رواية يقين البارت الرابع 4 بقلم اسماء الهادي
رواية يقين الفصل الرابع 4
يقين قامت من النوم اتوضت وصلت
وراحت الجامعه بتعاتها
واول ما دخلت شافت انجي واقفه ع الباب وزي مايكون مستنياها
انجي ـ يقين ممكن بس خمس دقايق من وقتك
يقين ـ اتفضلي
انجي ـ انا مش عارفه اقول اي بس انا متاكده اني غلطانه ممكن بعد اذنك تسامحيني
يقين ـ سامحتك يا انجي وانا مش زعلانه بعد اذنك
انجي، سامحتيني بـ السرعه دي
وازاي مش زعلانه
يقين، مش سرعه ولا حاجه وبعدين ايوا مش زعلانه لان ع قد ظلمك ليا وقهرتي ربنا هيجازيني بس هو دا كلما في الامر
انجي، يقين لو سمحتي ما تتعبنيش اكتر ما انا تعبانه انا بجد اسفه ممكن تساعديني يقين سمعت شيوخ وخطب وعرفت ان حياتي كلها غلط وسمعت شيخ بيقول مصحابه الصالحين تصلحك يقين ساعديني خليكي انتي احسن مني
يقين بصت ليها بشئ من الحزن
حاضر يا انجي يلا بينا الاول ع المحاضره وبعدين ربنا يسهل.
خلصت المحاضره والبنات طلعت منها
يقين، يلا بينا يا انجي نصلي ف المسجد
انجي، م احنا كدا كدا هنروح نبقي نصلي ف البيت
يقين، بدل ما نسيب الدنياتتكركب فوق راسنا نحوال ننظمها بصي يا انجي يا حبيبتي ينفعي تسيب محضارات النهاره وتذكريها بعد بكره
اكيد لا كذالك الامر الصلاه يا انجي الصلاه مش مجرد عباده لا دي بتنظم وقتنا بتعودنا ع الانتظام ومراعه الوقت احنا اصلا طبيعي وقتنا منظم واللي بينظمه الصلاه فهمتي يا حبيبتي يلا بقا عشان منتاخرش وبعدين احنا علينا محاضره كمان ساعتين تعالي نكسب شويه حسنات
انجي،انتي كلامك جميل اوي يا يقين لي مش كنتي بتكلمي معانا
والمسجد بقا حلو
يقين، انا طول عمري ف حالي زي متقولي تعود اما بقا بالنسبه المسجد اي جميل جدا هترتاحي اوي كفايه انو بيت ربنا وبتتلي فيه اياته انا برتاح فيه اوي معرفش ليه بس بحب المسجد دا اوي
انجي، طب يلا بينا شوقتيني ليه اوي
يقين بابتسامه ـ يلا يا ستي.
وصلو المسجد
انجي اول ما دخلت المسجد ابتسمت وحست بطمأنيه
اتوضو وصلو انجي شافت يقن قاعده لسه
انجي انتي بتعملي اي يا يقين وبتقولي اي
يقين، بسبح وبقولي بقا بقول سبحان الله والحمدلله والله اكبر لو قولت كل واحده فيهم 33 مره بقو كدا 99 نختمهم بقا بـ لا اله إلاالله وحده لاشريك له الملك وله الحمد وهو علي كل شئ قدير بقو 100 غفرت خطايكي وان كانت مثل زبد البحر
انجي، يعني اي زبد البحر يا يقين
يقين، زبد البحر يعني الرغوه اللي بتبقي ع البحر نتيجه من الموجه باتعت الميه
انجي، هو ربنا ممكن يغفرلي يا يقين
يقين، اكيد طبعا دا خير العابد التوابين يعني اللي بيعمل ذنب ويتوب عنه اخلصي النيه انتي وصلي ركعتين لله واطلبي من الله المغفره وبإذن الله خير
انجي بجد
يقين، ايوا تعرفي ان في باب من ابواب الجنه للتوابين
انجي، لي هما باب الجنه كام باب
يقين، بهدء للجنة أبواب ثمانية .. احداها يسمى باب الصلاة .. يدخل منه المصلون القائمون الراكعون الساجدون آناء الليل وأطراف النهار .. واحداها باب الريان ويدخل منه أهل الصيام الذين يكثرون من صيام النوافل بجانب الفرائض .. واحداها باب الأيمن وهو باب المتوكلين الذي يدخل منه من لا حساب عليه ولاعذاب .. واحداها باب الصدقة .. واحداها باب الحج والعمرة .. واحداها باب الجهاد فى سبيل الله .. واحداها باب الكاظمين الغيظ والعافين عن الناس الذين يعفون عن مظالمهم .. واحداها باب التوبـــه ! .. وهو مفتوح دائماً .. فى كل وقت وكل حين .. حتى تشرق الشمس من مغربها .. شوفتي بقا كرم ربنا ورحمه بعباده
انجي بدموع بجد رغم كل اللي كنت بعمله دا ربنا هيتوب عليا انا مش عارفه اقولك اي بس انا بحبك اوي يا يقين
يقين بابتسامه وانا كمان بحبك يا انجي وتحت امرك ف اي وقت
انجي قامت وحضنت يقين
يقين اتفاجأة بيها بس فرحت اوي انها قدره تساعدها يقين طول عمرها بتحب الناس ونفسها تكون داعيه وتساعد البنات بس خجلها وخوفها بيمنعوها
قاطعهم صوت واحد بيقراء قرآن
" وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا "
بعدو عن بعض وسمعو صوت حد بيقراء ف القرآن بس صوته اقل ما يقوال عنه روعه
انجي الله يا يقين الراجل اللي بيقراء دا صوته حلو اوي
يقين ابتسمت ايوا فعلا اللهم بارك ربنا يحفظه
انجي، انا حسه ان الايه دي متوجهه ليا انا هيا معناه اي يا يقين
يقين لسه بتبدي تفوق من الصوت اللي بهرها واسر قلبها
ها ا انجي بتقولي اي
انجي قررت سؤالها
يقين بهدؤ ـ الايه دي ف سوره الكهف وفما معناها ربنا عز وجل وضح فى الآية دى أهمية الصحبة الصالحة وحذرنا من صحبة السوء ..
انجي، الله بجد انا مبسوطه النهارده اوي وفرحانه شكرا يا يقين
يقين بإبتسامةالشكر لله وحده وبعدين يلا بينا بقا هنتاخر ع المحاضره
انجي، اه صح عندك حق دا احنا علينا دكتور اواب
خرجو من المسجد بس كل واحده باحساس مختلف يقين فرحانه انها قدره تساعد انجي
وانجي مبسوطه انها عرفت عن دينها وزعلانه انها ف يوم من الايام ظلمت يقين كل اللي ف دماغها دلوقتي عايزه تفرح يقين باي طريقه وتعوضها اللي شافته واقسمت ع كدا
دخلو المحاضره وكان لسه الدكتور مجاش
انجي، هو دكتور اواب اتاخر لي دا المفروض ف الجامعه من الصبح
يقين، الرسول عليه افضل الصلاه والسلام بيقول التمس لاخيك المسلم سبعين عذرا وع راي المثل الغيب حجه معاها
انجي، عندك حق يا يوكا
يقين بضحكه يوكا مين
انجي بهزار هيكون مين يعني غير صاحبي القمر اللي قدامي
يقين ضحكت بفرحه من كلامها
وساعتها دخل الدكتور بس الغريب انو فضل واقف وساكت
حد سالو من الطلاب بس بردو مش مركز لغايهلما فاق والكل استغرب
بس الامور مشيت
خلصو المحاضره وطلعو
دكتور اواب
دي انجي اللي بتنادي
ايوا يا دكتوره انجي نعم
انجي، كنت حابه اشكر حضرتك انا ويقين بقينا صحاب وفعلا حضرتك عندك حق يقين شخصيه جميله اوي يا دكتور وانا ظلمتها
اواب، ابتسم وسرح
دكتور دكتور حضرتك كويس
اواب،بنتباه ها اه... اه كويس مبارك عليكم
ربنا يهديكم وتفضلو صحاب ع طول بعد اذنك يا دكتوره انجي
انجي راحت ليقين وهيا مستغربه
يقين بتسالها مالك ف اي ولي رحتي لدكتور اواب
انجي، انت مش مستغربه دكتور اواب النهارده ولي مسالتيش اي اللي غيرني من نحيتك
يقين، دكتور اواب ماله وبصراحه ايوه مستغربه بس محبتش اسال
انجي، دكنور اواب هو اللي ليه الفضل بعد ربنا اني افوق من العتمه اللي كنت فيها هو اللي قالي ان انتي مثال لاي بنت مسلمه وان دا طبيعي
وحكت ليه كل حاجه حصلت بينهم
يقين بتوهان، ودكتور اواب عرف منين اني ابوايا متوفي واني مليش اخوات ولا صحاب هو الواحد ناقص دوخه
انجي، والله معرف انا كمان كنت مستغربه زيك كدا ف الاول انما بعد كدا بقا عادشي
يقين بضحك عادشي عادشي هههه
يلا بقا سلام
انجي، سلام وع تلفونات بقا
يقين، بإذن الله
يقين ماشيه وهيا مستغربه هو دكنور اواب عرف منين وليه فعلا مكنش مركز النهارده انا عمري ما شوفت من نظره ولا كلمه حارجه اكنه مش موجود ف الجامعه اصلا
يارب ريحني من الحيره دي
راحت البيت اتوضت وصلت ومسكت النوت بتاعتها وكتبت ليه
(زوجي العزيز
انا عارفه اني انشغلت عنك بس معلش حقك عليا يا حبيبى انا لازم اشد ع نفسي واجيب امتياز عشان اشرفك واخليك فخزر بيا انتي وحشتني اوي النهارده انا فرحانه ومبسوطه انجي بتحاول تلتزم وانا بساعدها هتيجي امته بقا عشان تشارك فرحتي وتقاسمني الطاعه وتساعدني وتكون جمبي انت اي نعم جمبي بس هفرح اكتر لما تكون معايا انت ممكن تشوفني مختلفه وغريبه بس انا والله طفله جدا انا ما عشتش طفولتي واتحرمت منها انت اللي هترجعني ليها هتكون ابي وهكون بنتك الاولي بحبك)
خلصت مذاكره وظبط المنبه ك العاده عشان القيام
صحيت ورنت ع انجي
انجي بنوم، مين
يقين،السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا يقين يا انجي
انجي قامت مفزوعه، خير يا يقين في حاجه انتي بخير حصلك حاجه
يقين بضحك والله انتي مجنونه
انا بصحيك عشان تصلي يا مجنونه
انجي،في حد يرن ع حد الساعه 3 الفجر يا بعيده دا انا قلت ان بينكم بيولع وبتستنجدي بيا يا شيخه روحي ربنا يسامحك
يقين مش قادره تبطل ضحك من نبرتها وكلامها ، اه في حد بيصحي حد ف الوقت دا بس عشان بيكون بيحبه وعايزه يصلي القيام
انجي، قيام اي مش احنا عندنا خمس فروض ف اليوم
يقين بهدوء،ايوا فعلا بس القيام دا
جميل جدا ربنا بينزل ف السماء الدنيا وبيقول هل من تاب اتوب عليه هل من مستغفر اغفر له هل من داعي اجيب له وانا قلت اصحيكي نصليه سوا احنا امتحنتنا كلها اسبوع ندعي شويه لربنا عشان يكرمنا
انجي، ايوا بس انا عايزه انام
يقين، ربنا سبحانه وتعالى بيقول "أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُوداً , وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَحْمُوداً " .. وكمان بيقول "أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِداً وَقَائِماً يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الأَلْبَابِ " .. وكمان بيقول " إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّدًا وَسَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ " .. وفى آيات كتير أوى بتحث على قيام الليل .. كان النبي صلى الله عليه وسلم بيصلى قيام الليل لحد ما رجله تتورم .. فسألوا النبي ليه بيصلى كده رغم انه ربا غفرله ما تقدم وما تأخر من ذنبه فرد وقال: "أفلا أكون عبدا شكورا" .. تعرفى كمان ان أمنا عائشه رضى الله عنها قالت عن النبي صلى الله عليه وسلم " لا يدع قيام الليل ، وكان إذا مرض أو كسل صلى قاعدا " .. تخيلى ده النبي اللى ربنا غفرله كل ذنوبه .. ما بالك احنا بأه بذنوبنا دى وبأعمالنا دى مش احنا برده أحوج لقيام الليل من النبي صلى الله عيه وسلم ؟ ها لسه بردو عايزه تنامي
انجي، لا طبعا دا انا هثوم فريره
يقين ماشي يلا ف رعايه الله
خلصو امتحنات ويقين متابعه مع انجي وبتساعدها لغايه ما ايجي يوم التخرج وهما فرحانين ومبسوطين
علاقتهم اتحسن ببعض وبقو صحاب جدا
يقين روحت البيت هيا وولدتها وهما مبسوطين اوي وخالهم معاهم
محمود خال يقين، يقين يا بنتي ف شاب متقدملك ابن ناس وحسب ونسب هيجي النهارده بليل
يقين بهدوء، ربنا يقدم اللي فيه الخير
ايجي بليل ويقين دخلت ك العاده بالعصير
وقعدت وهيا حتي متعرفش مين اللي قاعدين بس لاحظه اتنين رجاله واتنين ستات
ابو العريس، يسعدني ويشرفني اني اطلب ايد بنتكم لابني اي رايك يا حج محمود
محمود بص ليقين، الراي مش راي الراي راي يقين نسيبهم مع بعض شويه وهي تحكم بعدين
الشاب، لاحظ توتره وسكوتها
بتعرفي تعملي مكرونه بـ البشامل ولا هتجوعيني
يقين حصلها صدمه من السؤال والصوت
يقين، مره واحده بصت ليه اي دا هو انت انت بتعمل اي هنا
ياتري من هوا ويقين تعرفه منين
وليه اتصدمت
يتبع الفصل الخامس 5 اضغط هنا
- فهرس جميع فصول الرواية كاملة اضغط هنا