Ads by Google X

رواية احببتك صدفة الفصل الأخير بقلم حبيبة كوكب

الصفحة الرئيسية

رواية احببتك صدفة البارت الأخير بقلم حبيبة كوكب

رواية احببتك صدفة الفصل الأخير

حبيبة بحب : ربنا يخليك لياا يارب ومايحرمنيش منك ابدا يااحلي حاجه ف حياااتي كلهااا
وبتنتهى الاغنية والكل بيسقف
..
و علي الجانب الاخر 
عماد راح علي الترابيزة اللي عليها اخت حبيبة و مامتها و عمتها
عماد : ممكن اتكلم معاكي شوية
منال و هي بتحاول تتماسك و هاين عليها تجري تستخبي في حضنه من بعد غيبتهم الطويلة
منال بهدوء : اسفة احنا مفيش ما بنا كلام 
وقت الكلام فات من زمان
عماد بدموع : طب انا هتكلم معاكي و اعتبريهم اخر كلمتين ما بنا و بعدها مش هتشوفي وشي لاني مسافر تاني
منال بخوف من انه يسيبها و يسافر تاني و هي ما صدقت لقته اصلا قامت و مشيت معاه راحو مكان بعيد شوية عن القاعدين
عماد بحب: وحشتيني اوي 
منال ساكتة و مش بترد
عماد : هتصدقيني لو قولتلك اني لحد دلوقتي مشوفتش و لا حبيت ولا هحب غيرك 
وان كل اللي حصل بنا كان سوء تفاهم مش اكتر
منال وهي بتبكي : انت تقول سوء تفاهم لو كان حد قالي مش لو انا شوفت بعيني 
عماد بلهفه : طب انتي تصدقي اني ممكن واحدة تملي عيني غيرك 
طب انا لو كنت عارف واحدة عليكي هجيبها ف نفس مكاني انا وانتي ليه 
منال بعصبية : ده علي اساس اللي كانت قاعدة معاك دي خيال مآتة ولا يكونش انا كان بيتهيآلي مثلا
عماد بعصبيه ودموع : لا مكانش بيتهيآلك دي واحدة كانت اكتر من اخت ليا و كنت اعرفها من قبل مااعرفك ولكن مفيش ما بنا اكتر من صداقة بريئة و من يوم ما عرفتك و انا قطعت علاقتي بآي حد كان ف حياتي و من ضمنهم هي رغم ان مكانش فيه بنا غير كل خير و في الوقت اللي شوفتينا فيه انا كنت شوفتها صدفة و كانت كمان خلاص هتتخطب و بتعزمني كمان انا حكيتلها عليكي و كان نفسها تشوفك كمان و المفروض انها كانت مستنياكي
وانتي مشيتي من غير حتي ماتسمعيني حاولت اكلمك كنت زي المجنون مقدرتش اوصلك اتكسرت من بعدك يا منال وانا من ساعتها قررت اني امشي من هنا واسافر علي امل اني انساكي زي مانتي نستيني و هونت عليكي تسيبني بالسرعه دي قبل حتي ما تفهمي الحقيقة ولا تديني فرصه ادافع بيها عن نفسي
ولكن عمرك ماغبتي عن بالي لحظة و عمري ما بطلت احبك بل بالعكس حبي ليكي كان كل يوم بيزيد اضعاف  بقالنا 10 سنين و 3 شهور و عمري ما عرفت انساكي يوم فيهم
و يشاء ربنا والظروف ان بعد طوول المدة دي نتلاقي تاني و نبقا نسايب كمان من غير ما نعرف لكن خلاص 
يظهر ان انا كنت غلطان لما افتكرت انك لسه بتحب....
منال بسرعه ودموع ولهفه : متكملش اوعي تكمل يا عماد 
انا كل اللي انت حكيته ده ميجيش ذرة ف معاناتي ف بعدك عني وكنت كل ثانيه بدعي ربنا يجمعنا مع بعض تاني بعد مااتاكدت اني مقدرش اعيش من غيرك انا كنت بموت كل يوم فكرت ان ممكن انساك بس عمري ماعرفت انساك لحظه واحده كل يوم كان خبي ليك بيزيد اكتر من الاول كنت كل يوم اطلع صورنا مع بعض كنت عايشه علي ذكريتنا مع بعض
عماد : افهم من كدا انك ....
منال بسرعه ودموع : اني بحبك انا مش بحبك بس انا بعشقك ياعماااااد افهم بقي 
عماد بفرحه وصوت عاالي : انتي بتقولي ايي يعني خلاص هترجعيلي حياااتي هترجعلي تاااني انا مش مصدق نفسي منال اتكلمي قولي انك عمرك ماهتبعدي عني تااني قولي ان حياااتي هترجعلي تااني ياااامناااااال اتكلمي 
منال بفرحه وحب : اه ياعماااااد مش هبعد عنك ولا ثانيه خلاص خلاص ياعماد احنا تعبنا اوي وبعدنا عن بعض 10 سنيييين كفاااايه كفاااااايه اوي لحد كدا ربنا جمعنا تاني مع بعض مستحيل نبعد تاااني اوعدني ياعماد اوعدني انك عمرك ماهتبعد عني تااااني يا احلي حاااجه ف حياااااتي كلهااااا
عماد بفرحه وصوت عالي : اوعدك اوعدك يااااا مناااااال اني عمري ماهبعد عنك تاني يا كل ماااالياااااا بحححححححبك بحححححبك يااااا منااااااال
وفجاء عماد شال منال وفضل يلف بيهاااا كتيييير بفرحه وحب وعشق وفجاء خدها من ايدها وجري بيها علي الاستيدچ ومسك الميك وسط زهول كل اللي ف الحفله وجري علي مراد 
عماد : هات الخاتم اللي جبته وقولتلك تدي لحبيبه هديه.
مراد بضحك واستغراب : في ايي ياعمي وعايز الخاتم ليه
عماد بعصبيه : اخلص يازفت هات الخاتم واخلص 
مراد بضحك : خلاص خلاص اتفضل الخاتم اهو 
عماد خد الخاتم وراح ع الاستيدچ ومسك الميك.
عماد بصوت عالي : منااال تتجوزيني
منال بفرحه : عمااد انت بتقول ايي انت بتتكلم بجد
عماد : انا عمري ف حياااتي مااتكلمت جد غير دلوقتي منااال انتي اول واخر حب ف حياااتي وانا اكتشفت ان عمري ماهقدر اعيش من غير ولا ثانيه تتجوزيني
منال بصوت مش مسموع : موافقه
عماد : بتقولي ايي مش سااامع
منال بصوت عالي : موااافقه مواافقه ياعماااد انا موافقه اتجوزك 
فجاء منال محستش بنفسها غير وعماد بيشلها وبيلف بيها قدام كل الناس 
وفجاء الكل بيقوم من مكانه و جميع الناس بتسقف وفرحه مابين كل الناس اللي ف الحفله وفجاء 
ادم بصوت عالي : ايي يااعمي استني استني
عماد ب استغراب : في يا ادم
ادم بعصبيه : ماينفعش صدقني ماينفعش اللي بيحصل دا
عماد : ادم اتكلم عدل انت نسيت نفسك ولا ايي وبعدين هو ايي اللي بيحصل يعني مش فاااهم
ادم : بصراحه كدا 
عماد : في ايي ياادم اتكلم
توتر وسكوووت تام والجميع ف توتر مما حصل ومنال وعماد وجميع اللي ف الحفله مستغربين 
ادم اتجه ناحيه ليان ومسك ايدها وراح وقف ع الاستيدچ وليان اتوترت هي كمان
ادم بضحك : ما هو بصراحه كدا مينفعش كله يتجوز ويطلق ويتجوز تاني والبت الغلبااانه ديي قاعده كدا مفيش حد معبرهاااا عشان كدا قررت اتنااازل واتجوزهاااا
فجاءالحفله اتحولت من صدمه  لكل اللي ف الحفله مابقوش عارفين ييبطلو ضحك وفي مجموعه من الشباب جريو علي ادم وفضلو يضربو في بهزاااار 
مراد بضحك : والله العظيم انت عيل مجنون وانا كنت عارف انك هتعمل كدا 
عماد بضحك : تصدق ان لو انا مكنش مزاجي رايق كنت علمتك الادب من اول وجديد
ادم بغمزة : ايي رايك ياعروسه
ليان : والله العظيم انت عيل ااهبل اصلا انا كنت هموت علي فكره 
ادم بحب : بعد الشر عليكي ياقلبي ويا كل حياااتي انتي 
وفجاء ادم طلع خاااتم وخد المايك من عماااد
ادم بحب : ليان انا بحبك وعااايز اتجوز 
ليان بضحك : انت جبت الخاتم دا منين ولا انت كنت عارف ان عمك هيعمل كدا 
ادم بضحك : لا والله تقدري تقولي كدا ان انا اصلا كنت بحضر المفاجاء ديي من امبارح بس عمي هو اللي دخل كدا مرة واحده مكنتش عامل حسااابه  المهم بقي اي رايك
ليان بتوتر : احم انا انا
ادم بحب : ليان انا بحبك من اول مرة شوفتك فيها معرفش ازاي بس تقدري تقولي كدا اني حبيتك صدفه لاني لما شوفتك اول مرة كانت صدفه وتقدري تقولي كدا ان العيله كلها شكلها هتتجوز صدفه ليان تتجوزيني
ليان بحب و بتوتر : احم انا ممم مواافقه
ادم بصوت عالي : قولتي ايي 
ليان بفرحه : بقولك انا مواافقه انا موافقه اتجوزك ياادم 
ادم بفرحه : يااااااقلب ادم انتيييي بعشقك يا كل حيااااتي هو شكل الحفله اللي مراد عملها ديي وش الخير علي العيله كلهااا
مراد بضحك : اي خدمه ياعم 
حبيبة : مراد انا عايزه ارقص
ادم : دا وقت رقص يابت انتي احنا ناس بتتجوز دلوقتي
مراد بضحك : وانت مال اهلك يااا بارد انت اتفضلى ياقلب مراااد انتي
مراد بيشاورلها على ساحة الرقص 
 حبيبة وهي تغيظ ادم : لا انا مش عايزه ارقص سلو انا عايزه مهرجانات
مراد برفع حاجب : نعم
ادم بضحك :هههههههه البس يامعلم
حبيبة :ماهو بصراحه انا اعتبرت الحفله دي فرحي خلاص وبعدين  مفيش فرح غير بالمهرجانات بليييز بليييز 
مراد بيشاور لادم يقرب منهم و مراد بيقول لادم
مراد : تعالي يازفت وشوف االاستاذه اللي  عايزه ترقص علي مهرجانات ديي ودا هنجيبو منين يعنى دا بقي ان شالله 
حبيبه : هو ايي اللي هتجيبه منين هو ازاي اصلا حفله مفيهاش مهرجانات
ادم بضحك : اصل ياحبيبه تقدري تقولي كدا ان كل الناس اللي مراد عازمهم ف الحفله ناس ودانهم مش واخده غير ع الاغاني الاجنبي والحاجات الهاديه ديي الحلوة ديي  
حبيبة بعناد : مليش دعوه بقي انا عايزه ارقص علي مهرجانات
ليان : اه ياادم انا كمان عايزه ارقص علي مهرجانات زي حبيبه
ادم بتفكير : يا قلب ادم انتي خلاص سيبي الحكايه ديي عليا انا هتصرف
ادم بيروح على منظم الموسيقى وحبيبه بتفرح اوى هي وليان وفى رجال اعمال بيقربو من مراد
وبيتكلمو معاة
حبيبه ب استغراب : مراد هما مين الناس ديي كلهاا وايي كل رجال الاعمال دي وكميه الحرس اللي معاهم دا انا خوفت والله
مراد بضحك : اومال انتي فاكره ايي حبيبتي انتي مستقله بجوزك  يعني ولا ايي
وفجاة الكل بيتفاجا بموسيقى ضخمة ومزعجة بالنسبة ليهم
و حبيبه وليان  بيصرخو لما بيسمعو اغنية حمو بيكا 
صبح على أي رجوله ومسي على كل الناس بالفعل ومش بالقولة هتبقي وسط الخلق أساس
وبينطو حبيبه وليان وادم  على انغام الاغنية و مراد بيجرى على حبيبه
وبيسحبهاا
مراد : انتى اتجننتى انتي مش شايفه الحفله كلها رجاله ازاي
حبيبة :  اووف عايزه ارقص بقي بليييز
مراد بغضب :  حبيييبه
حبيبة :  اووف خلاص
حبيبة وقفت جمب مراد
 وبتسقف وبتتمايل شمال ويمين
وبترقص باديهاا وليان وادم يتجننو على الاغنية
مراد بصوت عالي : اااادم تعالي هناااا
ادم ترك الرقص : في ايي ياعم مراد انت مستكتر علينا نرقص شويه 
مراد بغضب : انت اتجننت انت شكلك ناسي مين الضيوف اللي ف الحفله وان منظرك قدامهم بقي زباااله
ادم : خلاص انا هتنيل اقف اهو معاك وانت عامل زي تمثال ابو الهول كدا 
كل الضيوف مبسوطين جدا وفى الى بيشاركهم الرقص ادم مبيقدرش يمسك نفسو كتير وبيروح عليهم وبيرقص معاهم علي الاغنية
وفجاء ادم بيروح يشغل اغنية تانية بعدهاا وبيجرى عليهم
ادم بصوت عااالي : اسمعو دى كماان
وبيصرخو من الضحك لما بيسمعو اغنية انا مافياا لمحمد رمضان و حبيبه جريت وقفت جمب ليان وادم  بيقفو جمب بعض وبيعملو حركة السلاح باديهم وبيرقصو اوى و مراد واقف مزهول من اندفاع الضيوف على الرقص وبيقلدو حبيبة وليان وادم
مراد بيتامل حبيبة اوى وهى فى قمة السعادة لاول مرة بيشفها سعيدة للدرجة دى
ليان بصوت عااالي : عاااااااا انا عايزة حسن شاااااكوش يااااادم 
ادم بصوت عالي هو الاخر : بس كدا من عيوني يااااقلب ااااادم
وفجاء ادم بيروح يشغل اغنيه تانيه وفضلو كلهم حبيبة وليان وادم وجميع اللي ف الحفله يرقصو ويغنوووو مع الاغنيه
سكر محلي محطوت علي كريمة
كعبك محني والعود عليه القيمة
وتجيني تلاقيني لسه بخيري
مش هتبقي لغيري
ايوة انا غيري مفيش
بنت الجيران شغلالي انا عنيا
وانا في المكان في خلق حواليا
مش عايز حد ياخد بالو من اللي انا فيه
شوفت القمر سهرني لياليا
وهموت عليكي ربي العالم بيا
سيبي شباكك مفتوح ليه تقفليه
بهوايا انتي قاعدة معايا
عنيكي ليا مرايه ياجمال مراية العين
خليكي لو هتمشي هناديكي
انتي ليا انا ليكي احنا الاتنين قاطعين
تسيبيني اكرة حياتي وسنيني
هتوه ومش هلاقيني واشرب خمور وحشيش
وتجيني تلاقيني لسه بخيري
مش هتبقي لغيري ايوة انا غيري مفيش
سكر محلي محطوت علي...
فجاء الاغاني فصلت وجميع اللي ف الحفله فرحااانين من اجواء الحفل 
حبيبة بصوت عالي : اي داااااا مين الحيوااااان اللي فصل الاغنيه
مراد بغضب : انتي بتقولي ايي
حبيبة : احم بقول مين القمر اللي قفل الاغنيه دي كانت وحشه اوي اصلا
ادم بضحك : جباااانه
مراد : ادم احترم نفسك
فجاء الانوار كلها فصلت 
حبيبة بخوف : ايي دا هو النور قطع ولا ايي
ادم : مش عارف هو فين مراد كان واقف هنا حالا
حبيبة بصوت عالي : مراااد مرااااد انت روحت فين
فجاء ظهر نور من بعيد وكان مراد عند النور اللي ظهر  وموسيقي هاديه ومراد بدا يغني وهو بيقرب من حبيبة 
مراد :  إسمي يفرق في إيه وياكي
 أنا حد عاشق ولقاكي
أنا إنسان عمري لو ألف عام في عينيكي
بلاقيني طفل وبلاقيكي دفا وأمان
مراد قرب من حبيبة ومد ايده وسحبها لساحه الرقص وبدا يكمل غنااا
مراد : أنا إنساااان عمري لو ألف عام في عينيكي
بلاقيني طفل وبلاقيكي دفا وأمان
ادم اتجه عند ليان وسحبها لساحه الرقص وبدا يكمل الاغنيه : 
أنا عندي لعينيكي كلام محدش غيري في الدنيا
يقولوا في يوم من الأيام ليكي أو لناس ثانية
ولو كل الكلام إتقال عينيكي في غربتي موال
هخلق منه معنى جديد، معنى فاق كل الخيال
أنا زادي في هواكي الشوق وزوّادي وأنا المعشوق
وإنت الشمس مهما تغيب تاني تنوري الدنيا
وهمشي لك بلاد الله وهحكي لكل خلق الله
عن سيرة هوى عاشق، عن تايب إلى مولاه
مراد بدا يكمل وهو يرقص مع حبيبه واجواء رومانسيه ف الحفل : انتي انتي موجة عالية جداً
وبرغم إني في السباحة مش غشيم بس بإرادتي غرقت فيها
إنتي إنتي زي الأرض تمام وأنا منك
شايلاني وأنا عايش، حضناني لما بموت
منك وليكي بعود، منك وليكي بعود..... 
عماد اتجه عند منال بكل رومانسيه وهو يمد ايده لمنال : تسمحيلي بالرقصه ديي 
منال بحب مدت ايديها لعماد واتجه لساحه الرقص 
منال بحب وهي ترقص مع عماد :  انا مش مصدقه نفسي انا بحلم صح قولي ان انا بحلم 
عماد بعشق : لا مش بتحلمي يا حبيبتي احنا خلاص مش هنفترق تاني ابدا
منال بفرحه : انا مش مصدقه نفسي ياعمااااد انا فرحااانه اوي
عماد : طول ماانا عايش هخليكي تعيشي طول عمرك فرحانه ومبسوطه هعوضك عن كل السنييين اللي فااتت
منال بحب : ربنا يخليك ليا يارب ومايحرمنيش منك ابدا
وبتنتهي الاغنيه والكل بيسقف
وفجاة الكل بيتفاجا بموسيقي ضخمه وحبيبة وليان بيصرخو لما يسمعو اغنيه (سهر الليالي)
وحبيبة وليان بيجرو علي مامتهم وعلي مامت مراد وبيشدوهم علي ساحة الرقص 
وكلهم يشبكو ايديهم ف ايد بعض وكل الحلفه اتجمعت علي ساحة الرقص وكلهم يغنو مع الاغنيه حبيبة وليان ومنال وجميع اللي ف الحفل بصوت واحد : 
آاااااااه يا سهر الليالي آاااااه يا حلو على بالي
غني آاااااه غني آااااه غني على الطرقااااات
ياي ياي ياي يا سهر الليالي
ياي ياي ياي يا حلو على بالي
غني آااااااه غني آااااه غني على الطرقات..
النهاية .. رواية مكتملة عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل.
google-playkhamsatmostaqltradent