رواية ابن عمي البارت الثاني 2 بقلم نور عصام
رواية ابن عمي الفصل الثاني 2
إياد. قاطعها وقال بيتكم ياريت تمشي من وشي
حور. انت ازاي تتكلم معايا بالطريقه دي
إياد. انا اتكلم زي ما انا عاوز
حور. بجد انت انسان همجي ومتخلف
إياد. انا متخلف يا
ضياء. نزل من عربيته وقال بس بس ف ايه مالكم
حور. شوف المتخلف صاحبك دا ودخلت وسابتهم
ضياء. بفرحه حمدلله عالسلامه يا دكتور
إياد. ببتسامه حضنه وقال الله يسلمك يا ضياء وحشني والله
ضياء. انت اكتر والله اخبارك ايه
إياد. الحمد لله بخير وبعدين قال مين المجنونه دي
ضياء. اه لو تسمعك
إياد. مين هي
ضياء. لسه هيرد
الهام. بفرحه ولدي حبيبي ونور عيني حمدلله عالسلامه
إياد. حضنها وباس ايدها وقالها الله يسلمك يا ماما كنت هتجنن واشوفك وحشتيني قوي قوي يا ست الكل
ريهام. وانا ما اتوحشتك يا إياد
إياد. مرات عمي وراح عليها حضنها وباس ايدها وقالها والله انتي كمان وحشاني قوي ربنا يخليكم ليا كلكم نور عصام
فرحه. من وراهم قالت وانا ايه يا ولد الشرجاوي ما اتوحشتك
إياد. التفت وبفرحه جري عليها
فرحه. رمت نفسها ف حضنه وقالت كتيبر كتير كتييييير وحشني
إياد. انتي كمان يا حبيبتي ودي فرحه اخته
فرحه. حمدلله عالسلامه يا روحي
ضياء. اتحشمي يابت
إياد. هههههههه
فرحه. لا بجولك ايه دا اخوي الغالي ومن اهنه وجاي مالكش كلام عليا
ضياء. راح عليها ومسكها من طرحتها وقالها سمعيني جولتي ايه يا روح امك بدي اسمع تاني
فرحه. بجولك منور الدنيا كلاتها يا ضياء انت كنت فين بسأل عليك
ضياء. اممم اظبطي اجده احسنلك
إياد. ههههههه كدا تجيبي ورا ف لحظه
فرحه. ماني بصراحه مش ضمناك ياولد ابوي
إياد. يعني ايه بقا
فرحه. يعني لو هتجعد اهنه علطول خلاص اكيد مش هجيب ورا لكن لو هتعاود تاني يبقي الم الدور احسنلي
إياد. هههههههههه يبقي تستاهلي
امها ومرات عمها وضياء هههههههه ههههههه
إياد. فين بابا وعمي
ابوه. احنا اهنه يا ولدي
إياد. التفت وراح علي ابوه وسلم عليه وحضنه وهكذا علي عمه
ابوه. حمدلله علي سلامتك ياولدي
إياد. الله يسلمك يا بابا
عمه. منور الدنيا كلاتها يا ولدي
جروب روايات بقلم نور عصام
إياد. منوره بيك يا عمي
ابوه. ايه يا جماعه مش هتغدونا إياك
الهام وريهام. عشر دجايق والوكل يكون جاهز
الهام. اطلعي يا فرحه نادي حور من فوج
فرحه. حاضر يا ماما وطلعت خبطت عليها ودخلت
حور. ايه يا بت بتخبطي كدا ليه
فرحه. علشات تجومي الغدا جاهز يلا
حور. مليش نفس انا تعبانه وعاوزه انام
فرحه. جومي يا بت دا الموز وصل
حور. عقدت حاجبها وبعدين قالت موز مين
فرحه. هو فيه غيرو جومي يا ختي
حور. وشها احمر ودقات قلبها سرعت وبعدين قالت غوري يا بت من وشي انا مش نقصاكي
فرحه. اممم بجا اجده
حور. ايوا اجده
فرحه. مسكتها من ايدها وقالت يلا علشان تشوفي حبيب الجلب اللي طول عمرك تحلمي بيه اهو رجع
حور. اهمدي وغوري بدل ما قول ل ضياء يطلعه عليكي
فرحه. لا لا لو جولتي لخوكي هجول لاخوي انا بجولك اها
حور. يا بنتي هو انا شوفته من سنين انتي عرفه اخوكي سافر وساب البلد من كام سنه
فرحه. من 12 سنه
حور. يعني انا اصلا معرفش شكله بقا ايه ولا هو كمان يعرفني انا وقت سافر كنت سادسه ابتدائي
فرحه. طيب يلا جومي علشان تشوفيه تعرفي يابت انتو الاتنين اللي طلعتو ف العيله عيونكم لونها ازرق اما انا وضياء مش نفس الون
حور. بس بردو حلوين
فرحه. بغرور قالت طبعا يابت هو احنا اي حد ولا اي
حور. يسلملي المغرور اللي ضياء رعبه
فرحه. ههههههه وبرغم كل عمايله معايا إلا اني بحبه جدا
حور. ربنا يسعدكم يا حبيبتي وبعدين قالت بابا وعمي كانو مستنين رجور إياد علشان فرحكم
فرحه. بهيام قالت ااااه
حور. ايه دا عمي
فرحه. بخضه قالت بابا
حور. ههههههههه
فرحه. قعدت تضرب فيها وتقولها بجا اجده تعملي فيا
حور. خلاص خلاص حقك عليا
فرحه. طيب يلا بجا
حور. لا معلش انزلي انتي انا مليش نفس هنام شويه وبعدين انزل
فرحه. يا بت جومي
حور. والله مش جعانه
فرحه. علي راحتك يا جلبي ونزلت
ربها. وين حور
رواية ابن عمي بقلمي نور عصام
فرحه. جالت انها تعبانه وبدها تنام شويه ولما تصحي بتاكل
ريها. مفيش فايده فيها
مهران. خليها علي راحتها يا ريهام البت بردك بتتعب ودا بيكون ابوها
ريهام. خليك انت مدلعها اجده لما معاد حد عارف يتكلم وياها
ضياء. خلاص بجا يا ماما ترتاح شويه وبعدين تاكل
عثمان. بسم الله ودا بيكون ابو إياد والكل سمي الله وقعدو ياكلو
وبعد ما خلصو وحمدو ربهم
مهران. قال إياد يا ولدي
إياد. نعم يا عمي
مهولن. جاعد معانا اهنه ولا بدك تعاود لمصر
إياد. انت عارف يا عمي ان شغلي ف مصر ومقدرش انقل دلوقتي هنا لاني لسه راجع من برا فلازم اقضي فتره هناك وكمان علشان المستشفي انا شريك فيها بقلمي نور عصام
مهران. تمام يا ولدي ربنا يصلح حالك
إياد. تسلم يا عمي
مهران. طيب بما انك اهنه راح نعمل فرح ضياء علي فرحه يوم الخميس احنا كنا منتظرينك تيجي
إياد. بفرحه الف مبروك ربنا يتتم بخير
عثمان. قال وكمان نكتب كتابك علي حور بت عمك
إياد. صدمه وفرحه ف نفس الوقت
عثمان. جولت ايه ياولدي
إياد. مش عارف يرد ولا يقول ايه هو مشفهاش من وهي ف ابتدائي
عثمان. جولت ايه يا ولدي
إياد. ف نفسه طيب ارفض ولا اعمل ايه لو رفضت كدا هصغير بابا قدام عمي وكمان مش عارف ايه اللي هيحصل بخصوص فرحه وضياء انا محتار وهتجنن واشوفها علشان اقدر اخد قرار ياتري هي لسه فاكراني وفاكره كلامي ليها
عثمان. إياد وينك يا ولدي
إياد. معاك يا بابا
مهران. خليه علي راحته يا خوي
عثمان. حور بت عمه وهو اولي بيها وبص ل إياد وقال يا ولدي بت عمك كبرت دلوج وبيجيلها عرسان كتير واحنا بنرفض لانك اولي بيها
إياد. انا مش شاغل بالي دلوقتي غير اني اشوفها وكمان اشوف مين المجنونه اللي شوفتها ف المواصلات دي حتي دخلت بيتنا بس ياتري دي تطلع مين معقول تكون صاحبة فرحه وخرجت تاني وانا مشوفتهاش معقول نور عصام تكون هي بنت عمي لا لا كان زماني عرفتها ولا هي كمان اووف بقا اه لو تطلع هي
مهران. قال عثمان خلي ولدك علي راحته دا جواز يا خوي وجايز ولدك شافله شوفه تانيه ودا حجه وبتي كيف ما انت خابر زينه ولساتها ف العلام واني رافض الجواز ليها دلوج
عثمان. بص لابنه
إياد. فهم نظرة ابوه انو بكدا بيصغره رد وقال انا موافق يا عمي بس سرحت شويه بالشغل وازاي هنعيش هنا ولا بالقاهره
عثمان. اخد نفس وبعدين قال بت عمك بتدرس بمصر وانت شغلك هناك يبقي اتجوزو وسافرو مع بعض
إياد. اللي تشوفو يا بابا
عثمان. علي خيرة الله الخميس الجاي نعجد ليكم انتو التنين
ضياء. بفرحه قال احلي حاجه ان الخميس بعد بكرا
ابوه وعمه هههههه هههههههههه وبعدين ابوه قال انا كنت فاكر انو الخميس لساته عليه سبوع وعلشان اجده راح نأجل سبوع
ضياء. قام وقف وقال علي جثتي انا مأجل بقالي سنين
ابوه وعمه ضحكو بصوت عالي
إياد. بيفكر ف اللي جاي
فرحه. دخلت ومعها الشاي وقالت اتفضلو
ضياء. اخده منها وقالها فرحه جهزي نفسك فرحنا بعد بكرا
فرحه. وشها احمر ومش قادره تمشي من مكانها
عثمان. مالك يا بتي
ضياء. ههههههه
إياد. قام ومسك ايدها وقالها مبروك يا روحي
فرحه. مسكت ايد اخوها بقوه لانها مش قاده تتحرك ولا تتكلم من كسوفها وفرحتها
إياد. بص ل ضياء وقاله منك لله ف حد يعمل كدا
ضياء. فرحه روحي جولي ل حور انها كمان تجهز حالها
فرحه. بصتله ومش فاهمه
ضياء. هي كمان راح تتجوز من إياد يوم الخميس
فرحه. قامت بسرعه وجريت من قدامهم
مهران. ببتسامه قال اهدي يا ولدي مش اجده
عثمان. ربنا يفركم جميعا
مهران. قال راح اتكلم مع المحامي بخصوص موضوع الارض اللي بدنا نشتريها شويه وراجع
ضياء. قال راح اغير اواعيا وبرجع وبص ل إياد وقاله اجهز يا دكتور علشان نتمشي شويه بالبلد انت من زمان ما شوفتها
إياد. ان شاء الله وضياء مشي
عثمان. مالك يا ولدي
إياد. مفيش يا بابا
عثمان. انت زعلان انك راح تتجوز بت عمك
إياد. اتوتر وبعدين قال يا بابا اتجوزها ازاي وانا معرفهاش وكمان كان لازم حضرتك تسالني الاول مش تحرجني كدا قدام عمي
عثمان. يا ولدي انا اخترتلك بت عمك ادب واخلاق وجمال وتعليم
إياد. بردو يا بابا
عثمان. خلاص يا ولدي اللي يريحك عمك كان معاه حج لما جالك انك شايفلك شوفه تانيه
إياد. ابدا والله يا بابا الموضوع كله اني ازاي اتجوز بالطريقه دي
عثمان. ما رد عليه
إياد. قام وباس ايده وقالها انا عمري ما اصغرك ابدا يا بابا ولا ارجعك ف كلمتك مهما حصل وجوازي من بنت عمي هيتم ف الميعاد اللي اتحدد
عثمان. الله يرضي عنيك يا ولدي بكرا تشكرني علي اختياري ليك
إيار. ربنا يخليك ليا يا بابا
ريهام والهام. عرفو وفرحو جدا بالجواز لاولادهم الاربعه
فرحه. طلعت عند حور فتحت الباب علطول وراحت عليها وقالت بت يا حور انتي بابت جومي جووومي
حور. قامت مفزوعه وقالت في ايه الله يخرب بيتك
فرحه. بجا اجده تدعي عليا وانا اللي جايه افرحك
إياد. كان طالع اوضته وسمع فرحه وهي بتقول لحور
حور. تفرحيني بايه يا فقر
فرحه. اخويا إياد هيتجوزك
حور. نعم
فرحه. مالك يا بت في ايه
حور. مين قال كدا
فرحه. بابا وكمان قالو ان فرحنا احنا الاتنين يوم الخميس
حور. مصدومه ومش مصدقه وبعدين قالت الخميس اللي هو امته دا
فرحه. بعد بكرا
حور. وازاي محدش يا خد رأيي
فرحه. ليه يعني هو انتي عندك اعتراض ولا ايه يا ختي
حور. ايوا طبعا انا مش موافقه
إياد. بقا انتي مش موافقه عليا مش كفايه انا وافقت عليكي غصب عني ماشي ان ما وريتك
فرحه. ليه ان شاء الله هو انا اخويا اي حد دا موز ودكتور قد الدنيا وبنات البلد كلها تتمني بس نظره منه
إياد. ابتسم علي كلام اخته ف حقه
حور. بنات البلد يا ختي لكن انا لأ
فرحه. ليه يا عنيا هو إياد وحش ولا ايه يا بت
حور. حسبي الله ونعم الوكيل شوفتي كمان مره حسبي الله ونعم الوكيل فيكي وف اخوكي وابوكي وابويا واخويا وامك وامي والعيله كلها ربنا ينتقم منكم انا كان مالي ومال الجوازه دي
فرحه. يا بت هنكون مع بعض علطول
حور. يعني علشان تتجوزي انتي واخويا اتجوز انا كمان من واحد معرفوش ليه
فرحه. اوعي يا بت يكون حد كدا لا كدا من شباب مصر المايعين دول شاغل الحته الشمال
حور. اخرصي يا كلبه بقا انا كدا
فرحه. بصراحه بعد اللي عملتيه ف الدكتور اللي كان عاوز يتجوزك دا وانا متأكده ان ولا واحد من شباب من مصر كلها هيبص ف وشك وضحكت بصوت عالي
حور. ببتسامه والله يستاهل آل عاوز يتكلم معايا لوحدنا آل لا وكمان برا المستشفي عايشين فين احنا
فرحه. شوفي يابت يا حور برغم انك متعلمه ومش اي تعليم دا انتي دكتوره قد الدنيا إلا ان العرق الصعيدي راكب ومرحرح عالاخر ف دماغك وكل تفكيرك تك الأرف مش عاوزه تتمدني ابدا
حور. غوري يا بت من وشي اما انزل اشوف المصيبه اللي عاوزين يعملوها فيا اللي خلفوكي وخلفوني دول
فرحه. ههههههه
حور. اتنيلي اقعدي علي ما اغير وانزل
فرحه. لا هنزل وانتي خلصي وتعالي
إياد. ابتسم من الحوار اللي سمعه ودخل اوضته
فرحه. خرجت من عند حور وراحت خبطت عليه
إياد. اتفضل
فرحه. ها يادكتور عامل ايه بعد الخبر اللي نزل عليك زي الصاعقه دا
إياد. بصلها
فرحه. شوفتك قبل ما ادخل بالشاي وضحكت وراحت مسكته من ايده وقعدو عالسرير وقالت حبيبي انت اغلي حد عندي بالدنيا وحور اختي وبنت عمي وغاليه قوي عندي وصدقتي انتو الاتنين تستاهلو بعض وانا طول عمري اتمني انك تتجوزها حور حلوه ومؤدبه
إياد. انتي بتهزري صح
فرحه. اهزر ليه علشان مشوفتهاش يعني ولا تعرفها
إياد. طبعا يا بنتي دا غير ان انا كنت مخطط لمستقبل تاني خالص
فرحه. وايه يعني خطط وهي معاك انتو الاتنين دكاتره زي بعض
إياد. مكنتش تحب اتجوز بالطريقه دي ابدا
فرحه. ولا هي كمان بس النصيب بقا
إياد. طيب هي عرفاني
فرحه. طبعا لأ لانها دايما لما كنا نكلم ف الفون او نت بتكون محرجه وتقول سلمولي عليه وخلاص
إياد. طيب ليه محاولتش تكلمني ولا مره
فرحه. اكيد محرجه
إياد. طيب هي شكلها ايه
فرحه. زي القمر واحلي كمان
إياد. بصلها وعوج بوئه
فرحه. انا مش بهزر انت عارف انها كانت حلوه وهي صغيره وذادت حلاه لما كبرت ولعلمك مفيش شاب من شباب البلد إلا واتقدملها علشان يتجوزها وهي رفضت وكمان عمي وبابا
إياد. ليه يعني
فرحه. اولا الكل عاوز يتجوز البنت الحلوه المؤدبه بنت العيله الكبيره وكمان دكتوره وسمعتها سبقاها من وهي ف اعدادي
إياد. ازاي
فرحه. كانت شديده ف التعامل مع الكل ومكنش حد بيعرف يتكلم معها ولانها شاطره كانت تبص للكل من طرف مناخيرها تعرف المدرسين كانو يخافو منها كانت نظرتها دايما فاتله وفيها خوف لاي حد انا كنت بتحامي فيها لانها فعلا قويه برغم اننا من سن بعض إلا اني دايما كنت احس انها اختي الكبيره من تصرفاتها معايا وخوفها عليا وحبها ليا
إياد. طيب مين البنت اللي دخلت البيت قبل وصولي علطول
فرحه. مفيش بنات دخلت البيت انهارده غير حور لانها لسه راجه من القاهره وعلي فكره هي دايما ترجع يوم الخميس لكن انهارده رجعت قبل ميعادها علشان خطوبة بنت خالتها وصمتت عليها انها تحضر
إياد. بس انا متأكد ان ف بنت تانيه دخلت البيت
فرحه. جايز بنت الخاله فاطمه اللي بتساعد ماما ومرات عمي ف شغل البيت هي عندها بنت كبيره
إياد. مش عارف جايز بردو
فرحه. هو ايه الموضوع بالظبط يا دكتور
إياد. ابتسم وقال ولا حاجه
فرحه. امممم عليا انا بردو
إياد. ابدا بنت شوفتها دخلت البيت وكانت جميله جدا
فرحه. ابتسمت وقالت هي دي وفتحت فونها
الهام. فرحه انتي فين يا بتي
فرحه. هشوف ماما وارجعلك تاني ومشيت قبل يشوف الصوره
حور. راحت عند امها وقالت ايه يا ماما اللي عملتوه دا
ريهام. الف مبروك يا حبيبتي
حور. مبروك ايه وزفت ايه هو انا مش ليا رأي بردو
ريهام. ليكي يا حبيبت
حور. طيب ليه محدش سألني
ضياء. من خلفهم قال كنتي هتجولي ليه يا دكتوره
حور. ضياء
ضياء. هو علشان اتعلمتي وبجيتي دكتوره هتعلي صوتك إياك
حور. لا يا ضياء انا مش قصدي بس
ضياء. مبسش فرحك الخميس الجاي علي ولد عمك وبالنسبه للخطوبه بتاعت بت خالتك مش هتروحبها
حور. ليه بقا دا انا جايه انهارده مخصوص علشانها
ضياء. انا جولت كلمه ومش هقررها فاهمه
حور. لا مش فاهمه ولما بابا يجي انا ليا كلام معاه تاني
ضياء. بعصبيه راح عليها وقالها انتي بتردي عليا و......
ياتري ايه اللي هيحصل
يتبع الفصل الثالث 3 اضغط هنا
- فهرس الرواية "رواية ابن عمي كاملة"