رواية زميل السكن البارت السابع 7 بقلم رحمة ايمن
رواية زميل السكن الفصل السابع 7
= كشفتني بسهوله بردو ههه
_ نهارك اسود !
الاب : انا مش فاهم حاجه
_ الموضوع ...
الاب : الو... فريد تعالي هنروح البيت ورايه شغل هناك وبعدها نتكلم
_ تمام
وخرجنا من هناك روحنا بيت لاء مش بيت فيلا اتوقع حاجه اكبر من كده هو في اي بجد ؟!
في الحديقه ..
= القهوه
_ ....
= لسعت ايدي خلصي
_ فهمني في اي
= عيزا تعرفي اي
_ انت مين
= فريد
_ ونبي
= فريد محمود العُمري
_....
= احنا كنا ولدين ماما توفيت وانا صغير قلتلي يبني لما تكبر عيش حياتك لنفسك حقك حلمك وابني مستقبلك انا بثق فيك كان اصعب حاجه في حياتي انو ماما تموت كان عندي 12 سنه وكان بابا بحب اخويا اوي لانه مسك بعده الاعمال وقالي انت كمان هتمسك الي جوه وهو يمسك الي بره علي الطاعم وكده وانا كان حلمي ادخل هندسه فموفقش وانا اصريت فلاما ادخل الاعمال لاما مفيش هندسه
ومن وقتها سبت البيت وقعدت مع صحبي الي هو خطيب داليا .. ولما اطورت وبنيت شركتي وده حوالي من 5 سنين مشفتوش غير تلات مرات
_ واخوك
= اخويا اتجوز بره وعمل مشاكل مع بابا لان بابا مكنش موافق عليها ومش كان عيزه يطلع من تحت اجناحه ومن وقتها واحنا مبنشوفش بعض غير في المياتم الي في العيله لانه مفيش مناسبات مشتركه ما بنا
_ كنت حسس باي
= ممكن كسره النفس
_ ؟؟
= ديما مقتنع انو لازم الاب يكون جمب ابنه يسنده في حلمه لان اه الاب محتاج يشوف ابنه احلي حاجه في الدنيا بس لو وصل لحلمه وسنده هيحاول ديما يثبت نفسه قدامه عشان يردله الجميل
_ بتحبه
= "ببتسامه" مفيش ابن بيكره باباه
_ ول اب بيكره ابنه
= بحب اخويا اكتر مني
_ لي شيفها كده
= الحرمان بيوجع يا رحمه لما متتعمليش بمسواه وتحسي بظلم بتصعب عليكي نفسك الاحتياج بيدمر وانا سعتها ادمرت
عينه كانت بتقول كلام كتير كان موجوع علطول بثق في مقوله كانت بتقول انو الاب والام لازم ديما يثقو في عيالهم وفي احلمهم يعملوهم بمسواه وميدوش حد اكتر من حد مش عشان انا بنت وانت ولد يبقي انت الاقوي والاحسن والاذكى ممكن اكون بنت واحسن منك كمان اذا عشت في حرمان الحنان ده قبل كده بتعيش حياتك كلها وانت معندكش ثقه غي نفسك ول بناس الي حوليك
_ ممكن اعمل حاجه
="بستغراب" اي
_"تقوم بعناقه" انا فخوره بيك اوي كملت واستمريت ومياستش من حلمك ول ضعفت كملت وعرفت ومريت بصُعبات كبيره عشان تقف علي رجليك الوجع احيانا بقوي وانت كنت قوي انا جمبك وهسندك بوعدك بده
= "يقوم بتشديد من عناقها " شكرا بجد انك سمعتيني
_ تعالي كل يوم
= رحمه رقبتي وجعتني استني اتعدل اطقها بس وانزلك تاني حاضر
_ "تقوم بالخروج " تعرف انك شلحف
= وانتِ مرات الشلحف
_ لي كده الاحراج ده الله
= ههه
ترن ترن ترن
= الو ...تمام جاي يلا
_ اي مش هنقابله
= هو قالي وراه شغل وكده فاحنا استنينا كتير وبعدين لازم اروح الشركه فيلا
_ طيب بص انا هركب تاكسي وانت روح علي هناك لاني عيزا اروح لايه
= هوصلك في طريقي
_ لاء مهو ... بص انا مش عيزا امشي معاك من الاخر متقرفناش
= ايواا شطوره بلاش تحوري
_ رخم
= هتروحي فين بقي
_ سر
= قولي خلصي مستعجل
_ بجد سر روح وهقلك
= طيب يلا تعالي ما اخرجك عشان متهويش
وفعلا خرجت بره الفيلا وقلتلو باي زي افلام ابيض وسود كده ودخلت تاني لحمايه مش غريبه انا البيت بيتي بردك
"تقون بدخول الفيلا"
الشغاله : مين حضرتك
_ انا ... انا عندي معاد مع الاستاذ محمود
الشغاله : انا اول مرهة اشوف حضرتك
_ يا رااجل .. وانا كمان وحيات امك ندهولي
الشغاله : الاستاذ محمود في غرفه المكتب فوق
_ طيب شكرا "تقوم بدخول "
الشغاله : ريحه فين حضرتك ميصحش كده
_ مهو بصي بقي يا حلوه يدخل لفضحكو هنا متعصبنيش وهكلم معاه واخرج يعني مش حوار وسعي كده
طق طق طق
الاب : ادخل
_ احم ممكن ادخل
الاب : لاء مش ممكن مشغول
_ شكرا كنت عرفه انك هتوافق "تقوم بدخول "
الاب : اي الجنان ده
_ عيزا اتكلم معاك
الاب : وانا مبتكلمش مع حد مش واخد معايه معاد
_ بجد .. طيب دقيقه "تقوم بحمل الهاتف " الو استاذ محمود كنت عايزه اقبلك ممكن نتقابل لي اجيلك يعني المكتب طيب شكرا ..، بس كده خدت معاد اهو واديك قدامي
الاب: شكلك لميضه وهتتعبيني
_ عيزا اتكلم معاك في موضوع ... حرك الحصان التاني
الاب:؟!
_ بعرف العب شطرنج .. تتحدني
الاب : ههه ضحكتيني
_ اي خايف
الاب :....
_نعمل تحدي
الاب : مش مهم لانك كده كده هتخسري
_ متجرب يمكن اعجبك
الاب : امم علي اي
_ لو فوزت بكره الضهر تيجي زياره لبيتنا وتتكلم مع فريد
الاب : واذا انا فوزت تبعدي عن ابني خالص وتطلقو
اتوترت وكنت هرجع في قراري بس مقدرتش هو ده كان الحل الوحيد وكان لازم اجازف عشان فريد...
"يقومون بلعب "
_ فرحان
الاب : مش فاهم
_ فرحان وانت بعيد عن عيالك كده في اوضه ضالمه بتلعب شطرنج لوحدك .. كل حياتك شغل وبس
الاب : لما الابن بيغلط لازم الاب يكون حازم معاهه عشان ميفكرش نفسه صح
_ خمس سنين ...حلو الحزم ده والله
الاب : انتي مين اصلا عشان تفهميني الصح من الغلط
_ انا رحمه .. رحمه الي شافت ابنك صدفه وحبيته رحمه الي قدرت تشوف ابتسامته الي بطمنها بس هو مش مطمن.. لي بتعذب نفسك وعيالك معاك الفلوس مش اهم من عيالك منصبك مش اهم من عيالك انت شخصيا بحياتك كلها مش اهم منهم
الاب : الناقشه انتهت اتفضلي بره
_ هستناك بكره وعرفه انك هتيجي... مش عيب انك تغلط بس عيب انك تكرر الغلط ده لسه قدامك فرصه لسه في امل عشان ميجيش عليك وقت وتندم وسعتها لما تموت محدش يزورك في قبرك تعيش وانت لوحدك دنيا واخري وانت بايدك تغير ده احساس الندم وحش بس رجع الي راح منك لانك مش هتعرف ترجعه لو كبرن وعندت اكتر من كده
الاب :.....
_"تقوم بالمغادره ثم تعود مجددا " اه
"تقوم بتحريك قطعه من الشطرنج " كش ملك ... شوفت الاستقلل بالواحد مش حلو ازاي .. هبتعلك مسج فيه العنون هستناك متتاخرش
_ وبعد كده
= هتشل
_ قول يا رخم
= حطي الفرخه في الحله يا رحمه
_ من غير مايه طب احط زيت
= مش انتي عيزا تسلوقيها
_ اه
= خلاص يبقي اعملي زي ما بقول
_ طب اي رئيك نعملها صوابع والله شيك لاء وكرياتف
= انا واحد متربتش اني واقف معاكي اصلا
_ استني بس فريد بالله تعالي قولي اعمل اي طب احط مايه ولاه
.......... الساعه 12
= نفسي افهم لبسين لبس رسمي لي انا عايز انام اصلا
_ اسكت بقي يخربيت الرط
= عمله تلفي حولين نفسك لي اركحي صدعت
_ كلمه كمان و هروح اجيب السكينه وادبحك وادبحني وراك ونخلص بقي فتكتم احسنلك
= "يتتاوب" واي كمان
_ سنجاب وربنا
ترن ترن ترن
_ اهو جه ..."نقوم بالفتح " كنت عرفه انك هتيجي
= واخيراا جه الي كنتي مستنياه مي..... بابا !
الاب : اي مش هتقولولي اتفضل ول اي
=......
_ اتفضل يا عمو طبعا
"يجلسون في هدوء "
_ انا هروح احضر السفره عشان الغدا اتكلمو عبال ما ارجع
= اعملي شاي
_ الله يخربيت الشاي
الاب : وانا كمان لو سمحتي
_ هو عادي نلغي الموضوع ده عمو قوم روح
"يقمون بضحك جميعا "
الاب : عرفت اتنقي
_ قصدك رحمه ... فعلا حسيت انها عوضتني عن حاجات كتير
الاب : اي مش ناوي تحكيلي عن نفسك
_ معتقدش يكون في كلام بنا هروح اجيب فاكهه خد رحتك
الاب : فريد
_....
الاب : انا اسف يبني عارف اني غلطت في حقك كتير انا كنت غلط وكنت بكابر كتير بس البنت الصغيره دي فتحت عقلي لحاجات كتير فعلا الواحد لازم ميكبرش لما يغلط انا عارف اني اذاتك
= اذتني .... تعرفى انا مستني الكلمه دي من قد اي من حوالي 10 سنين لما كنت في ثانوي وكان اهم حاجه اعملها اذاكر كنت بشتغل عشان اعرف اصرف علي نفسي عشان اجيب الكتب اذاكر فيها كنت قاعد مع صحبي وحاسس اني تقيل عليه كنت عايز حد يقولي اني اقدر وقدها وقتها بس ملقتش حتي لما وصلت لحلمي وبنيت نفسي ووقفت علي رجلي كنت مستني منك حتي تقولي كلمه في اي وقت اتقبنا فيه من 5 سنين بس محصلش وبعد ده كلو تقولي اذيتك هه
الاب: مخبي في قلبك كل ده
= واكتر بكتير
الاب : كان نفسي اكون اب احسن ليك .. كان نفسي ارجع لو دقيقه وصلح واغير كل ده معاك انا خجلان منك انا بجد مش عرف ابرر لنفسي اي حاجه بس عيزك تعرف اني فخور بيك و اني بحبك جدا انت ابني الي اغلي من اي حاجه في حياتي سمحني يبتي وحيات اي حاجه حلوه بنا
=......
الاب : قلبك بيكرهني صح
= يمكن اكون زعلان منك بس عمري ما كرهتك انت ابويا الي مقدرش استغني عنه ابدا وكنت مستني الوقت الي نقدر نتعاتب في وارجع حلو في نظرك تاني
الاب : تعااي في حضني وحشتني
="ييقوم بعناقه " وحشني حضنك يا باشا
الاب : وحشني رخمتك يا بن العُمري
_ اهئ اهئ اهئ
"يقومون بنظر لها وضحك "
_"بدموع واكل فشار" يعني خلاص المسلسل خلاص لقد تاثرت كثيرا .. اهئ اهئ
الاب : مراتك دي مشكله
= قصدك عديمه القلب والحواجب
_ انا ياض ... ده انا نسمه اما بنسبه لحواجبي فهم بنورو في وشي اهم
= بتردهالي يعني
= اومااللل ...منور يل عمو
علي السفره
الاب : اكل مراتك شبه اكل مامتك بظبط
_ ميرسي يا عمو متحرج...
الاب : وحششش جدااا
= هههه
_ لي كده يا عمو محنا كنا حلوين
الاب : الاكل مفهوش ملح واي ده
_ هو دلع سيكا
الاب : ودي طعمها غريب بس شكلها اغرب اي دي
_ بسله
الاب : احلفي
= انت اخرج من هنا علي الحمام رجع هتكون زي الفل اسال مجرب
_ اعيط ....هعيط
الاب : ازاي كده والله بيتحرك شمال لوحده
= ههه 3:7 هق هق هق
الاب : لاء في حاجه غلط
= انت ممكن تهزمني في الشطرنج والمضرب انما السباق والبلاستشن لعبتي
_ علفكره انا هزمته في الشطرنج
= احلفي !! ينهار ابيض هههه
الاب : بس فضايح بقي
_ اني اسف
= وجول ههههه
الاب :"يقوم برمي الزراع " طب والله منا لعب
_ اجبلك مايه بسكر ؟
الاب : همشي انا بقي
= تمام توصل بسلامه
الاب : شكرا علي اليوم الجميل ده انا مستمتعتش كده من سنين ربنا يخليكو لبعض وخد بالك منها لانها نادره وطيبه وبتحبك واذا شوفتك مزعلها هزعلك انا
= متقلقش يا حج دي في عيني
الاب : وانتي ابقي تعالي نلعب شطرنج سوي تاني بس المرادي علي انه تجربي الاكل في مطعمي الي في مصر
_ خلاص نبقي نخسر بقي
الاب : ههه ماشي يا ستي فوزتي خسرتي هعزمك
_ خلصانه جيب حضن بقي "تقوم بعناقه "
الاب : ههه ربنا يحفظك يا بنتي يا رب
= بغير علي فكره
_ امشي يلا
في البلكونه ..
= بجد كان يوم حلو اوي فرحت اوي بيه شكرا يا رحمه بجد
_ انت تامر بس يا باشا
كان فرحان اوي انهرده كانت عينه بتلمع زي انك تفقد حاجه غاليه عليك اوي لمده سنين وتلقيها احساس مش قادره اوصفه بكلمه وارتياح اني قدرت اعملو حاجه حلوه
= جيتي شقلبتي حياتي وعملتي حاجات كتير عمري ما انسهالك انتي السبب في سعادتي بجد اي حاجه انتي عملتيها ليا مش هتوفي ليكي حقك
_ "يبني هحضنك بقي من الكلام الحلو ده " بتوتر احم انا عرفه يبني مش محتاج تقول هو في زي اصلا
لفيت ضهري لي كده لاني لو شفته قمر اكتر من كده احتمال اقع من طولي بلف كده لقيته لازق في وشي ... نعم ؟
="يقوم بحملها " ههه نعم الله عليكي يا قلبي
_ فربد متهزرش نزلني ولاه
= اذا فكرتي انك هتهربي مني انهرده تبقي غلطانة "بغمزه " انتي انهرده بتعتي
_ علفكره انت قليل الادب
= امك اسمها رجب
_ هههه يخربيتك
= انسي
_ يبني بقي بطل رخامه
= مش هتلبسي يا رحمه
_ علفكره شكله حلو
= مهو عشان حلو مش هتلبسي
_ علفكره نقيته مع داليا واتفقنا خلاص
= مليش دعوه
_ يلا هديك بلحه في وشك
= انا قررت خلاص
_ ايه ونبي قولي حاجه
* احم فريد خل...
= خير
* برحتك انت تعمل الي انت عيزه هيه الي غلطانه
_ يا وطيه
* انتي مش شيفاه عامل ازاي احتمال يكلنا
= رحمه لاما لسود الي قلتلك عليه لاما مش هنروح انا وانتي قرري
_ لسود واسع اوي ومش حلو عليه
= يعني لاحمر المحبك الي حلو يا ست رحمه
_ هو مش محبك هو ديق سيكا وحلو عليه
= وانا قررت وده قراري النهائي واقسم بالله لو البستي محنا ريحين وانتي حره
_ اووف بقي خلاص هلبس لسود كلت ودان امي
"تقوم بدخل تجد علبه علي السرير... تقوم بفتحها تجده فستان احمر اخر "
_ واووو
= عجبك
_ ده نفس الفستان الاحمر
= اممم بس ده اوسع شويه .. انتي حلوفه وعنيده بس مقدرش علي زعلك
_ انت غبي وبحبك وربنا
* اي العلاقه المهزقه دي متخلصو اتاخرنا
= خلصي بسرعه
_ فوريره
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا