رواية الضائعة البارت الخامس 5 بقلم بسمة سلام
رواية الضائعة الفصل الخامس 5
حاتم: انتي لزم تمشي بسرعه
شهاب: تمشي فين يا نغم
يا جماعه التفاعل م حلو عشان كدا احتمال انزالها علي العيد 🙂
حاتم: هتهرب
نغم: كلنا هنهرب
شهاب: ازاي
حاتم بغضب لانو مكنش حابب شهاب يفضل مع نغم بس كان مضمن لو معاه:: طبعا كلكم هتهربو
شهاب:: وهنعملها ازي دي بقالنا خمس سنين بنحاول نهرب وبنفشل كل مره والست ولدتك تعذبنا اكتر...
حاتم:: بص هاخد ماما علي الاوضه بتاعتي ونتو هتخروجو
من الباب الخلفي جدتي اتفقت مع الحارس يخرجو وخدي يا
نغم الفلوس دي هتحتاجوها اوووي
شهاب:: لا مش لزم
حاتم:: انا مديها لنغم.. هتحتاجهاا.
شهاب: اهاا... اي الخاتم دا
حاتم: يلا بسرعه دلوقتي ..
شهاب:: هاله يلا بينا عبدالله قوم.. دخل شهاب يصحيهم
عشان نهرب وانا كانت عيني علي حاتم ومركزه علي دمعه
في عيونو عايزه تنزال ومسكها... كنت صغيره اول مره شوفتو
فيها كنت بخاف منو بس.. بعد كدا بقا امان وسند كان حنين
حاتم: هتوحشيني
نغم: ة ممكن احضنك
حاتم: رقم 7800
نغم: انت لسه بتعدهم
حاتم: هه اول حضن لما جبتلك شكولاته هديه ووقتها
اطمنتي ليا وحضنتيني وكنت فرحان انك بقيتي صحبتي.
نغم بدموع تلمع ف عيني.. ممكن الحضن رقم 7801
حاتم: ممكن..
حضنتو ونزلت دموعي انا عارفه اني صغيره بس هو كان
احن الاشخاص ف الفتره دي هو الا كان بيسعدني ويعلمني
ويذكر ليا هو كان حجة كبيرة عندي نزالت دموعي علي
تيشرت كان لبسه..
شهاب بغضب: هنمشي ولا اي.#بقلم_بسمه_سلام
حاتم:: ف اي يا شهاب
عبدالله: شش واطي صوتكم مدام اميره تيجي
حاتم: طيب يلا هتدخلو من هنا
هاله بخوف: والكلاب
حاتم: متقلقيش الحارس خدهم بعيد شويه..
شهاب: يلا بينا
حاتم: خد بالك منها ومنكم
شهاب:: سلام..
حاتم:: سلام..
داخل حاتم لمدام اميرة وخرجنا احنا من البوابه وبدانا
نجري جاامد كان قفص لمده 5 سنين وانا بجري نظرت علي
القصر دا لسه فكره اول يوم دخلتو كان عندي 6 سنين وكل
يوم كان في كان اسود يوم ف حياتي كان عذاب وضرب وجوع
ودموع وجسمي.لزم يكون في دم دايمااا..
وقفنا قدم عربيه وجرينا وركبنا ووصلنا منطقه جديده تانيه
خالص وبدات حياه تانيه خالص..من الوجع مره تانيه..
كان عمري 12 سنه تقرييا وهاله كانت 15 او 16 وعبدالله
وشهاب كانو 18 تقرييا..
شهاب:: هنعمل اي دلوقتي
هاله:ة مش عارفه
شهاب:: متخفوش احنا مش هنسيبكم
هاله:: بس هنعمل اي
عبدالله: انا وشهاب هنشتغل
هاله::طيب واحنا
شهاب:: هناجر شقه وهتعيشو معانا
هاله:: بس احنا مش اخوات مش هينفع.
عبدالله:: انتو اخواتنا البنات وااكيد مش هنفكر ف اي حجة تانيه
نغم::طيب انا هعمل اي
عبدالله: انتي كمان اختنا
شهاب:: هتعيشي معانا اكيد
بدانا ندور علي ماكن نعيش في مكنش معانا اورق رسميه
لحد الان وكانو بيرفضو اننا نسكن عشان مش معانا اثبت
شخصيه وكمان معانا شباب...وعند سمساى رفض انو ياجرلنا شقه
خارجين سمعنا حد بينده علينا...
عصفورة:: يا انسه يا شبح انت يا كابتن..
عبدالله: نعم
عصفورة: انتو عايزين شقه
عبدالله: اها
#بقلم_بسمه_سلام
عصفورة:: مش قدمكم غير الست روحيه..
عبدالله:: الست روحيه مين
عصفورة:: دي ست طيبه عندها شقتين عيشه ف واحده
والتانيه مقفوله ممكن اكلمهلكم تقبلوها ونتو بقا تقنعوها
عبدالله:: يبقا كتر الف خيرك
عصفورة:: تاكسي تعال يا شبح اركب يا خويا..
في حاره متوضعه وبسيطه ف عماره هاديه في الدورالتاني
عصفورة:: يا خالتي روحيه
روحيه:: واد يا عصفورة تعال هنا مش بتزورني لي
عصفورة:: معايا ضيوف يا خالتي
روحيه:: ضيوف؟.... ادخلو يا حبيبي ادخلو مين دول يا واد
كانت ست مليانه شويه وبيضه اوي ومحجبه وضحكتها حلوة
جدا وكانت مسكه سبحه وبتصلي..
عصفورة:: دول عايزين ياجرو الشقه الا قدمك..
روحيه:وانا قولت لا وهيا ال لا.. متتعبش نفسك
عصفوره: براحه دول مش ليهم حد ومعهمش ورق..
روحيه:: كمان لا معلش مينفعنيش..
عصفوره: بس يا خالتي
روحيه:: اش ضمني يمكن مش اخوات..
عبدالله:: لا اخوات
نغم:: لا مش اخوات..
هاله:: الله يخربتك يا شيخه
روحيه::شايف يا استاذ عصفورة معرفتك ومجيبك.
وقفت واستاذنتها نتكلم لوحدنا..
شهاب:: اقعدي رايحه فين
في غرفتها بدات اقولها صله التعارف بيني وبين هاله
وعبدالله وشهاب وحكتلها وحدها وحده...
نغم:: احنا كنا ممكن نكذب عليكي ونقولك اخوات بس
مينفعش مش عايز اكون كذبه لو حبه احنا موفقين ولو مش
حبه يبقا خلاص.. كتر خيرك...كنت بتكلم وعيني لمحت
صورة بنت حوالي عشرين سنه جميله جداااا
روحيه بدموع في عنيهاا وهيا تبتسم للصورة : بنتي كانت 21 سنه وكانت مخطوبه
في يوم بتشتري الفستان وو..وو ماتت في حادثه عربيه كانت هتتجوز هيا وعريسها
ف الشقه الا قدمي دي... بس ملحقتش ماتو هما الاتنين
حتي الفرش لسه مفروش علي زوقهااا..
نغم:: انا اسفه يا طنط..
روحيه:: قوليلي يا خالتي يا نغم يا بنتي.. صدقيني الدنيا
مش بتيدي كل حجة.. خدت مني بنتي الا كنت بتمنها
وخدت منك اهلك.. اقولك انا موفقه علي الشقه..
دخلنا الشقه كانت بسيطه غرفتين وصاله ومطبخ وحمام
#بقلم_بسمه_سلام
وكانت مفروشه كانها للعريس
شهاب:ة عايزه كام يا خالتي..
روحيه:: نام دلوقتي يا ابني وبكرا نبقا نتكلم..
قفلنا الباب.. بصو بقا انتو هتنامو هنا وانا وعبدالله هنا تمم
هاله:: اشمعنا بقا منخدش دي لي
عبدالله: هيا الاوضه الكبيرة لشباب معروفه..
هاله:: لا دي لينا احنا.. وبعدين دي الوحيده الا فيها ترباس يا ذكي
عبدالله::صح خلاص احنا ناخد دي وخلاص..
هاله:: يلا يا بنتي دول مبيجوش غير بالعين الحمرا
شهاب:: ادخلي نامي بادبك بدل منيمك ف الحمام
هاله: لا وعلي اي بقا... تصبحو علي خير..
في الفجر..
شهاب: بتعمل اي هنا مش نايم جمبي لي شكلك زهقت مني..
عبدالله: بفكر ف الظروف الا جمعتنا والا بيحصلنا كل السنين
دي ومع البنات والا هيحصل معاهم بعدين..
شهاب:: انا كمان بفكر ف كدا احنا لزم ناخد بالنا منهم
ونشيلهم ف عينه.. خلاص القدر خلهم اخوتنا الصغيرين يبقا هنحاول. نكون قد المسواليا..
عبدالله:: من بكرا هنشتغل وعهد بينا نخليهم مطمنين دايمااا..
شهاب:: عهد..
تاني يوم الصبح...الباب بيخبط
عبدالله: خالتي روحيه اتفضلي اتفضلي..
روحيه:: جبتلكم الفطار يا ولاد..
شهاب:: مكنش لي لزوم والهي
روحيه: بس يا واد عيب متقولش كدا انتو بقيتو ولدي
عبدلله: متكلمناش ف الفلوس الايجار
شهاب::اها الا تقولي عليه ماشي كفايا الشقه مفروشه
روحيه:: اسمعوني يا ولاد متزعلوش مني بس انا امبارح
سمعتكم من غير قصدي يعني من البلكونه واتاكد انكم ولاد
حلال.. عشان كدا هتعيشو هنا من غير ايجار ومش عايزه
كلام ف الموضوع دا
عبدالله:: بس
شهاب:: مش هينفع
روحيه: اسمعو يا ولاد انتو اخوت البنات دول وانتو وهما
ولادي ومش هاخد من ولادي فلوس اكيد.. بصو هتفطرو
وتنزالو لعصفورة جيبلكم شغل كويس والبنات هيقعدو معايا لحد مترجعو
.. ا(المصايب ف القصه البارت الجاي حولين 8 سنين)
..#بقلم_بسمه_سلام
... بعد مرور 8 سنين
شهاب:: اصحي يا فلحه منك ليهاا...
هاله:: عايز اي يا شهاب
شهاب:: قولتلكم مليون مره الغاز منك ليها متنسهوش هنموت يخربتكم
هاله:: منستش حجة واالهي
كنت بلبس ورايحه الشغل... وبمشي علي صوبعي..
شهاب:: تعالي تعالي متهربيش تعالي
نغم: نعم..وربنا مانا
عبدالله: ف اي
شهاب:: هو انا مش قولتلكم متفتحوش الغاز وتنسو
عبدالله:: اي دا هو متقفلش
شهاب:: تقصد اي
هاله::شوفت اهو طلع هو يا ظالم يا مفتري
نغم:: انا همشي انا بدل متجننوني
شهاب:: استني
نغم:: بدانا بقا
شهاب: نغم
نغم:: امم
شهاب:: خدي بالك من نفسك ومتتكلميش مع اي حد
نغم: لا اله الاالله انت نفس الكلام كل يوم
شهاب:: احمدي ربنا اني سيبك تشتغلي اصلا
نغم: الحمد الله امشي بقا ولا اي نظامك..
نغم::نغم:: امم اي تاني
شهاب: انسي الموضع الا كلمتك ف انتي اختي دايما
نغم:: متزعلش انت مني
شهاب: اها استني ليكي حجة عندي
نغم:ة اي هيا
شهاب: استني.... خدي
نغم:: دا خاتم حاتم
شهتب:ة فكره لما خدو منك وضربتك..
(الفلاش القادم.)..
انا كبرت بقا عندي 21 سنه... انهارده اصلا عيد ميلادي بس
شكل كدا محديش عارف اصلا.. انا شكلي اتغير بقيت طويله
عيوني خضرا.. شعري اصفر شويه وبيضه ورفيعه كلهم كانو مستغربين شكلي دايما كانو بيسالوني فكره شكل امي او لا او انا طلعه كدا لمين وانا مكنتش برد. ...
اتعلمت الحقن والادويا والحجات دي من خالتي روحيه.. وبشتغل في
مستشفي ممرضه ومساعده الدكتور شريف .. دكتور طيب
بيحبني بس امه بتكرهني انا دايما كل الناس بتكرهني قليل لما حد يحبني
...
#بقلم_بسمه_سلام
شريف: صباح الخير..
نغم:: صباح النور
شريف:: محديش بيشوفك يعني
نغم:: موجوده اهوو
شريف: امم وبعدين معاكي بقا
نغم:: قولتلك مش هينفع
شريف:: لي
نغم:: هتيجي تيتقدملي من عبدالله وشهاب
شريف:: مش لزم علي فكره هما ملهمش دعوة اصلا مش كفايا ساكت انهم عايشين معاكي ف بيت وساكت...
نغم:: يووو ف اي يا شريف انت مش بتزهق من الحوار دا
كان في ناس كتر بيجرو والممرضين مكنتش فهمه في اي
نغم: ف اي يا عم طاهر
طاهر:: الحقينا يا بنتي بيقولو ف عماره ولعت ..ف شارع.؟؟
كانت صدمه عمري التانيه كل حياتي صدمات مش فاكره من كترهم بس الحريقه كانت ف نفس البيت الا عايشين ف
جريت وشريف ورايا ووصلت البيت لقتو بيولع و....بما ان
يتبع الفصل السادس 6 اضغط هنا
- الفهرس (رواية الضائعة كاملة)