رواية صغيرتي البارت الثاني عشر 12 بقلم عزه العربي
رواية صغيرتي الفصل الثاني عشر 12
كان علي مسك ايدها ونزلها لحد ما وصلت التربيزه قالتله خلاص سيبني قالها لا يلا عشان عروحك
لا يا علي مش هروح
يلا يا مريم
سابته وقعدت عالتربيزه
علي لمني :بعد اذنك يا عمتي مريم تعبت انا هروحها
مني : ماشي يا مريم قومي روحي
مريم بصتله بزعل
مسكها من يدها وضغط عليها واخدها ركبها العربيه
مريم بصت لعلي وهو سايق: علي انا بكرهك
علي مصدقش الكلمه اللي سمعها دماءه تجمدت ولم ينطق بكلمه واحده كان بداخله بركان ثائر مش قادر يوقفه بيقول لنفسه: بتكرهيني مش مصدق أن مهما حصل اسمع الكلمه دي ومن مين منك انتي يا مريم انا مش بعتبرك حبيبتي انتي بنتي هنت عليكي💔
مريم انتبهت من عدم وجود أي رد فعل لعلي باستغراب في نفسها: لا يا علي انطق زعق قول انك بتحبني قول اني كل حاجه ليك زي ما بتقولي دايما
بصت لعلي ولكن علي منهار في صراعاته الداخلية_ علي انت بتعمل معايا كده ليه رد عليا وقف علي العربيه بفرمله شديده وشاور لمريم بالنزول
مريم: علي ___
علي: مريم قلتلك قبل كده خلص الكلام
مريم ودموعه متحجرة فتحت الباب نزلت ورزعت الباب
علي ساق باقصي سرعه
رجع عالفرح وعيونه كلها حزن
مر الفرح بسلام والحرب النفسيه لا زالت داخل قلبه
سلم أخته لعريسها في بيتها واخد أمه وذهب للقصر دخل اوضته بدون ولا كلمه
اوضه علي مليئه بصور مريم في كل مكان علي الحائط علي الدولاب كل مكانه فيها صوره لمريم أو صورتهم مع بعض وقف قدام الصور وبصوت حزين عالي : ليه ليييييييه يا مريم بتكرهيني ليييييييييييه وبعصبيه كل الصور كانت عالارض ووقع هو علي سريره حتي الصباح
صحي والدنيا سوداء في عينيه لم كل الصور اللي عالارض وحطهم في بوكس وعانهم في دولابه
مريم لم تذق طعم النوم : تن تن تن الباب خبط
مريم : اتفضل اهلا توتا هاتي بوسه
مريومه انا زعلانه اوووي😢
وانا كمان بس انتي زعلانه ليه؟!🤔
بابا علي مش راضي يفتح لي الباب انا متعوده اصحيه كل يوم خبطت عليه قاللي امشي دلوقتي
معلش يا روحي يمكن يكون نائم لسه دلوقتي يصحي وييجي يصالحك
علي غير هدومه ونازل رايح شغله وقف علي الباب بعد ماقفله بالمفتاح : توتا مريم سمعته شوفتي مش قلتلك روحي كلميه يلا
توتا طلعت جري عليه باسها وصالحها ونزل يفطر وهي راحت لمريم : يلا يا مريومه عشان ننزل نفطر
لا يا روحي مليش نفس روحي انتي
لا مش هفطر انا كمان
مريم بمكر توتا هو علي لسه في اوضته
لا نزل يفطر
طب قفل اوضته
اكيد
طب ممكن اطلب منك طلب صغنن
اتفضلي
انا عاوزه مفاتيح اوضه علي
حاضر هروح أقوله انك عوزاهم
لا اوعي انا عوزاهم من غير ما يحس
ازاي
يعني تاخديهم من غير ما يشوفك حاولي يا توتا عشان خاطري
ليه انتي عاوزه الشرقيه😂
لا عاوزه اشوف اوضته بس
حاضر
مريم شالت توتا ونزلت بيها سلمت عاللي قاعدين وقعدت تفطر وتوتا علي رجلها
علي محاولش يبص عليها
توتا قامت من عند مريم راحت قعدت علي رجل علي وكان بيأكلها
مريم سرحانه في علي لما كان بيأكلها دائما وهما خارجين واتنهدت
توتا خلصت اكل وكانت ماسكه المفاتيح اللي علي سايبها غالتربيزه
علي بطرف عينه متابع توتا لما اخدتهم وراحت لمريم قالتلها تعالي انا عوزاكي واخدتها وطلعوا الاوضه
علي ضحك وعرف ان مريم خليتها تعمل كده عشان تدخل اوضته وتشوف صورها وتتاكد اني لسه بحبها🌚
مريم اخدت المفاتيح من توتا
ودخلت اوضه علي
علي فضل قاعد مع جدته وأمه وعمته تحت لحد ما مريم تخلص اللي هي عاوزه تعمله
علي لتوتا : توتا مشوفتيش مفاتيحي
ايه لا مشوفتش
عند مريم دخلت اوضه علي كانت منظمه جدا ونضيفه علي الرغم أن محدش يجرؤ يدخلها غيره
بس ملقتش صورها اللي ماليه الاوضه زي ما ريتال بتقول زعلت اوي وهنا اتاكدت فعلا أن علي معتش بيحبها
ماشي يا علي انا كمان حبك هيطلع من قلبي
بصت لقت شال لعلي بيحب يلبسه دايما محطوط علي سريره وريحته كلها فيه اخدته حضنته وقالت لازم اخد حاجه من ريحتك يا علي لحد ما انساك بالرغم اني خلاص يعني معتش هحبك تاني بس ازاي دانا بحبك اوووووووووووي 💔
انا لازم اطلع بسرعه زمانه بيدور عالمفاتيح
دخلت خبت الشال في هدومها وطلعت تنده علي توتا
اجيت جري قالتلها خدي المفاتيح أهي قولي لعلي انك لاقيتيهم عند باب. اوضته
بابا علي انا لقيت مفاتيحك اهي
علي ضحك عليهم واخد المفاتيح وراح شغله
مريم دخلت اوضتها انهارت من البكاء
قامت اتصلت بوالدها : الوو بابا وحشتني اوي
الحمد لله يا مريم_ مالك
انا زهقت خلاص تعالي خدني يا بابا
في حد زعلك
لا بس مش هقدر اقعد لفرح بنت خالتو سمره انا زهقت اوي
حاضر يا حبيبتي بس انا مش هقدر انا هضبط واكلمك حضري نفسك
اتصل بعلي: علي فونه بيرن ايه دا خير
كيفك يا عمي
انا بخير يا حبيبي مبروك لسحر
الله يبارك فيك الفرح كان ناقص من غيرك
الله يخليك يا بني
هي مريم مالها يا علي
علي بقبضه في قلبه
مالها يا عمي
عاوزه ترجع وانا مش هعرف انزل احدهم يا ريت تحضر لهم عربيه تنزلها القاهره
علي اتصدم من مريم
حاضر يا عمي انا نازل القاهره النهارده هجيبهم معايا
لازم اكلمك يا مريم
اتصل علي بمريم
مريم ماسكه الفون وقلبها بيدق جامد
يا تري عاوز ايه
مني دخلت وعلي بيرن : ماما تعالي ردي علي علي كده
الووو
علي بصوت مكسور: مريم _____
لا انا عمتك
اتنهد علي ايوه يا عمتي جهزوا نفسكم عشان كمان ساعتين وهتسافروا معايا
تمام يا بني عمك لسه مكلمني
سلام
مريم: في ايه
جهزي نفسك يلا عشان هنرجع القاهره
حاضر
مريم جهزت نفسها وشويه وعلي دخل اوضته ياخد الشال دور عليه ملقهوش لبس واحد غيره ومتوقعش ان مريم اخدته
يلا يا عمتي انا جاهز
مريم في نفسها : لا انا مش عاوزه اركب معاك بريحتك اللي ادمنتها دي😢
سلموا علي اهل الفيلا وطلعت ركبت مني جمب علي ومريم ورا وعينها عالشباك وسرحانه
طول الطريق مني بتتكلم مع علي
ومريم ساكته وعلي عنيه عليها في المرايا
بعد ساعات مريم قعدت تدندن مع نفسها وهي بتعيط وسرحانه مش اخده بالها أن صوتها عالي: يهدالي بال ازاي ازاي انام وارتاااح
مبقتش مطمنه ومخونه الباقيين
ولا اللي سابنا ومشي بنجيبه بعد ما راح ولا الحياه تتضمن _ ناس خاينيين
انا عشت وشفت الجبروت الرحمه يا اهل الله الناس مستهونه بالموت ويارب صبرنا
دنيااا ولا عايشين مع ديابه وعجبي عاللي فكرها متسابه
يا ساتر من شر وغل البني ادمين يا عالم انتوا اتعلمتوا القسوه دي فييييييييييا ساتر من شر وغل البني ادمين يا عالم انتوا اتعلمتوا القسوه دي فييييييييين
يتبع الفصل الثالث عشر 13 اضغط هنا