قصة زوجاتي البارت الثاني والأخير بقلم بقلم آية عامر
قصة زوجاتي الفصل الثاني والأخير
طارق: يلا اي..مش هتزعلي
منار: انا عارفه انك مش عايز تجرح واحده فينا...وانا اهوه بقولك روحلها...تصبح علي خير ي طارق
....
خبط طارق علي عيشه ودخل
طارق: ده اي القمر ده...وحشتيني علفكره
عيشه: انت بتعمل اي هنا...ومنار
طارق: هشش...بقولك وحشتيني
عيشه: م احنا كنا لسه سوا بره
طارق: طب بحبك..
عيشه: وانا كمان بحبك
🙈
......
منار: انت هتروح الشغل النهارده
طارق: ايوا..هفطر وانزل...انا بس قبل م انزل..هو انتو اللي الاتنين هادين وطبعيين كده عادي..
منار: انت عايزنا نمسك في بعض بالعافيه ي اخي
عيشه: افطر ي طارق مش انت ورااك شغل ولا اي...
طارق: ربنا يستر
منار: بص الموضوع وما فيه اننا اتكلمنا ف الموضوع..وبدل م نتخانق ونبوظ حياتنا عملنا هدنه بينا وبقينا صحاب وكل واحده فينا بتحاول تتحمل...اكيد مفيش واحده عايزه حد يشاركها ف شريك حياتها بس ادينا بنحاول
طارق: طيب ربنا يهديكم لبعض...انا همشي انا بقي....
......
ف المساء
طارق فتح الباب ودخل....لقاهم هما الاتنين قاعدين بيتفرجو علي فيلم وعمالين فشار...
طارق في نفسه: انا كده اخاف ولا اطمن طيب....
طارق: مساء الخير
عيشه ومنار: مساء النور
طارق: انا كنت جااي ف السريع كده...وهسافر الاقصر..
عيشه: هتسافر...دلوقتي..طب م تاخدنا معاك
منار: الشغل تمام ي طارق ولا في مشكله...
طارق: كان في مشروع فندق ف الاقصر وبدأنا البناء من شهرين...حصل شويه مشاكل وهروح اشوف الوضع مش هينفع اتابع من هنا...
منار: طيب لي تسافر دلوقتي
طارق: محتاج اكون هناك الصبح...هسافر بالقطر
منار: خير بإذن الله...اتعشي طيب الاول
طارق: لا هحضر شنطتي..
عيشه: ي اخي عيب..انا هحضرها وانت اتعشي علي م اخلص..
منار: ثانيه واحده هجهز السفره..
.....
طارق: طيب...خلو بالكو من نفسكو...السلام عليكم ..
عيشه ومنار: وعليكم السلام..
.....
منار: ي بنتي اقعدي بقي بقالك ساعه رايحه جايه
عيشه: انا قلبي مقبوض..تفتكري اتجوز التالته
منار: تالته اي ي بنتي ارحميني بقي...ادخلي ي عيشه نامي..
عيشه: والله قلبي مش مطمن..تصبحي علي خير..
....
منار ف نفسها: التالته!!.... ده يبقي ي نهار اسود علي دماغك ي طارق..
......
الصبح
منار: الو...طارق انت وصلت
طارق: ايوا الحمد لله...
منار: اهي عيشه صحيت اهي تكلمها..
طارق: لا سلميلي عليها عشان ورايا شغل...
منار: طيب سلام..متحملش نفسك اكتر من حملها
طارق: حاضر.. سلام
....
منار:صباح الخير...طارق بيسلم عليكي
عيشه:انتي كلمتيه...طب م اديتهوليش لي
منار: هو انا لحقت اتكلم اصلا
عيشه: ي بنتي كنت هجيبو ف الكلام ويقر علي موضوع التالته...
منار: بطلي هبل بقي..
عيشه:تعالي نروحله الاقصر..
منار: اي..ده فلتت خالص منك.....بس فكره برضو
عيشه: ايوا كده اشتغلي معايا
منار: لا لا بس طارق ممكن يقتلنا لو خرجنا وروحناله من غير منقوله...انا عارفااه..مش هيتفاجئ بينا ويفرح
عيشه: خلاص هتصل بيه واقوله
منار: انا مليش دعوه بكل الحكايه دي
عيشه: اسكتي انا هتصرف....اهوه بيرن
طارق: الو
عيشه: ازيك ي طارق..بص بقي احنا عايزين نيجي الاقصر..
طارق: انا بشتغل هنا مش بتفسح
عيشه: احنا مش هنعطلك خالص..وبعدين انت مخرجتنيش بعد فرحنا ولا اتفسحنا...مخرجتناااش كلنا يعني..
طارق: لا مش هينفع...وهتيجو المشوار ده لوحدكو
عيشه: احنا مش صغيرين...والنبي ي طارق والنبي مش هنضايقك خالص..
طارق: خلاص ده انتي زنانه..موافق...بس كل شويه تكلميني تطمنيني عليكو...
عيشه: بحبك ي ولااا
منار: قالك اي
عيشه: موافق..موافق.
....
منار: يلا ي عيشه هنتأخر
عيشه: حاضر جهزت اهوه يلا...
...وبعد عدد من الساعات الطويله المرهقه..
طارق: انتو فين
عيشه: اهوه ي ابني احنا وراك اهوه بص وراك كده...
طارق: خلاص شوفتكو..
منار: مكانش ليه لازمه تيجلنا المحطه م احنا كنا هنيجي..
عيشه: اخبار الشغل اي
طارق: تمام..يلا بقي
.....ف الفندق
طارق: انا كنت حاجز جناح...هنقعد فيه كلنا لو عندكو مانع هحجزلكو اوض..هو فيه اوضتين
منار: لا مفيش داعي...
طارق: طيب المفتاح اهوه..انا لازم ارجع الموقع
عيشه: طيب متتأخرش...
.....
تلفون الفندق بيرن..
عيشه: الو
..... : الو ي فندم..حضرتك زوجه الاستاذ طارق
عيشه: ايوا
....: انا اسف بس حصل انهيار ف الموقع..والاستاذ طارق مصاب ف المستشفي..
عيشه: اي...طيب جاايين
منار: مالم ي عيشه...خدي نفسك اهدي بس اي اللي حصل...
عيشه: طارق ف المستشفي..
منار: اي مستشفي اي قومي يلا بينا...
.....
في المستشفي
منار: اي ي دكتور هو عامل اي
الدوك: متقلقوش الاصابه مش خطيره بس للاسف محتاج نقل دم وفصيله دمه نادره..
عيشه: طيب ي دكتور....احنا ممكن نتبرعله
الدوك:طيب هبعتلكم الممرضه ونشوف لو حد منكم يقدر يساعده..
....
الممرضه: استاذه منار..حضرتك تقدري تتبرعي للمريض
منار: تمام..
....بعد فتره
عيشه: اخباره اي ي دكتور
الدوك:نقلناله دم متقلقيش هيبقي كويس..
عيشه: ومنار ي دكتور..
الدوك: لا هي كويسه متقلقيش...هي بس داخت شويه وده طبيعي.
عيشه: طب هنقدر نمشي امتي ي دكتور
الدوك: لا عادي يقدر يخرج بكره الصبح..المهم انه يرتااح
عيشه: تمام ي دكتور..
عيشه وقفت وهي خايفه وحست انها مسئوله عنهم...بس ان شاء الله هتعدي..
دخلت عيشه ولقت طارق نايم ولفين دماغه بالشاش وشكله كان تعبان...ولقت منار قاعده جنبه..
عيشه: انتي كويسه ي منار
منار: ايوا ي بنتي ده نقل دم عادي مش بديله كليه انتي خايفه كده ليه
عيشه: الدكتور قال انك كنتي تعبانه
منار: لا انا كويسه متقلقيش
عيشه: طب هروح اجيبلك عصير..
.....
بعد شويه منار قاعده وبتبص لطارق اللي كان نايم وقربت منه ومسكت ايديه...
منار: الف سلامه عليك....ي ريت كنت انا وانت متتأذيش..انا بحبك اوي ربنا يخليك ليا وميرحمنيش منك...الف سلامه عليك
لقته بيضغط علي ايديها وبيقولها
طارق: الله يسلمك..
منار: انت كويس ي طارق حاسس ب إيه..انا هنده للدكتور..
طارق: بس بس متخافيش انا كويس..متقلقيش
منار: وقعت قلبي عليك ي طارق...اي ده انت صاحي من امتي..
طارق: من ساعت بحبك
منار: ااه..هو..
وبعدين الباب خبط...عيشه كانت واقفه وكان باين انها بتغلي بس دخلت بكل ثقه..
عيشه: الحمد لله علي سلامتك..خوفتنا عليك
طارق: انا كويس ي عيشه
عيشه: اتفضلي العصير ي منار...منار اتبرعتلك بالدم علفكره..
بصلها طارق وقالها: شكرا ي منار..
منار: ارتاح انت دلوقتي..احنا هنخرج الصبح
.....
خرجت منار لقت عيشه قاعده بره..
منار: هنرجع القاهره ولا اي
عيشه: الدكتور قال محتاج راحه..انا بقول يفضل هنا لحد م يبقي كويس..
منار: تمام
عيشه: وانت دلوقتي دايخه ولا حاجه
منار: لا انا تمام..
الصبح
عيشه: اتفضل ي طارق..جناحك ومطرحك
طارق: انا لازم اتابع الشغل..كده هنخسر خساره كبيره
منار: شغل اي ي طارق انت تعبان الشغل يستني
طارق: مش هينفع لازم احل المشكله دي
عيشه: طيب ارتاح شويه ي طارق وبعدين فهمني الدنيا ماشيه ازااي وانا هتابع بدالك
طارق: اكيد لا
منار: لا هي معاها حق..انت لازم ترتاح..بجد مش هينفع ي طارق..
.بعد كام ساعه..
منار: يلا عشان تتغدي وتاخد العلاج
طارق: منار انا لازم انزل الشغل
منار: انت تعبان والدكتور قال راحه..وبعدين عيشه قالت هتتابع..
طارق: هي مش هتعرف تتصرف
عيشه: سمعتك علفكره..اغيب دقيقتين..تقلل من مواهبي..لا علفكره انا شاطره جدا وبفهمها وهي طايره...
منار: معاها حق.لازم ترتاح
طارق: امري لله
.....
طارق شرح كل اللي المفروض تعمله...ونزلت علي انها مدام الاستاذ طارق...وفعلا كانت ذكيه بس خبرتها قليله فمشيت بكل تعليمات طارق وادارت الشغل بشكل كويس..
وعدي اسبوع ومنار معااه وبتاخد بالها منه ف كل لحظه عنيها مش بتغيب عنه..
طارق: انا بقيت كويس هنزل الشغل كن بكره بإذن الله...عشان نرجع القاهره بقي
منار: مش كنا اتفسحنا شويه ف الاقصر...
طارق: اي ده انتي بتقعدي مع عيشه كتير كنت بقول عليكي عاقله..يعني ف وسط م الدنيا بتبوظ مني عايزه تتفسحي...ي قلبي هتشل...صحيح هي عيشه فين...
منار: اتعشت ونامت.بتتعب كل يوم تيجي خلصانه...
طارق: مش هي اللي عملت فيها شبح..عشان تعرفو اني بتعب
منار: احنا عارفين من غير م تقول
طارق: صحيح..كان في موضوع ف المستشفي..فاكرااه
منار: اي...اااه هعملك عصير..
طارق: اي...اااه...مش فاكره انا اللي كنت تعبان مش انتي بتوهي لي..
منار: انا بس كنت خايفه عليك
طارق: وبعدين قولتي اي
منار: قولت...ب..بحبك...والله اسفه عارفه انك مش بتحبني بس غصب عني..
طارق مسك ايديها وقالها حد يعتذر عشان بيحب جوزه وحلاله..
منار: هه
طارق: تعالي بس اما نخلص موضوع المستشفي ده وبعدين نبقي شوف الهه بتاعتك دي...🙈
..
طارق: عيشه...صباح الخير..
عيشه: صباح النور
طارق: انا متشكر جداا انك رعيتي شغلي ووقفتي جمبي الفتره اللي فاتت دي
عيشه: عشان تعرف ورااك رجاله
طارق: ماشي ي شبح..
عيشه: انت نازل
طارق: ايوا ساعتين زمن وهرجع جهزو نفسكو بقي عشان هنرجع القاهره...
عيشه: حاضر..
.ورجعو القاهره..
طارق: ياااه بيتنا وحشني والله..صحيح تعالو عاوزكو
عيشه ومنار: نعم..
طارق: قولولي بقي انتو ازااي متفاهمين كده
عيشه: احنا نعرف بعض من قبل الجواز
منار: واتقابلنا
عيشه: وعملنا هدنه..كنا عارفين اننا هنمر بده كله وكل واحده فينا هتتضايق وانت مع التانيه
منار: بس مكناش عايزين نخسرك..ونعمل مشاكل
عيشه: عشان كده بنستحمل وخلاص بدأنا نتعود
طارق: بتكلمو جد
منار: عارفين انك مش مصدق بس ادي ده اللي بيحصل وهل انت شوفت مشاكل بينا
طارق: الحقيقه لا.
عيشه: ربنا يهدينا جميعااا
بعد تسعه اشهر
منار: الحقني ي طاااااارق
طارق: اي هتولدي
منار: انت لسه هتتصدم كلم ماما بسرعاااه
عيشه: ااه..ااه ي طااارق الحقناااي
طارق: بتهزري
عيشه: هي دي فيها هزااار ي اهبل كلم بابا
منار: وابوكي هيجي يعملنا اي كلم ماما
طارق: حاضر
......
ماما منار: خديهم علي المستشفي بسرعه ومتنساش الحاجه اللي مجهزينها..
طارق: حاضر
منار وعيشه: طااارق
طارق: خلاص يلا تعالي...يلا ع العربيه...
....ف المستشفي والاتنين علي كرسي متحرك..
منار وعيشه: منك لله ي طارق..
طارق: انا اسف طيب
منار: متقولش اسف متعصبنيش
عيشه: امشي مش عايزه اشوف وشك..
طارق: ربنا يسامحك ي باابا
...بعد شويه
الدوك: الف مبروك ولد وبنت ....هتسمي اي
طارق: مراد وفريده....
تمت..
تمت روايتي الجديدة رواية براءة ومالك كاملة عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل.