Ads by Google X

رواية امامي الفصل التاسع 9 - اسماء الهادي

الصفحة الرئيسية

رواية امامي البارت التاسع 9 بقلم اسماء الهادي

رواية امامي الفصل التاسع 9

إمام وتسنيم خلصو العشاء وتسنيم اخدت العشا لمريم واميره وامام اخد لاحمد وابوه
تسنيم بحنيه: يلا ي حبايبي عشان تاكلو
اميرة: معلش مش قادره اكل 
تسنيم: معلش يا حبيبتي  كلي ع قد نفسك المهم تتغذي عشان اللي ف بطنك 
           🌸الحمدلله🌸
اميره: مش قادره  اصلا م طايقه ريحه الاكل 
تسنيم: معلقتين بس عشان ابنك انتي مبتكليش ودا غلط معلش تعالي ع نفسك 
كلي يا مريم ولا انتي كمان مش هتاكلي 
مريم بهزار: مكلش لي اكل طبعا انا مفيش حاجه تبعدني عن حبيبي ولا يمكن حد يفرقنا 
(مريم دي بتمثلني اوي 😂😂) 
تسنيم بضحك: بالهنا والشفا  يا حبيبتي  
مريم اكلت وتسنيم ادت ليها الدوا 
اميره حاولت تاكل حاجه عشان علاجها 
     🌸صلي ع رسول الله🌸
احمد:ينفع كدا يعني يا امام يابني انت ف اي ولا في اي ومراتك المسكينه دي هتقدر ع اي ولا اي
محمد:انت يلا عايز تضرب ولا اي 
ومن امته ف الحساسيه دي بينك وبين امام انتو طول عمىك مع بعض 
سفر امام بس هو اللي بعدكم نسيت المدرسه والكتاب والمسبقات نسيت 
دا كله بطل عبط عشان والله هزعل بجد 
احمد:يا بابا والله مش قصدي بس انا خايف ع زعل مرات اخويا 
امام:لا انا اتكدت ازك عبيط يابني ما هيا بذات نفسها اللي قايله ليك خليهم  بتخب تعيد وتزيد ف الكلامك مش عارف لي
محمد:طب خلاص احل ليكم مشاكلكم 
احمد:اي هو الحل
محمد:الشقه اللي فقوينا  السكان اللي فيها مشو وانا كنت عرضتها ع اخوك بس لا هو ولا مراته موافقين
شوف صاحبها وانت كدا كدا قاعد اجار
           🌸استغفرالله🌸
           ‏
احمد بتفكير:والله فكره حلو 
امام: ربنا يبارك لينا فيك يا حجوج يا قمر انت وتفضل تحل ف مشاكلنا 
احمد بحب:امين 
محمد:ربنا يحفظكم يا حبايبي
امام:يلا يا حجوج عشان تسمع ليا انا والبت تسنيم  
محمد بغيظ: بت ف عينك 
إمام بضحك: الله ياسمحك 
احمد: تسمع اي يبني  احنا مش حافظين القران سوي ولا اي
امام: اه الحمدلله  بس انا براجع مع مراتي 
احمد بتفهم: اللهم بارك 
امام: امين، بس تسنيم متعرفش اني خاتم القرآن مفهوم
احمد: لي
     🌸الله اكبر ولله الحمد🌸
     ‏
امام: عشان متحسش انها اقل مني 
احمد: حاضر متقلقش  انا هموت وانام 
امام:ومن سمعك انا اتمرمط النهارده ف الشركه دا غير المشروع المطلوب مني 
وبعدين سكت 
المشروع ينهار ابيض المشروع المفروض يتسلم بكره
احمد: اهدي باذن الله خير متقلقش 
امام: امين،  بص انت هتنام مع بابا ف اوضته 
احمد: طب وانت
إمام: انا لسه هسهر عشان المشروع
هقعد ف الصالون 
احمد: لا طبعا هنام ان ف الصالون 
وانو نام مع بابا
امام: يبني انت دماغك غير البشر 
انا ورايا شغل وعايز اسهر انام مع بابا عشان اقلقه وبعدين  انا بصحي بدري سبني ع راحتي بقا 
    🌸سبحان الله وبحمده🌸
  ‏
احمد: طيب 
امام: شرير 
احمد:  استزراف 
امام: مش هرد 
احمد: لا رد 
محمد: بس منك ليه شويه اطفال 
قوم نام وانت قوم شوف شغلك عيال  تجيبو الصداع 
احمد وامام قعدو يضحكو 
احمد: تصبح على  خير 
امام: وانت من اهل الخير 
تسنيم واقفه  ف المطبخ مش عارفه تنام فين 
امام دهل لقاه واقفه سرحانه 
حبيبي  سرحان فيا ولا ف مين 
تسنيم بنوم: عايزه انام 
امام اخدها ف حضنه: طب تعالي 
تسنيم: اجي فين 
امام: هتنامي ف اوضتي 
تسنيم: وانت 
امام: هنام ف الصالون 
 تسنيم: انا ممكن افرش ف الارض وانام مع البنات وانت نام ف اوضتك انت تعبان كول النهار ومعرفتش تستريح ونومت الكنب مش مريحه 
امام طلعها من حضنه براحه وهدوء:
والله والمفروض اني لوحدي اللي شغال وتعبان طول النهار واللي شايله البيت ع راسها مش تعبانه 
ومن الرجوله اني اسيب مراتي تنام ع الارض
تسنيم:مش قصدى 
امام:عارف يلا عشان تنامي انا اصلا كدا كدا ورايا شغل لازم اخلصه 
تسنيم بص ليه بحب :خلاص اقعد معاك وانت بتشتغل 
امام:ماشي بس لفي خمارك كويس 
تسنيم:حاضر
امام اخدها وقعد يشتغل  وتسنيم بتبص ليه بحب 
امام واخد باله منها:كدا مش هشتغل كدا هعمل حاجه مش لطيفه 
تسنيم بصت للارض:اسفه 
امام ساب الورق الي ف ايده:هو في واحده تعتذر انها بتبص لجوزها بس كل م في الامر اني مش قادر ع بعضك ف بتلكك اني اجي اخدك ف حضني 
تسنيم خبطته ف كتفه براحه:قوم شوف شغل ي هندسه عشان انا مبحبش حد يقلل من قيمه جوزي 
امام:عيوني 
تسنيم بصوت واطي:يسلمولي 
امام سمعها وابتسم 
تسنيم كل شويه تتاوب 
امام تسنيم صعبانه عليه 
تسنيم يا حبيبتي قومي نامي 
تسنيم بحب:لا مش هسيبك تسهر لوحدك
امام: يعني انتي مرتاحه كدا 
تسنيم:اه جدا 
امام: براحتك 
تسنيم بصوت واطي: انت راحتي 
امام سمعها بردو وابتسم ومن جواه فرح جدا ع اهتمامها وحبها 
بعد وقت امام بيبص ع تسنيم لقاها نامت 
ساب الي ف ايده وقرب منها وشالها
تسنيم  بتتحرك بنوم 
امام:هشش دا انا امام وبطلي حركه انتي مش ع سرير انتي ع دراعي 
تسنيم مسكت ف رقبته ودفنت وشها ف صدره 
اما ابتسم ع حركتها ومشي بيها 
ودخل اوضته  وحطها ع السرير 
وفك ليها الخمار 
وقرب منها وباس راسها 
:ربنا يديمك نعمه ف حياتي وميحرمنيش من وجودك ابدا 
وفضل باصص ليها شويه وبعدين طلع بره الاوضه وراح يخلص شغله
خلص المشروع وراح يطمن ع تسنيم 
دخل براحه لقاه راميه الغطا:الله هو انتي منهم بترمي الغطا ونقعد ندور عليه 
قرب منها وغطاها 
تسنيم حست بيه 
 واتكلمت بنوم:امام 
امام قرب منها:نعم يا قلب امام 
تسنيم:حطت الموبيل بتاعك هنا واظبط المنبه عشان انت ممكن تنام ومتقومش تصلي 
امام:حاضر يا حبيبي بس نامي انتي 
تسنيم:امام 
امام:الصبر يارب يابت انتي انا لو فضلت بخدودك الحمره دي وشعرك المفرود دا هنزعل من بعض 
تسنيم بنوم:خلص شغل عشان المدير 
إمام:حاضر 
وطلع جري 
وخرج كمل شغل وبعد كدا النوم غلب عليه ف نام 
المنبه رن عند تسنيم
اتحركت ف نومها وصحيت 
تسنيم  وهيا بتحضن الغطاء: ياااه يا إمام حتي ريحتك بتفرق معايا انا حاسه اني بقالي كتير اوي مانمتش 
من ساعت ما نمت ع صوتك يوم كتب كتابنا انت العوض الجميل اللي ايجي بعد التعب انت الراحه والامان والحنيه انت ملخص لـ الزوج المثالي
ربنا يبارك ليا فيك ويديمك عليا نعمه وميحرمنيش  منك ولا من حنيتك 
وقامت ولسه هتخرج بشعرها افتكرت وجود احمد ف البيت 
رجعت تاني وحطت الخمار ع شعرها بطريقه عشوائيه 
وخرجت راحت لا إمام 
تسنيم دخلت عند إمام لقيته نايم وباين عليه الارهاق والتعب قربت منه ومشت ايدها ف شعره 
: يا حبيبي  باين عليك التعب يارب احميه وقويه ومتحرمنيش منه 
وقعدت جمبه وبصت ليه 
ماما كانت بتقولي جمله غريبه اوي ومكنتش بصدقها دلوقتي  صدقتها يا إمام قالت ليا هيجي ليكي حضن ينسيكي كل الهم والحزن اللي حصلك واهو فعلا انت جيت ليا ونستني كل الهم اللي شوفته 
انا عندي استعداد  اعيش اللي عشته دا الضعف بس عشان المحك وانت فرحان واشوفك وانت نايم جميل ف كل حلاتك انا سبق وقلت ليك بحبك دلوقتي  بقولك  اني اتخطيت الحب بمراحل انا بقيت بعشقك بتنفسك بقيت حاسه انك اوكسجين حياتي ف بعدك مبعرفش  اتنفس
انا بعشك يا إمامي بعشقك 
إمام صحي ع كلامها وشدها ف حضنه: وانا بعشقك يا قلب وروح إمام 
تسنيم  خبت وشها ف صدره 
وغصب عنها الخمار اتزحلق من ع راسها 
امام وهو بيزقها: قومي يا تسنيم  
تسنيم  استغربت طريقته: في اي 
إمام قام قفل باب الصالون 
تسنيم بصت ليه بستغراب: ف اي
إمام قرب منها تاني واخدها ف حضنه: خفت احسن حد يصحي ويشوف شعرك
تسنيم: انت كان ممكن تقولي لفي الخمار 
إمام بحب: حبيبي  لسه صاحي من النوم اقوم اقوله لفي الخمار وبعدين  انتي مش معاكي  دابابيس هتلفيه ازاي بقا وبصراحه عايز اشوف شعر حبيبي  اللي مخبيه عني 
وقرب منها وشال الخمار  
تسنيم بكسوف  : امام بس 
امام: تؤتؤ وبعدين  انا مبعملش  حاجه حرام  واحد عايز يشوف شعر مراته اللي دايما مخبيه تحت الطرحه ف البيت اعمل اي 
تسنيم بصت ليه: يعني كدا انت ممكن تسبني عشان مش مهمله ف نفسي 
امام ضحك ع كلامها واخدها ف حضنه: انتي بتقولي  اي لا طبعاً  استحاله اسيبك وبعدين  انتي مش مهمله ولا حاجه الست الشاطره والنضيفه شاطره ونضيفه ف كل حاجه حتي نفسها كل م في الامر يا حببتي انك لسه مش متعوده مش اكتر 
تسنيم طلعت من حضنه وبصت ليه
: حد قالك قبل كدا انك اجمل راحل ف الكون كله
امام بص ليها: تؤ حتي لو حد قالي متلزمنيش  بدال مش طالعه منك 
وحضنها تاني 
تسنيم دفنت وشها ف صدره: تعرف ي إمام انا عايزه افضل عمري كله كدا وانا ف حضنك 
إمام: ومن سمعك وانا كمان نفسي  افضل ف حضن ملكة قلبي 
تسنيم قامت بخضه من حضنه
: الصلاه احنا مصلناش القيام 
إمام بص ليها  بغيظ وشدها جامد لحضنه لدرجه ان تسنيم اتألمت 
تسنيم: اه يا إمام وجعتني 
إمام: قولت قبل كدا كذا مره متطلعيش من حضني كدا 
وبعدين  انتي مبصتيش ف المنبه 
تسنيم بزعل: لا لي
إمام: عشان الساعه لسه 2
تسنيم: وجعتني 
إمام بحب: طب وقلبي 
تسنيم: ماله 
إمام: ببتعب لما حبيبته تبعد عنه 
تسنيم بحب: الف سلامة  علي قلب حبيبي 
إمام شدد ع حضنها جامد واتكلم بصوت مهزوز من المشاعر: تسنيم 
نعم 
مش هينفع نفضل ع الوضع دا كتير 
تسنيم بعدم فهم: ازاي مش فاهمه
إمام: احنا هننزل نجيب العفش  بتاع الشقه بكره  
تسنيم  : حاضر 
إمام بيجاهد نفسه  عشان يبعدها عن حضنه: طب يلا يا حبيبي  عشان اتسحر 
تسنيم: ليه 
إمام: عشان هصوم بكره الخميس 
تسنيم: ينغع اطلع من حضنك عشان اعرف اتكلم وافهم 
إمام ضحك: حاضر وسابها 
تسنيم: لي بتصوم 
إمام: اولا عشان سنه عن رسول الله 
ثانيا عشان ليها فضل كبير جدا 
تسنيم: اي هواه فضله 
إمام: بص يا حبيبي  ربنا قال اي ف كتابه العزيز  (وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّـهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّـهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا). بيكفر الذنوب والخطايا 
و رسولنا وحبيبنا قال اي وفي حديث صحيح أخرجه مسلم، عن أبي هريرة، رضي الله عنه، أنّ رسول الله قال: (تُعْرَضُ الأعْمالُ في كُلِّ يَومِ خَمِيسٍ واثْنَيْنِ، فَيَغْفِرُ اللَّهُ عزَّ وجلَّ في ذلكَ اليَومِ، لِكُلِّ امْرِئٍ لا يُشْرِكُ باللَّهِ شيئًا، إلَّا امْرَءًا كانَتْ بيْنَهُ وبيْنَ أخِيهِ شَحْناءُ، فيُقالُ: ارْكُوا هَذَيْنِ حتَّى يَصْطَلِحا، ارْكُوا هَذَيْنِ حتَّى يَصْطَلِحا).
كما اختص الله الصائمين في الأجر والثواب والمغفرة فقال في كتابه العزيز في سورة الأحزاب،:(إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ الله كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ الله لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا)، وفي سورة البقرة قال الله سبحانه وتعالى، وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُون.
تسنيم قامت اترمت ف حضن إمام
: انا بعشقك يا إمام وبموت فيكي هصوم معاك بكره تمام 
إمان وهو بيحضنها: حاضر بس انتي اللي جبتيه لنفسك 
تسنيم بعدم فهم  : ازاي
 إمام: انك ف حضني ومش هتطلعي  منه غير بمزاجي 
تسنيم: إمام بطل رخامه بقي 
إمام: طب عشان طولة لسانك دي انتي معاقبه 
تسنيم حزن مصتنع: هتعاقب بنوتك 
إمام: ايوا 
تسنيم: طب اي هو العقاب 
إمام بص ليه بخبث:لما بابا حبيبك يزعل بنوتي الشاطره تعمل اي
تسنيم بحب:تصالحه 
إمام:صالحيني 
تسنيم:ازاي 
إمام طلعها من حضنه وقرب منها وباسها ف خدها:كدهون 
تسنيم ضربته:قليل الادب اوعي يا إمام دا انا بقول انك محترم 
إمام بيضحك عليها بصوته: بطلي جنون  انتي مراتي يا هبله يعزي محترم مع الكل الا انتي انتي عبيطه يابت 
تسنيم: قولت ابعد 
إمام: طب مش هكمل فضل الصوم 
وبعدين  متكبرهاش ف دماغي وتخليني اعمل حاجه مش لطيفه
تسنيم بصوت واطي: وقح
إمام:لمي لسانك انا كدا محتاج تعويض ع الشتايم دي كلها 
تسنيم بغيظ:بتحلم ومتكلمنيش
إمام شدها عليه تاني وقربها منه:اممم هتصالحيني ولا اعمل حاجه مش لطيفه 
تسنيم بكثوف وخجل وعنيها دمعت:
إمام بجد مش هقدر 
إمام سابها بسرعه واتكلم بحب:اسف يا حبيبي لو كنت دايقتك والله مقصد ممكن متعيطش تسنيم ردي عليا 
تسنيم بصت ليه هو ازاي يكون ف راجل بـ الرقه دي والحنيه والتفاهم دا وبدون وعي قربت منه وباسته 
ف خده:اسفه 
إمام مذهول لدرجه انو مش عارف يتكلم 
تسنيم:إمام انت كويس 
إمام:..........
تسنيم:امام 
إمام:.......
تسنيم بصت ليه واستوعبت هيا عملت اي واتكلمت بصوت مخنوق بالدموع:انا مش عارفه عملت كدا ازاي
إمام فاق واخدها ف حضنه: هششش انتي معملتيش  حاجه غلط انا حوزك يا روحي دا شئ طبيعي 
تسنيم وهيا بتعيط: لا امت زمانك بتقول عليا قليلة الادب تسنيم وحشه 
إمام غصب عنه ضحك علي الطفله اللي ف حضنه: لا انتي مش قليله الادب  ولا حاجه تسنيم قمر  
تسنيم: يعني هتقول ليا بقيه فضل الصيام 
إمام بضحك: ايوا 
الصيام هو تهذيب للنفس وصيام مبقتصرش بس ع الاكل لا عدم اللغو
بالكلام وغض البصر  والاحساس بالفقراء والمساكين  وحجات تاني كتيرة اوي 
تسنيم: طب يلا عشان ناكل. 
إمام يلا ي حبيبي  بس الاول انا نروح نجيب الدابابيس واجي عشان تظبطي خمارك 
تسنيم:  حاضر
يتبع الفصل العاشر 10 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent