رواية دموعها ملاذي البارت السابع عشر 17 بقلم مريم حسني
رواية دموعها ملاذي الفصل السابع عشر 17
هايدي بتكلم صحبتها في الفون بغيظ :هتجنن يا ساره هتجنن مش عارفه اوصله خالص والاغبيا اللي بعتهم يخلصوا عل الزفته دي مموتوهاش وقال ايه افتكروها ماتت لوحدها لقوا نفسها اتقطع قالوا دي ماتت
ساره: انتي مش بتقولي انوا مخلي رجالته يدورا عليها وانوا مش لقيها !
هايدي: اه بس مش عارفه اشوفوا خالص كل اما اجي اقبله ميرضاش وقال ايه مشغول بيدور عليها يا رب ماترجع واخلص بقي هو ماسك فيها كده ليه اوووووف كله من الاغبيا دول
ساره :خدي بالك يا هايدي عدي لو عرف مش بعيد يموتك فيهل
هايدي :يموتني ايه يابنتي ده المفروض يشكرني هو بيعمل كل ده اصلا عشان الورث مانتي عارفه
ساره: برضو خدي بالك
هايدي: ماشي ماشي
ساره: طب اقولك متروحيلوا النهارده البيت
هايدي: مبيخليش الحرس يدخلني
ساره: لا هيدخلوكي بس ابقي انتي شوفيهم
هايدي: تفتكري
ساره: اه اسمعي كلامي بس روحيله وادلعي عليه شويه وهو هينسي اللي خلفوها
هايدي بحماس: ماشي هعمل كده سلام دلوقتي
ساره: سلام
............
رنا بدموع :انتي بتقولي ايه يا نرمين انتي متأكده
نرمين: اهدي يا رنا اهدي هو اكيد في حل بس انا مش عارفه اهدي
رنا :انا عاوزه ابيه امير كلميلي ابيه
نرمين: بس يا رنا هو مسافر
رنا بصويت: مليش دعوه كلميه هو السبب هو اللي سابني معه كلميه
نرمين :حاضر حاضر هكلمه
احمد دخل عل صوت :رنا في ايه يا نرمين رنا انتي بتصوتي ليه
نرمين: احمد حاول توصل لاستاذ امير باي شكل اتصرف
احمد: هو المفروض هيجي انهارده من السفر انا عرفت كده من زمايلي
رنا بزعيق وعياط :هتهولي دلوقتي ميعديش عل الزفت اللي اسمه عدي ده هتهولي حالا
احمد: حاضر حاضر انا هتصرف
رنا فضلت تعيط واحمد كلم حد من الشركه وعرف معاد وصول امير وراح المطار استنه اول ما امير وصل احمد و قبله
احمد :حمد الله عل السلامه يا استاذ امير
امير: احمد ازيك خير
احمد: ممكن تيجي معايا البيت
امير: افندم بيت ايه؟!
احمد: لما تيجي هتفهم
امير: افهم ايه هو في حاجة هي انسه نرمين كويسه
احمد: اتفضل معايا
امير: انت خطفني ولا ايه يا احمد؟!
احمد :لا لا متقلقش اتفضل
امير :ماشي اما نشوف اخرتها يلا وركبوا العربيه وراحوا البيت
امير: اديني جيت اهو وبعدين !
احمد :ثواني ودخل لنرمين ورنا امير هنا
رنا طلعت تجري علي بره وبتعيط: ابيه الحقني
امير حضنها وبستغراب وقلق: ايه يا رنا مالك وانتي جيتي هنا ليه ؟!
احمد: اتفضلوا اقعدوا وانا ونرمين جوه لو عوزتوا حاجة
امير :ماشي شكرا واخد رنا وقعد
امير: ايه يا رنا احكليلي بقي مالك وايه اللي جابك هنا !
رنا بعياط وشهقتها عماله تزيد وبصوت متقطع :انا .....ا. ص..... ان......
امير: يا رنا اهدي بقي مش فاهم منك حاجه اهدي
رنا بعياط :اصل انا
امير: ايوه انتي مالك بقي عدي عملك حاجه ؟!
رنا بعياط :انا حامل
امير :طب ياشيخه انا اتخضيت وبصدمه اييييييه بتقولي ايه ؟!
رنا بعياط انا حامل
امير بدون استعاب :حامل ازاي يعني ومين مش فاهم ؟!
رنا بعياط: انا هقولك ………………
امير بغضب اعمي: يا نهارك اسود يا عدي يا نهاره اسود واتاري كل اما اجي اكلمك يقولي نايمه تعبانه في المدرسة ماشي يا عدي اقسم بالله مهعدي الموضوع ده عل خير ماشي
رنا :ابيه والنبي مترجعني له
امير:ترجعي لمين انتي كمان ده بعده
رنا: بس يا ابيه انا كده هعمل ايه انا مش فاهمه حاجه
امير :اهدي يا رنا انا اللي هتصرف في الموضوع ده هي غلطتي انا وانا هتصرف ونده عل احمد
احمد :ايوه ياستاذ امير
امير :انا بجد متشكر اوي عل كل اللي انتوا عملتوه مع رنا
احمد: احنا معملناش حاجة
امير: طب معلش طلب كمان هتقل عليكوا انا رايح مشوار خدوا بلكوا بس من رنا عقبال ما ارجع اخدها
احمد: في عنينا اتفضل حضرتك
امير مشي ورايح لعدي الشركه
…………………
عدي بغضب :يعني انتوا بقالكوا تقريبا شهرين مش عرفين تلقوها هو انا مشغل معايا رجاله ولا نسوان
واحد من الحرس :يا عدي باشا احنا دورنا في كل مكان وملهاش اثر اكنها مش موجوده
عدي لسه هيتكلم السكرتيرة دخلتله
عدي بزعيق :انا مش قولت محدش يتهبب يخوشلي دلوقت
السكرتيرة :اسفه يا مستر عدي بس في مشكله لازم اقول لحضرتك عليها
عدي: مشكله ايه ؟!
السكرتيرة :في مشكله في الحسابات العقد ده الارقام بتعته فيها مشكله ومش عارفين نتصرف ازاي
عدي بغضب :وانا مالي متتصرفوا مع الحسابات جيالي انا ليه
السكرتيرة: يا مستر عدي المحاسب المسؤل عن الموضوع ده في إجازة وبجد هتحصل مشكله لو ملحقناش نتصرف
عدي بنفاذ صبر: كلمي اي حد يرجعه من الاجازه اي زفت وانصرفي اسمه ايه اصلا المحاسب ده وبيدولوا اجازه ليه لما في زفت مشكله
السكرتيرة :معرفش حضرتك هو اسمه احمد
عدي رفع حاجبه :احمد اسمه احمد ايه؟!
السكرتيرة :احمد عبد الله حضرتك مفيش حد ف الحسبات اسمه احمد غيره
عدي بتوجس :هو واحده اجازه بقاله اد ايه ؟!
السكرتيرة :شهر وشويه يعني شهرين تقريبا هو اخد اجازه مفتوحه
عدي بحده: هتيلي عنوانه حالا
السكرتيرة :حاضر يافندم ثواني وراحت جابت العنوان وعدي طلع عل بيت احمد عل طول
....
وامير وصل الشركه
امير :السكرتيرة عدي فين؟!
السكرتيرة :مستر عدي لسه خارج
امير :خرج راح فين ؟!
السكرتيرة :راح بيت موظف في الحسابات
امير :مين الموظف ده عدي هيروح بيت موظفين ليه وبتوجس هو اسم الموظف ده احمد
السكرتيرة :اه
امير بقلق: رنا
…
عدي وصل البيت خبط عل الباب احمد افتكره امير فتح عل طول
عدي بصوت مرعب: فين مراتي؟!
احمد افندم: مش فاهم السؤال معندناش مراتات حد هنا
عدي بغضب: انت هتستعبط يا روح امك
احمد مسك فيه بغضب :روح ام مين متحترم نفسك ياجدع انت
عدي زق احمد ودخل الاوضه احمد مسك الاكره يمنعه يفتحها: رايح فين هوبيت اهلك
عدي حاول يزقه ويفتح الباب: اوعي يالا انت من وشي
احمد وقف اقدام الباب ومسك فيه اكتر: بقولك ايه اطلع بره احسنك
عدي بغضب :اوعي يابني ادم انت انا مش عاوز ائذيك ابعد وبيحاول يفتح ااباب باي شكل
احمد بنفاذ صبر: بقولك مفيش حد عندنا امشي بقي
عدي: لما هو مفيش حد مش عاوزني افتح الباب ليه؟!
احمد بعصبية: انت يابني ادم متخلف اولا انا اختي جوا ثانيا انت هتتجول في بيتنا بروح اهلك غور بقي زقه في صدره
رنا فتحت الباب وخرجت منه وبغضب: انت ايه اللي جابك عاوز ايه انا اهو عاوز ايه بقي؟!
يتبع الفصل 18 اضغط هنا