رواية احببت مسلمه البارت العشرون 20 بقلم ياسمينا
رواية احببت مسلمه الفصل العشرون 20
مريم فضلت واقفه مصدومه مش قادره تستوعب أو تربط الأحداث ف مسكت صوره تانيه وطلعت لي ادوار بسرعه وقعدت جمبو
مريم : مين الي في صوره
ادوار بص لصوره وقال : دي مراتي
مريم بصدمه : مستحيل
ليو : مالك
مريم بدموع : مستحيل لا
ادوار : مش فاهم مالك
مريم : الست دي امي
جاك : شيلني طول عمرها
ليو بص لي جاك بغضب
جاك : مالك في ايه هي مش بتغني
ادوار : مش فاهم امك ازاي
مريم بدموع : وانا صغيره عندي ١٠ سنين كنت معا ست دي وطبعا كنت عارفه انها امي كنا عايشين معا شخص كدا انا معرفش اسمو بس تقريبا اخوها وانا كنت طفله هي كانت حنينه بس علطول كانت تختفي ومعرفش هي فين المهم في يوم الشخص ده خدني ورماني جمب مسجد قالي أفضل هنا ماما هتيجي المهم مشي ودخلت المسجد وقعدت فيه لغيت لما جاه شيخ وشافني
ادوار : كان اسمك مريم ولا حاجه تانيه
مريم : لا مريم
هنادي : اسم مريم مسيحي ومسلم عادي
مريم بصدمه : يعني أنا مسيحيه قصدي يعني اهلي مسيحين
هنادي : كملي بس
مريم بحزن : الشيخ ده اتعرف عليا وصعبت عليه خدني بيتو كان متجوز بس مش مخلف ومراتو حبتني جدا قعدت معاهم سنتين وكتبوني باسمهم وعلموني اصلي واصوم بس مراتو ماتت وتجوز غيرها وروحنا العماره الي فيها ايه ومراتو كانت قاسيه جدا
مريم بصت لي ادوار وقالت : زاي مرات ابوك كدا عده علينا سنه سنتين اربعه وبابا مات وانا ورثت كل حاجه ومراتو مسبتنيش كانت بتهددني كتير روحت قولتلها تسبلي الشقه واديها الفلوس الي هي عايزها وفعلا حصل كدا وبعدت عني
ليو بغضب : عايزه تقولي أن احنا خوات مثلا
مريم بدموع : معرفش أسألو
ليو بص لي ادوار وقال : ها يابابا انت قولت أن الست دي كانت حامل
ادوار : تاريخ ميلادك ايه
مريم : مش فاكره بابا كتبني بتاريخ مزيف
ادوار بتفكير : في احتمالين الاحتمال الأول أن ممكن تكون جومانه حبت حد بعدي وحملت أو
ليو بغضب : لا مفيش او علشان ده مستحيل
هنادي : ليو لازم تفهم أن مفيش حاجه اسمها مستحليه لازم
ليو قطعها بغضب : لازم ايه لازم اتوقع الحلين حل منهم أن مراتي حبيبتي تطلع اختي لا ده قرف
جاك : اهده ياليو
ايه : شوفت اخرت القرف ايه لو مريم طلعت بنتك بجد ف ده عقاب من ربنا ليك تعرف ليه علشان يعرفك أن أمريكا وان هناك نظامهم ممكن يدمر اجياااال هناك مش مهم اصلا عندهم اخ يتجوز اختو مهي كوسا بس عايزه افهمك حاجه كل حياتك من صغرك ولغيت دلوقتي غلط
ادوار بغضب : انا اتجوزت انا معملتش حاجه غلط
ايه : غلطك انك سبتها تمشي وانا واثقه انك مدورتش عليها لا مكنتش سبتها كانت ممكن مريم تتربه وسط خواتها
ليو بغضب : ايه خلاص كلكم صدقتو أنها اختي
هنادي : في حل سهل نعمل Dna
ليو بثقه : اه نعمل وهتشوفو أنها مش اختي
مريم طلعت اوضتها وهي بتعيط شايفه أن حياتها خلاص انتهت ومش قادره تصدق الحقيقه وليو طلع وراها ....
أما ايه قربت من هنادي وقالت : حاولي تطمنيه وتهديه وتفهميه أن كل ده غلط
جاك بهمس : حبيبتي بقت بتفهم
ايه مسكت ايد جاك وقالت : تعال يلا نطلع اوضتنا
جاك : عيب ياايه مش وقتو
ايه بغيظ : بخربيتككك تعال
جاك وايه طلعو اوضتهم وهنادي قربت من إدوار
هنادي : احم ادوار
ادوار بحزن : هو انا وحش
هنادي بسرعه : ابدا والله انت قلبك طيب بس انت مش عايز تبين ده
ادوار : لو مريم بنتي هكون دمرت حياة ابني بأيدي
هنادي : انت مخنوق صح
ادوار : اوي اوووي
هنادي قربت من الكست وشغلت قرأن
هنادي : كدا هترتاح
هنادي بصت علي ادوار لقتو مش ميمانع ابدا ف ابتسمت بهدوء
ادوار : كلميني شويه عن دينك
هنادي : بص ياسيدي ديني مش زاي مانتو مفكرين أن احنا متشدشدين وكدا لا ابدا بس كل الحكايه أن ديني بيحافظ علي البنت ويبقا في حياتها شخص واحد بس وطبعا لما يتجوزو ومش فهمو بعض اصلا عادي يطلقو وليها حق تجوز تاني بس ايه كلو لازم يبقا في الحلال
ادوار : تعرفي انك في الحجاب وشك نور اكتر
هنادي حطت أيدها علي الحجاب وقالت : ده تاج يعني مش مش اي حد يشوفو غير جوزي
ادوار : وايه تاني
هنادي : القران لما تكون مخنوق اسمع قران واقرا قران
ادوار : هاتيلي مصحف
هنادي بصدمه : بجد
ادوار : عايز اقرا واشوف القران في ايه
هنادي قامت بسرعه وجابت المصحف من علي الترابيزه وقربت من ادوار وقالت : هنقرا اول حاجه صوره الاخلاص
هنادي فتحت المصحف علي صوره الاخلاص
هنادي : اقرا معايا واقول اول حاجه بسم الله الرحمان الرحيم
وادوار : بسم الله الرحمان الرحيم
ادوار وهنادي بداو بيقرأو ......
__________________________________
" في اوضه مريم *
ليو دخل الاوضه لقها قاعده علي سرير قرب منها بس هي بعدت وقالت : خليك بعيد
ليو بضيق : مريم افهمي كل الي في دماغك ده غلط
مريم بصريخ : هو انت يهمك اصلا مانت مقرف زايهم
ليو بصدمه : زاي مين
مريم : زاي ابوك وامي
ليو بغضب : انتي كدا بتغلطي وبعدين سؤال انا ذنبي ايه
مريم بغضب : وانا ذنبي ايه انا حياتي ادمرت متخيل تبقا اخويا مستحيل لا مش مصدقه
ليو : انا واثق انك مش اختي
مريم : خلي ثقتك لنفسك ومتكلمنيش
ليو ببرود : تمام
ليو قعد علي سرير وقال : هنام
مريم بغضب : براااااااا
ليو : امممم طيب
ليو مسك أيدها وخلها تنام جمبو وفي حضنو وقال : اي كان انا مين اخوكي جوزك اظن ان الحضن مش حرام ف نامي أحسلك
مريم بصتلو بضيق وبعدين غمضت عينها وليو ابتسم ........
_____________________________________
*في صباح يوم جديد *
جاك فتح عينو بضيق وبعدين قام من علي الارض كان نايم في الارض
ايه بصريخ : جاااااااك
جاك بخضه : ايه في ايه
جاك بص حواليه ملقهاش
جاك بضيق : انتي فين ياحجه
ايه : دور وقلبك هيدلك
جاك بغضب : بقولك ايه مش عايز صداع مش كفايه نيمتيني في الارض
ايه بخبث : تستاهل المهم دور عليا بقا
جاك تجاهلها وبعدين دخل الحمام وهي طلعت من ورا الستاره بضيق وقالت : طب والله لنيمك كل يوم في الارض.....
ايه دخلتلو الحمام ولقتو بيغسل وشو
ايه : لا مهو علاقتنا لازم يبقا فيها شويه هزار ومقالب
جاك : عنيا لما افوق هديكي بجزمه
ايه : امممم ليه
جاك بغضب : انا انام في الارض
ايه بضحك : مهو مبحبش حد ينام جمبي
جاك زقها من قدامو وقال : وايه تاني اشجيني
ايه : جهزتلك لبسك صحيح نسيت اقولك لازم لبسك يبقا فيه لون من الفستان بتاعي الي هلبسو
جاك بسخرية : مهو ده ناقص
ايه فتحت الدولاب وطلعت تشرت لونو اسود وبنطلون جينز
ايه : انا هلبس فستان اسود بس فيه دواريات كبيره لونها ابيض وكتشفي ابيض وانت كمان
جاك بغضب : مش لابس
ايه : اوف اسمع الكلام متغلبنيش
جاك بنفاذ صبر : هاتي
ايه ادتلو الهدوم وجاك بدأ يقلع التشرت
ايه بصريخ : استنا
جاك بغضب : انا خلاص قطعت الخلف بسبك
ايه بضحك : طيب استنا ادخل جوا مش ينفع تغير قدامي
جاك : هو انا جوزك ولا كنت بحلم
ايه : جوزي وكل حاجه بس ده ايه علاقتو بموضوعنا
جاك : الصبررررر من عندك يارب
ايه خدت فستانها ودخلت الحمام وقالت : تقدر تغير دلوقتي
جاك بصلها بقرف وقال : ده حياااء ده ...ده قرف قال مقلعش التشرت قدامها قال
جاك بدأ يلبس بضيق ......
أما هنادي صحت ادوار الي نام والمصحف في ايدو هنادي مرضتش تشيل المصحف
ادوار فتح عينو لقه نفسو نايم في الارض وحاضن المصحف
ادوار : ياااه انا نمت
هنادي : ايوا قوم يلا علشان نرجع القاهره ومريم تعمل التحليل
ادوار : اه صح طيب هقوم بسرعه
ادوار اده لي هنادي المصحف وقام طلع اوضتو وهنادي دخلت المطبخ وعملت سندوتشات ليهم ............ وبعد نص ساعه الكل جهز ومريم مكنتش بتكلم معا حد وبعدين طلعو من البيت ووقفو قدام العربيه
جاك : هو احنا كلنا هنركب في عربيه واحده
ادوار : لأسف دي الي معانا
مريم فتحت باب العربيه بغضب ودخلت
ليو : براحه يختي علي الباب
مريم بصتلو بضيق وهو ركب جمبها
ايه : اتفضل ادخل ولا ادخل انا
جاك : هدخل انا
جاك دخل وايه قعدت جمبو وبعدين هنادي ركبت قدام هي وادوار وتحرك ......
ادوار : انا قرارت اني اسلم
الكل بصو لبعض بصدمه
ايه بسعاده : اقسم بالله احلا خبر
ادوار بابتسامه : تسلمي
ليو : عايز تأسلم ليه
ادوار : هقولك حسيت براحه انا لما نمت والمصحف في أيدي اول مره ميجليش كوابيس واول مره ارتاح في نوم كدا وعندي فضول اكمل في طريق ده
هنادي : الحمدالله طب لازم تغيرو اسميكم بقا
ادوار : انا عايز اغير اسمي لي اسم سليم
ليو بص لي جاك وقال : كدا عقدتنا راحت
ايه : جاك ونبي خليني انا اسميك
جاك : لا مش عايز
ايه بضحك : بليز
جاك : بس اسم حلو
ايه بحماس : اسم اسر انا ايه وانت اسر ايه وأسر يعني أنا مدام اسر سليم شوفت ليقه ازاي
جاك بابتسامه : اسم حلووو
ليو بص لي مريم وقال : وانا مالك ... مالك ومريم يعني مدام مالك سليم
مريم بحزن : حلو
(ملحوظه احفظوا اسمائهم لاني هبدأ اكتب أسمائهم من دلوقتي .... ادوار بقا سليم ...ليو بقا مالك .... جاك بقا اسر)
هنادي : قول الشهاده
سليم بابتسامه : قولتلها امبارح
هنادي بصدمه : بجد انت تعرفها
سليم : ايوا قولت اشهد ان لا اله الا الله واشهد محمد رسول الله
هنادي بسعاده : يبقا خلاص اي ذنب أو حاجه حرام انت عملتها اتمسحت من كتابك وهتبدا بقا صفحه جديده
سليم ابتسملها وكمل سواقه وطول الطريق كانو ساكتين ومالك حط راسو علي كتف مريم ومسك أيدها كان بيحاول يقويها وهي كانت بتدعي أن كل ده يطلع غلط ..............وبعد فتره وصلو القاهره وسليم اتحرك علي مستشفي ومريم كانت قلبها مقبووض وخايفه وبعد ربع ساعه وصلو المستشفي ومريم نزلت بهدوء وقالت : يلا
سليم نزل معاها وقال : ممكن تهدي
مريم بضيق : هحاول
مالك : مريم ممكن تفتكري اسم الشخص الي كان معا مامتك
مريم غمضت عينها وحاولت تفتكر وقالت : تقريبا كان اسمو راجح
مالك : ايوا راجح ايه
مريم : مش عارفه
مالك : معلش حاولي
مريم بضيق : راجح اوكين
مالك : تمام وجومانه ايه
سليم : عماد
مالك : حلو اوي ادخلوا انتو
هنادي : هروح معاهم
مالك : اوك
هنادي نزلت من العربيه ودخلت المستشفي معا سليم ومريم .... أما مالك مسك الاب توب وبدا يدور عليهم
ايه : هتجبهم ازاي
مالك : من السجل المدني
اسر : ايه هتهكرو
مالك : اه الجهاز نفسو
اسر بص لي ايه وقال : اخويا نيوتن ياناس
ايه : طيب ياسيدي بس لازم تغيرو اسمكم في السجل المدني
مالك بصلها وقال : احنا اصلا مش مصرين
ايه بصدمه : يعني ايه
مالك : يعني انتي اصلا ممكن تحدي الجنسيه الامريكيه
اسر : بس عادي علفكره نغير اسمينا هناك
ايه بضيق : بس انا مش عايزه الجنسيه الأمريكية
مالك بحث علي جوجل علي الجنسيه المصريه
مالك : بيقولو لازم نكون سلوكنا كويس وعقلين ميه في الميه وكمان نلتزم بعدات وتقليد الشعب المصري وأن احنا نشتري عقار أو مبنا
اسر : وايه تاني
مالك : لا دول شويه مبالغ مفروض ندفعها يعني بابا هيخلص كل ده في ثانيه
اسر : طب وصلت لي راجح
مالك : قربت
مالك فضل يدور علي جومانه وراجح وبعد ٥ دقائق
مالك بحماس : لقتووووو
اسر : أحلف ازاي وهما فين
مالك طلع قعد في الكرسي الي قدام وبدأ يسوق العربيه : هتعرف
اسر : احم طب اهده
مالك كان بيسوق جامد عايز يوصلهم باي طريقه
اسر : يابني براحه
مالك بغضب : اسكت بقا
اسر بضيق : هنعمل حادثه
مالك : مش عيب عليك لما مراتك تكون مش خايفه وانت خايف اتعلمت ايه انت من عدنان
اسر : اتعلمت الصوت العالي وزعيق ده عليه زعيقه تجيبك من امريكا
ايه بضحك : والله ده كيوته خالص
اسر بهمس : أه كيوت مهو واضح
مالك ساق جااامد
اسر : تمام سرع اكتر خلينا نموت ونرتاح
مالك بضيق : اخرس
اسر : مهي مريم متزفته في المستشفي ومرتاحة واحنا نموت عادي هو احنا مهمين عندك اصلا
مالك بصلو بغضب وقال : هتسكت ولالا
اسر : اتكتمت
مالك دخل حاره شعبيه ووقف العربيه قدام محل وسأل صاحب المحل
مالم : راجح اوكين بيتو فين
صاحب المحل : في الحاره الي بعدينا اتمشها ومتدخلش بلعربيه علشان هتزنق
مالك : تمام يلا يااسر
اسر بص لي ايه وقال : حلو اسم اسر كدا ليه هيبه اول مره اعرف انك عندك زوق
ايه نزلت من العربيه وهي بتقول : انزل ياخفيف
اسر نزل وبدأو يتمشو ومالك كان عمل يسأل الناس عن بيت راجح وبعدين وصلو لي بيت قديم جدا ومالك خبط علي البوابه كتير لغيت لما فتحتلهم ست كبيره في سن كان باين عليها العجز
مالك : ده بيت راجح
الست : اه انتو مين
مالك براحه : طب فين جومانه
الست بتوتر : انتو ميييين
مالك بذكاء : انتي جومانه صح
جومانه جت تقفل البوابه بس مالك فتحها ودخل البيت
مالك : اسر ادخل واقفل الباب
اسر دخل هو وايه وقفلو الباب
مالك : بصي ياست انتي هتلفي ودوري صدقيني مش هرحمك تمام
جومانه بخوف : انت عايز مني ايه
مالك : ادوار تعرفيه اكيد
جومانه بضيق : اه
مالك : كنتي حامل منو البيبي راح فين
جومانه بغضب : وانت مالك
اسر : استنا انت طيب ومش هتعرف تتصرف علي الاشكال دي
اسر طلع مسدسو وحطو علي راس جومانه وقال : عايزه تلفي ودوري اتفضلي لفي ودوري بس صدقيني انا معنديش خلق
جومانه بضيق : قولو انتو عايزين ايه
اسر بغضب : انت مبتفهميش بيقولك فين البيبي
جومانه بمكر : عايش أو عايشه
مالك بصدمه : هي بنت
جومانه : أه وليها حق علي ادوار ولازم تخدو
مالك : اسمها ايه
جومانه : اسمها مريم
اسر بص لي مالك بصدمه ومالك ابتسم وقال : انتي ست كدابه تعرفي ليه لاني دارس كويس حركات الايد والجسم وباين عليكي اصلا انك كدابه
جومانه بغضب : مش كدابه
اسر : طب وفين مريم دي انشالله
جومانه بتوتر : موجوده
اسر بص لي مالك بسخرية وقال : موجوده طب وهي فين
جومانه : وانتو مالكم اصلا
اسر زق جومانه بالمسدس وقال : قولتلك ماليش خلق
جومانه بغضب : انا عارفه انكم جاين من طرف ادوار عايزكم تقولولو اني هروح أبلغ عنو واقول انو هو الي قتل احمد وانا شوفتو بعيني وهفتح القضيه تااااني
مالك بصدمه : قتل احمدد.. يتبع الفصل 21 اضغط هنا
- فهرس يجمع فصول الرواية كاملة اضغط هنا