رواية اسكريبت الرهان البارت الثالث 3 بقلم هلا
رواية الرهان الفصل الثالث 3
اش: في اي
اس بصتلهم واترسمت ابتسامه على وشها ومسكت ايد ذياد: انا وذياد ارتبطنا
رمت كلمتها غير مدركه باثرها عليهم كانت صدمه على الكل حتى على ذياد الي فرح ان خطتو نجحت اخيرا
جيسي بصدمه: ا اي ا ازاي ااا ا انتي بتقولي اي
اس باستغراب: هو اي الي ازاي
مان بجمود: مبروك
اس بابتسامه: الله يبارك فيك
ذياد بص ل مان بنصر بدالهالو بنظره تحدي
والكل باصص لمان بحزن وهم مش مدركين ان مان اعلن الحرب
ذياد: طب يجماعه بالمناسبه دي نسهر سوا
اس: اكيد يلا بينا
ويعدي اليوم
فارس بصدمه: بتهزر
ذياد بغرور: عيب عليك اسمع. وفتح تلفونو وسمعو اعتراف اس
فارس: انا مش مصدق اس توافق ببساطه كده
ذياد وهو بيشرب سجاره: هه طلعت سهله اوي مكنتش متخيل انها هتسلم بسهوله كده
فارس: ولا انا طب هتعمل اي مع مان
ذياد: ولا حاجه هسيبو يلعب براحتو خالص
فارس بص وراه باستغراب: اي ده بسنت جايه علينا
ذياد ابتسم بخبث: ٣ ٢ ١
بسنت: انا موافقه
فارس بص ل ذياد بخبث: طب ي ذياد انا همشي عشان ورايا مشوار. وسابهم ومشي
ذياد: اتفضلي اقعدي
بسنت قعدت قدامو: هنبدأ من امتى
ذياد: من دلوقتي هحكيلك طريقه الشغل وكل حاجه تخصو ونروح القناه على طول
بسنت: تمام
ذياد فضل يحكلها على طريقه الشغل و بعدين اخدها للقناه
ذياد: ده امجد هيبقى شريكك في الاغنيه هسبكو شويه تتكلمو عنها وعن النظام وهاجي على طول
بسنت: تمام
وسابهم ومشي
امجد:اسف اني بدخل بس انتي تعرفي ذياد منين
بسنت رفعت حاجب
امجد: ولله مقصدي بس انتي باين عليكي محترمه ازاي تعرفي واحد زيو
بسنت ببرود: انا مش مصحباه ده اولا ثانيا معايا في الجامعه وعرض عليا الشغل وانا وافقت ثالثا انا مش عارفه انت قصدك اي ب زيو بس مش مهم رابعا وده الاهم ياريت منخرجش خارج اطار الشغل
امجد: اسف
بسنت: لا عادي
امجد ايدو بورق: دي الاغنيه. وشاور على السماعه: حطي السماعه على ودنك هتسمعي الاغنيه كامله بصوتي عشان تعرفي الطريقه الي مشيت مع الاغنيه وبعدها نتناقش لو عاوزه اي تغيير
بسنت عملت زي مقال بس غصب عنها ركزت في صوتو اكتر وحست بدفئ استغربتو وحاولت تطرد الفكره من دماغها
امجد: ي انسه هاي انتي روحتي فين. هزها ففاقت
بسنت: هه في حاجه
امجد: الاغنيه خلصت ومقولتيش حاجه
بسنت: معلش سرحت شويه
امجد: طب عندك اي استفسار
بسنت: من ناحيه الاغنيه لا هي حلوه جدا بس عايزه اعرف التقسيمه وتردد الصوت بنا هيبقى ازاي
امجد: من ناحيه تردد الاغنيه الصوت ف هيبقى نفس التردد الي سمعتيه
بسنت: تمام
امجد: طب خشي اقفي قدام المايك وهشغلك الموسيقى والورق معاكي اهو اشوف وصلتي ل اي في الاغنيه و اعرف نبره صوتك ولو في تعديل او حاجه
بسنت: ماشي. نسيبهم ونروح ل ذياد
ذياد: ي بابا صدقني البنت صوتها حلو
الاب: انت هتعملهم عليا منا عارف الي فيها
ذياد: انا معاك اني بستغلها بس لازم تشتغل هنا الفتره دي اعبال مكسب الرهان وبعد كده ابقى اطردها
الاب: انا مش مستغني عن مكانتي ي ذياد افرض صوتها وحش اشغلها لي واي السبب
ذياد: طب تعالى معايا و احكم انت
الاب: ماشي بس اعمل حسابك لو صوتها وحش مش هشغلها
ذياد: تعالى واحكم
عند امجد وبسنت
امجد ثقف: لا بجد صوتك روعه وعرفتي تمشي طبقات الصوت مع الاغنيه دلوقتي بقى هنعمل بروفا مع بعض انتي هتاخدي الاجزاء الي بالاحمر وانا الي بالاسود
بسنت: ماشي يلا
وقف كل واحد فيهم قدام المايك بتاعو وحطو السمعات وبدأو يغنو وكانو ثنائي رائع وهم مشغولين بالاغنيه ومندمجين فيها وكل واحد سرحان مع كلام التاني وكان الكلام بيوجهوه لبعض فمخدوش بالهم من الي دخلو وواقفين بيسمعو صوتهم بصدمه واعجاب. الاغنيه خلصت وهم لسه باصين لبعض قاطع التواصل البصري ابو ذياد وهو بيثقف وقرب منهم وحط ايد على امجد والايد التانيه على بسنت
الاب: انتو من دلوقتي ثنائي مفيش اغنيه تتعمل من غير التاني
بسنت وامجد بابتسامه: حاضر
ذياد: احم بسنت عايزك
بسنت هزت راسها وراحت وراه وامجد بص ل اثرها بابتسامه بعدين بص لابو ذياد وفضلو يتكلمو في الشغل
ذياد: اي رايك في الشغل
بسنت بابتسامه: حلو جدا شكرا على وقفتك معايا
ذياد بابتسامه جذابه: اهم حاجه الابتسامة دي تظهر مش مهم الي بعد كده
بسنت رفعت حاجب وضحكت وهي بتمشي: سلام
ذياد ابتسم ابتسم جانبيه وبيتكلم بخبث: سلام
بعد شويه
ملك ماشيه في الجامعه وهي حاضنه كتبها
: الجميل سرحان في اي
ملك بصتلو بابتسامه: اذيك ي ذياد
ذياد: كويس عشان شوفتك
ملك اكتفت بابتسامه بسيطه ومردتش
ذياد: تحبي اعزمك على قهوه انا عارف انك بتحبيها
ملك بصتلو بابستغراب: عارف! عرفت منين
ذياد: انا قولت عارف لا مقولتش بيتهيالك يلا بس قبل م القهوه تخلص. شدها من اديها ومشي بيها ملك وقفت وشدت اديها منه
ملك بحده: اي الي انت عملتو ده ازاي تمسك ايدي كده
ذياد بتمثيل: اا ا انا اسف من غير مقصد هي حركه لا اراديه
ملك رفعت صباعها قدام وشو واتكلمت بحده: لو اتكررت تاني هكسرهالك انت فاهم
ذياد بص في الارض: اسف
ملك حست انها ذودتها شويه وانو زعل: انت زعلت
ذياد رفع راسو: انا الي زعلني انك اضايقتي مني انا ولله مقصد ازعلك
ملك: خلاص حصل خير وانا اسفه على اسلوبي
ذياد: لا عادي ولا يهمك
ملك: احم طب يلا عشان اشرحلك الجزء بتاع انهدره
ذياد بابتسامه: يلا
بعد شويه
ملك: بس كده فهمت
ذياد: اه
ملك: فهمت اي
ذياد بص في عنيها: ان العيون دي يستحيل حد يقاومهاوان صاحبتها اجمل وارق بنت موجوده في الدنيا
ملك قامت بسرعه وتوتر: اا ا انا لازم امشي. جايه امشي ذياد مسك اديها
ذياد: صدقيني انا بحبك من اول يوم ليكي هنا وانا هموت واكلمك تلقائي لقيت نفسي بتابعك وبعرف اخبارك مقدرتش اسكت اكتر كان لازم اعترفلك بس خوفت عليكي انتي كبيره اوي في نظري ي ملك عشان كده قررت اتغير بعدت عن صحابي الي كانو السبب ومن غير محس بقيت شبهك بقيت بحب القهوه والهدوء واقعد اقرا روايات على البحر بقيت بروح الكافيه الي بتروحيه وبقعد في بالساعات بس عشان انتي بتحبيه انا عارف انك محبتنيش بس غصب عني مكنتش عايز افضل جبان وخايف انك تضيعي مني انا اسف اني قولت كده بس انا بحبك
ملك واقفه متسمره وخدودها بقت فراوله: ا انت ب ب س بس اي
ذياد مثل الحزن: عرفت ردك انا اسف. جاي يمشي
ملك بتردد: اس استنى
ذياد وقف وعلى وشو ابتسامه خبث سرعان مخفاها وبصلها بنظره حزن
ملك وقفت قصادو: مش هقول اني بحبك لاني ملحقتش بس هديك فرصه لاني مش عايزه اكسرك لان وجع القلب وحش اوي. رفعت صباعها: اوعى تكسرني ي ذياد انت اول واحد امنلو
ذياد بابتسامه: صدقيني مش هتندمي
ملك ابتسمت ابتسامه بسيطه ومشيت
ذياد ثقف: يس يس فاضل واحده ولسه قدامي اسبوعين هه بجد خمسه عليا عرفت اوقع اصعب بنتين في اسبوعين واتصل على فارس وحكالو كل حاجه
فارس: يعني الخطه ماشيه تمام
ذياد: عيب عليك بقولك الاتنين وقعو ولسه قدامنا اسبوعين كمان
فارس: طب اي هتدخل عليها بانهي داخله
ذياد فكر شويه بعدين ابتسم ابتسامه جانبيه: هقولك............. بس يبرنس
فارس: عليا النعمه انت الي برنس وهتعمل كده امتى
ذياد: بكرا عشان بعد كده يكون في سبب انطلها عشانو
فارس: اشطا هتروح ل اس انهرده
ذياد: لا هي هتسافر يومين كده بس هكلمها
فارس: تمام بس خلي بالك طلاما مان معاها ممكن يلعب في دماغها
ذياد: لا متقلقش انا مطمن من الجهه دي وهكلمها كل يوم
فارس: اشطا ومش تنسى تدخل عليها دخله الحبيب بقى
ذياد: عيب عليك يلا سلام عشان الحق اشوفها قبل متسافر
فارس: سلام
عند اس
جيسي: انتي متاكده من قرار السفر ده
اس وهي بتلبس الجاكت: ايوه
اش: اشمعنا المره دي م انتي ديما بتخلي مان او جين هم الي ينفذو المهمات الي برا البلد لي مصره تروحي
اس: ولي مروحش
اش: عشان خطر عليكي ي اس
اس رفعت حاجب وبصتلها: انتي عارفه بتقولي اي انا اس يعني الخوف مش في قاموسي ي ماما تمام. واخدت شنطه هدومها والاسلحه ونزلت
مان: لسه برضو مصره تيجي معايا
اس: مان انا مش هسيبك تروح لوحدك المكان ده باين عليه لبش وانا مش هطمن طول مانت لوحدك
مان: انتي عارفه بتقولي اي
اس: مش قصدي الي فهمتو ي مان بس. غمضت عنيها وخدت نفس: في حاجات تانيه هتعرفها مع الوقت عشان خاطري سبني اجي معاك
مان بقله حيله: ماشي ي اس زي متحبي
ميكا: خدي بالك من نفسك وانت ي مان متسبهاش
مان: من غير متقول هي في عنيا
جين: لما توصلو رنو علينا
اس:خلاص يجماعه احنا مش رايحين نحارب
جيسي:تصحيح لمعلوماتك انتو فعلا رايحين تحاربو
جوني: خلو بالكو من بعض لا اله الا الله.
مان و اس: محمد رسول الله
و خرجو يركبو العربيه. مان فتحلها الباب لسه هتركب
وقفها صوت ذياد
ذياد: اس استني
اس بصتلو وابتسمت وراحت وقفت قدامو وسايبه قنبله هتنفجر
مان في سرو بعصبيه: كان لازم تقولو اااه هاين عليا اقتلهم هم الاتنين لا لا هي لا انا اقتلو هو واخدها ليا انا بس وهيييححح صبرني وقويني يارب لحظه دي هتبقى معايا في نفس البيت ولوحدنا!احيه ربنا يستر
اس: اي الي جابك هنا
ذياد: جيت اشوفك مش عارف هقضي الفتره دي كلها من غير مشوفك ازاي
اس: مش هطول هناك وهحاول ارجع بدري
ذياد: خلي بالك من نفسك
اس: حاضر حاجه تاني
ذياد: هتوحشني
اس وهي بتمشي: سلام ي ذياد. وركبت ومان بص ل ذياد بعصبيه وركب ومشي وذياد ابتسم بخبث وهو بيفكر في الخطوه الجايه ومشي
عند ملك
ماشيه على البحر كالعاده وحاطه السمعات بسرحان وهي بتفكر هي صح ولا لا فشافت ولد راكع قدام بنت وبيقدملها خاتم وباين عليهم الحب والبنت اخدت الخاتم بفرحه وعينها بتلمع زي الاطفال وحضنتو وهو لف بيها فابتسمت بحب على شكلهم واتمنتلهم السعاده من جواها و كملت طريقها
عند بسنت
نايمه على السرير وباصه للثقف بسرحان
بسنت: معقوله هتقعي ليه.. لالا اقع اي انا مينفعش معايا الكلام ده... بس انا حاسه باحساس غريب ناحيتو.... لا بيتهيالك ده بس عشان ساعدك...يوووه اخرسو بقى عايزه انام
عند مان واس
وصلو بعد طريق طويل
مان بص ل اس لقاها نايمه على كتفو فابتسم بحب وباس راسها وشالها ووداها اوضتها ونيمها على السرير وفضل يتأمل ملامحها قال بهمس دافي جانب ودنها: وعد مني ليكي مش هتبقي لغيري. رفع راسو وبصلها بصه اخيره وخرج
ويعدي اليوم بهدوء
ملك: فهمت
ذياد: اه شكرا يحببتي تاعبك معايا
ملك بابتسامه: متشكرنيش ده واجبي
ذياد بص في الساعه: معلش انا لازم امشي عشان هعدي على بابا اشوفو لو محتاج حاجه
ملك بابتسامه: ربنا يخلهولك يلا سلام
ذياد باس اديها ومشي وملك دخلت المكتبه اخدت روايا وقعدت في ركنها الهادي وحطت السمعات وشغلت موسيقى هاديه واندمجت مع الاحداث لغايه ملقت الي شد الروايه منها
بصتلو بعصبيه: اي الي عملتو ده
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا