رواية وحش الصعيد البارت الخامس 5 بقلم نور الشامي
رواية وحش الصعيد الفصل الخامس 5
خرج ادم وياسر ورأفت بسرعه من المكتب فوجدوا كل شئ يحترق والجميع يصرخ ويركض بسرعه فأخذ ادم هاتفه واتصل بالمطافي وحاولوا مساعده الناس حتي يخرجوا من المكان وبعد ربع ساعع وصلت المطافي واخمدت الحريق وجاءت الشرطه ثم تحدث الظابط مردفا: في حد شاكين فيه
ياسر بضيق: لع احنا ملناش اعداء
الظابط بشك: بس الحريق دا شكله بفعل فاعل
ادم بحده: احنا مش شاكين في حد واكيد حوصل ماس او غلط مفيش حد ممكن يعمل معانا اكده
رأفت: احنا مشهوربن اهنيه في الصعيد والكل عارف اننا ملناش اعداء فيااريت المحضر يتجفل علي اكده
الظابط بشك: ان شاء الله
ذهبت الشرطي فدخل ادم ورأفت وياسر الي الشركه مره اخري ووجدوا كل شئ احترق وجمله مكتوبه علي الحائط محتواها " عدت وسأنتقم " امضاء: وحش الصعيد
فتحدث ادم لحده مردفا: ازاي الظابط مشافش الكلام دا هو مييين دا واي ال بيوحصل
ياسر بضيق : دا رد الوحش علي ال عملناه في رماح كنت فاكر انه لما ضرب رصاص علي الحراس دا بس من الواضح ان رماح غالي عليه جوي بس اي علاقه رماح المنشاوي بـ مهاب السيوفي يبجي الوحش اكيد صاحب مهاب السيوفي كمان وبهدين في حاجه غامضه في حياه مهاب السيوفي احنا لازم نعرف اي ال بيوحصل بالظبط علشان اكده مش بس بيتنا هيتخرب لع وكمان الوحش دا هيخلص علينا واحد واحد
اما في بيت عاصم نهض رماح من علي الفراش وهو يشعر بتعب ثم دخل الي المرحاض واخذ حنام دافي وارتدي ملابسه ومشط شعره وخرج فنتبه لصوت سماح في غرفه امل فدخل رماح وعندما رأته تحدثت سماح بضيق مردفه: رماح تعالي شوف امل بجولها تيجي غلشان نخرج شويه بس هي مش راضيه
اقتري رماح من امل ثم تحدث بابتسامه مردفا: حبيبتي الحلوه مش راضيه تجوك ليه عاجبك الجاعده اهنيه
انتبهت امل الي صوته ثم تحدثت بخوف مردفا: اي ال عمل فيك اكده هما هيجتلوك زي بابا عملوا فيك اي
رماح بضيق: اهدي يا حبيبتي انا بس عملت حادثه بسيطه
امل ببكاء وخوف: لع هما هيجتلوك ويبعدوك عني انت وعاصم ابعدرا عنهم يا رماح ابعدوا عنهم هيجتلوكم
اقترب رماح منها ثم احتضنها بقوه وتحدث مردفا: اهدي يا حبيبتي انتي اخت عاصم الغرباوي ومرت رماح الشهاوي مينفعش تخافي من حاجه مهما حوصل ويلا جومي اتمشي شويه مع سماح مينفعش تفضلي جاعده اكده
امل بخوف: عاصم فين هيجي معانا
رماح: لع يا حبيبتي عاصم وراه شغل انتي هتروحي مع سماح ومعاكم الحرس
امل بخوف: وانت تعالي معانا متجعدش اهنيه لوحدك علشان هيجوا يجتلوك
رماح بابتسامه: متخافيش يا حبيبتي محدش يجدر يجربلي وبعدين انا ورايا شغل وهروح لعاصم يلا سماح هتساعدك علشان تغيري هدومك واتفسحي معاها وهاتي ال يعجبك
امل: ماشي
اقترب رماح منها وقبلها علي رأسها ثم خرج من الغرفه وذهب الي طريقه للمصنع اما في بيت النجار جلس محمد يشعر بالضيق الشديد فتحدث يحيي بعصبيه مردفا: مينفعش امده لازم تحاول تصرف انهارده الشركه اتحرجت بكره الله اعلم يمكن حد من ولادنا لاقدر الله يوحصله حاجه او احنا وهو مستني وعايز يجتلنا لازم نراجب رماح
محمد بغضب: ادم وياسر ورأفت لازم يهدوا شويه ال حوصل امبارح هما السبب فيه اي ال خلاهم بروحوا يضربوا رماح ويحاولوا يجتلوه هو صاحب الوحش وكمان صاحب مهاب السيوفي وامده مهاب هيرفض الشراكه ال بينا
يحيي: جوم نروح لمهاب المصنع بتاعه ونسأله علي موضوع الشراكه مهاب لو موافجش يشاركنا خصوصا دلوجتي هنخسر كتير جووي
نهض يحيي ومحد ليذعبوا الي المصنع اما عند عاصم. كان يتجول في المصنع ويشاهد العمال وهم يقومون بعملهم حتي لفت انتباهه هذه الفتاه التي كانت تبكي قبل ذالك فأقترب منها ووجدها تحاول ان تتهرب من نظراته حتي قاطعه رماح وهو يتحدث مردفا: مهاب مالك
نظر عاصم اليه ثم تحدث بصوت منخفض مردفا: انا شاكك في البنت ال قاعده هناك دي عايزك تخلي حد من رجالتنا يجيب كل المعلومات عنها
رماح : انهارده بلبل هنكون عارفنا عنها كل حاجه و
وفجأه قاطعه ثوت محمد وهو يتحدث بابتسامه مردفا: ازيك يا مهاب بيه
نظر عاصم اليهم بضيق ثم تحدث مردفا: اهلا وسهلا خير
يحيي بأرتباك: ازيك يا رماح بيه اخبارك اي
رماح بحده: الحمد لاه كويس جوي
محمد: مهاب بيه احنا كنا جاين علشان نتغج علي موضوع الشراكه ال بينا
عاصم بحده: مفيش شراكه بينا بعد ال ولادكم عملوه في رماح انا كان ممكن اتصرف واخليهم يندموا علي اللحظه ال مدوا ايدبهم عليه بس جولت المسامح كريم وعملت اعتبار ليكم وكمان رماح جالي خلاص ومعملش حاجه بس عايز تفسير لكل ال حوصل دا ومين وحش الصعيد ال ولادمم بيجولوا عليه ورماح ماله ومال كل دا
يحيي بتوتر: يا مهاب بيه والله دا كان سوء تفاهم وادم وياسر ورأفت لسه صغيرين ومتهورين في واحد اسمه وحش الصعيد بيحاول يأذينا والشركه اتحرجت انهارده وبيجولوا هو السبب وادم جاله معلومات ان رماح بيه صاحب وحش الصعيد دا علشان اكده عملوا ال عملوه
رماح بحده: والمعلومات دي بجا جاتلكم منين دا لو كان فيه حد اسمخ وحش الصعيد اصلا لكن دي شكلها خرافات في دماغكم
يحيي بضيق: احنا اسفين يا رماح بيه بالنيابه عنهم وصدجني ال حوصل دا مش هيتكرر تاني
رماح: خلاص ال حوصل حوصل و
وفجأه جاء مرسي بسرعه وهمس في اذن عاصم ببعض الكلمات فأنصدم عاصم ونظر اليهم بغضب و
يتبع الفصل السادس 6 اضغط هنا