رواية في طريقي الى العشق البارت السابع 7 بقلم ملك ابراهيم
رواية في طريقي الى العشق الفصل السابع 7
رفعت ملك وجهها وجدته ينظر لها بصدمه
بعد ان رأها هي نفس الفتاه
تعلق نظره بها لبعض الوقت وهو لا يصدق انها تقف امامه حقا وبكل هذا الجمال
نظر حوله وجد الجميع ينظر لها بأعجاب شديد و خصوصا الرجال كانوا في حاله من الانبهار الشديد وشعر انهم سوف يأكلونها باعيونهم
وقف فارس بغضب وهو يتحدث بصوت مرتفع
" زفت إيه القرف الا انتي لبساه دا
نظرت له ملك بصدمه
وجميع من في الغرفه نظره له بصدمه أكبر والي انفعاله الغريب وغير مبرر لانهم يرو انها رائعة الجمال وقد سحرت الجميع بطلتها ولا يعلمون بأن هذا بالتحديد هو ما ازعجه
اكمل باقي كلامه وهو ينظر لها بغضب كبير
" تخرجي وتغيري الزفت دا حالا مش عايز أشوفه عليكي
ثم رفع صوته اكتر بقوة
" اتفضلي
تجمعت الدموع في عينيها وهي تحاول الا تنزل منها دمعه واحده أمامه
وذهبت سريعا من الغرفه تجري بفستانها
ظل واقفاً مكانه ينظر في طيفها
وقفت شقيقته الصغرى نانو وتحدثت بغضب
" ليه كدا يا ابيه البنت كانت زي القمر وحضرتك حرجتها حرام عليك
نظر لها فارس بغضب نظرة اخرستها عن الكلام
خرجت نانو من غرفة الاجتماعات وهي غاضبه منه وذهبت تبحث عن ملك
اقترب مروان من فارس وهو ينظر له بغضب وتحدث اليه بغيظ
" بقى انا تصميمي زفت و قرف يا سيد المغرور
والبنت دي الا انت هنتها دي اجمل من اجمل مودل لبست تصميم ليا بس انا هقول ايه ولمين انت مابتفكرش غير في نفسك ومش مهم مشاعر الا حواليك
نظر له فارس وهو يضغط علي شفتيه السفلى بغضب
شعر مروان بالقلق من رد فعله لذا تركه وذهب سريعا من أمامه
تحدث فارس بغضب الي الجميع
" اتفضلوا الكل يروح علي شغله الاجتماع انتهى
خرج الجميع بهدوء وبدون اضافة اى كلمة
نظر اياد الي فارس بستغراب وهو لا يفهم لماذا كان كل هذا رد الفعل الغاضب منه وحاول ان يعاتبه بهدوء
" فارس الصراحه انت غلط البنت كانت جميله جدا وفعلا التصميم كان رائع عليها دا غير السحر الا اضافته للتصميم بطلتها
نظرت له زوجته فريده بغضب وغيره من كلامه عن هذه البنت ووصفه لسحرها وجمالها لذا تحدثت بكل غرور وكبرياء
" بالعكس الا فارس عمله دا صح جدا والبنت دي شكلها بيئه اوي وانا مش فاهمه ازاي مروان يسمح انه يلبس تصميمه لأى حد بالشكل دا
نظر لها فارس بغضب كبير عندما تحدثت عن ملك بهذه الطريقه ووقف من مكانه وذهب من امامها بدون اي كلام
ابتسم زوجها بسخريه علي زوجته التي تثبت له كل يوم انها لن تتغير ابدا
ذهب فارس الي مكتب مروان ووقف بالخارج وهو لا يعلم لماذا جاء الي هنا ولم يذهب الي مكتبه
وقف امام المكتب وهو يسمع صوت بكائها الذي قطع قلبه وألمه كثيرا
وسمع صوت شقيقته الصغرى وهي تحاول تهدأتها
وانفعال مروان وهو يوصف لها انها كانت فوق الرائعه ويلعن ويسب في فارس حتى يرضيها
دخل فارس مكتب مروان بهدوء وهو ينظر لها ولا يرى امامه غيرها
رفعت وجهها وجدته امامها نظرت له بعين باكيه حزينه
شعر بنظرتها هذه وكأنها سهماً غرز في قلبه وجعله ينزف بصمت
وقف مروان امامه وهو يحدثه بغيظ
" في ايه تاني ياسيد المغرور ايه الا جابك مكتبي
وتحدثت اليه نانو برجاء
" عشان خاطرى يا ابيه بلاش تقولها حاجه تانيه تزعلها البنت مش مستحمله
كان فارس في عالم أخر لا يسمع ولا يرى غيرها
اقترب منها حتى وقف امامها وتحدث بهدوء
" أنا أسف
رفعت ملك وجهها سريعا اليه وهي لا تصدق ما سمعته الان
نظر الي وجهها وكأنها لوحة فنيه أمامه بداء من احمرار وجهها الباكي والدموع الامعه في عينيها وانفها الصغير الاحمر وشفاتيها التي ترتعش بسبب البكاء الكثير
نظر لها وقلبه ينبض بعنف لا يصدق انه يوجد فتاه بكل هذا السحر والجمال
أبتسم لها برقه وأكمل باقي كلامه وهو مغيب في سحرها
" أنا أسف ماكنش قصدي ازعلك
انتي حقيقي زي القمر بس ممكن ماتلبسيش حاجه مكشوفه تاني
نظرت له ملك بعدم فهم
ونظر له مروان ونانو بصدمه
شعر فارس بما قاله وهو نفسه لا يصدق أنه قال لها هذا الكلام
توتر كثيرا وهو ينظر لها واسرع في الخروج من الغرفه
نظرت امامها بعدم فهم واقتربت منها نانو وتحدثت اليها بمرح
" شوفتي ابيه جه وصلحك ازاي
علي فكره ابيه فارس طيب جدا هو صحيح غلط في رد فعله بس معلش ممكن يكون مضغوط في الشغل ولا حاجه ياريت تعذريه
ابتسمت لها ملك بهدوء
وتحدث مروان بعدم تصديق لما فعله وقاله فارس الان
" انا بجد مش مصدق ان سيد المغرور يتأسف لحد ، ملك دي معجزه
نظرت له نانو وهي تأكد علي كلامه
" عندك حق أنا اول مرة اسمع ابيه وهو بيعتذر لحد
ثم وجهة نظرها الي ملك مرة اخر ووجهت لها الحديث
" بصراحه يا ملك انتي فعلا معجزه
نظرت لهم ملك وهي لا تعرف ماذا تقول لذا فضلت الصمت واكتفت بأبتسامه هادئه
دخل اياد اليهم وهو ينظر ل ملك بحزن واقترب منها وتحدث بذوق وهو يحاول ان يراضيها
" بصراحه يا انسه انتي كنتي زي القمر والتصميم كان رائع عليكي بس فارس اعصابه تعبانه شويه ياريت متزعليش
نظرت له ملك بأبتسامة شكر علي ذوقه
واقتربت منه نانو وهي تخبره بحماس
" ما ابيه فارس جه هنا دلوقتي واعتذرلها
نظر لها اياد بعدم تصديق وهو يسأل نانو بصدق الحديث
" فارس جه هنا واعتذر بجد!!!!!
رد عليه مروان بتأكيد
" تخيل سيد المغرور لاول مره في حياته يعترف بغلطه ويعتذر كمان
نظر اياد الي ملك بأبتسامه واسعه وتحدث بشرود وهو ينظر اليها
" يبقى فعلا فارس بدء يعرف غلطه وان شاءالله يصلحه قبل فوات الأوان
نظر له الجميع ومن بينهم ملك وهم لا يفهمون شئ من كلامه لكن اياد كان يفهم ويتمنى لو فارس لم يقع في نفس الخطاء الذي وقع فيه اياد بزواجه من زوجه لا تهتم غير بنفسها فقط
خرج فارس من الشركة واتجه الي سيارته وقادها بسرعه وهو لا يصدق ما قاله ل ملك الان
وبدء يسأل نفسه
لماذا هذه الفتاه من اول مرة رأها ومن أول مرة سمع صوتها وهو يشعر بشئ غريب حتى أسمها يشعر أنه قريب من قلبه جدا
في هذه اللحظه رن هاتفه بأسم أيتن
نظر فارس للهاتف وشعر بالندم لانه بمجرد تفكيره في أخرى غير خطيبته هي خيانه لخطيبته وهو لا يريد ان يكون خائن لذا عليه ان يبعد تفكيره تماما عن ملك ويركز في عمله و مع خطيبته
وكان هذا قراره الذي اخذه الان وعليه تنفيذه من هذه اللحظه
لا يعلم أدم لماذا تأخذه قدميه الان الي ملاكه الصغير
وقف وهو ينظر لها من بعيد ولا يبعد عينيه عنها ولو لحظه واحده
كنت تعمل بنشاط كبير حتى جائها شاب يعمل معها ووقف بجوارها يتحدث في احدى المواضيع
ابتسمت له إيمان بخجل ووضعت عينيها في الأرض
استمر هذا الشاب في الكلام وهو ينظر لها بطريقة فهمها أدم جيدا لذا ذهب اليه وتحدث بصوت غاضب مرتفع
" انت واقف عندك بتعمل ايه هنا هو دا مكان شغلك
نظر له الشاب بتوتر وهو يبتعد ويذهب بسرعه الي مكان عمله
رفعت إيمان وجهها وهي تنظر ل أدم
قابل نظرتها بنظره غاضبه وتركها وذهب
نظرت إيمان اليه وهو يبتعد عنها بستغراب وهي لا تعلم لماذا هو غاضب منها الي هذه الدرجه
بعد ان دخل أدم غرفة مكتبه وقف بغضب وهو يريد تكسير كل شئ من حوله بسبب غيرته عليها فهو لا يريد ان ينظر لها احدا ولا يسمع صوتها ويريدها له هو وحده
لذا بدء يفكر كيف يجعلها تحبه كما أحبها من اول نظرة
ذهبت نانو الي المنزل وجدت جدها يجلس في الحديقة اقتربت منه وقبلته وجلست بجواره
ابتسم لها الجد وهو يسألها كيف كان يومها في الشركة
ردت عليه بسعاده وحماس
" كان روعه ياجدو وتصاميم مروان كانت تحفه بجد مروان دا فنان
ابتسم لها الجد وتحدث بثقة
" فعلا مروان موهوب جدا وليه فضل كبير بعد ربنا في نجاح الشركة بس الحمدلله ان اليوم عدى علي خير بدون مشاكل بين مروان وفارس لانهم عاملين زي القط والفار رغم انهم بيحبوا بعض جدا
ردت عليه نانو وهي تضحك
" مين قالك ياجدو ان اليوم عدى علي خير
دا ابيه عمل مشكلة كبيره بس الحمدلله حلها تاني
نظر لها الجد بتسأل
" مشكلة ايه الا فارس عملها
حكت له نانو ما فعله فارس عندما رأى ملك وهي تدخل عليهم وهي ترتدي التصميم
" وبصراحه ياجدو البنت كانت قمر والتصميم كان تحفه عليها دا غير السحر الا اضافته للتصميم عشان كدا كلنا استغربنا رد فعل ابيه
نظر لها جدها بستغراب هو الاخر من رد فعل فارس ولكنه طلب منها ان تكمل له ما حدث وبدأت نانو تحكي له ما قاله فارس ل ملك في مكتب مروان
" ولقينا دخل مكتب مروان ووقف قدام ملك وتخيل يا جدو قالها ايه قالها أنا أسف !!
نظر لها الجد بعدم تصديق ولكنه تحمس جداا لباقي الحديث اكملت نانو الحديث بأبتسامه
" وقالها كلام كتير بقى أنا أسف ومتزعليش وقالها كمان حاجه انا مش فهماها قالها ماتلبسيش مكشوف تاني
انا مش فاهمه يعني ايه دا تصميم وهي كانت بتعرضه يعني هي ملهاش ذنب مكشوف ولا لا دا شغل مروان
نظر لها الجد بأبتسامه واسعه وهو يحلل كلام فارس وافعاله
بتفكير وخبرت رجل ضاع عمره في تجارب هذه الحياة
في منتصف الليل كان اياد في طريقه الي البيت بعد ان قضى سهرته في الخارج كما يفعل كل يوم
ولكنه وجد من تقف امامه برعب تقطع عليه الطريق
اوقف اياد السيارة بسرعه وهو ينظر الي من تقف امامه وهي تحمل طفل عمره حوالي 4 سنوات وتطلب منه المساعده
نزل اياد من سيارته وهو يسألها ماذا تريد
اخبرته ان ابنها مريضا جدا وتريد اخذه الي اقرب مستشفي ولا توجد وسيلة لنقلها وكل السيارت رفضوا الوقوف لها
نظر اياد الي الطفل ووضع يده يتحسس حرارته وجد حرارته مرتفعه جدا
فتح لها باب السيارة بسرعه وطلب منها ان تصعد بطفلها واتجه هو الي مكان القياده وانطلق بها بسرعه
بعد قليلا من الوقت كان يقف امام غرفة الكشف وهي تقف بجانبه تبكي وتدعى الله ان ينقذ لها طفلها
نظر لها اياد بحزن علي حالتها
وسريعا رأى الطبيب يخرج من الغرفه
ذهبوا اليه سريعا
قابلهم الطبيب بغضب وهو يعاتبهم بعصبيه
" معقول انتم اب وام لما تسيبوا ابنكم للأهمال دا الولد بيتعرض لأهمال كبير
وبيتعرض للشمس لفترات طويله جدا دا غير الحاجات الملوثه وغير صحيه الا الولد بيتناولها بجد انا مش عارفه اقول ايه لأهل مهملين زيكم ، اتفضلوا تقدروا تاخدوا الولد وانا هكتبله ادويه ونظام صحي يمشي عليه وياريت تحافظوا عليه لان دا نعمه كبيره من ربنا في ملاين غيركم بيتمنوها عن اذنكم
تركهم الطبيب وذهب
نظر اياد الي الواقفه تبكي امامه وتحدث اليها بغضب كبير
" بتبكي بعد ايه بعد ما كنتي هضيعي طفل برئ ملوش ذنب بأهمالك
ازاي انتي أم وتسيبي ابنك يتعرض لكل الاهمال دا الا زيك ماتستهلش تكون أم
جرحها كلامه كثيرا و نظرت له ببكاء هستيري وتحدثت بغضب
" انا مليش ذنب انا وابني كنا ضحية راجل ميعرفش معنى الرجوله
ضحك عليا بالكلام وخلاني احبه ووقفت قصاد اهلي واتحدتهم عشانه
واتجوزته غصب عنهم وبعد سنتين طلقني وسبني انا وابنه وراح اتجوز صاحبة الشغل الا كان بيشتغل عندها ومن يومها مسألش عليا ولا علي ابنه
نظر لها اياد بحزن وتحدث بحده
" وليه مارجعتيش لأهلك
نظرت له بسخريه وتحدثت وهي تبكي
" رفضوا وجود ابني وقالوا ان بيتهم مفتوح ليا انا بس وطلبوا مني اسيب ابني وابعد عنه وانا مستحيل ابعد عنه حتي لو هموت من الجوع
نظر لها بحزن وهي تكمل باقي حديثها
" ما كنش قدامي حل غير اني اعيش انا وابني واشتغل اي شغلانه شريفه وكنت بوديه حضانه طول الوقت الا بكون فيه في الشغل بس مصاريف الحضانه كانت كتير اوي وما كنتش بقدر علي مصاريفها عشان كدا طلبت من جارتي اسيب ابني عندها وكنت بدلها مصاريفه كامله والله ، بس ماكنتش اعرف ان مفيش حد في الزمن دا بيقف جنب حد وانها هتسيب ابني يتبهدل كدا😥
نظر لها اياد بحزن وهو يعلم بأن هناك الكثير من النساء والاطفال يتعرضون لهذا الظلم من رجال لا يحملون من الرجول شئ
حاول اياد التحدث معها بهدوء
" طب ممكن تهدي انا هروح دلوقتي أشوف ايه الا الدكتور كتبه وجاي علي طول
ذهب اياد من امامها بسرعه وذهب الي الطبيب واخبره الطبيب بكل التعليمات والادويه الازمه شكره اياد وذهب الي الحسابات ودفع تكاليف المستشفي وذهب الي الصيدليه واحضر ماكتبه الطبيب وذهب اليها مرة اخرى وجدها بداخل الغرفه تجلس بجوار طفلها وهي تبكي وتقبل يد طفلها بندم
استأذن اياد للدخول وقال لها بأنهم بأمكانهم الذهاب وانه احضر للطفل كامل الادويه الذي يحتاجها واخبرها بالتعليمات الضروريه التي اخبره به الطبيب
شكرته كثيرا وأكدت له انها سوف تعطيه كل الاموال الذي دفعها في اقرب وقت
نظر لها اياد بحزن وهو يطلب منها الا تتحدث في هذا الموضوع وسألها اذا كانت جاهزه للذهاب حتى يوصلها الي منزلها
شكرته كثيرا وقالت له بان لا دعي ان يوصلها وانها سوف تذهب بسيارة للأجرة
رفض اياد كلامها واتجه الي الطفل وحمله بحنان وذهب امامها وهو يشعر بالسعاده الكبيره عندما ضم الطفل اليه وتمنى ان ياتي يوم و يحمل طفله ويشعر بهذا الاحساس الذي حرمته منه زوجته
بعد ان وصل بسيارته الي نفس المكان الذي اخذها منه سألها عن مكان منزلها حتى يوصلها أمامه
اعتذرت منه بهدوء وقالت له بانها سوف تذهب بمفردها خوفا ان يراها احد ويفهم الوضع بالطريقة الخاطئة
هز اياد رأسه تأكيد علي كلامها واخرج من سيارته كارت خاص به
" اتفضلي دا الكارت بتاعي فيه كل تليفوناتي لو احتاجتي اي حاجه في اي وقت ارجوكي ماتتردديش وكلميني علي طول
اخذت منه الكارت بأبتسامه هادئه وكانت علي وشك الخروج من السياره ولكن اياد اوقفها بكلمة
" ممكن اعرف اسمك
نظرت له بأبتسامه و ردت عليه وهي تخرج من السياره
" وسام
نظر لها بستغراب وسألها باهتمام
" أسمك وسام
هزت له رأسها بالايجاب ثم ذهبت وتركته ينظر لها وهو يردد أسمها بأبتسامه
وظل واقفا بسيارته حتى تأكد انها ذهبت داخل الشوارع وابتعدت عن الطريق
وانطلق بسيارته الي منزله
بعد ان وصل اياد منزله اتجه مباشرة الي غرفته فتح الباب بهدوء وجد زوجته تجلس علي الفراش وهي تنظر له بغضب
تكلم اياد بسخريه عندما رأها مستيقظه الي الان
" غريبه يعني صاحيه لحد دلوقتي ايه مش خايفه علي بشرتك ، مش السهر برضه مضر للبشره
وقفت فريدة من مكانها وذهبت لتقف امامه وتحدثت بغضب
" كنت فين لحد دلوقتي يا اياد
نظر لها بسخريه وهو يذهب من امامها ليحضر ملابسه الخاصه بالنوم
غضبت فريدة اكتر من تجاهله لها وتحدثت بصوت مرتفع
" علي فكرة انا بكلمك والمفروض تقف ترد عليا ماتنساش نفسك يا اياد
غضب اياد كثيرا وذهب اليها وامسك ذراعها بقوة وهو يتحدث بصوت مرتفع غاضب
" اظاهر ان انتي الا نسيتي نفسك ونسيتي انتي متجوزه مين أول وأخر مرة صوتك يعلى قدامي انتي فاهمه
وقام اياد بدفعها بعيدا عنه بقوة
وذهب الي الحمام وتركها تنظر له بصدمه
في الصباح اجتمعت جميع افراد عائلة المسيري
واثناء تناولهم الفطار دخلت أيتن وهي تدعي الغضب من أهمال فارس لها
القت عليهم تحية الصباح ونظرت الي فارس الذي لم يرفع عينيه اليها منذ دخولها وتحدثت اليه وهي تدعي الحزن منه
" ايه يا فارس مابتردش عليا من امبارح ليه قلقت عليك
نظر لها وتحدث بهدوء
" معلش اصل كنت مشغول امبارح قوي
ابتسمت له وتحدثت برقه
" طب انا عندي 3 ساعات فاضين قبل التصوير ايه رأيك نقضيهم مع بعض
نظر لها فارس وهو يحاول ان يقول لها اي عذر
" معلش ياحبيبتي انا عندي شغل كتير ولازم اروح الشركة
نظرت له بغضب وحاولت رسم ابتسامه علي وجهها وهي ترد عليه بهدوء
" مفيش مشكلة يبقى اجي معاك الشركة
نظر لها فارس وقبل ان يتحدث تحدثت نانو بحماس
" وانا كمان يا ابيه هاجي معاك الشركة
نظر فارس لشقيقته بستغراب وهو يتحدث اليها
" تيجي معايا الشركة!!!! غريبه يعني دا انتي عمرك ما حبيتي تدخلي الشركة
تحدثت اليه نانو بحماس
" عشان ماكنش ليا صحاب في الشركة بس دلوقتي ليا وانا وعدت ملك اني هقضي معاها اليوم النهارده في الشركة
توتر فارس كثيرا وتغيرت ملامحه تماما عند سماع اسم ملك
لاحظ الجد توتره ونظر له بأبتسامه بعد ان تأكد الان من ظنونه التي وصل اليها بتفكيره وهي بأن حفيده الأن في طريقه إلي العشق
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا