رواية وجة في الذاكرة الواحد والعشرون 21 بقلم نرمين قدري
رواية وجة في الذاكرة الفصل الواحد والعشرون 21
فريده /الزمن الصمت تام وفجاءة وقعت من طولها
سليم /فريده فريدة لا انا خلاص مش قادر يااارب ده لو جبل كان انهد ..
جاءت ممرضات وحملو فريده علي غرفه للمستشفي
دخل الدكتور وكشف عليها
سليم خير ياكتور
دكتور /,بص اولا هي عندها شبه انهيار
بس انا مش حقدر اديها أي مهدء
سليم / ليه بس ياكتور انا عاوزها تنام لحد ابنها ما يفوق
دكتور / للاسف مش حينفع لأن مدام فريده حامل
سليم ،/,ايه انت بتقول ايه يا دكتور فريده حامل يعني انا حكون اب احلف وانبي احلف كده انا حكون اب
ياالله احمدك واشكر يارب يارب كمل جميلك معايا واشفي اياد يارب اقومه بسلامة
دخلت زينب تجري في ايه ياسليم فريده مالها انا سمعت من البنات برا بيقولوا أنها وقعت من طولها .. وهي خرجت ازاي
سليم / براحة شوية يا زوزو خليها نايمة وتعالي نتكلم برا
زينب خير يابني طمن قلبي بقي
سليم انا معرفش هي خرجت ازاي لأنها اول موصلت سمعت خبر اياد ووقعت .. والدكتور قالي أنها حامل فريده حامل يا زوزو انا حكون اب انا مش مصدق نفسي الحمدلله الحمدلله
زينب / الف بركه الحمدلله يارب تقطع من هنا وتوصل من هنا يارب يقوم اياد بسلام.
سليم / زوز. يا زوز
زينب /في ابه ياسليم اخلص
سليم/ ممكن خبر حمل فريده يبقي بنا محدش يعرف مش عاوز حد يعرف دلوقتي علشان مصلحة فريده
زينب / حاضر يانبى وخصوصا أم صورم المزغوده اللي برا
سليم / ابتسم بياس حروح اطمن علي اياد خليكي انتي مع فريده بس براحة علشان متصحاش تبقي نايمة احسن ليها
خرج سليم
سليم / دكتور طمني اياد اخبار ايه
دكتور / اطمن هو الحمد لله عدي الخطر بس محتاج اعمل اشعه علي المخ علشان اطمن اكتر أن نقص الاكسجين مقصرش علي اي حاجة في المخ
سليم / وحتعملو الاشعة دي أمتي
الدكتور / حالا بيجهزو جوا
سليم / و تطلع امتي
دكتور / في ساعتها وان شاء الله تطمن
سليم / وجيسي اخبارها ايه
دكتور / لا الحمدلله بقت كويسة وطلعت من العناية وحتتنقل غرفه عادية
سليم الحمدلله شكرا يا دكتور تعبناك معانا
جلس سليم يا خد نفسه وشريط الأحداث بيمر أمام عينه بس مجدي دخل الفيلا ازاي
فتح سليم تسجيل الكاميرات يشاهد ماذا حدث من الاول
وسمع مكالمة غاده لمجدي وان هي سهلة دخوله الفيلا لحد ما الإسعاف جات
سليم/ اه يابنت الكلب يابنت الكلب و رحمة ابويا ما حرحمك مافيش فايده فيكي فاجرة من يومك
الله يسامحك يا بابا انا اللي دخلتها وسطينا بس لأ ... لحد كده وكفايا لازم تطلعي وتخرجي من حياتنا خالص بس الصبر حلو
طلع الدكتور من عند اياد
قام سليم واقف خير يا دكتور طمني
دكتور / الحمدلله دلوقتي تقدر اقولك اياد الحمدلله بقي كويس بس هو حيبقي في مشكله صغيرة
اياد النطق عنده أتأثر شوية يعني حيتهته في كلام محتاج دكتور تخاطب شهر وحيبقي تمام
سليم عنيه دمعت وتأثر بكلام دكتور
دكتور / احمد ربنا انها جت علي قد كده احنا كنا فاقدين الأمل اساسا حمدالله على سلامته
دخل سليم يطمن علي جيسي
غاده بتمثيل طمني علي اياد يا سليم عامل ايه زعلت خالص بجد
سليم / شكرا لزعلك جيسي عاملة ايه
غاده الحمدلله بقت كويسة وحتطلع بكره
سليم تمام الحمد لله
في غرفه فريده
فريده / فاقت ابني انا عاوزة اباد
زينب / هدي يابنتي ربنا معاه أن شاء الله حيقوم بسلامه
فريده / اياد لو راح مني انا كمان حروح وراه ااااه يا حرقت قلبي عليك يابني
قوميني يا عمتي عاوزة اروح اشوفه قوميني شيلي المحلول ده ناديهم يشلو
زينب / اهدي بقي يا فريده بطلي حركة دلوقتي سليم يجي يطمنا
فريده / ده ابني انا مش ابن سليم
دخل سليم علي كلمة دي
سليم ،/ كده بردو يا ديدا .. اياد مش ابني د اياد حته من قلبي اياد معتبرة زياد اللي راح مني يعني هو ابني واخويا و توأمي اوعي تقولي كده تاني ياقلب سليم
وحقواك خبر حلو اياد الحمدلله بقي كويس و حيروح بكره معانا
فريده / احلف بالله أنه بقي كويس ابني عايش صح عايش ياسليم وانت مش بتضحك عليا ..
سليم /. لا اله الا الله في ايه يافريدة بقولك بقي كويس اهدي بقي كده المحلول يخلص و حاخدك تشوفيه
فريده /هو محلول ده ليه مش عاوزه
سليم/ المحلول ده ياقلب سليم علشان حضرتك ضعفانه مبتكليش
زوزو هو ممكن تروحي تطمني على اياد وغمز لها
زينب/ هو. ده وقتو مبتسطروش خالص اتربو بقي عيب
انا قايمة وانت يا عم الشبح متغوطش قوي انتم مش في بيتكم انتم في مستشفي يا خويا يعني نهدا كده وتقول هديت فاهمني طبعا
سليم / خلاص بقي يا زوزو امشي بقي
زينب قايمة اهو و مدت راسها من الباب تاني اهدي وقول هديت
سليم / مخلاص بقي يا زوزو
فريده ابتسمت علي شكلهم
سليم / عمتك دي مشكله ملهاش حل
فريده / بس طيبه و بتحبني
سليم / ربنا يخليهالك .. تعالي بقي يا قلب سليم وعقل وسليم وروح سليم من جوا اخدك في حضني ..
اولا علشان دفا حضنك و حشني ،،، و ثانيا عاوزة اشبع منه قبل الضيف ما يشرف و يحتلك
فريده / باستغراب ضيف مين اللي حيشرف و يا خدني من حضنك .. انا عمري ما حطلع منه ده الامان بالنسبالي
ضمها سليم احضنه بشدة ووضع يده علي بطنها
هنا في ضيف حيشرف حيبقي حته مني و منك حيوثق رباط حبنا برباط ابدي
فريده / مش معقول انا حامل بجد يا سليم يعني جوابا حته منك يعني حجيب اخ لا اياد يلعب معاه ده اياد حيفرح قوي
سليم اخ لا اياد و جيسي متنسيش جيسي
فريده / بس جيسي مع مامتها
سليم / محدش حيربي جيسي غيرك ..
ياقلب سليم انا عاوها تتطلع تعرف يعني حب يعني ايه عيلة و اخوات
لو سبتها لغاده حتزرع فيها الكرة و الأنانية ومش بعيد تلاقيها نسخة منها
فريده ،/ بس انت ازاي تحرم ام من بنتها
سليم /. مش لما تكون ام. اصلا ..
طول عمرها رميها للداده عمري ما شفتها شيلها اوحضنها .. علي طول محملها ذنب انها بنت زياد اللي ابوها صمم يجوزهولها و مش ناسية أن زياد كان مغصوب عليها .. محولتش تفهم زياد وأنه سترها .. وان مافيش راجل بيقبل علي نفسة كده ..
اعتبرته عدو لها ..
فريده / ربنا يهديها سليم انا عاوزة اشوف اياد
سليم / استني بس كنت عاوز اقولك علي حاجة خلي موضوع حملك سر بنا محدش يعرف غير زوزو ممكن
فريده وقد فهمت قصده سليم انت خايف عليا من غاده صح .. اوعي تقول ان هي السبب في اللي في اياد اوعي تقول
لا لو هي السيب يبقي لعبت في عداد عمرها هي متعرفنيش لسه كله الا عيالي دا انا اكولها بسناني . عيالي لا ياسليم اياد خط أحمر وهي عدت الخط
سليم / ممكن تهدي وحقك حيجيلك لحد عندك اهدي يا نن عين سليم من جوا . و التقط شفتيها في قبله طويله يبث لها مدي شوقه و احتياجه ليها .
فريده / سليم احنا في مستشفى
سليم / وايه يعني مستشفى انتي وحشتيني قوي ومش قادر ابعد عنك وثانية كمان .. ايه رايك نجرب سرير المستشفى نشوفه جامد ولا تبلغ الإدارة أنه وحش وغمز لها
فريده ضحكت فريده علي كلام سليم اهدي بقي مش حينفع
سليم / وايه قلت نفعة بس انا مش قادر انتي وحشاني قوي
فريده / انت ناسي اني حامل
سليم وايه العلاقة افهم
فريده / حضنته جامد العلاقة انك مش حينفع تيجي جمبي اللي بعد شهرين لحد الحمل ما يثبت
خرجها سليم من حضنة .. ومين الاهبل اللي قال كده
فريده وهي بنضحك علي شكله الطفولي الدكتور اللي حيقول ياقلب فريده
سليم /دكتور. اهبل في حد بيسمع كلام الهبل
فريده / ههه مش حينفع بجد علشان البيبي
سليم / يعني ابن ال.....
فريده /بس عيب متكملش أبوه يسمعك
سليم / ماهو من قبل ما يشرف واخدك مني امال لما يشرف بقي حشوفك باذن
حضنته فريده انا محدش يقدر ياخدني من حضن سليم باشا ابدا لاني انزرعت جوا الحضن دا وبقيت حته منه بحبك قوي ياسليم. .. بحبك. بكل ذرة في جسمي
سليم حضنها والتهم شفتيها في قبله طويله
وفجاءة فتح الباب ودخلت زوزو
زوزو مش حنخلص بقي من المحن ده قوم فز منك ليها اياد فاق وبيسال عليكم اخلصو بلا قلت حيا مافيش تربيه
فريده /خلاص بقي يا عمتو مش جوزي
زينب عمك دبب يا قليلة الربايا انا معرفتش اربيكي قومي يلا روحي لابنك فاق وبيسال عليي
صحيح معرفش ماله بيتهته ليه يمكن علشان لسه فائق
انعدال سليم فريده اسمعي اللي عاوز اقولهوك ده كويس وافهمي بهدوء لأن الوضع حساس وعاوز يتعامل معاه بحساسية شديه وكلام ده كمان ليكي يا زوزو
فريده في ايه يا سليم خضتني
سليم / متخافيش ياقلب سليم الموضوع أن اياد وزي ما احنا عارفين رجع من الموت .. مش حنكدب علي بعض كلنا كنا عارفين أن اياد مكنش حيقوم منها لكن لطف ربنا بينا و علشان خاطرك ربنا قومهولك بسلامة .. بس في مشكله صغيرة
ان مركز النطق عند اياد أتأثر شوية في حروف حتقع منه كلمات مش مفهومة كأنه لسة ليتعلم كلام
فريده دمعها نزله بانهيار
سليم /حضنها متخافيش ياقلبي الدكتور طمني قالي الحمدلله أنه لسة صغير ده مش حياثر فيه احنا بنعتبرة أنه تتأخر في كلام وحيتعرض علي دكتور تخاطب .. يعني حكايه سهله واحنا في البيت نكلمه كتير ونصحح له كلامه. من غير ما نحسيه بحاجة .. ماشي ياقلب من جوا وحضنها بشده
زينب / استغفرالله استغفرالله مش حتبطلو ام المحن ده قومي يابت فزي شوفي ابنك لما تصدقو تلزقو في بعض
سند سليم فريده وخرجوا
زينب / ربنا يهنيكي يا بتبني ويفرح قلبك ويعوضك خير عن الايام دي
دخل سليم وفريده غرفه اياد ولقو عنده غاده قريبه من سرير
سليم بغضب شديد غاااده
يتبع الفصل الثاني والعشرون اضغط هنا