Ads by Google X

رواية في طريقي الى العشق الفصل الثامن 8

الصفحة الرئيسية

رواية في طريقي الى العشق البارت الثامن 8 بقلم ملك ابراهيم

رواية في طريقي الى العشق كاملة

رواية في طريقي الى العشق الفصل الثامن 8

نظر لها فارس لشقيقته بستغراب وهو يتحدث اليه
تيجي معايا الشركة! غريبه يعني دا انتي عمرك ما حبيتي تدخلي الشركة
تحدثت اليه نانو بحماس
" عشان ماكنش ليا صحاب في الشركة بس دلوقتي ليا وانا وعدت ملك اني هقضي معاها اليوم النهارده في الشركة

توتر فارس كثيرا وتغيرت ملامحه تماما عند سماع اسم ملك

لاحظ الجد توتره ونظر له بأبتسامه بعد ان تأكد الان من ظنونه التي وصل اليها بتفكيره وهي بأن حفيده الأن في طريقه إلي العشق ❤

نظرت فريدة الي شقيقتها وتحدثت بتكبر

" مين ملك دي الا بتقولي عليها صحبتك

ردت عليها نانو بسعاده و حماس

" ملك مساعدت مروان الجديده البنت القمر الي كانت لابسه التصميم الاخير

رد عليها أياد هو الاخر بحماس ومكر هو يقول بعض الكلمات لتحريك مشاعر فارس

" أه البنت دي بصراحه كانت فعلا قمر أنا اول مره في حياتي أشوف بنت فيها كل السحر والجمال دا

نظر له فارس بغضب أعمي عينيه ووقف من مكانه بأنفعال واضح وخرج سريعا بدون اي حديث

ذهبت خلفه أيتن وهو لا تفهم لماذا وقف وذهب بكل هذا الانفعال

أبتسم الجد بسعاده وهو ينظر إلي اياد وهو يعلم جيدا بان اياد قال هذا الكلام عن قصد

بدله اياد الابتسامه لانه يعلم بحكمة و فهم الجد لكل من حوله

نظرت فريدة لزوجها بغضب وهي تشعر بالحقد ينبت في قلبها اتجاه ملك ويرويه زوجها الان بدون قصد بكلامه المقصود لفارس


ذهبت ملك الي عملها في الشركة وذهبت إيمان و ماما عزه الي عملهم بالمصنع

داخل المصنع

كان أدم يجلس في مكتبه امام كاميرات المراقبه من الصباح الباكر وهو ينتظر دخول إيمان الي المصنع وعندما رأها تدخل مع مدام عزه ابتسم بسعاده ووقف من مكانه ليذهب اليها

كانت إيمان في طريقها الي القسم التي تعمل به وجدت من يقف امامها بأبتسامه واسعه وهو يلقي عليها تحية الصباح بحماس

جمال : صباح الخير علي القمر

نظرت له إيمان بستغراب و ردت عليه بحده

" نعم انت مين

نظر لها وهو يدعي الحزن بطريقه دراميه

" أنا جمال بشتغل معاكي هنا في نفس القسم دا وبصراحه انا كان نفسي نتعرف

وعايز تتعرف أزاي بقى : قالها أدم وهو يقف خلفه

نظر له جمال بتوتر وهو لا يعلم بماذا يرد علي مدير المصنع الذي يقف أمامه ولكنه فكر وتحدث سريعا حتى يظهر له حسن نيته

جمال : مفيش حضرتك انا بس كنت عايز اعرف عنها كل حاجه لاني ان شاءالله ناوي اخطبها

نظرت له إيمان بصدمه

ونظر له أدم بغضب وتحدث اليه بأنفعال كبير

" بس للأسف الأنسه دي مخطوبه يعني مش هينفع تخطبها

نظر له جمال بصدمه ثم نظر ل إيمان مرة أخرى واتجه بنظره ليدها لم يجد بها اي شئ يدل علي انها مخطوبه لذالك تحدث الي أدم مرة أخرى بعدم فهم

" بس حضرتك هي مش مخطوبه هي مش لابسه دبله ومفيش حاجه في ايديها تدل علي انها مخطوبه

نظر له أدم بغضب وذهب لجانب إيمان وأمسك يدها بيده وتحدث اليه بأنفعال وهو يرفع يديه المتشابكه بيد إيمان أمام عينه

" دلوقتي بقى فيها حاجه بتدل علي انها مخطوبه صح

نظر له جمال بصدمه وهو يتحدث بعدم تصديق

" يعني حضرتك خطيبها

رد عليه أدم بغضب وهو ينظر اليه بقسوة

" اه خطيبها وياريت تتفضل علي شغلك دلوقتي لان دا مكان للشغل وبس

نظر له جمال بأحراج وذهب من امامه سريعا

نظر أدم الي تلك الواقفه أمامه بذهول وهي لا تصدق ما حدث وما قاله أدم الان

وضغط علي يدها بقوة وهي مازالت بين بيده

نظرت له إيمان بتوتر وهي تحاول سحب يدها من داخل يده ولكنه ضغط علي يدها بقوة اكبر وهو يأخذها معه الي غرفة مكتبه

دخل أدم غرفة مكتبه واغلق الباب خلفهم وهو مازال يمسك يدها

تحدثت اليه إيمان بحده

" لو سمحت سيب ايدي انت ازاي اصلا تمسك ايدي كدا وكمان انت ايه الا انت قولته دا ازاي تقول ان انت خطيبي

ابتسم لها بغضب وضغط علي يدها بقوة وهو يقربها اليه وتحدث امام وجهها بقسوة

" وانتي زعلانه اني قولت ان خطيبك ليه ايه كنتي هتوافقي عليه

ردت عليه إيمان بتحدي

" وماوفقش ليه

رد عليها بغضب وصوت مرتفع

" عشان انتي مش هتكوني لحد غيري

نظرت له بصدمه وهي لا تصدق ما قاله

نظر أدم الي ملامحها البريئه ورفع يديه وضم بيهم وجهها وتحدث أمام شفاتيها بعشق

" انا بحبك

نظرت له بعدم تصديق ثم ابتعدت عنه بسرعه و ردت عليه بغضب

" وانت فاكر اني هصدقك بالسهوله دي لما بعد أسبوع واحد تيجي وتقولي بحبك

شعر أدم بالغضب و رد عليها بغيظ

" لا كنتي هتصدقي واحد عايز يلف ويدور عليكي ولما شافني قدامه اتحرج وقال انه عايز يخطبك مع اني عارف كويس هو كان عايز منك ايه

نظرت له إيمان بصدمه وتحدثت اليه بعند وتحدي

" وانا مش صغيره عشان حد يضحك عليا ولو كنت وافقت قبل كدا انك تساعدنا نلاقي شغل فعشان دا عادي وكان ممكن اي حد يساعدنا في الموضوع دا ، لكن مستحيل اوافق انك عشان تساعدني اتخلص من واحد عايز يلف ويدور عليا تقوم حضرتك تتعطف عليا وتقوله انك خطيبي وتقولي بحبك ، انا مش عايز عطف او شفقه من حد انا اقدر احمي نفسي كويس ، عن اذنك

نظر لها أدم وهي تخرج من مكتبه بصدمه وهو لا يصدق ما قالته ولا يصدق انها الان تفكر انه يفعل هذا بتعاطف او شفقه فهو لن ينكر انه ساعدهم في اول الأمر في ايجاد عمل لها هي وابنة عمها من باب التعاطف ، وتفاجئ الان كثيرا انها كانت تعلم ان هذا ما كان يشعر به ولكنه الان يحبها حقا ويريدها زوجته وان وافقت علي الزواج منه فهذا سوف يكون تعاطف و شفقة منها علي قلبه المسكين

وقف أدم يفكر لبعض الوقت ثم أبتسم وهو ينوي علي فعل شئ ما حتى يثبت لها حقيقة حبه وصدق مشاعره

بقلمى/ملك إبراهيم

دخلت نانو الشركة مع فارس شقيقها وخطيبته أيتن التي كانت تتعلق بذراعيه بكل فخر و غرور

وقفت نانو أمامهم وتحدثت بحماس

" انا هروح انا قسم التصميمات عند ملك يا ابيه عن اذنك

ثم ذهبت من امامهم سريعا

نظر لها فارس وهو يشعر بأنه يريد ان يذهب معها حتى يرى من شغلت قلبه و تفكيره بهذه الطريقه

اخرجته أيتن من شروده بصوتها

" ايه يا حبيبي احنا هنفضل واقفين كدا مش هندخل مكتبك

نظر لها بستغراب فهو كان لا يشعر بها ولا يشعر بانها تقف بجانبه ومتعلقه بيده ولا يصدق بان ملك خطفت تفكيره ومشاعره الي هذه الدرجه

ذهبت نانو الي ملك الواقفه في قسم التصميمات وهي ترتب الموديلات حسب الالوان

دخلت اليها نانو وتحدثت اليها بسعاده وحماس

" ملوكه وحشتيني

ابتسمت اليها ملك بسعاده وذهبت اليها وقامت بضمها بحب وهي ترحب بها بصدق

" نانو القمر ايه المفاجأه الحلوه دي

ردت عليها نانو بسعاده

" جيت اقضي معاكي اليوم النهارده في الشركه ، تعرفي انتي قبل ما تيجي الشركه انا ماكنتش بحب ادخلها اصلا لكن دلوقتي عايزه اقضي طول اليوم هنا

ابتسمت لها ملك بسعاده

و رد عليها مروان الواقف خلفها

" دي الشركة نورت ب نانو الجميله ايوا كدا يا نانو خلينا نشوفك علي طول بدل سيد المغرور و السيده المتكبره فريدة هانم

ابتسمت له نانو بسعاده
وابتسمت ملك ايضا علي كلام مروان واعجبت بشخصيته كثيرا وهي تعلم انه دائما يقول اي شئ بقلبه امام اي احد واحبت بساطته جدا وتعليقه الدائما علي من يراه مغرور ومن يراها متكبره

تحدث مروان الي نونا بحماس

" ما قولتليش يا نونا ايه رأيك في التصميم الجديده

ابتسمت له نانو وتحدثت بصدق

" روووعه يا مروان بجد حاجه تحفه انت فعلا فنان ، تعرف انا كان نفسي اوي اتعلم ازاي اعمل تصميم لاني بحب الرسم جدااا

ابتسم لها مروان وتحدث بثقه

" يبقى انا اعلمك ومتأكد انك هتكوني ممتازه

ابتسمت له نونا وتحدثت بحماس

" بجد يا مروان شكرا كتير ليك انتوا كدا هتلقوني كل يوم عندكم

ابتسم لها مروان وتحدث بتأكيد

" دا شئ يسعدني ان اشوف نانو القمر كل يوم

ثم وجه كلامه ل ملك الواقفه تنظر ل نونا بسعاده

" وانتي ايه رأيك يا ملك تحبي اعلمك مع نانو

نظرت له ملك وهي لا تعلم ماذا تقول

ولكن نانو تحدثت سريعا وبحماس

" موافقه طبعا ملوكه عمرها ماتزعلني صح

ابتسمت لها ملك وتحدثت بتأكيد

" طبعا صح هو في حد مجنون يقدر يزعل نانو القمر

ابتسم اليهم مروان ثم تحدث بجديه

" خلاص يا تلاميذي استعدوا اول درس هيبداء بعد شويه وانا رايح مكتبي اشرب الكوفي بتاعي

وذهب مروان الي مكتبه

وابتسمت نانو الي ملك وتحدثت اليها بحماس

" انا بجد متحمسه اوي واكتر حاجه مفرحاني ان انتي معايا

ابتسمت لها ملك بحب وتحدثت بصدق

" انتي جميله أوي يا نونا ياريت كل الناس كانت زيك

ابتسمت لها نونا بسعاده و ردت عليها بصدق هي الاخرى

" انتي الا جميله اوي يا ملك وليكي سحر بيخطف القلوب

ابتسمت لها ملك بسعاده ووقفت بجوارها وهم يتبادلون الحديث


بعد ساعتين في غرفة مكتب فارس كان يجلس علي مكتبه وهو يركز في بعض الملفات الموضوعه امامه

نظرت له أيتن الجالسه امامه وهي تضع هاتفها امامها وتحدثت بملل

" حبيبي انا جايه معاك الشركه عشان نتكلم مع بعض شويه وبقالي ساعتين قاعده قدامك وانت مش حاسس بيا اصلا

نظر لها فارس وتحدث بجديه

" معلش يا حبيبتي أنا مشغول أوي اليومين دول انتي عارفه ان في اتفاقيات و طلبيات مطلوبه مننا وانا لازم اسلم كل حاجه في ميعاده

وقفت أيتن وذهبت اليها وهي تتكلم بدلع وتدعي الحزن

" وانا يا فارس مش انا حبيبتك وليا حق عليك

نظر لها فارس بشرود وهو يسأل نفسه هل هي حقا حبيبته

اقتربت منه أيتن وقبلته برقه ، كان فارس متجمد مكانه لا يشعر اتجاهها بأي مشاعر ، ابتعد عنه وهي تنظر له بستغراب وتحدثت بغيظ

" لاا يا فارس كدا كتير اوي انت مش معايا اصلا ، انا ماشيه

ثم اخذت هاتفها وحقيبتها وخرجت من مكتبه بغضب ووقفت امام غرفت مكتبه بعد ان اغلقت الباب وهي تحدث نفسها بتأكيد

" انت متغير يا فارس وانا حسه ان في واحده تانيه في حياتك ، واوعدك ان لو اتأكدت من دا ساعتها مش هيكون ليها وجود علي وش الدنيا

وقف فارس من مكانه بغضب من نفسه وهو لا يعلم لماذا يشعر بكل هذا الجمود اتجاه خطيبته ولا يعلم ماذا حدث له

اتجه الي الزجاج المطل علي المنظر الخارجي للشركه ووقف ينظر امامه بشرود وفجأة اتجه ليخرج من مكتبه حتي يطمئن علي شقيقته نانو 😉

كان مروان بداء في تعليم الفتاتين اول الخطوات في بدء رسم تصميم علي الورق

وكان يقف خلف ملك الجالسه أمامه وهو ينحني بنصف جسده اليها ويمسك يدها الممسكه بالقلم ويخطط معها علي الورقه بتركيز

دخل عليهم فارس واتصدم من هذا المنظر ورفع صوته بقوة وهو يتحدث اليهم بحده

" ايه الا بيحصل دا انتوا بتعملوا ايه

نظرت له ملك بتوتر ونظر له مروان بغيظ ووقفت نانو من مكانها وذهبت اليه وتحدثت بسرعه

" دا مروان يا ابيه كان بيعلمنى انا و ملك ازي نرسم تصميم

كان فارس يسمعها ولكن عينيه كانت مع ملك

ذهب مروان اليه وهو يتحدث اليه بغضب

" في ايه يا سيد المغرور انت جاي عندي تعمل ايه

نظر له فارس وتحدث بغضب وهو يوجه كلامه ل ملك

" جاي أشوف المسخره الا بتحصل هنا

وقفت ملك من مكانها و هي تعلم انه يقصدها هي ردت عليه بغضب

" انا مسمحلكش تقول كلمة زي دي وياريت تاخد بالك من كلامك واعرف انت بتقول ايه كويس

نظر لها فارس بغضب أعمى عينيها من شدة الغيره الذي شعر بها عند رؤية مروان وهو قريب منها الي هذه الدرجه و رد عليها بقوة و صوت حاد

" انتي ملكيش مكان هنا في الشركة ، الشركة هنا للشغل وبس وواضح ان انتي مش جايه شغل

ثم وجه نظره الي مروان واكمل باقي حديثه

" واضح انك جايه هنا لحاجه تانيه

فتحت ملك عينيها بصدمه بعد ما فهمت ما يقصده واقتربت منه بغضب وتحدثت بأنفعال

" انت واحد قليل الأدب

نظر لها الجميع بصدمه الا فارس لانه كان يتوقع منها هذا الرد و رد عليها بتحدي

" انتي مرفوده

فجأته ملك برد فعل لم يتوقعه عندما ابتسمت له وتحدثت اليه ببرود

" انت ما تقدرش ترفدني لان ببساطه انا مش بشتغل عندك انا بشتغل مع مروان وهو الوحيد الا يقدر يرفدني

نظر لها فارس بغضب وهو لا يعلم ماذا يرد عليها

ابتسم مروان بسعاده وهو يأكد علي كلام ملك

" فعلا ملك موظفه عندي انا مش تبع الشركه يعني حضرتك ماتقدرش ترفدها او تقرب منها

نظر لهم فارس بغيظ شديد ثم ذهب من امامهم بغضب كبير

ابتسم مروان بسعاده وهو يحدث ملك

" برافووو ملك انتي بجد معجزه وقدرتي توقفي سيد المغرور عند حده ومعرفش يرد عليكي

نظرت لهم نانو بعدم فهم وهي لا تعلم لماذا يفعل شقيقها هكذا مع ملك ولكنها اعجبت كثيرا بقوة ملك وهي ترد علي فارس واقتربت من ملك وتحدثت بعتذار

" ملك لو سمحتي ماتزعليش من ابيه هو طيب جدا بس مش عارفه هو ليه بيعمل معاكي كدا عشان خاطري ما تزعليش

ابتسمت لها ملك و ردت عليها بهدوء

" حبيبتي انا مش زعلانه لاني اتعودت علي كدا ، انا في شغلي القديم كان صاحب الشغل كدا برضه معايا

ثم نظرت امامها وتحدثت بشرود

" وشكل أخوكي هو كمان عايز يأذيني زيهم
يتبع الفصل التاسع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent