Ads by Google X

رواية يقين الفصل الثالث 3 - بقلم اسماء الهادي

الصفحة الرئيسية

رواية يقين البارت الثالث 3 بقلم اسماء الهادي

رواية يقين كاملة بقلم اسماء الهادي

رواية يقين الفصل الثالث 3

يقين بتبص شافت اواب
اواب ـ اي اللي انتي بتعمليه دا
انجي ـ شوفت يا دكتور اللي انت شايفها ملاك بتعمل اي عايزه تضربني

يقين لسه هتتكلم قاطعها اواب

اواب ـ انتي مش مضطره تبرري موقفك انا سمعت كل حاجه يا دكتوره يقين اتفضلي لوسمحتي علي بيتك

يقين مشيت وهيا مش عرفه تفرح ولا تزعل من انها ع طول الناس بتفهما غلط

اواب ـ كل واحده تشوف هيا كانت بتعمل اي دكتوره انجي اتفضلي ع المكتب بتاعي

انجي وصلت المكتب ولسه هتقفل الباب

اواب ـ قولت قبل كدا متقفليش الباب يا دكتوره ممكن بقا اعرف اي اللي حصل بره دا ومالك ومال دكتوره يقين

انجي ـ انجي كانت واقفه وهيا مش عارفه تعمل اي ولا تقول اي

يا دكتور يقين دي شخصيه مصتنعه بتحب تبين دايما انها البنت اللي مفيش منها وتنكه وشايفه نفسها معرفش ليه

اواب اخد نفس طويل وبداء يتكلم بهدوء
ممكن تتفضلي تقدي يا دكتوره

انجي استغربت لانها فكرت انو هيزعق وهـ يهزقها قعدت

اواب ـ انسه انجي انتي والداك عايش

انجي بستغراب اكتر
ايوا يا دكتور

اواب ـ بارك الله ف عمره ربنا يحفظه طب عندك اخوات واصدقاء

انجي ـ ايوا الحمدلله
ممكن اعرف حضرتك عايز توصل لاي

اواب ـ طب تخيلي كدا ف يوم مثلا والدك سافر لمده اسبوع واخواتك كمان وصحابك هتعملي اي

هتجنن طبعا انا مقدرش اعيش من غيرهم

اوب ابتسم ابتسامه خفيفه لانو وصل للي هوا عايزه انت مش قادره اسبوع من غير والدك واخوتك واصحابك فما بالك بواحده مقدرتش تشبع اصلا من حب ابوها يقين والدها ميت من وهيا عندها 7 سنين ومعندهاش اخوات
ومعندهاش اصحاب
دا طبيعي، والحمدلله مبتإذيش حد هيا ف حالها لانها متعوده علي كدا بدل متقربي منها وتكسبي فيها ثواب تجراحيها بشكل دا الرسول صلى الله عليه وسلم قال البسمه ف وجهه اخيك المسلم صدقه

انجي مذهوله هيا يقين والدها متوفي انا اول مره اعرف انا اول مره اعرف الحجات دي
بس بردو هيا دايما بتدعي المثاليه

اواب ـ لا يا دكتوره انجي هيا مبتدعيش هوا دا فعلا المفروض ان اي بنت مسلمه تعمله
بصي يا دكتوره انتي تعرفي موصفات الحجاب الشرعي اي
طب تعرفي المامورت والمنهيات للمسلم

انجي ـ لا معرفش يا دكتور

اواب اتكلم بشئ من الحزن ع حال الشباب
بصي يا دكتوره
اولا موصفات الحجاب الشرعي مش الطرحه اللي احنا بنحطها ع رسنا لا حجاب يعني لبس لا يشف ولا يصف يكون واسع يعني ميوصفش تفصيل جسمك ميكنش شفاف ميكنش معطر ميكنش زينه ف نفسه يعني ميكنش فيه اكسسزرز كتير ملفته لنظر مينفعش وانا لابسه الحجاب احط ميكب او منكير والحجات دي كلها
دا شئ بسط جدا من المامورات

انجي ـ دا كله يعني انا لابسي غلط طب اعمل اي

اواب ـ والله يا دكتوره كلك نظر انا قلت الموصفات وحضرتك ليكي دماغ تعقليها تعملي اي بقا قربي من ربنا اسمعي خطب ودعاه وشيوخ وانتي هتعرفي لو متعرفيش انا ممكن اقولك اسامي عندك( دكتور مصطفى حسني، ودكتور محمد العريفي ، ودكتور حازم شومان، ودكتور محمد الغليظ)وناس كتيره وبعد اذنك لو الامر مش هزعجك لو هتقربي من يقين عشان تصحابيها تمام انما هتفكري تزعجيها تاني او تزعليها هيكون لي تصرف تاني
اتفضلي يا دكتوره ع بيتك لاني واريا ميتنج مهم ف الشركه بعد اذنك.

انجي راحت البيت وهيا مصدومه ازاي يعني عايشه كدا ودايما لوحدها انا اتغبيت عليها اوي يارب سامحني اعمل اي بس افتكرت لما اواب قلها تسمع خطب راحت عملت سرش ع الناس دول وقعده تسمعهم وتعيط ونوت انها تحاول تغير من نفسها وترضي ربنا وتقرب من يقين وتروح تتاسف ليها بكره.

اما بقا يقين مشيت مش عارفه تعمل اي كل اللي ع لسانها الحمد لله وعماله تستغفر ربنا
تعبت معتدش قادره تاخد نفسها قعدت ع جنب
وكان جمبها طفل صغير
كانت قاعده وسرحانه تمام لغايه ما والدت الطفل امنتها عليه لغايه اما تروح تجيب حاجه وترجع
الطفل انتي زعلانه ليه ي طنط

يقين بصت ليه وابتسمت مفيش يا حبيبي بس تعبانه شويه متشغلش بالك انت عندك كام سنه يا قلبي واسمك اي

الطفل اسمي اياد وعندي قعد يعد ع صوابعه لغايه لما رد وقالها خمسه يقين تبارك الله اللهم بارك يا حبيبي شطوره حافظ الفاتحه ياروحي
اياد ـ لا
يقين ـ بتحب الايس كريم يا يويو
اياد بفرحه اطفال اكيد طبعا
يقن ـ طب اي رايك تردد ورايا واجبلك ايس كريم اللي انت عاوزه

اياد ـ ماشي قولي بسرعه
يقين بضحكه جميله زيها وهي متعرفش ان الضحكه خلت حد يتوه عن العالم وقلبه هيخرج من مكانه

يقين ـ طب يلا قول
قعدت تقراءي والطفل يقراء وراه الولد عشان شاطر ومتعود ع الترديد
حفظ بسرعه وهيا كانت مبسوطه جدا ونسيت كل همها راحت جابت ليه ايس كريم وهو مبسوط جدا
اياد،بجد شكرا كتير اوي لحضرتك يا طنط
ولدته اجيت ليه وهوا بيشكرها
والدة ايادـ تعبتي نفسك لي بس تعبت معايا وشكرا جدا ليكي انتي اسمك اي بقا يا قمر

يقين ابتسمت بهدؤ اسمي يقن
والده اياد ـ الله وكمان اسمك حلو اي الجمال دا

اياد رد ماما طنط عملتي الفاتحه
الست بذهول لي تعبتي نفسك بس يا حبيبتي
يقين اتكلمت بهدؤ ك العاده اولا انا متعبتش نفسي ولا حاجه دا ثوابه كبير اوي عند ربنا تخيلي حضرتك كدا كل لما يجي يصلي اويقرءها
اخد انا حسنات حضرتك مستوعبه وابتسمت بهدؤ
ثانيا بقا لازم تهمتي بيه شويه لازم يحفظ قران ويفهم امور دينه كويس علشان يكون راعي صالح وينفع امه محمد

ام اياد بحب واستغراب ف نفس الوقت انتي بجد جميله اوي يا يقن ربنا يحفظك يا حبيبتي ويبارك ل والدتك فيكي حاضر يا قمري بعد اذنك
اتفضلي معانا يا بنتي

يقن شكرا لحضرتك جزاك الله كل خير

يقين مشيت وروحت وهيا مرتاحه ومبسوطه ولا اكن حصل معاها حاجه
روحت البت وكانت هناك مريم بنت خالها
مريم ـ ازيك يا يقن اخبارك اي
يقين بهدوء الحمدلله ف نعم انتي اخبار اي يا مريم
مريم ـ تمام
يقين بصي يا مريوم لما حد يسالك اخبارك اي او عامله اي نرد عليه نقوله الحمدلله، الحمدلله دي معنها الثناء والشكر لله ع نعمه فهمتي يا روحي

مريم ـ اممم فهمت
انتي ازاي يا بت انتي متوفقيش ع عمر العزازي

يقين اخدت نفس طوييييل للنها عارفه انها داخله ع نقاش هيهد حيلها
بصي يا مريم يا حبيبتي الراجل مش بفلوسه ولا بمنصبه الراجل بتدينه
يامريم دا واحد مبيصليش وانا مقبلش ع نفسي كدا

مريم ـ بابا قال ان هو بيصلي بس بيفوته كام فرض بس عادي بتحصل للكل وبعدين لو الكل قال كدا مين هيساعد الشباب اجوزيه وخدي فيه ثواب

يقين بابتسامه يبنتي هو اي اللي اكسب فيه ثواب اخاول معاه لما يبقي ف بينا قبول انا مرتاحه انا صليت صلاه الاستخاره قلبي اتقبض قبضه وبعدين اي اللي هو مين يساعد شباب المسلمين اللي يساعدهم ابوهم وامهم انهم يعودهم من صغرهم ع الدين والشرع ع الحرام قبل العيب مش نخرج جيل يخاف من كلام العباد ومابيخافش من رب العباد يا مريم اللي يفرط ف صلاته يفرط ف امراته الصلاه مش بص صله بين العبد وربه واول ما يؤسل عنه الانسان ف الاخره الي انها عماد الدين اللي يقد يتغلب ع شطانه ويصلي وميأجلش الصلاه ويقدر يتحكم ف شهوته ويصلي دا انا اكون ف بيته وانا مطمنه انو مش هيخوني لانه راجل بجد وعارف ربنا وبيخاف منه انا مش عايزه غير راجل يا مريم راجل بجد

مريم ـ عندك حق ف كل كلمه بس عمر مش راجل يا يقين
يقين ـ لا مش راجل بالنسبه ليا الراجل بالنسبه ليا ليه شرطين يخاف الله ويقتدي بسنه رسول الله وبس كدا تصبحي ع خير البيت بيتك انا هموت وانا سعاتين علشان اقوم اخلص اللي ورايا عشان امتحناتي ع الابواب

يقين دخلت اتوضت وصلت ونامت ومحستش ب الدنيا واللي فيها

نهله ام يقن ـ انا جيباكي علشان تقنعيها تقوم هيا اللي تقنعك جتك واكسه

مريم ـ اعمل اي يا عمتي ماهو بنتك بصراخه عندها حق وانتي عارفه محدش يقدر عليها دي قويه ومستقويه

نهله ـ بضحك هتقوليلي ربنا يهيديها

مريم اسيبك انا بقا عشان امي متعملش من بتتس محمره سلام يا ست الكل
يتبع الفصل الرابع 4 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent