رواية في طريقي الى العشق البارت الرابع والثلاثون 34 بقلم ملك ابراهيم
رواية في طريقي الى العشق الفصل الرابع والثلاثون 34
ابتسم لها اياد وتحدث بجديه
" وسام أنا عايز اقولك علي حاجه مهمه...ولازم اخد رأيك قبل ما اقول اه او لاء
نظرت له وسام باهتمام وتحدثت بتأكيد
" اتفضل طبعا قول
نظر لها اياد بعمق وتحدث بجديه
" أنا جالي شغل كويس جدا في دبي ولازم نسافر انا وانتي ويوسف
نظرت له وسام بصدمه وتحدثت بتوتر
" بس انا عمري ماسفرت برا مصر
ابتسم لها اياد وتحدث بهدوء
" بس السفر دا هيكون في مصلحتنا...لأننا هنبداء حياة جديدة مع بعض وفي بلد جديدة
نظرت له وسام بحيره
ابتسم لها اياد وتحدث بتأكيد
" وسام لو مش موافقه انا هرفض الشغل دا...انا اهم حاجه عندي راحتك انتي ويوسف
ابتسمت له وسام وتحدثت بتأكيد
" وراحتي انا ويوسف اننا نكون معاك في اي مكان تكون فيه...انا موافقه
__________________________
ذهبت ملك وإيمان الي منزل الجد
رحب بهم الجد و نانو وجلس الجد مع ملك وشكرها كثيرا علي كل ما فعلته مع حفيدته
كانت ملك تجلس وهي تبحث بعينيها عن فارس ولاحظ الجد نظراتها وتحدث اليها بمشاكسه
" هو فارس مايعرفش ان انتي هنا...؟!!
ابتسم ملك بتوتر وتحدثت بهدوء
" لا..اصل انا كنت جايه اطمن علي فريدة
ابتسم لها الجد وتحدثت اليها نانو بحماس
" فريدة في اوضتها فوق...ايه رأيك نطلعلها
ابتسمت لها ملك وذهبت معها هي وإيمان
ابتسم الجد واخذ هاتفه ليتحدث الي فارس
كان فارس علي مكتبه يراجع الكثير من الاوراق ويتابع عمله الذي تعطل الايام السابقه
نظر فارس الي هاتفه ووجد جده هو من يتصل به
رد فارس علي جده وهو ينظر الي الاوراق الذي امامه
تحدث الجد اليه بمشاكسه
الجد: ايه يا فارس عامل ايه..؟
رد عليه فارس باختصار
" الحمدلله يا جدي...خير في حاجه ولا ايه
" ابتسم الجد وتحدث وهو يدعي الجديه
" انا كنت بطمن عليك وعايز اعرف انت هتخلص شغل وتيجي امتى
تحدث فارس بتأكيد
" لا يا جدي انا مش جاي دلوقتي خالص انا عندي شغل كتير واجتماع كمان شويه
ابتسم الجد وتحدث بمشاكسه
" ماشي يا حبيبي ربنا يقويك...هعرف انا ملك واشرحلها انك عندك شغل كتير ومش هتقدر تيجي
وقف فارس من مكانه وتحدث بتأكيد
" ملك!!! هي ملك فين...جدي هي ملك عندك...؟!!
ابتسم الجد وتحدث بهدوء
" اه ملك هنا ومع فريدة دلوقتي بتطمن عليها...انا قولت ابلغك بس انت عندك شغل مش مهم بقى انا هبلغها انك مشغول
رد عليه فارس بسرعه
" مشغول ايه يا جدي...لا انا مش مشغول خالص انا اصلا خلصت شغل وكنت راجع البيت حالا
ابتسم الجد بمرح وتحدث بمشاكسه
" انت مش قولت انك مشغول..؟!
خرج فارس من مكتبه بسرعه وهو يتحدث الي جده
" انا جاي في الطريق حالا...جدي عشان خاطري حاول تعطلها وماتخليهاش تمشي قبل ماجي
ابتسم الجد وأكد له انه لن يتركها تذهب قبل ان يأتي
اغلق فارس مع جده وذهب الي سيارته سريعا وانطلق بها
____________________________
في غرفة فريدة
جلست نانو وإيمان وملك يتحدثون مع فريدة واطمئنوا عليها وبعد وقت اخذت نانو إيمان وخرجوا من الغرفه وتركوا ملك مع فريدة حتى يتحدثون بمفردهم
تحدثت فريدة الي ملك بندم عقب خروج نانو وإيمان
فريدة: ملك أنا مش عارفه اعتذرلك ازاي...أنا أسفه بجد ياريت تسامحيني
ابتسمت لها ملك وتحدثت بمرح
" طبعا مسمحاكي...ايه رأيك ننسى الا فات ونبدء من جديد
ابتسمت لها فريدة وتحدثت بحماس
" ياريت...انا غلط في حقكم كلكم ونفسي ابدء معاكم من جديد
ابتسمت ملك وتحدثت معها بحماس
" طب ايه رأيك ننزل نقعد مع جدو شويه وتغيري جو من الاوضه دي
ابتسمت لها فريدة وطلبت منها ان تسبقها وهي سوف تغير ملابسها وتأتي خلفها
ابتسمت لها ملك وخرجت من غرفتها وذهبت في طريقها الي الاسفل ولكنها توقفت امام غرفة فارس ونظرت الي باب الغرفه بتفكير وهي تريد ان تدخل الغرفه وبعد تفكير فتحت باب الغرفه ودخلت واغلقت الباب خلفها بهدوء...وقفت تنظر حولها وهي تشعر بوجود فارس في كل مكان وعطره يملاء الغرفة...اقتربت بهدوء من الفراش وجلست عليه وهي تمسد علي الفراش بحنان
دخل فارس الغرفة فجأه وتفاجئ بها وهي تجلس علي الفراش
وقفت ملك سريعا وشعرت بالاحراج
ابتسم فارس واغلق الباب خلفه واقترب منها وهو ينظر اليها بعشق
خجلت ملك وحاولت الخروج ولكن فارس وقف امامها يمنعها من الخروج وتحدث اليها بعشق
" وحشتيني
خجلت ملك واحمرت وجنتيها ونظرت الي الارض بخجل
ابتسم فارس ورفع وجهها اليه ونظر الي عينيها وتحدث مرة اخرى
" والله العظيم بحبك
نظرت له ملك بخجل
ابتسم لها فارس واقترب منها وقبل وجنتيها برقه وتحدث اليها بعشق
" لسه زعلانه مني...؟!
نظرت له ملك وتحدثت بهدوء
" اه لسه زعلانه
غمز لها بطرف عينيه وتحدث بمكر
" لسه زعلانه...يبقى لازم اصالحك
واقترب منها وهو ينظر اليها بنظره فاهمتها سريعا
ابتعدت عنه ملك ونظرت له وتحدثت بتوتر
" فارس انت هتعمل ايه...؟!!
ابتسم فارس وتحدث بمشاكسه
" تفتكر اعمل ايه وانا في اوضتي ومراتي حبيبتي معايا ووحشاني اوي...يبقى المفروض اعمل ايه...؟
نظرت له ملك بقلق وتحدثت بتحذير
" فارس والله لو قربت مني هصوت
قالت ملك جملتها وهربت سريعا من امامه وفتحت باب الغرفه وخرجت سريعا
ضحك فارس بقوة علي جنونها وذهب خلفها للأسفل
________________________
اتجهت ملك للأسفل وخلفها فارس
نظر لهم الجد وتحدث بمرح
" ايه يا ملك كنتي فين...دا فريدة بتقول ان انتي سابقتيها وقولتي ان انتي نازله من بدري
خجلت ملك كثيرا واحمرت وجنتيها بقوة
ابتسم فارس وهو ينظر اليها وتحدث الي جده بمرح هو الاخر
" معلش اصل انا كنت عايز ملك في موضوع مهم وعشان كدا اتأخرت شويه
خجلت ملك اكثر ونظرت الي فارس بغضب
ابتسمت إيمان وهي تنظر لهم وطلبت من ملك ان يذهبوا
تحدث اليها فارس وطلب ان يجلسوا قليلا وسوف يقوم بتوصيلهم
وبعد وقت قام فارس بتوصيلهم بسيارته الي منزل مدام عزه
نزلت إيمان من السيارة ودخلت هي الي المنزل وتركتهم يتحدثون
نظرت ملك الي فارس بغضب وتحدثت بغيظ
" انا نفسي اعرف انت بتستفاد ايه لما تفضل تحرجني قدام جدك كدا
ابتسم لها فارس وتحدث بمرح
" حبيبتي انت بتتكسفي من اقل كلمة وانا بحب اشوف خدودك الفراولة دي لما بتحمر
خجلت ملك وتحدثت اليه بغضب
" علي فكرة يا فارس انت........
قاطعها فارس وهو يضحك واكمل جملتها
" قليل الادب....عارف
نظرت له ملك بغضب وخرجت من السيارة بانفعال
ابتسم فارس بمرح علي غضبها وانتظر حتى دخلت المنزل وانطلق بسيارته
____________________________
بعد أسبوع
ذهب اعمام شاكر الي المستشفي ليأخذوا والدهم الي المنزل بعد ان اخبرهم الطبيب انه تعرض لجلطه واصبح غير قادر علي الكلام او الحركه ووجوده بالمستشفي لن يفيده بشئ
________
خرج شاكر من المستشفى بعد ان تحسنت حالته الصحيه واخذوه رجال الشرطه وتم حبسه حتى يصدر الحكم عليه في القضايا المتورط بها بجانب قضيه محاولت التعدي علي نانو وملك
_________
ذهب مروان وتحدث مع نانو واخبرها بحبه وعشقه لها
خجلت نانو كثيرا ولكنها كانت سعيده جدا من اعتراف مروان لها بعد ان علمت انه يحبها...واخبرته بموافقتها
________
تعودت فريدة علي (ليان وليليان) وكانوا يقضوا معها معظم الوقت...واقتربت منهم اكثر واصبحوا هم كل حياتها واصبح اهتمامها الاول هو سعادتهم وتنفيذ كل طلباتهم
_______
كان دكتور أسامه يشعر بالسعاده وهو يرى فريدة تعوض بناته عن فقدان والدتهم وكان يلاحظ تعلقهم بها وتعلقها بهم ولن ينكر انه هو ايضا تعلق ب فريدة واصبح وجودها مهم جدا في حياته هو وبناته واصبح يشعر اتجاهها بشعور يجعله سعيدا ويريدها معهم دائما
________
يأس طليق وسام من البحث عنها هي وطفله وبدء ينظر الي نفسه مرة اخرى ويفكر كيف يبدء حياته من جديد بعد ان خسر كل شئ
_______
جهز اياد كل شئ واصبح بأمكانهم السفر هو ووسام وطفلها ولكنهم في انتظار ان يحضروا زفاف ملك و إيمان قبل ان يسافروا
________
تحدث فارس مع والدت ملك ومدام عزه واخبرهم انه قام بشراء شقه كبيره لهم ليعيشوا به هما الاثنين معا بعد زفافهم وبعد سفر وسام وطفلها مع اياد
ولكنهم رفضوا وأكدوا علي راحتهم بهذا المنزل ولا يريدون تركه
احترم فارس رغبتهن ولكنه سوف يفاجأهم بشئ يشكر به مدام عزه علي وقفتها مع حبيبته ويشكر بها والدت ملك التي احضرت لهذه الدنيا اغلى شئ بحياته وهي حبيبته وزوجته ملك
________________________
ذهب أدم و إيمان الي مروان حتى يساعدهم في اختيار فستان الزفاف
رحب بهم مروان كثيرا واخبرته إيمان بالتصميم التي تريده
وبعد مناقشات كثيره بين مروان وإيمان أختارت إيمان فستانها وطلبت من مروان بعض التعديلات البسيطه واكد لها مروان انه سوف يفعل لها كل ما تريد
وبعد ان اتفقوا مع مروان اخذها أدم ليتناولوا العشاء معا في احد الاماكن الهادئه
جلس أدم وهو ينظر الي إيمان بعشق ويتحدثون بسعاده عن ترتيبات يوم الزفاف...ولكنهم وجدوا من تقف امامهم وتنظر لهم بابتسامه ماكره وتحدثت بهدوء
دارين: مساءالخير
نظر أدم اليها بدهشه وتحدث اليها باحترام
" اهلا دارين اخبارك ايه..؟!!
ابتسمت له دارين بسعاده وتحدثت برقه
" الحمدلله يا أدم...انت اخبارك ايه..؟
نظر أدم الي إيمان بتوتر وتحدث الي دارين باختصار
" الحمد لله
نظرت دارين الي إيمان وتحدثت بمكر
" انتوا اتجوزتوا ولا لسه
نظرت لها إيمان وتحدثت بغضب
" فرحنا الأسبوع الجاي ان شاءالله...عقبالك
ابتسمت دارين بسخريه وتحدثت بغيظ
" بصراحه انا مش مصدقه ان الجوازه دي ممكن تكمل...لان بصراحه أدم يستحق وا.......
قاطعها أدم وتحدث اليها بغضب
" دارين الزمي حدودك واعرفي ان انتي بتتكلمي مع مراتي...ولازم تعرفي ان انا عملت المستحيل عشان بس توافق تتجوزني ودا معناه انها احسن وافضل من اي واحده في الدنيا وهي الوحيده الا قدرت تدخل قلبي ودا الا انتي وغيرك ماقدرتوش تعملوا...وياريت تتفضلي بكل ذوق لان انا ومراتي بنتكلم كلام خاص ووجودك مش مرغوب فيه
نظرت له دارين بصدمه من احراجه لها بهذه الطريقه وبدأت الدموع تلمع في عينيها وذهبت سريعا من امامهم
نظر أدم الي إيمان بعشق وقبل يدها بكل حب وتقدير
ابتسمت له إيمان بعشق وهي تراه يعاملها امام الجميع وكأنها (ملكة) ولا يسمح لاي احد ان يحزنها
وهذا الشئ الذي تفتقده بعض النساء ولا يعترف به بعض الراجال وهو ( بأن من جعل زوجته ملكة علي عرش قلبه...جعلته هي تاج علي رأسها )
يتبع الفصل الخامس والثلاثون والأخير اضغط هنا