح تبص لي الصور:ربنا يخلهولك
-روح
تلتفت روح ل باب الاوضه وتثبت نظرها عليه
عم محمد:هو في حاجه
روح:حسيت حد بينادي عليا
عم محمد:حد مين مفيش غيري وغيرك
روح:مش عارفه اقولك اي انا متشكره علي وقفتك جنبي
عم محمد:متقوليش كده الناس لي بعضه
تاني يوم الصبح روح وقفه قدام المستشفي الي كنت بتتعالج فيها:مانا هعرف كل حاجه
روح وهي ماشيه خبطت في ممرضه:انا اسفه
الممرضه:مش معقول انتي هنا
روح:انتي تعرفيني
الممرضه:انا كنت الممرضه بتعتك لما كنتي مش بتشفي انتي فتحتي
روح باكل:يعني انتي تعرفي دكتور يوسف
الممرضه:ايو دكتور يوسف اتجوز وسمعت انو سافر من شهر تقريبا
روح:متعرفيش هيرجع امته
الممرضه:تقريبا مش راجع لانه صفه كل شغله هنا
روح بصتلها بخيبت امل وطلعت مش عارفه تعمل اي وقاعد تعيط وهي مشيه
مر تلت شهور من غير جديد
ادهم بضيق:وبعدين تلت شهور مش عارف عنها حاجه ومش لقيها
:اهدي انا هجي كمان اسبوعين
ادهم بعصبيه:انا مش هستني الاسبوعين بتوعك دول
:انت عارف ريماس قربت تولد و
ادهم بضيق:كنت سبتني قولتلها كل حاجه مش يحصل فيها كده انا خايف عليها اوي يا يوسف
يوسف:انت بتحبها
ادهم بضيق:لا انا
يوسف:اسبوعين اطمن علي ريماس وهنزل
عم محمد:يبنتي بطلي شغل انتي حامل ولازم ترتاحي
روح تحط السكينه وتسند عليه:انا بقيت اشهر طبخه في الحاره كلها وبعدين انا مش تعبانه ولما يرجع قاسم هيلقيني اشطر طباخه
عم محمد بضحك:ربنا يسعدك يا بنتي
روح بضحك:ويخليك ياراجل يا طيب
عم محمد:معادك مع الدكتورة امته
روح تبص في ساعتها:لسه علي الساعه خمسه
عم محمد:طب يلا روحي اجهزي
روح ابتسمت:ماشي مش هتاخر عليك
روح:ها يا دكتورة
الدكتورة ابتسمت:لا عال العل ابنك بصحه كويسه بس خفي المجهود شويه
روح:حاضر حاجه تاني
الدكتورة:وتهتمي باكل انتي بتكلي ل اتنين
روح:ماشي عن اذنك
ادهم كان ماشي بالعربيه ولمحه وبصوت عالي:روح
روح بصتلو بصدمه وجريت فتح باب العربيه وجري وراه
ادهم بزعيق:روح استني يا روح
روح جريها وهي بتبص وراه بخوف
ادهم بزعيق:انا اعرف مكان قاسم
روح وقفت مكانها وهي مبرقها
ادهم مسك دراعها:قطعتي نفسي تلت شهور بدور عليكي
روح بدموع:بجد عارف مكانه
ادهم:لا انا قولت كده عشان تقفي
روح جت تمشي ادهم مسك ايديها
روح نفضت ايدو:عايز اي
ادهم:ادني فرصه اسعدك
روح:مش انت مش مصدقني
ادهم:اصلي بعد ما انتي مشتي سالت الموفة وقالتي ان كان في واحده اسمه ريماس فعلن
روح:انا روح المستشفي وقالولي ان يوسف سفر
ادهم بتوتر:مين الي قالك محدش يعرف
روح بنص عين:وانت عرفت منين ان محدش يعرف
ادهم:عادي خمنت
روح:ادهم
ادهم:ماشي هحكيلك كل حاجه بس لازم تجي معايه
روح:ماشي بس هروح نطمن عم محمد
ادهم:عم محمد مين
روح بضيق:هشششش امشي وانت ساكت
روح ببتسامه:اتاخرت عليك
عم محمد بص ل ادهم:لا في حاجه ولا اي
روح:لا جيت اشكرك علي وقفتك معايه وكنت بستاذنك اني مشيه
عم محمد بزعل:لي يا بنتي هو انا قصرت معاكي
روح مسكت ايدو:ابدا والله بس انا ليا حق ولازم اخدو مش عشاني عشان ابني وجوزي
في الدور الي فوق
الشب الي نايم علي السرير يشوف خيلات وشخص بيقع من فوق حته عاليه ويقوم بفزع:روووح
يبص حولي بتعب وبعدين يمسك راسه:انا مييين
روح طلعه من المطعم وفجاه لفت
ادهم:في اي
روح بص لي المطعم:حسه حد بينادي عليا
ادهم:بيتهيقلك ويلا
روح بصتلو بضيق وسبته وركبت العربيه
الشب بص حوليه لقي الدنيا مضلمه حاول يقوم مش عارف ومسك راسو بالم
عم حسن سامع دوشه فوق:منين الصوت ده طلع فتف الباب
ودخل الاوضه لقي وقع علي الارض علي وشه ولع النور وجري علي وعدلو
عم محمد بخوف:انت كويس
قاسم بصوت متقطع:ر.و.ح
عم محمد بحزن:وتطلع مين دي كمان قوم قوم
رجعو علي السرير
قاسم مسك راسه بالم وقعد يصرخ
عم محمد قام بخوف وتصل برقم:الحقيني يا بنتي صحي وقعد يصراخ طيب مستنيكي
روح وادهم وصله شقته ولسه هيفتح
ريماس ويوسف:سبرايز
روح بصتلهم بصدمه
وهما انصدمه من وجوده:روح
روح بصتلو بصدمه:كنت بتضحك عليا
ادهم:مش زي مانتي فاهمه انا
يوسف شدها:تعالي انا فاهمك احنا كانها خايفين عليكي عشان كده كنت عايز ابعدك عن معتز
روح بنفعال:لا ياشيخ كنتو عايزين تجننوني وتقوله مش عارف اي
ريماس:خلاص يا يوسف يلا بينا احنا مينفعش كنا جينا
روح:مالها دي
ادهم:استني ياريماس خليكم
ريماس بحنق:لا نعلش لازم امشي انا
روح:استني هي داده عفاف راحت فين
ريماس بضيق:وانتي مالك يهمك اوي
روح:انتي بتكلميني كده لي انا عملتلك حاجه
ريماس:لا ولا حاجه دخلتي حيات صحبي نعكشتيها وكركبتيها واخرت المتم بعتي وجي تمثلي دور الضحيه الغلبانه انتي كارثه
روح رجعت لي وراه بدموع:انا انا
ريماس بنفعل:انتي السبب في كل ده
روح فتحت الباب وجريت علي برا وهي بتعيط
ادهم بغضب:لي كده وجري وراه
يوسف بعصبيه:مش قولنا تمسكي نفسك
ريماس تنهار علي الكرسي:مقدرتش مقدرتش كونها هي السبب في موته مضايقني والي اقرني انها عايشه طبيعي مش حسه بذنب
روح مشيه بدموع:انا السبب
ادهم شايف عربيه جي نحيت روح بسرعه رهيبه:روح حسبي
روح مش سمعاه وبتعيط:لا قاسم ممتش لا
العربيه بتضرب كلكسات وروح مش سامعه
وفجاه روح وقعت فوق ادهم ومسكه فيه جامد
ادهم سرح في ملامحه
روح فتحت عينيه:هو حصل اي
ادهم وهو لسه بصص ليها:وقعت
روح:انت مكتفني كده لي اوعي
ادهم يسبها باحراج:اسف
روح:انت اي جابك
ادهم برفع حاجب:انتي لما اقتحمتي حياتي قولتلك اي جابك
روح بضيق:مدب
ادهم بضحك:عارف
تسرح روح
روح:انت مدب
قاسم بضحك:مدب بس اتحب
ادهم:روحتي فين
روح:ابدا
الدكتورة:انت كويس
قاسم بتعب:انا مين
ريهام ابتسمت:انت يسيدي تبقا ابن عم محمد
قاسم:كده انا عرفت انا مين لا انبهرت بذكائك
ريهام بصدمه:اي طولت اللسان دي ياض
قاسم بضيق:قنبلة رخامه قاعد في وشي هو انا لي صدري بيوجعني
ريهام:ده اكيد من ال
عم محمد:من الخبط انت كويس يبني
قاسم:هو انا لي مش فاكر حاجه
ريهام:ممكن عشان اتخبط في دماغك
قاسم بضيق:يابت انتي حشريه لي حد سالك ولا طلب رايك
ريهام بنفعال:انت قليل الذوق انا سييه العياده بتعتي وجي اشوف مدب زيك
قاسم:حوش حوش العسل وخفت الدم الي بينقطه منك
عم محمد بيضحك
ريهام بغيظ:كده ياعم محمد
عم محمد يرفع ايدو ان ملهوش دعوه
قاسم بضيق:بردو معرفتش اسمي انا
ريهام:مدب افندي دبش بيه حاجه من دول
قاسم :قولي انك غيرانه مني خليكي كده شطنه نار نار مني
ريهام بصت ل عم محمد وقاعد يضحكه:تعرف ان دمك خفيف
قاسم:ايده بتعكسيني بس انا مخطوب ويسكت مخطوب
ويبتدي يشوف خيالات لي بنت مش باين ملامحها ويمسك راسو بالم
ريهام بخوف:انت كويس
قاسم بتعب:لا انا مش كويس انا مين
ريهام تبص ل عم محمد:انت
عم محمد:انت محمود وتبقا ابني
قاسم:لا لا الاسم ده مش راكب محمود ازاي
ريهام بضيق:من اي زوايه من الزوايه هيركب
قاسم:لا انا مدور معنديش زوايه
ريهام بغيظ:انا همشي
قاسم:يا عسل هانم يا بطرمان العسل حوشي الي بيقع منك
ادهم:هتروحي فين
روح:هرجع ل عم محمد
ادهم:وانا
روح:نعم
ادهم:احم اقصد انو احنا انا ويوسف وريماس هتسيبينا
روح:هي مش طيقاني وانت عارف مكاني لو وصلتو ل اي جديد هتلقوني
ادهم بص ل بطنها:بقيتي في الخامس مش كده
روح ابتسمت:ايو نفسي القي قاسم قبل مولد تعرف
ادهم:لا والله معرفش
روح بغيظ:مانا هعرفك اهو
ادهم:لا والله مش عايز اعرف
روح بضيق:احسن بردو يارخم
ادهم ضحك:طب خلاص قولي
روح:تعرف انو
ادهم يقطعها:لا والله معرفش
روح بغيظ:صدق انك بارد انا مشيه
ادهم ماشي وراها وبيضحك:خدي يابت استني
روح:شكرا علي مسعدتك ليا وكنت دخلها
ادهم مسك ايديها ولما لقي الضيق علي محلامحها:اسف انا كنت عايز اقولك يعني عارف انو مش وقته بس
روح:تصبح علي خير يا ادهم
ادهم بياس:وانتي من اهلو
روح دخلت المطعم لقتو مفتحو بس مفيش حد:عم محمد
ريهام طلعت وهي بتكلم عم محمد
روح:انت عندك ضيوف
عم محمد:دي مش ضيوف دي دكتورة ريهام ودي
روح بصه لي ريهام ببتسامه:روح
ريهام برقت:اسمك روح
روح:ايو في حاجه
ريهام كنت هتتكلم فجاه سكتت:لا مفيش انا اتاخرت اتشرفت بيكي
عم محمد مسك ايديها:افتكرتك مش راجعها
روح ابتسمت:لا انا
قاسم نزل علي السلم وهو مسك راسو:بابا يا بابا
روح اتصمرت مكانها وقلبها بيدق بعنف:قاسم
قاسم نزل السلم وقف يبص لي عم محمد وروح وبتسم:هي دي ماما
عم محمد ضحك:حرام عليك يبني بقا المز دي ماما
روح بتبصلو بذهول وعماله تعيط
قاسم:بص هي شكلها كبير ممكن عمتو
روح ضحكت من بين دموعه:مش بقول مدب جريت علي قاسم ورتمت في حضنه قاسم رجع خطوتين لي وره من قوة الدافعها ومبرق
قاسم بصدمه:اوعي تقول انها مراتي
روح رفعت نفسها لي ومسكت وشه بين ايديها وقاعد توزع قبلات علي وشه:انت عايش
عم محمد وقف مصدوم:انتي تعرفي
روح بعيط:ايو ده ده جوزي وابو ابني
قاسم يبعدها عن حضنه:جوز مين لمؤخذ وابو مين يا ام بطيخه انتي
روح بعيط:عارفه انك زعلانه مني بس والله مش زي مانت فاهم انا
قاسم:شكلك متاثر بالهندي وهتقولي اني جوزك الي المفروض وقع من حته عاليه والكل افتكر مات الا انتي
روح بعيط وهي بتحضنه:ايو هو كده فعلن
قاسم يبعد عنها:بت ابعدي عني انا معرفكيش بوصي هبلعك
روح بضحك:فداك بص ابنك كبر ازاي
قاسم يبص لي بطنها:لا انتي مش حامل ده انتفاخ
روح بضحك وهي بتحضنه:تؤ حمل ده بيبي ياحبيبي
قاسم يزقها بنفعل:حبك كلب جربان
روح بعيط:متقولش علي نفسك كده يحبيبي
قاسم بغضب:ياوليه انا مش حبيبي انا مش ابو الكائن الي في بطنك ده
روح بعصبيه:لا انت ابوه انا متاكده وهتعترف فيه عارفه انك زعلان قولتلك اسفه اعملك اي تاني
قاسم بخوف:اهدي دي اكيد هورمنات حمل
روح تمسكه من لياقت التي شيرت بعصبيه:ابنك ده ولا مش ابنك
قاسم بخوف:ابني حاضر
روح كانت هتضحك بس مسكت نفسها وتتصنع العصبيه:حبيبي انت ولا مش حبيبي
قاسم:ماشي هو زاي مبتقولي انتي صح
روح تسيب التي شيرت وتعدلهوله:خلصانه
قاسم:بعمود خرصانه نيهاهاها
عم محمد:يعني افتكرتها يبني
قاسم يرجع لي رواه ويشورلو لا
روح تبصلو بحده
قاسم يهز راسو انو ايو:بص مش عارف هي بتقول يبقا خلاص
روح:ممكن تسيبنا لوحدينها يا راجل يا طيب
عم محمد بص ل قاسم:هعملكم لمون
روح بدموع:انت مش فكرني
قاسم:بطلي افور بقا هو انا اعرفك
روح بعيط:بس انا غلطانه بس بلاش تعملني كده قلبي مش هيستحمل
قاسم:طب متعيطيش اهدي طيب
روح تحضنه جامد:لا مش ههدي انا بحبك اوي يا قاسم
قاسم لقي نفسه بيحضن روح جامد:طب اهدي ياروح قاسم
روح رفعت راسها بسعاده:يعني فكرني
قاسم:بردو لا بس مش عارف لي دموعك وجعني
روح ابتسمتها ذادت:يبقا بتحبني
قاسم:انا صعبانه عليا انتي والبطيخه الي قدامك
روح ضربته:تصدق انك حيوان
ريهام دخلت فجاه:عم محمد انا نسيت فوني وبصتلهم وهما حضنين بعض انتو تعرفه بعض
قاسم بعد عن روح:فجاه لا ولا عمري شفتها
روح بغضب:نعم ياروح امك
قاسم بضيق:متلمي نفسك انا سكتلك من الصبح
ريهام:احم طب اطلع اخد فوني
قاسم بستهبل:اطلع معاكي اصل حاسس اني تعبان
روح بغيره:تطلع فين اهدي ياض
قاسم بوز:انا هروح اشوف بابا
روح قاعد مكانها بضيق
ريهام:احم بصراحه كده هو شبه فاقد الذاكره
روح بصتلها بضيق:وانتي عرفتي منين
ريهام:انا الدكتورة الي كنت بعالج محمود
روح بغيره:قاسم اسمو قاسم وبعدين
ريهام ضحكت:بس يا ستي وفاق انهارده
روح:انتو لقتهو ازاي
ريهام:عم محمد كان نحيت*** ولقي شب وقاع تحت وكان مضروب برصاصه في صدرو ولما جابه عندي في العياده وطلعتها لقيتو مفقش والواضح دخل غيبوبه وزاي مانتي شايف لما فاق فاقد الذاكره
روح بحزن:كلو بسببي انا
ريهام:شكلك تقربي لي
روح بضيق:مراتو وام ابنه
ريهام بحزن:طيب هستاذن انا
روح:راحه فين الباب من هنا
ريهام:هجيب فوني وسبتها وكنت طلعها بس حد شدها فجاه
ريها بصدمه:انت بتعمل اي انت متخلف
قاسم يطلع الفون من جيبه:جي عشان ده
ريهام بغضب:انت الي خدو ياحرامي
قاسم:بت عيب انا بس كنت عايز اشوفك تاني
ريهام بصدمه:ها
قاسم بضحك:ها
ريهام مفاقت وفتكرت كلام روح زقته بضيق وكنت مشيه
قاسم شدها ورجعها علي الحيط
ريهام بخوف:انت عايز اي
قاسم يقرب وشه منها وبهمش:تعرفي ان عيونك حلوه وقرب عشان يبوسها
(الواد ده مش بيتهد ياجماعه هتخش النار 😂😂 )
ريهام بضعف:بعد اذنك ابعد
قاسم يسند ايدو علي الحيط:انتي الي هتطلبيها
ريهام بصدمه:ها
قاسم ابتسم:انتي الي هتيجي وتطلبيها وغمز ليها
ريهام جريت من قدامه لقت روح وقفه عدتها بخجل وجريت
روح بصتلو بالم
قاسم:سابها وطلع علي فوق
روح دخلعت اوضته ورمت نفسها علي السرير بعياط:لييييي تكسر قلبي بشكل ده لييي تحب غير حرام عليك ده انا محبتش غيرك
طلع الصبح وقاسم قاعد مكانه
عم محمد:مش هتقوم بقا
قاسم بتعب:لا تعبان متجبلي ريهام اقصد اه ياني يادماغي
عم محمد بضحك:قوم قوم يا مثال
قاسم:اوفر انا مش كده
روح دخله بصنيه الاكل:الفطار
قاسم بوز:مش عايز
روح هبدت الصنيه علي رجله
قاسم بالم:اه اي بقرة دخله تنطح
عم محمد بضحك:طب استاذن انا
قاسم بخوف:لا يا بابا متسبنيش مع المتوحشه دي لوحدي
روح بنص عين:متوحشه
عم محمد:مليش دعوه وطلع
قاسم بصوت عالي:يا بابا يا بوب يا محميحو خلع
روح بغيظ:اطفح
قاسم بضيق:مش عايز انتي مبتعرفيش تطبخي
روح:مفيش حاجه اسمها مش عايز لازم تتغذاء استني مين قال مبعرفش اطبخ
قاسم ببرود:باين علي وشك فاشله
روح بضيق قامت:انا نزله
قاسم مسك ايديها:استني انتي كلتي
روح هزن راسه انو لا
قاسم مسك ايديها بحنان:طب اقعدي كل معايه
روح بصت في عينيه وقاعدة
قاسم:لا كل انتي هتصوريني
روح بدات تاكل وهي بصالو
قاسم شال الصنيه:هتفضلي قاعده كده كتير
روح فاقت من سراحانها:هات انا انزلها
قاسم:تؤ انا
روح نزلت ورح وهي نزله كنت هتقع بس وقعت في حضن حد
ادهم بلهفه:انتي كويسه
روح بخوف انا
قاسم بغل:تعال اقولك انا ياروح امك وهوب ضربه بصنيه علي دماغه و...
يتبع الفصل العاشر والأخير اضغط هنا