رواية احببتك صدفة البارت الواحد والثلاثون 31 بقلم حبيبة كوكب
رواية احببتك صدفة الفصل الواحد والثلاثون 31
من قال أن الغيرة تبطل الحب أو تقلله
لولا الغيرة ما كان هناك ما يسمي الحب
واول ماطلعت فضلت تخبط ع الباب بشدة واتفتح الباب
نرمين ببرود : مين حضرتك
حبيبة بصدمة وغيظ : وانا اللي كنت فاكرة اني فاهمه غلط وبقول ان يمكن الواد بيهزر ‘لا بيشوفني هعمل ايي طلع اللي فهمته صح الصح
نرمين : هو حضرتك بتكلمي نفسك مييين انتي
حبيبة بعصبيه : انااااا اللي ميييين ولاااااااا انتيييييي اللي مييين يااااااروووووووح امك
وفجاء قامت حبيبه عليها كالوحش وفضلت تضرب فيها بكل قوتهاااا علي باب الشقه لحد ما مراد خرج علي صوت نرمين وهي بتصرخ
مراد بخضه : في ايييي يا نرمين مااالك
وبدهشه : ايي داا حبيبه انتي بتعملي ايي هنااا
حبيبة بصوت عالي : استن انت كمااااااان لسه دورك جااااااي
مراد بضحكه مكتومه : قومي يا مجنونه هتموتيهاااا مكنتش اعرف ان انتي بتغيري بطريقه ديي
حبيبة بعصبيه : اغيييير قال اغير قال هي مين دي اللي تغييير
مراد بضحك : طب اسكتي بس كده وشيلي باقي شعرها اللي فايدك الأول كدا
قومي بقي كفااااايه الناس هتصحي
حبيبة بخضه وعصبيه : نعععععععم بقي هو في ناس تاااااني جوااااااا
حبيبة تركت نرمين وذهبت لداخل الشقه
حبيبة بصوت عالي : ميييين بقي تااااني اللي موجوووود معااااك ياسي مرااااااد مييييين اللي قااااعد جواااااا انطق
وفضلت تزعق لحد ما باب الغرفه اتفتح وخرجت مامت مراد وواحدة تاني معااها
فاطمة (مامت مراد) : في اي اي الدوشه ديي مين اللي بيزعق كدا ايي دا حبيبة ازيك يابنتي عامله ايي مالك ايي اللي مبهدلك كدا
حبيبة بكسوف لما فعلته : عامله ايي ياطنط انا اسفه حصل سوء تفاهم افتكرت حد تاني جواااا
فاطمة : حد تاني ايي هو في ايي ما حد يفهمني ماتتكلم يا مراد ساكت ليه يا ابني ومالك يا نرمين ايي اللي عمل فيكي كدا
مراد بجديه : لا ابدا يا ماما مفيش حاجه كل الموضوع ان نرمين حبت تهزر مع حبيبه وكلمتها من التلفون بتاعي وعملنا ف حبيبه مقلب بسيط كدا وقالت لحبيبه ان هي حبيبتي كدا مكنتش اعرف ان هي بقت متوحشه بالشكل دا
فاطمة بعصبيه بما فعله مراد : ودا كلام ناس عاقلين يا استاذ مراد ولا انتي يا نرمين ازاي توافقي تشاركيه ف حاجه زي كدا
معلش يا حبيبة يابنتي حقك عليا انا المرادي نرمين تبقي بنت خالت مراد واخته ف الرضاعه ودي تبقي اختي نورا مامت نرمين
كانو مسافرين برا من فترة كبيرة ولسه نازلين مصر من كام يوم وقاعدين عندنا لحد ما يوضبو شقتهم
حبيبة بزعل بما فعله مراد : مفيش مشكله يا طنط حصل خير بعد ازنك انا لازم امشي
مراد : حبيبة استني ما تمشيش
انا لازم اتكلم معاكي
حبيبة بهدوء : مفيش كلام ما بيناا يا استاذ مراد
مشيت و تركته
مراد بعصبيه : طييب استني لمااااا اوصلك ماااينفعش تمشي لوحدك ونزل وراها
*في الشارع*
مسكها من ايديها جامد واتكلم بنرفزة : انا مش قولت مينفعش تمشي لوحدك العربية موجودة اهي اتفضلي اركبي
حبيبة بزعل : مش عايزة اركب معاك انا حرة
مراد فتح العربية : اركبي يا حبيبة مش هقولها تاني
هوصلك و بعدها اعملي اللي انتي عوزاه
ركبت حبيبة من غير اي اهتمام ليه
مراد ركب هو كمان و ساق
مراد : طب وبعدين معاكي هتفضلي ساكتة كدة كتير
حبيبة : اظن ان انت بتوصلني بس متفقناش ان يبقا فيه كلام
مراد و وقف بالعربية
مراد بهدوء : بصي انا هقولك كلمتين مش اكتر وبعدها ابقي قرري انتي عايزة ايه عشان حياتنا مش هينفع تبقا كدة علي طول يعني
حبيبة بدموع : مش انت اللي اختارت حياتنا تبقا كدة
مراد بعصبيه : لا مش انا اللي اختارت انتي اللي دماغك ناشفة و بغبائك انتي اللي وصلتينا للي احنا فيه ده
حبيبه : لا مش دماغي اللي ناشفة انت اللي عايز تغلط براحتك و محدش يقولك انت بتعمل ايه اتفضل اتكلم عايز تقول ايه
مراد بهدوء : بصي اظن انتي عارفة كويس اوي و متاكدة انا بحبك قد ايه و متاكدة اني مقدرش اعيش من غيرك
ومتاكدة بردو ان انتي بتحبيني ومتقدريش تعيشي من غيري والا مكونتيش دبيتي مشوار من الشرقية لحد هنا لمجرد بس انك عرفتي ان معايا واحدة غيرك
انا بقا بقول كفاية اوي لحد هنا تعبنا كتير في بعدنا عن بعض آن الاوان نبدا صفحة جديدة و ننسي كل اللي فات لو انتي لسة بتحبيني زي مانا بحبك و مقدرش اعيش من غيرك لحظة توافقي اننا نرجع لكن بقي لو انتي مابتح....
حبيبة بدموع : لااااااا اوعي تكمل
انت عارف بردو اني مقدرش اعيش من غيرك مهما حصل وانا موافقة اننا نرجع واحسن من الاول كمان بعد مااتاكدت من حبك ليا خلاص
مراد بضحك وفرحة : ياعبيطة انتي
هو انا حبي ليكي محتاج ان انتي تعملي كل ده عشان تتاكدي
هو انتي مش متاكدة من كدة من اول يوم عرفتك فيه
حبيبة بضحك ودموع : لا كنت متاكدة طبعا بس يعني ذيادة تاكيد ولا حضرتك عندك مانع
مراد : لا يا باشا عنديش
بس افهم من كدااااا
ان انا حياتي رجعتلي تاني خلاص
حبيبة : افهم ي عم هو انت بتفهم اصلا
مراد بضحك : لا انا فعلا مبفهمش هو انا لو بفهم كنت عرفتك اصلا
حبيبة برفع حاجبها : بقا كدة
مراد : لالا مش كدة خالص يااااه عليكي ده انا بهزر انتي بتصدقي اي حاجة كدة
حبيبة : اه بحسب
طب ما تطلع احنا هنفضل واقفين بالعربية كدة كتير
مراد بغمزة : اطلع علي فين بقااااا بيتك ولا بيتك التاني بردو
حبيبة : لا يابااااا بيتي طبعا هو بسهولة كدة هرجع معاك ف يومها كدة انا لسة محتاجة وقت افكر ف الكلام اللي انت قولته
مراد : ياختااااااااااااي انا بردو بقول مش حبيبة دي خالص اكيد فيه حاجة غلط
طب بقول ايه رايك انا عاملك مفاجآة بمناسبة رجوعنا بقا
حبيبة : لا بقا انت تقوللي انا مبحبش المفاجآت ف ياتقول يا ارجع ف كلامي و مفيش سماح
مراد : انتي ايييييه يا شيخة هو انا لعبة ف ايدك ولا حاجة و انا معرفش
حبيبة : طب خلاص لو قولتلك عشان خاطري طيب
مراد : اممممم بتحرجيني بكلامك انتي عارفه ان خاطرك ده يعني اغلي حاجة ف حياتي
حبيبة : طب قول بقااا
مراد : ماشي ياستي انا عاملك حتة حفلة بقا بمناسبة رجوعنا انما ايه هتعجبك ع الاخر يعني
حبيبة : امممم اهم حاجة يعني فيها اكل
مراد بضحك : يعني بقولك هتعجبك ع الاخر اكيد تعرفي انا بقولك كدة ليه
المهم تجهزي نفسك بكرة و قولي لاهلك بقا و لكل اللي انتي تعرفيه و متنسيش عمتك القمر اللي كانت بتساعدني دايما دي
حبيبة : انت بتقول ايه سمعني كدة تاني مين اللي قمر يعني مش فاهمة
مراد : بقولك عمتك ياااا قمر انتي بتفهمي ازاي
حبيبة بضحك : مبتغلبش عموما اوكي يلا وصلني بقا وابقا اشوفك بكرة بقا
مراد : انتي مصممة تسبيني بردو انا قولت هتقوليلي هاجي معاك بقا خلاص
وبغمزة : ونحتفل انا وانتي بطريقتنا كدة و بعدها نحتفل مع الناس
حبيبة : حد قالك قبل كدة انك قليل الادب
مراد بضحك : ياااااااااه من كترهم مبعدش
حبيبة : طب يلا روحني يا استاذ قليل الادب انت
مراد : ماشي ياستي هسيبك انهاردة بس لكن من بكرة انسي انك تشوفي الشارع تاني بس اهم حاجة لما تيجو بكرة تيجو عندي ع البيت الاول عشان هنمشي كلنا من هنا عشان مش هتعرفو تروحو لوحدكو
حبيبة : لا تعالي خودنا انت بالعربية هاتنا هنا انا مش هجر امي و عمتي انا ونجييلك مواصلات يبقا جوزي عنده عربيه واروح اركب مواصلات ولا ايه ياخويا انت
مراد بضحك : لا اباشا معاك حق راحت مني دي معلش خلاص بكرة تجهزو و كلميني
و وصلها مراد و خلص اليوم
وجينا ليوووووم الحفلة
..
و حبيبة جهزت هي و مامتها واختها و عمتها و اتصلت بمراد جه سلم عليهم و خدهم و اول ماوصلو و طلعو
خبط مراد علي باب الشقة عشان ياخد اهله و يروحو علي مكان الحفله
و اول ما الباب فتح
منال بصدمة : ايه دا انت
يتبع الفصل 32 اضغط هنا