رواية ما ذنبي كي اظلم البارت الثالث 3 بقلم نور عصام
رواية ما ذنبي كي اظلم الفصل الثالث 3
حنان. شوف يا محمود مين بيرن عليك عالصبح كدا
محمود. حاضر جاي اهو
معاذ. صباحو ابت يا زينه
زينه. صباح الورد يا عيون زينه
معاذ. عامله ايه يا بت
زينه. بخير يا عيون البت
حنان. اقعدو افطرو يا نحنوح انت وهي
محمود. فتح الفون
ماجد. صباح الخير يا عمي
محمود. صباح الخير يا حبيبي
زينه. الحقي يا حنان دا بيقول حبيبي عالصبح
معاذ. مين يا بابا
محمود. بص ل زينه وقال ماجد يا جزمه وبعدبن قاله خير يا حبيبي
ماجد. بتوتر قال عمي انا اسف
محمود. وشه اتغير وقال خير يا ماجد
ماجد. عمي انا اتكلمت مع ماما ف الموضوع وبصراحه هي خيرتني بينها وبين زينه وقالتلي انها لو انا اتجوزت زينه مش هتكون راضيه عني ولا عن جوازي منها ازاي اتجوز بنت من الملجأ و
محمود. خلاص يا بني كل شئ قسمه ونصيب
ماجد. انا اسف والله غصب ع
محمود. قاطعه وقال دا جواز يا بني واهم شئ لازم يكون فيه رضي وبعدين قال كل حاجتك هتوصلك لحد بيتك
ماجد. لا يا عمي انا مش عاوز حاجه بقلمي نور عصام
محمود. بنتي غاليه ومش هتلبس حاجه غير من راجل يقدرها وبعدين قاله شبكتك وكل هداياك هتكون عندك اليوم وقفل
زينه. دقات قلبها سريعه ومش فاهمه حاجه
معاذ. طبعا اتوقع
حنان. بحزن قالت ايه يا محمود اللي قولته دا
معاذ. بابا انت كويس
محمود. مش ببتكلم ولا بيرد عليهم
زينه. بابا ارجوك قولي اللي سمعته دا مش صح
محمود. مسك ايدها وقالها انتي غاليه وعاليه قوي واحسن شاب يتمناكي وانتي عرفه كدا كويس وياما رفضي احسن منه
زينه. ايه اللي حصل
محمود. مفيش نصيب بينك وبين ماجد
زينه. ازاي يعني وهو لسه قال انو عاوز يتجوز اليومين اللي جاين
محمود. بقهر قال هو حر احنا مش هنغصبه
زينه. بابا الله يخليك قولي الحقيقه
محمود. امه مش موافقه علي جوازه منك
زينه. ليه ليه دلوقتي
معاذ. انا هروحله واتكلم معاه
محمود. اقعد مكانك مش هتروح ف حته ايه اذا كان هو وامه مش،موافين احنا كمان مش عوزبنهم
حنان. هتلاقيها عاوزه تجوزه بنت اختها هي من الاول وقالت كدا
محمود. خلاص قالت ولا مقالتش الموضوع انتهي وف النهايه دا نصيب وقالها حبيبتي اقلعي دبلتك وهاتي الشبكه وكل شئ يخصه
زينه. انهارت من العياط
امها. قامت وحضنتها وقالت حبيبتي اهدي يغور ف داهيه ما دام مقدركيش وبعدين هو لو حبك بجد عمره ماكان يقدر يبعد عنك ابدا وبعدين قالتلها حبيبتي انا مش عوزاكي. بقلمي نور عصام تزعلي عليه بكرا ربنا هيعوضك براجل يقدرك ويحبك بجد ويصونك وهيكون احسن ظابط في مصر كلها هو انتي اي حد دا انتي زينه ادب واخلاق وجمال وتعليم عالي
زينه. طيب ليه عمل كدا عاوزه افهم ايه اللي حصل انا هجنن
محمود. بحزن الدنيا قالها نصيب يا حبيبتي وقال لامها هاتي كل حاجتك دلوقتي وفعلا اخدت بنتها وقامت جابت الحاجه
محمود. قال معاذ رن جرس بيته واللي يفتح سواء هو او امه ممنوع تتكلم اديهم الحاجه وامشي
معاذ. حاضر يا بابا وبعدين حضن اخته وقالها مش عاوزك تزعلي دا ميستهلكيش وخساره فيه دموعك دي
زينه. انهارت ف حضن اخوها
معاذ. طبطب عليها ودموعه نزلت وقالها لو بتحبيني اوعي تعيطي
زينه. غصب عني
معاذ. مش،دا اللي تعيطي عليه وبعدين قالها لو عاوزه تعيطي اما اموت ابقي عيطي
زينه. ليه كدا حرام عليك
معاذ. خلاص دموعك دي متنزلش علي حد ميستهلش فاهمه
زينه. مش بترد
معاذ. باسها من جبينها وقالها ارتاحي انا هخدلك اجازه
حنان. ماشي يا معاذ وضمت بنتها لحضنها
وبعد شويه
معاذ. وصل بيت ماجد وعمل زي ما ابوه قاله ومشي راح شغله وهناك قابل ماجد وما عطاه اهتمام
ماجد. حاول يكلمه لكن معاذ رفض
ام ماجد. اتصلت ب زينه
زينه. قالت ل امها دي طنط
امها. عاوزه ايه بعد اللي عملوه مترديش
زينه. معلش،يا ماما انا عاوزه افهم هي عملت كدا ليه
امها. لا مش هتكلميها وقفلت الفون وطبطبت عليها وقالتلها اللي يبيعك ارميه تحت رجليكي واوعي تبصي عليه مره تانيه نور عصام
زينه. بتعيط وخلاص
امها. حبيبة ماما انا بموت وانا شيفاكي كدا علشان خاطري كفايه عياط
زينه. بدموع قالت مش قادره عقلي هيتجنن
امها. اتصنعت التعب
زينه. مالك يا ماما وجريت جابت الدوا بتاعها وعطتها وقالت اسفه يا ماما خلاص مش هعيط تاني
امها. بعد شويه قالتلها انا هروح المطبخ وانتي ارتاحي شويه
زينه. لا يا ماما خليكي انتي تعبانه انا هعمل اكل
امها. لا لا انا مش هعمل اكل كتير حاجه بيسطه لان هنا اكل من امبارح
زينه. قعدت تفكر بكلام ماجد لها وحبه ليها وف لحظه اتصلت علي امه
ام ماجد. قالتلها انها عوزاها برا
زينه. تمام يا طنط عشر دقايق واكون عندك ونزلت بدون ما امها تشوفها استغلت انشغالها ف المطبخ
روايات بقلم نور عصام
ام ماجد. اقعدي يا زينه
زينه. خير يا طنط
ام ماجد. طبعا انتي عاوزه تعرفي سبب رفضي ليكي وقصت عليها كل شئ وكانت ف منتهي القسوه وعدم الرحمه
زينه. مصدومه ومش مصدقه
ام ماجد. قالتلها انا زي اي ام مش،عاوزه ابني يتجوز واحده من الملجأ
زينه. بحزن ودموع قالت زي ما انتي قولتي انا ليا اهل
ام ماجد. الله اعلم وكأن قلبها اتجرد من الرحمه والانسانيه
زينه. قامت ومشيت ودموعها غلي خدها والدنيا بتلف بيها
حنان. راحت تطمن عليها ما لقتها ف اوضتها اتصلت عليها
زينه. قفلت فونها
حنان. اتصلت ب معاذ وابوها
معاذ. استاذن من شغله وجري راح البيت
ابوها. بردو روح
حنان. بتعيط وتصرخ وتقول هاتولي بنتي
معاذ. اهدي يا ماما انا هروح ادور عليها
ابوه. وانا كمان هنزل اشوفها
معاذ. انا هتصل ب ماجد اسأله لان اكيد هي نزلت تشوف امه بعد اتصالها ابوه قاله تمام ونزلو واتصل فعلا عليه
ماجد. فتح وقاله انو ميعرفش حاجه
معاذ. بصوت عالي قاله اسأل امك كانت قاعدة معها فين
ماجد. كلم ولدته وبعدين قاله علي المكان
معاذ.قاله قسما بالله لو اختي جرالها حاجه لقتلك غور من وشي وقفل
ماجد. ليه كدا يا ماما ليه بس وكان بردو زعلان عليها
معاذ. لسه بيدور وبردو ما وصل لشئ يطمنه
ابوه. بردو مش لقيها
اخر النهار
ابو معاذ. رجع البيت وقال بردو لسه ما جت
امها. منهاره وقالت لسه بنتي راحت خلاص
محمود. اهدي يا حنان ان شاء الله هنلاقيها
معاذ. بعد كذا ساعه رجع وبردو ما لقاها قال طيب انا هنزل تاني وفعلا نزل يدور سئل عليها كل اصحابها مفيش فايده
زينه. كانت قاعده عالنيل والدموع ف عنيها وما حست بالوقت غير لما التفتت للصوت اللي بيعاكسها
احد الشباب مالو القمر حزين ليه
زينه. خافت
الشاب. علي فين يا حلوه
زينه. ماردت وجريت وبعد شويه روحت البيت
ابوها. فتح الباب وبس شافها حضنها وانهار من العياط
امها. بقلب موجوع قالت كدا يا قلب ماما
زينه. حالتها صعبه وطبعا منهاره
امها. اخدتها من ابوها وحضنتها بقوة وكانها بتقولها دا حضنك دا امانك
ابوها. اتصل علي معاذ وقاله تعاله اختك رجعت
معاذ. قال الحمد لله طيب هي كويسه
ابوه. قالها ايوا تعالي يلا
ماجد. اتصل علي معاذ علشان يعرف هي رجعت ولا لسه
معاذ. فتح عليه وقاله قسما بالله لو اتصلت عليا تاني لهيكون اخر يوم ف عمرك انسانا واطلع من حياتنا زي ما قررت
ماجد. لسه هيتكلم
معاذ. قفل ف وشه
ماجد. ضميره بيأنبه
امه. دخلت عليه وقالت هو دا الصح انساها وعيش حياتك
ماجد. حزين لانه بردو بيحبها لكن ف دماغه الظروف اقوي منه
معاذ. رجع البيت وجري علي اوضتة اخته ومال عليها يحضنها وف لحظه اغمي عليه
زينه والكل اتخضو وروحهم كانت هتطلع
زينه. بتفوق فيه وتقول حبيبي معاذ رد عليا متسبنيش انا من غيرك اموت بالله عليك خليك جنبي إلا انت يا معاذ
ابوه. جاب آنينه عطر وفوقه
امه. بتعيط
معاذ. فاق
زينه. رمت نفسها ف حضنه وقالت متسبنيش علشان خاطري
معاد. طبطب عليها وقالها انا كنت هموت عليكي كدا تعملي فيا
زينه. اسفه يا حبيبي حقك عليا
معاذ. حط ايده علي شعرها وقالها خلاص اهدي
امها. قالت زينه انتي بنتي ودا ابوكي ومعاذ اخوكي ومحدش،ف الدنيا كلها يقدر يقول غير كدا رواية ماذنبي كي اظلم بقلمي نور عصام
ابوها. قالها بنتي حبيبتي انا حبي ليكي ملوش حدود
معاذ. هان عليكي اخوكي يا زينه تسبيه
زينه. بدموع قالت غصب عني وبعدين قالت عاوزه اعرف كل حاجه
ابوها. قالها بعدين ياقلب بابا
زينه. الله يخليك يا بابا قولي وريحني
ابوها. قص عليها كل شئ
زينه. مسحت دموعه وقالت انا مليش حد غيركم انتو اهلي واللي اتخلو عني انا حتي مش هسعي علشان اعرفهم ميستهلوش
حنان. عين العقل يا قلب ماما
روايات بقلم نور عصام
معاذ. قالها انا هنام جنبك اليوم وياريت بلاش شخير علشان عارفك الشارع كله قرب يعزل من عمايلك وعدم راحتهم ف النوم
زينه. ابتسمت بحزن
معاذ. ربنا ميحرمني منك ابدا
ابوهم. طيب يلا علشان تاكلو انتو ما اكلتو كل اليوم
معاذ. قام وشال زينه وقالها متخديش علي كدا انا ضهري بيوجعني
امهم وابوهم ابتسمو لانهم عرفين انو بيحاول يخفف عنها
وتاني يوم
معاذ. بعد ما رجع من الشغل قالها زوزه اجهزي علشان نخرج
زينه. معلش يا معاذ مش هقدر
معاذ. راح عليها ومسكها من قفاها وقال اجهزي يابت بدل ما اعملها معاكي وانتي عرفه
امها. البسي يا حبيبتي وروحي مع اخوكي
ابوها. لو مش عاوزه تلبس شيلها يا معاذ واخرج بيها كدا
معاذ. والله فكره حلوه يا بابا وشالها فعلا
زينه. نزلني يا مجنون انتي
معاذ. هو مين اللي مجنون ياروح امك لا مؤاخذه يا ماما
زينه. انت اللي مجنون وابن مجانين كمان
ابوها. بتقولي حاجه يا زينه
زينه. شوفت قلة ادبه يا بابا
معاذ. طيب غوري علي اوصتك بدل اظبطك
زينه. دخلت وف نفسها يارب هون عليا انا جوايا حزن وقهر الدنيا كلها بس اهو بحاول اخفف عنهم وخصوصا وانا شايفه نظرة الحزن اللي ف عيونهم عليا واتنهدت وقالت يارب
معاذ. اخدها ونزلو وراحو مكان هادي وبعدين قالها حبيبتي فوقي بقا علشان خاطري انا حاسس بيكي
زبنه. الدموع اتجمعت ف عيونها
معاذ. بقا كدا يعني انا مليش خاطر عندك
زينه. خاطرك غالي قوي يا معاذ وبعدين قالت ذبي ايه علشان اتظلم الظلم دا كله ايه اللي عملته علشان اتظلم من عمي واتظلم من خطيبي ذنبي ايه علشان الكل يظلمني كدا
معاذ. حبيبتي قدر الله وماشاء فعل وبعدين انتي عرفه انو ربنا عمره ما عملنا حاجه وحشه بالعكس اللي حصل دا خلاكي اختي وزرع حبك ف قلب بابا وماما وانا بطريقه غير عاديه ومسك ايدها وقالها يا بت دا انا احيانا كنت بغير منك علشان دايما بحبوكي اكتر مني ولو تفتكري لما كنا باعدادي كنت اقول ل بتبا وماما هو انتو معندكوش غير زينه ايه مخلفتوش غيرها كل حاجه زينه زينه
زينه. ابتسمت
معاذ. ايوا كدا يا عمري كله انسي وخلينا ننسي ونعيش حياتنا زي الاول واحسن الدنيا مش بتوقف عند حد الدنيا حياه واحنا عيشنها بحلوها ومرها ولازم نتقبل القدر مهما كان
زينه. ونعم بالله الكريم
معاذ. طيب وريني بقا الابتسامه الرخمه بتاعتك
زبنه. ابتسمت وقالت بقا انا رخمه يا رخم وف لحظه لقت شاب جاي عليهم وبيضحك عوجت بؤها
معاذ. ايه يا بت مالك
زينه. واحد رخم بيضحك وجاي علينا
معاذ. التفت وضحك وقام وقف
عمر. قال معاذ محمود ازيك ياض فينك من زمان
معاذ. عمر الشريف والله وحشني انت اللي فين
عمر. بص علي زينه وقال مين القمر
معاذ. عينك يالا لقلعهالك
عمر. ههههه وبص عليها تاني وقال اوعي تكون خطيبتك
معاذ. دي روحي
عمر. انا قولت كدا عموما الف مبروك وبصلها تاني
معاذ. انت بتعمل ايه هنا
عمر. مستني جماعه اصحابي
معاذ. طيب اقعد علي ما يوصلو
معاذ. قعد وقال بهمس انت مزعلها ولا ايه
معاذ. بصله وقال هو انا اقدر
عمر. جمال حزين وطبعا لانها كانت بتعيط وبعدين قال طيب مش هتعرفنا وتقول اسم خطيبتك
معاذ. زينه اختي
عمر. اختك
معاذ. ايوا
عمر. خساره فيك الجمال دا كله يكون اختك
معاذ. هههههه
عمر. اهلا آنسه زينه
زينه. ببرود قالت اهلا بيك
عمر. اممم ليه الوش دا طيب
معاذ. فينك دلوقتي يا عمر
عمر. هنا ف القاهره
معاذ. بجد انت اتنقلت القاهره
عمر. ايوا من سنه
معاذ. قال زينه دا عمر صاحبي من واحنا ف اعدادي وثانوي وبعدين دخل كليه شرطه بس طبعا كل واحد راح ف طريق بعد الثانويه
زينه. بصتله وسكتت
عمر. مالك يا آنسه لو مش عوزاني اقعد معاكم امشي عادي يعني
زينه. قالت حد قالك اني قليلة الذوق
عمر. لا ابدا انا بس بعفيكي من الحرج
زبنه. ولا حرج ولا حاجه اطلبلنا عشا علي حسابك
عمر. هههههه ايه الطمع دا
زينه. انا بعفيك من الحرج وبقولك انك زي معاذ يلا هات العشا
عمر. بهزار قال انا ايه اللي خلاني اجي اقعد معاكم
زينه. نصيبك بقا
عمر. بصلها وقال فعلا نصيبي
زينه. اتوترت ووشها احمر وبعد شويه الكل قام
وبعد مرور ستة اشهر
زينه. رجعت لطبعتها وتجاوزت المحنه اللي كانت فيها
معاذ. يلا يا زينه
زينه. حاااضر زينه اخدت اجازه سنه من الشغل وبعدين قررت ترجع
ابوها. حبيبتي انتي مش محتاجه انك ترجعي الشركه
زينه. بابا ربنا يخليك ليا بس انا زهقت من البيت وكمان انا معملتش،حاجه اخاف منها ولا حياتي فيها حاحه تكسف علشان اخبيها ولا اقعد ف البيت ومواجهش الناس دا انا حتي بفكر اشتغل ف شركة هندسه وبعدين قالت متقلقش عليا انا هتصرف وغير كدا اخويا معايا ودا كفايه عليا
ابوها. طبطب عليها وقالها ربنا يحفظك يا بنتي وييسر كل امورك
زينه. امين يارب
وبعد بعض الوقت وصلو الشركه
معاذ. دخل ومعاه زينه كل زملائهم رحبو ببها وقالو حمدلله عالسلامه
زينه. الله يسلمكم
ماجد. كان واقف وبص عليها
زبنه. عدت من جنبه بدوم ما تعبره ولا تبصله
معاذ. حبيبتي ومسك ايدها ودخلو المكتب
حسين. زينه المدير عاوزك
ماجد. بدون وعي قال ليه
معاذ. وانت مالك وطبعا لانهم كانو مع بعض ف مكتب واحد
زينه. بصت لاخوها وقالت هروح اشوف ف ايه
معاذ. اومئ بعيونه
زينه. راحت عند المدير خبطت ودخلت
المدير ويدعي. رأفت بصلها وقال اتفضلي يا زينه
زينه. قعدت وبعدين قالت اتفضل يا فندم خير
رافت. زينه انا مش بحب اللف ولا الدروان انا راجل عملي وبحب الصراحه وبعدين قالها انا عرفت من فتره ان انتي وماجد سيبتو بعض
زينه. ايوا ودا علاقته ايه بالشغل
رأفت. ابتسم وقالها اهدي يا آنسه انا عاوز اتجوزك
زينه. فتحت عيونها
رافت. انا عارف انك اتفاجئتي
زينه. مش عرفه تتكلم
رأفت. قالها انا كان ممكن اتكلم مع اخوكي بس حبيت اكلمك انتي علطول واعرف رايك
زينه. انااا
رأفت. انا كنت متجوز ومن فتره انفصلت انا ومراتي حصل خلافات ومتوفقناش
زينه. بس انا مش بفكر ف الجواز دلوقتي
رأفت. زينه خدي وقتك ف التفكير
زينه. صدقني انا مش بفكر ف الجواز خالص
رأفت. طيب خدي رأي باباكي واخوكي وفكري تاني ومتقلقيش ايا كان رايك شغلك وشغل معاذ ملوش علاقه بالموضوع
زينه. خرجت وهي متوتره ووشها احمر وراحت علي مكتبها
معاذ. اول ما شافها كدا قام وراح عليها وقالها ف ايه وليه عامله كدا
زينه. اهدي يا حبيبي محصلش حاجه
معاذ. طيب كان عاوز منك ايه المدير
روايات بقلم نور عصام
زبنه. عاوز يتجوزني
ماجد. نعم
معاذ. وانت مال امك تتحشر ليه
ماجد. ازاي يعني عاوز يتجوزك انتي مش هتتجوزي حد
زينه. ليه هعنس من بعدك ولا ايه
ماجد. زييينه
معاذ. لسه هيتكلم
زينه. بصت لاخوها وبعدين قالت اعتقد انك ملكش،كلام معايا مش عليا وانا اتجوز اللي يعجبني وبمزاجي ومحدش له يتحشر غير اهلي اخويا وابويا فاهم ولو عندك شويه كرامه ابعد عني ومتتكلم معايا تاني
ماجد. بغضب قال ماشي يا زينه وحطي ف دماغك مش هتتجوزي حد
زينه. ههههههه انا فعلا مش هتجوز حد انا هتجوز راجل يعتمد عليه راجل بمعني الكلمه راجل اثق فيه واحبه فعلا
معاذ. ايه رايك نمشي
زينه. ياريت وبصت بأرف ل ماجد
ماجد. فكر وقال ...
يتبع الفصل الرابع 4 اضغط هنا
جميع فصول الرواية عبر الرابط التالي "رواية ما ذنبي كي اظلم كاملة"