رواية احببت عمياء البارت الأول 1 بقلم ملك محمد
رواية احببت عمياء الفصل الأول 1
_ أنا مش شايفه ليه!
"سكوت"
_اي حد يرد عليا أنا بكلمكو
بردو مبتردوش
هو مش مفروض اني لما أشيل الرباط من ع عنيا اشوف اي الضلمه دي بقي
.......
_ماما انتي ساكته ليه قوليلي العمليه فشلت صح ؟
اسماء أنا عارفه انك موجوده ردي عليا قولي اي حاجه أنا مش هزعل صدقوني بس اتكلمو
"بعد مرور يومين"
___________
_انا عارفه انك راضيه بقضاء ربنا يابنتي بس مينفعش اللي انتي عماله ف نفسك عيطي ياقلب امك عيطي متسكتيش
_اعيط! وعايزاني اعيط ليه
_علشان مش يجرالك حاجه ياحبيبتي دانتي من وقت ماجينا من المستشفي وانتي ساكته
_ههههه بس أنا مش عايزه اعيط ياماما أنا كويسه متقلقيش
_تعالي يااسماء اتكلمي مع اختك اصل انا تعبت خلاص
_بقولكو اي انتو الاتنين عايزين انتو تعيطو اطلعو بره الاوضه وعيطو
:سيبيها براحتها ياماما متديقهاش أنا عارفه اختي قويه ومفيش حاجه تقدر تأثر فيها
_قلب اختك انتي قوليلها
صحيح ياماما كل اما اجبلك سيرة احمد بتسكتي يابتغيري الموضوع هو كويس
_بصراحه
_بصراحه اي ماتتكلمي دانا بقالي يومين خارجه من المستشفي ومجاليش حتي
_قوليلها انتي يااسماء
_اقول اي أنا طالعه اتفرج ع التفزيون
_انتو بتشقطوني لبعض ولا اي ماتتكلمي ياماما
_بصراحه يابنتي احمد لما عرف خبر فشل العمليه بعت وقال كل شئ نصيب
_ههههههههه بجد ههههههه
_حرام عليكي بقي الي بتعمليه ف نفسك ابوس ايدك كفايه ضحك
_سابني طيب مكنش يتقل شويه دانا كنت بفكر ازاي هقولو أننا مينفعش نكمل مع بعض ع الأقل كان هيبقي شكلو شيك شويه
_متزعليش نفسك ياحبيبتي بكره يجيلك اللي احسن منو دا طلع معندوش اصل
_متقوليش عليه كدا ياماما اي حد ف الدنيا ميرضاش يتجوز واحده مبتشوفش
وبعدين بكرا اي بقي ماخلاص مبقاش فيه بكرا
_انتي ازاي بدافعي عنو أنا لو ابني عمل كد.....
_اسكتي ياماما بعد اذنك ولا أقولك أنا خارجه اتفرج ع التفزيون مع اسماء مش هي خرجت بردو
_اه ياحبيبتي اختك خرجت خدي معاكي العصايه وانتي طالعه
_انا قولتلك كام مره أنا مش همسك الزفته دي
_خلاص حقك عليا متتعصبيش استني اسندك طيب
_مش عايزه حد يسندني أنا بعرف امشي لوحدي
_____________________
_اي الي خرجك من الاوضه ي ملاك مقولتيش ليه اجي اسندك
_حتي انتي يااسماء ع فكره أنا بعرف أسند نفسي قولت كام مره متحسونيش اني عاجزه
_طب خلاص حقك عليا تعالي اقعدي جمبي
_فيلم اي داه أنا سمعت الصوت داه قبل كدا هما عملو الجزء التاني من فيلم سندريلا
_ها لا مش هو اساسا مفيش حاجه حلوه ف التلفزيون
_هو مبقاش فيه صوت ليه انتي قفلتي التلفزيون
_مفهوش حاجه حلوه قولت اقفلو
_بس أن........
_اسماء تعاليلي عايزاكي
_حاضر ياماما جايه هكلم ماما واجيلك ياكوكي
_ايوا ياماما
_انا خارجه ياحبيبتي في مشوار لازم اروحو ضروري ومش هتأخر خلي بالك من اختك يااسماء اوعي عينك تغفل عنها
_متقلقيش ياماما كل حاجه هتبقي تمام
__________
_كوكي ماما خرجت وجايه بسرعه هنرخم ع بعضنا بقي شويه
_مش رايقالك أنا
_اخص عليكي يابطه دانا اختك حبيبتك
_بقولك مش......
_معلش ثواني الموبايل بيرن هطلع البلكونه ارد واجيلك تاني
_طيب
(دخلت اوضتها لبست ونزلت من غير ماتقول لأختها)
_اسماء اسماء
_نعم ياماما
_اختك فين
_انا سبتها هنا يلهووي
_نهارك مش فايت سبتي اختك فين قوليلي
_اهدي ياماما هلاقيها هتروح فين يعني أنا ملحقتش أتأخر عليها
_استرها يااارب منك لله يااسماء أنا قولت مش لازم اخرج قلبي كان مقبوض
_اهدي ياماما بقي متوترنيش هنلقيها قولتلك
أنا مكملتش ساعه بتكلم ف البلكونه
_ساعه بتتكلمي ف الموبايل وسيبتي اختك ساعه ياجزمه أنا الغلط عندي
________________
_بقالك فتره قاعده هنا وبتبصي للسما لفت انتباهي انك لابسه نضاره والشمس مش طالعه
اقلعي النضاره علشان تعرفي تتفرجي ع السما
_حتي لو قلعتها مش هعرف اتفرج
(قرب ايدو من وشها متحركتش عرف انها مبتشوفش)
_انا اسف
_عادي ولا يهمك ع فكره انا كمان فضوليه
_مش محتاجه مساعده طيب
_لا أنا كويسه ممكن اعرف حضرتك مين
_انا واقف ف السوبر ماركت اللي انتي قاعده قدامو
_انا اسفه مخدتش بالي أنا مسدقت لقيت مكان مفهوش زحمه اقعد فيه
_وبتتأسفي ليه هو أنا قولتلك حاجه
مين معاكي؟
_مفيش حد أنا بعرف اخد بالي من نفسي
_ياسلام ع الثقه
_......
_تعرفي أنها هتمطر
_بجد هتمطر
_بتحبي المطر
_......
_بسألك بتحبي المطر!
_ها اه بحبو
_حلو الابيض عليكي
_هو أنا لابسه ابيض
_لابسه فستان ابيض جميل وهادي جدا
_فستان ابيض ! بس أنا معنديش فستان ابيض
_هو تقريباً فستان لمناسبه كتب كتاب خطوبه
_اي دااه معقوله لبستو أنا معرفش أنا لبست اي
_اهدي اهدي شكلو حلو اوي
(بص لايدها شاف الدبله)
انتي مخطوبه؟
_بتسأل ليه
_في دبله ف ايدك
_(ضحكت بسخريه ) نسيت اقلعها
_انتي فركشتي
_حاجه زي كدا تعرف الفستان اللي لابساه داه فستان كتب الكتاب كان مفروض أنو بعد شهر
_انا اسف مقصدش افكرك
_.......
_بتسكتي كتير
انتي محتاجه الدبله ف حاجه
_لا
_طب اقلعيها
_ها حاضر
_شكلي هحب اللي سابك داه
_........
_ تعرفي إن والدتي بتدرولي ع عروسه وانا دايما اقولها اهم حاجه شعرها يبقي طويل بس اول مره اعرف أن الشعر القصير جميل كدا.
_(اتكسفت)
_(ابتسم) دلوقتي تقولي اني برخم عليكي
_لا مش هقول ممكن طلب
_اكيد
_اوصفلي شكل السما
_بصي ياستي انتي فوقك بالظبط سحابه غامقه جدا شكلها مرعب
_ازاي والسحاب عمرو ماكان شكلو مرعب
_مانا جايلك ف الكلام اهو السحابه المرعبه دي بمجرد ما المايه تنزل منها وتمطر هترجع زرقا وجميله تاني والشمس هتنور من وسطها
_اها
_انتي بتشبيهها
_أنا
_ايوا بتشبيها صوتك مخنوق من العياط ليه مبتعيطيش
_بس أنا مش عايزه اعيط
_مش يمكن عايزه بس خايفه يقولو عليكي ضعيفه
_.........
_سكتي تاني اقولك خدي الجاكيت داه (وقام حاتط الجاكيت ع رأسها وغطاها بيه)
خليكي جوه وعيطي براحتك أنا مخبيكي
_(عيطت كأنها من سنين معيطتش عيطت لدرجة أن صوت عياطها كان سمعو )
_انتي ياأنسه أنا عايزه اشوف الشمس بقي هنفضل نعيط كتير ولا اي
_...…...
_طب ع فكره انا معايا شوكولاته بس مش هديها الا للشطار اللي بيسمعو الكلام
(شالت الجاكيت وابتسمت)
_اخيرا الشمس طلعت والسحابه الزرقا نورت
_بجد
_انا بتكلم عن السحابه الجميله اللي قدامي
_مش فاهمه
_مش لازم تفهمي افتحلك الشكولاته
_هفتحها لوحدي
_انتي ليه رافضه اي مساعده
_مش عايزه اتعود ع كدا أنا بخاف من الضلمه ولازم اتعود عليها
_مش هقولك ممكن انورلك حياتك بس اسمحيلي اقعد معاكي ف الضلمه
_........
_يمكن لما اقعد معاكي تحسي بالأمان
_ومين هيحب يقعد ف الضلمه!
_لما نكون اتنين مش هنحس بالعتمه
_.......
_سكتي تاني
_في صوت حلو أنا سمعاه
_صوت اي
_صوت قطرات المايه وهي بتخبط ف الأرض بتمطر صح !
_ههههه اه بتمطر
_امال ليه مفيش مايه جت عليا
_علشان فوقك سقف البلكونه
_عايزه تلمسي المطر
هاتي ايدك
_......
_هاتي ايدك متخفيش
_(مدت أيدها واول لما صوابعها لمستو شدت أيدها بسرعه ) لا خلاص مش عايزه المس المايه
_(شدها غصب عنها ووقفها تحت المطره )
اسف بقي متزعليش
(ابتسمت وحطت أيدها تحت المايه وهو واقف يبص ليها قالها )
متأكدة انك بشر حاسس انك ملاك
_تعرف أن اسمي ملا...
حمزه ياحمزه
_ثواني هرد ع صاحبي وارجعلك اقعدي مكانك تاني
_طيب
_حضرتك قاعده هنا وامك هتموت من الخضه عليكي
_مين اسماء
_ايوا زفته انتي مجنونه ازاي تنزلي من غير ماتعرفي حد
_انا مش قولت بلاش تحسسوني اني عاجزه
_قومي خلينا نمشي وتكمل كلامنا ف البيت امك زمانها هتموت
_هقوم بس بشرط
_انتي كمان هتتشرطي
_خلاص مش قايمه
_قولي عايزه اي انجزي
_تعرفي المكان اللي احنا فيه دلوقتي احفظي العنوان بتاعو
_ليه
_علشان هتجبيني كل فتره اقعد هنا
_حاضر يازفته قومي يلا حرام عليكي الدنيا برد وانتي خارجه بفستان خفيف
___________
(خلص كلام مع صاحبو وخرج يشوفها ملقهاش )
_مشيتي دانتي حتي مقولتليش اسمك اي
بس اكيد هنتقابل تاني
عمري ماسدقت إن فيه حب من اول لقاء بس دلوقتي شكلي حبيت
يتبع الفصل الثاني 2 اضغط هنا
- فصول الرواية كاملة "رواية احببت عمياء كاملة"