Ads by Google X

رواية يقين الفصل الخامس 5 - بقلم اسماء الهادي

الصفحة الرئيسية

رواية يقين البارت الخامس 5 بقلم اسماء الهادي

رواية يقين كاملة بقلم اسماء الهادي

رواية يقين الفصل الخامس 5

يقين، انت بتعمل اي هنا
اواب، مردتيش عليا بتعرفي تعملي مكرونه بشاميل ولا هتجوعيني
يقين كلمه هتتشل قليلة عليها
علي فكره انا بتكلم بجد ممكن اعرف حضرتك بتعمل اي هنا

اواب، هو مش واضح اني جاي اخطب ولا اي جاي اطلب ايد الانسه يقين واضحه كدا

يقين بذهول ايوا بس

اواب، بس اي اتفضلي اسالي لو عندك اي سؤال

يقين مش عارفه تكلم ولا تقول حاجه اكنها فقدت النطق وعقلها بطل يشتغل

اواب، قاعد ماسك نفسه بالعافيه عشان مضيحكش ع منظرها ها هنفضل قاعدين كدا كتير متقول حاجه يحج محمود

محمود، اقول اي يبني انتو بنكم سابق معرفه معلش يقين خجوله شويه اتكلمي يا حبيبتي

يقين، بدأت تستوعب الامر

كام فرض ممكن يفوتك ف اليوم

اواب، بصلها وابتسم ع تفكيرها
الحمدلله ولا فرض اللهم ثبتنا

يقين من جواها اتبسطت
اي هما السنن الرواتب

اواب، السنن اللي بعد كل فرض النوافل اللي بتتصلي مثني مثنى

يقين، من هو سيف الله المسلول :

اواب، خالد ابن الوليد رضي الله عنه

يقين، الإمام.
اواب، علي بن ابيطالب رضي اللهعنه

يقين سيد القراء :
‏اواب، أُبي بن كعب الانصاري رضي الله عنه

يقين، ترجمان القرآن.
اواب، عبدالبه بن مسعود

يقين، سفِيرُ الإسلام

اواب، مصعب بن عمير

يقين ساقي الحرمين:

اواب، العباس بن عبد المطلب رضي الله عنه

يقين ذو الشهادتين :
‏اواب، خريمة بن ثابت الانصاري رضي الله عنه.

يقين، أمينُ الأمة.

اواب، ابوعبيد بن الجراح

يقين، حضرتك حافظ القرآن ولا بتقراء فيه

اواب، لا الحمدلله حافظه وبراجع عليه من حين الي اخر بصي ي انسه يقين انا اخد معهد اعداد دعاه يعني بإذن الله اي سوال عن الدين والشرع هجاوب

يقين بذهول طب اقوله اي دا
ممكن اعرف لي حضرتك اختارتني انا

اواب، ممكن مجاوبش ع السؤال دا دلوقتي بس اوعدك لو كان لينا نصيب لبعض هقولك

يقين، تمام ي استاذ اواب بس لو حصل نصيب انا هلتزم بضوابط الخطوبه الشرعيه اذن حضرتك عارفه

اواب، اكيد طبعا بس ع فكره انتي لسه مجاوبتيش ع سوالي

يقين، انا خلصت حضرتك لو حضرتك حابب تسأل اتفضل

اواب، طبعا انتي من الصبح نازله فيا اساله كام فرض بيفوتك ف اليوم
واي هيا طريقه تربيتك لاطفالك فما بعد وهل مواظبه ع الاذكار وتلاه القران ولا لاء واي هيا موصفات زوجك المستقبلي

يقين اخدت نفس طويل وبدأت تكلم بهدوء
الحمدلله ميفوتنيش ولا فرض، طريقه تربيتي لا طفالي علي الدين وعلي اوامر الله ورسوله وشئ اساسي حفظ القران والصحيان بدري للفجر وقراءه الاذكار والقران
بلاضافه الي التسميع ودا هيكون دور حضرتك، اما بقا بالنسبه للقران والاذكار ف الحمدلله مواظبه عليهم
اما بالنسبه لموصفات زوجي المستقبلي
لازم يكون صوام قوام يذكر الله ويخافه ويقتدي بسنه رسول الله وهو فاهم هو بيعمل كدا ليه وعشان اي ويساعدني وياخد بايدي لجنه ويساعدني ان احنا نطلع جيل صالح يليقك بـ بيت اسره مسلمه

اواب بابتسامة، تمام عندك اي اساله تانيه

يقين، اي هيا موصفات زوجتك المستقبليه

اواب، معنديش

يقين، نعم

اواب، اي ايوا معنديش لاني مش محتاج افكر ف حاجه موجوده
لو حضرتك عندك اي سؤال ممكن تتفضلي ولو حابه كمان مره رؤيه شرعيه انا معنديش مانع حضرتك ليكي تشوفيني وتقدعي معايا لغايه اما ترتاحي

يقين، حاليا معنديش اساله بعد اذنكم
سبتهم وخرجت

محمود، والله شرفتنا يبني

اواب، ربنا يحفظك يارجل يا طيب
الشرف ليا انا بعد اذنك اول لما يقين تستخير وتقول رايها بلغني ع طول


يقين دخلت اوضتها وهيا مش عارفه تعمل اي مش عارفه تحدد شعورها ولي كلامه مش مفهوم طب هو لي اتقدملي انا طب اتقدملي دلوقتي لي انا مش فاهمه حاجه يارب ارشدني ل الطريق الصحيح والخير ليا يارب اخترلي ولا تخيرني يارب انا ماليش غير
وراحت اتوضت وصلت لعلي وعسي تقدر تحدد شعورها

تاني يوم ف بيت يقين

نهله، ها يا يقين رايك اي يا بنتي الشاب بصراحه مايتعيبش وزي منتي عايزه بالظبط

يقين بشرود، ربنا يسهل يا امي

نهله، ايوا يعني انتي حاسه ب اي لما صليتي استخاره

يقين، بعد لما صلتها ارتحت مش عارفه لي بس خايفه وفي اسأله كتير اوي ف دماغي عايزه اجابه عليها

نهله، اسإلت اي بس يا يقين هو مش جاوبك يعني المهم انتي ارتاحتي بعد الصلاه يا بنتي رحيني بقا الواد بصراحه ف وشه القبول وشه منور زي البدر وطول بعرض قمر يا حبيبتي ربنا يسترها معاكي دنيا واخره يارب يا يقين يابنت بطني

يقين، حاضر يا امي بس اصليها كمان مره بس وهرد عليكي

يقين صلت الاستخاره يجي خمس مرات وكل مره بتكون مرتاحه تقبلت الامر و وافقت وخالها كلمه واتفقو ع معاد الخطوبه

يقين ف الخطوبه لبست فستان جميل اوي وسمبل لونه سماوي وخمار اوف وايت واكتفت بخمارها تاجها ومحتطش ميك اب خالص كانت طبيعيه وجميله اوي ( بصراحه بقا البنت اللي بتصلي الخمس فروض مش محتاجه ميك اب دا نور وشها رباني دا كفايه صلاة القيام، يوم القيامه لما نيجي نعدي ع الصراط يقول خازن النار عدي فأن نورك اطفأ ناري جعلنا الله وإياكم من اهل القيام)

نرجع تاني بقا ليهم

كلهم قاعدين وطبعا يقين اسرت ان مفيش اغاني تشتغل واواب موافق طبعا جه وقت تلبيس الدبل ويقين مستنيه ومنتظره ردة فعل اواب وهل هيلبسها الدبله ولا والدته هيا اللي هتلسبها

اواب، اواب ادي الدبله لامه وبقيت الشبكه وهيا اللي تلبسها

يقين من جواها كانت فرحانه ومبسوطه لبست الدهب وسابوهم مع بعض شويه كانو قاعدين ف الصالون والصالون مكشوف

اواب، مبارك عليكي لو في اي حاجه عايزه اطلبي وانا انفذ

يقين بهدوء وكسوف، جزاك الله خيراً الحمدلله مش محتاجه بس ممكن اسأل هو لي حضرتك ملبستنيش الدبله ولي حضرتك مبتسم اوي كدا

اواب، بهدوء وهو ع نفس الابتسامه
هوا فهامها وافهم سؤالها بس بيجاريها.
عشان انتي مش حلالي وومينفعش المسك طول م انتي مش حلالي وبعيد انا مش هستني السنين دي كلها وف الاخر اغضب ربنا فيكي دا مصدقت المسافات تقرب.

يقين رفعت عنيها بصتله بندهاش ازاي سنين وازاي مسافات تقرب وهل لدرجه دي ف واحد مش عايز يعضب ربنا وبعد كدا نزلت عنيها بسرعه واستغفرت بس كانت فرحانه اوي اي الاحساس الجميل اللي حساه دا لي فرحانه كدا

اواب، لاحظها وابتسم ع كسوفها وخجلها

يقين ممكن اسال سوال تاني

اواب، اتفضلي

يقين، هو حضرتك موافق اني اشتغل

.اواب بهدوء، ان جيتي للحق لا
بس انا مقدرش اقف قدام رغبتك ونجاحك وانك تحققي ذاتك وبإذنالله هحاول اكون عون ليكي بعد الله ونسعاد بعد الحياه مشاركه
وانا عايز اساعدك وشاركك ف كل حاجه انتي عايزه دا ولو معندكيش مانع

يقين، وشها احمر بقا شبه الطماطم


كلهم اتجمعو تاني
والد اواب واسمه مصطفي

مصطفي، ها يحج محمود معاد كتب الكتاب والفرح امته

محمود والله يا دكتور مصطفي الراي راي يقين

يقين بهدوء،اللي حضرتك تشوفه يخالو

مصطفي،يازن مربتي يا ست نهله
يعني يا يقين يا بنتي شهرين كويس

اواب،اتكلم مره واحده
شهرين اي بس اقسم بالله حرام

كلهم بصو ليه وهو حس بنفسه واتحرج
انا قصدي يعني اني اعرف يقين كويس يقين تلميذتي ومش محتاجين وقت وبعدين هيا اتخرجت خلاص ياريت لو كمان اسبوع نكتب الكتاب وبعدها نحدد الفرح براحتنا

يقين اول لما جاب سيره كتب كتاب
قلبها دق هل ف يوم هتكون ملكه ومراته اي الهبل دا م هي لابسه دبلته
خبطت نفسها براحه ع دماغها من ورا وطبعا اواب لاحظها وضحك عليها فاقت ع صوت خالها وهو بيقول ها اي رايك يا بنتي

يقين، ها ال.. اللي تشوفه حضرتك

ع بركه والله كت الكتاب الاسبوع الجاي

اكن جردل مايه ساقه وقع ع راس يقين يقين بستغراب كتب كتاب مين اللي كمان اسبوع

امها ضربتها ف جمبها
كتب كتابك يا اخره صبري هو انتي مش معانا ولا اي

يقين، اصل

اواب، لا اصل ولا فصل اكسبي فيا ثواب و وافقي احنا مش لسه عارفين بعض وانا تحت امرك ف اي سؤال ها قولتي اي حرام عليكي

يقين، اكسب فيك ثواب هو حضرتك واعي ل الكلام اللي بتقوله وبعدين معرفة اي حضرتك نسيت انك المعيد بتاعي يعني معاملتي مع حضرتك بحدود مينفعش اصلا اسأل غير ف منهجي وبس لي حضرتك اخد الموضوع ببساطه كدا دي مسؤليه ومسؤليه كبيره كمان انا مش بختار شنطه انا بختار راجل يكون سند ليا طول العمر بختار زوج صالح بختار اب يليق با اولادي ولا انا غلطانهيا جماعه

كلهم بصراحه وافقها الراي

مصطفي خلاص يا بنتي اي رايك
شهرين كويسين

يقين بامتنان، ايوا ي عمي

اواب، كان مذهول من رده فعلها وخاف لتكون مبتحبوش

مصطفي، الا قوليلي يا يقين انتي اتعينتي ولا لسه

يقين، لا لسه يعمي قولت اخد فتره راحه كدا وبعدين اقدم ف اي مستشفى

مصطفي، طب اي رايك تشتغلي ف مستشفى عمك مصطفي هو انتي تخصصك اي يا يقين

يقين، جراحه يا عمي اما بالنسبه لشغل ف انا حابه اتعين بمجهودي معلش يعمي متزعلش مني انا مش حابه اكون موجوده هناك ويقولو اني موجوده عشان حضرتك ودكتور اواب

مصطفي.،ايه دا نفس تخصص اواب ابني، ي يقين يا بنتي انا مش عايزك تشغلي نفسك بكلام الناس طول ما بتعمليش حاجه تغضب ربنا
وبعدين انا ضد الواسطه انتي هتتعيني زيك زي اي طبيب ف المستشفى

يقين، ربنا يقدم الي فيه الخير يا عمي

مصطفى، مبلاش عمي دي وخليها يا بابا وقولي لمديحه يا ماما اتتي بقيتي زي بسمه بالظبط

يقين الدموع لمعت ف عنيها لا نها اتحرمت من الكلمه دي
حاضر يا عم.. اقصد يا بابا حضرتك ومانا مديحه تؤمرو وانا عليا السمع والطاعه

كله ابتسم بحب وامتنان ليقين واخلاقها

مديحه. والله يا يقين يا بنتي انا حبيت زي بسمه ومن يوم ما شوفتك وانا مرتاحه ليكي والله بحبك يا بنتي

يقين، بهدوء احبتك الجنه وخالقها وعباد خالقها وانا كمان بحبك يا امي
ب

اواب قاعد متغاظ تتنرفز عليه
وعماله تحب ف اهله

بسمه ايوا بقا يا ست يقين كله بيحبك وحنا اتركنا ع الرف

كله ضحك

يقين، بإبتسامة ، ربنا يحفظك يا بسمه يا حبيبتي دا انتي الخير والبركه ومحمدش ابدا ياخد مكانك او يغني عنك

بسمه بتمثل الاحراج

احم احم والله يا بنتي احرجتيني بذوق ليك حق والله يا اواب

بسمه ويقين اخدو ع بعض وكلهم قدو يتكلمه

و اواب ف مكان تاني خالص
كان متاكد ان العايله هتحب يقين
زي م هو وقع ف حبها من زمان
يااااارب هنونها عليا
اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك الف حمد وشكر ليك يارب يارب احميها واحفظها واجعلها من عبادك الصالحين وقويني اني مغضبكش فيها اديني الصبر والقوه

كلهم روحو

يقين ريحت اسبوع وبعدين نزلت الشغل واتقبلت المستشفى
و اواب ساب الجامعه واشتغل ف المستشفى

يقين، ممكن اسال حضرتك سوال

اواب، اتفضلي

يقين، هو لي حضرتك سبت الجامعه

اواب، مبقتش محتاجها

يقين، ازاي يعني

اواب، مش دلوقتي بعيدين

يقين بعصبيه انت اي كل م اسالك سوال بعدين بعدين انا من حقي افهم واعرف انت ليه بتحب نحيرني لي بتحب تتعبني لي بتهرب مني كا م اسالك سوال يتقول بعدين يا ترد ع قد السؤال انت بتهرب مني وكاني مرض معدي لي بحس انك عندك انفصان الشخصيه

اواب، بهدوء، اولا صوتك ميعلاش كدا تاني مفهوم، ثانيا الصبر، ثالثا انا مبهربش من حد انا بنفذ الضوابط ولا حضرتك ناسيه ادها ضهرو
وبعدين لف ليها وع فكره انا معنديش انفصام ولا حاجه وربنا ما يوريكي اللي انا فيه اوحاسه

يقين حست انا اتغابت ف اكلام هيا من امته وهي بتتكلم مع حد با لاسلوب دا ليه عايزه قربه لي بتحب تكلم معاه وتسمع صوته لي مضايقه من طريقه كلامه وهيا داي الضوابط

راحت قعدت مع زميلتها

واحد بتديها تشرب نسكافيه
يقين، شكرا يا مروه انا صايمه

مروه، صايمه اي
يقين، اتنين وخمسين سنه عن رسول الله

هدي زميلتهم، يقين ممكن تقولي ليا فضل الصوم وليه بتصومي بعيد عن انو سنه

يقين، بدات تتكلم بهدوء ونسيت زعلها
بصي يا حبيبتي احنا عندنا باب من ابواب الجنه اسمه باب الريان دا بيدخله الناس اللي بتصوم كتير زي مثلا اتنين وخمسين وتسوعه وعشوره وقفه عرفه
وفي حديث ل رسول الله
عليه افضل الصلاه والسلام
( من صام يوم في سبيل الله باعد الله وجهه عن النار سبعين خريف) متفق عليه
شوفي رحمه ربنا بينا يوم واحد بس يبعد بينك وبين النار قد اي

مروه، هو في ايام حرام نصومها

يقين، ايوا طبعا
هدي، اي هما
يقين، العيدان، اللي هما الفطر والاضحي وايام التشريق التلاته

هدي ومروه ف نفس الوقت

هنصوم معاكي

يقين بابتسامه، دا شئ يسعدني ويفرحني والله

مروه بهزار احنا رشقين معاكي ف اي حاجه

يقين وهدي ضحكو

هدي، ايوا كدا يل يوكا يا قمر ضحكتك حلوا اوي يا يقين

ومفيش حد اخد باله من اللي انفصل عن العالم بسبب ضحكه يقين سافر وتاهه ف جمال ضحكتها

لغايه ما فاق ع مروه وهيا بتنادي عليه

مروه خير يا دكتور اواب حضرتك محتاج حاجه

اواب، احم دكتوره يقين ثواني لو سمحتي لف وشه وبعدين التفت تاني لهدي
دكتوره هدي الدكتوره اسمها يقين مش يوكا.وسبهم ومشي

يقين لي كدا حرجتها

اواب، متشغليش بالك المهم هاتي التحاليل والاشعات بتاعت المريض الللي ليه عمليه بكره وحضري نفسك عشان هتدخلي معايا فيها

اواب كان جاي عشان مش هاين عليه يسبها لوحدها وهيا زعلانه بس مش عارف يعمل اي ف بيتحجج بالعمليه

يقين تمام

اواب، يلا عشان هتراجعي معايا نظري
يتبع الفصل السادس 6 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent