Ads by Google X

رواية يقين الفصل السادس 6 - بقلم اسماء الهادي

الصفحة الرئيسية

رواية يقين البارت السادس 6 بقلم اسماء الهادي

رواية يقين كاملة بقلم اسماء الهادي

رواية يقين الفصل السادس 6

اواب ويقين قاعدين وبيراجعو عشان العمليه
يقين كل شويه تسأل اواب وهو يجواب هو مش محتاج يراجع لانه معيد بلاضافه ان هو متدرب ف المستشفى ولما بيكون فيه عمليات كان بيحضرها ف عنده خبره

اواب، علي فكره انتي اسلوبك حلو ف الدعوه انا سمعتك وانتي بتكلمي عن فضل الصوم

يقين، مبقدرش اتكلم لو في ناس كتير لساني بيتربط

اواب بهزار، بيتربط ازاي يعني
امال مين اللي كانت بتزعق دا انتي كان ناقص تفتحي عليا مطوه يا بعيده ولا كمن انا مسكين وغلبان يعني

يقين ضحكت بصوتها من شكله
و كلامه.

اواب ك العاده يا ساده سرح ف ضحكتها وجمالها فضل متنح

دكتور اواب دكتور حضرتك رحت فين

اواب رد بتوهان، ها بتقولي حاجه يا يقين

يقين، هيا كمان سرحت الله اسمي حلو اوي اول مره اسمع اسمي ب الجمال دا

(هو انا افوق واحد التانيه تسرحه فاضه ليكم انا 😂)

اواب، رحتي فين يا حجه

يقين، احم مع حضرتك يا دكتور
يقين حاولت تتهرب منه لانها حست انو بقا خطر ع قلبها
دكتور انا مش فاهمه الجزيئه دي

اواب، دي سهله بصي يا ستي
وبداء يشرح ليها واندمجو الاتنين مع بعض ف الاسئله والاجابه

بعد فتره من الوقت
يقين، اه ياني ياما لا معنتش قادره ومسكت دماغها راسي هتموتني

اواب اتخض، خلاص كفايه كدا يلا عشان اروحك انتي تعبتي اوي النهارده يلا

يقين بصتله بلامبالاه، انت مالك اترعبت كدا لي عادي يعني انا والتعب اتعودنا ع بعض متقلقش
ومتحسسنيش اني افرق معاك

اواب بحزن ع نظره عنيها اللي شاليه كتير ومعبيه وعلي نفسه انو مش عارف يخفف عنها حزنها ويخدها ف حضنو وينسيها تعب السنين ، اه يا يقين اه ولو اقدر اخدك ف حضني وادفنك جواه وانسيكي كل الهم والحزن اه
يارب اديني الصبر والقوه يارب قويني يارب انا مش عايزه اغضبك قويني يارب

اواب، تفرقي معايا وتفرقي اوي كمان ويلا بقا عشان تروحي انا مش هستني لما تقعي من طولك
وبعدين اتكلم بهدوء
انا مش عايزك تشيلي هم حاجه طول م انا معاكي انا عايزك ترمي حمولك عليا انا سندك وضهرك باذن الله هعوضك عن كل حاجه شوفتيها
بس انتي لازم تساعديني ولازم تقدري خوفي عليكي انا بحافظ عليكي عشان عايزك حلالي مش عايز اغضب ربنا فيكي فيحرمني منك افهميني ارجوكي وكفايه تحطي ع جرحي ملح يلا بقا عشان تروحي وتفطري

يقين كانت ماشيه مسلوبه الارده انا حاسه اني بطلت افهم هو لدرجه دي بيحبني وخايف عليا
يارب يريحني واخترلي ولا تخيرني

انا هروح بس حضرتك هتروح فين

اواب ابتسم لانها عايزه تعرف هو هيروح فين
هعدي ع الشركه كدا في كذا عقد واقف ع امضتي

يقين، هو انا ممكن اسال سؤال

اواب، اكيد طبعا اتفضلي ولما تبقي عايزه تسالي اسالي علي طول مش لازم تساذيني

يقين ابتسمت، هو حضرتك شغال ف شركه ولا معيد ف جامعه ولا دكتور جراحه

اواب بهدوء، بصي يا ستي انا ليا شركتي الخاصه ودي بقا بمجهودي الشخصي استراد وتصدير لا الاجهزه بتاعت المستشفيات زي متقولي كدا تقدري تقولي دا كان حلمي وهدفي، اما بقا بالنسبه لطب
انا بحب الطب جدا لاني بخدم الناس وبساعدهم وطبعا لازم اتواجد ف المستشفى عشان والدي، اما بقا بالنسبه لكوني معيد ف الجامعه ف دا بقا خاليها بعدين

يقين بذهول، حضرتك عملت دا كله
ازاي دا وقت ومجهود وبعدين سن حضرتك يعني

اواب، انا مش صغير يا دكتوره انا عندي 28سنه، وتقدري تقولي مش حابب اضيع وقت بالاضافه ان كل حاجه انا عملتها انا حببها بصي طول معندك وقت فاضي ومستغلتهوش صح انت كدا بتفتح الباب لـ الشيطان انه يوقعك ف المعاصي واحده واحده وانا الحمدلله مسبتش ليه فرصه ربنا يثبتنا

يقين بنظره اعجاب، امين

يقين روحت البيت وهيا جواها مشاعر كتيره اوي بس اللي هيا عارفه انها فرحانه فرحانه اوي
راحت فطرت وصلت وقعدت تصلي
سجدات شكر لله وقعدت تدعي كتير اوي لغايه ما نامت ع السجاده

تاني يوم يقين راحت المستشفى ك العاده
سالت ع اواب قالو ليها انو في مكتبه

لسه هتخبط ع الباب سمعت الصوت
اللي سحرها من اول يوم دخلت فيه المسجد علي طول فضلت واقفه مكانها متمسمره لغايه ما ممرضه لاحظتها
دكتوره يقين حضرتك واقفه كدا ليه
دكتوره حضرتك كويسه
دكتوره
لغايه ما يقين فاقت
نعم في حاجه
حضرتك كويسه
ايوا الحمدلله وشكرا لاهتمامك

يقين خبطت ودخلت

اواب بطل قراه وقفل المصحف

اواب، اتفضلي يا دكتوره يقين

يقين، هو حضرتك اللي كنت بتقراء دلوقتي

اواب، ايوا انا ، اسف اندمجت ونسيت اني ف المستشفى خير يا دكتوره يقين في حاجه

يقين،هو حضرتك بردو اللي كنت بتقراء القران في الجامع بتاع الجامعه

اواب بستغراب،ايوا بس انتي عرفتي منين

يقين، كنت بسمع حضرتك

اواب ابتسم، طيب كنتي جايه لي بقا

يقين، مش عارفه

اواب بضحكه،هههههههه نعم

يقين خبطت دماغها براحه، اسفه بس نسيت ايوا افتكرت معاد العمليه
والمريض دخل غرفة العمليات

اواب، بهدوء، تمام يا دكتوره يقين اتفضلي وانا جاي وراكي

يقين طلعت وبتكلم نفسها
لما اقوال انو عندو انفصام محدش
مصدقني امبارح كان حاجه والنهارده حاجه مجنون

هو مين دا اللي مجنون يا دكتوره يقين

يقين بصت وراها شافت اواب

اواب، انتي بتكلمي نفسك يا دكتوره

يقين بتوتر،ها اصل

اواب، كاتم ضحكته بالعافيه
اصل اي يا دكتوره

يقين، اصل و.. واحد احم متخلف
كان عايز ينتحر ف انا بشتمه بس

اواب، وبدال ما تدعي ليه بتشتمي
انتي متعرفيش ان لا يدخل الجنه شتام ولا لعان ومتعرفيش ان النميمه والغيبه تاكل حسنات المسلم كما تاكل النار الحطب وان ثلث حسنات بتروح بسبب الجمله اللي انتي مش واخده بالك منها

يقين بدل متكحلها عمتها

يقين بزعل، انا مكنش قصدي وتكلمت بعفويه بعتذر

اواب بهدوء، يا حبيبتي متزعليش انا خايف عليكي ومش عايز حسناتك اللي تعبتي فيها تروح ع الفاضي
حقك عليا ممكن متزعليش بقا بس توعدني انك متكررهاش تاني ومتجبيش سيره حد بسوء

يقين، اخدت بالها من كلمه حبيبتي
فرحت اوي ونفس الوقت انه هو خايف عليها دنيا واخره بس حاولت تتكلم برسميه

اواب اخد باله من الكلمه وشتم نفسه وقعد يستغفر عشان ربنا يغفرله

يقين برسميه، حاضر يا دكتور بوعد حضرتك اني مش هجيب سيرة حد بسوء اي حاجه تاني

اواب بجديه، لا ويلا اتفضلي ع شغلك
سابها ومشي وهو عمال يستغفر
عشان لو فضل اكتر من كدا هيعمل حجات مش لطيفه

يقين ف نفسها، اقسم بالله انفصام رسمي نظمي فهمي وضحكت

دخلو العمليه الوضع كان ماشي تمام
لغايه ما بداء اواب يفقد السيطره
والوضع بيتأذم اكتر واواب مش عارف يعمل اي وبداء يتوتر

ممرضه، ضربات القلب بترتفع يا دكتور كدا المريض ممكن قلبه يقف

اواب التوتر بيزيد عنده

ويقين واقفه عماله تفكر هيعمله اي
افتكرت ان الحاله النفسيه بالنسبه لطبيب والمريض مهمه جدا اواب دلوقتي محتاج تشجيع عشان يركز
محتاج يكتسب ثقته ف نفسه

يقين، اواب انت تقدر انت قدها دي حاله سهله وبسيطه وبعدين انا هنا معاك لازم العمليه تنجح عشان احنا مع بعض قربت منو واتكلمت بهدوء
انا واثقه فيك واثقه ف جوزي انو هيقدر

اواب بصلها وابتسم بداء فعلا يسجيب لكلام يقين
واحده واحده قدرو انهم يسيطرو ع الحاله وفعلا العمليه نجحت وخلصو وطالعين

اواب، شكرا
يقين بهدو، ع اي حضرتك اللي انقذت المريض مش انا

اواب، بس بعد ربنا الفضل يرجعلك
اواب حب يكسفها
‏هو انتي قولتي اي ف العمليه

يقين، احم مقلتش حاجه بعد اذنك
سبته وجريت

وهو ضحك ع شكلها
يارب ديمها عليا نعمه واحفظها من الزوال يارب احميها واصلحها واصحلني فنلتقي صالحين
امين


عدو الشهرين وايجي يوم كتب الكتاب
‏يقين كانت لابسه فستان لون اوف وايت وخمار كانت شبه الملايكه
‏كتب كتابهم ف الجامع اواب كان مع خال يقين والمأذون تحت
‏والحريم ف المصلي فوق

المأذون، بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكما في خير

اواب اول ماسمع الجمله دي جري ع مصلي الحريم واول ما دخل الستات طلعت من المصلي

اواب اول ماشاف يقين جري عليها واخدها بـ الحضن يقين كانت مكسوفه ومبسوطه جايه عشان تبعد

اواب، اوعي تعمليها والله اخدك وامشي وما حد يعرف لينا مكان حرام عليكي عذاب ارحميني يا وجعاه قلبي سبيني اريح قلبي من العذاب اللي شافه واطمنه ان حبيبته اللي عشقها وحرم نفسه من الحرام عشنها يقين انا بحبك بحبك م يوم ماشوفتك وانتي خطفتي قلبي بحبك من 7 سنين 7 وانا ساكت وكاتم كنتي دعوتي ف القيام وكل سجده كنتي دعوتي ف رمضان وقفت عرفه كنت بشتغل ليل نهارعشان مسبش فرصه ل الشيطان
اني اغضب ربنا فيكي من يوم ماشوفتك وانا عايزك حلالي عشان كدا صبرت ونولت بحبك يا وصيه رسول الله بحبك يا روح الفؤاد
بحبك يا يقين

يقين كانت بتسمع الكلام وهيا مبسوطه كلمت فرحانه قليله عليها
حست ان قلبها هيخرج من مكانه
يااااااه يارب الف حمد وشكر ليك
اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيباً مباركاً فيه

يقين بكسوف وهدوء، وانا كمان

اواب بفرحه زي الطفل الصغير، بتقولي اي وانتي كمان اي بالله عليكي قوليها

يقين مش قادره تتكلم، بـحبـك
قالتها وغطت وشها باديها

اواب، حضنها تاني وفضل يدور بيها
وهو بيردد با علي صوت بحبك بـــــــــــــــــــــــــحــــــــــبـــــــــــك
بحبك يا يـــــــــــــــقيــــــــــن

ابوه،تحت سمع صوته

مصطفى،الواد اتجنن يا جماعه

اواب اخد يقين ومشيو مستنوش حتي يسلمو ع الناس اخدها ومشي

اواب وهو ماسك ايد يقين،اخيرا يا يقين اخيرا بقيتي حلالي ليا من اسمك نصيب يا يقين انا كنت متيقن
ف كرم ربنا عشان كدا استودعتك عنده وانا واثق ان باذن الله هتكوني ملكي

يقين، بصتله بتوهان يااااااه لدرجه دي بتحبني بس متزعلش مني انا في حجات عايزه اعرفها

اواب ابتسم، اللي انتي عايزه تعرفيه
اسالي وانا اجوب انتي خلاص بقيتي حلالي اقول اللي انا عايزه واعمله كمان وبعدين انا عايز كل واحد فينا يطلع اللي جواه عايز نبدا حيانتا بحب وطاعه وبس

يقين اتكسفت وحطت وشها ف الارض

اواب بمشاغبه، اي مش عايزه تسالي ولا اي والله فيكي الخير انا مش قادر اتكلم اصلا

يقين بسرعه،لا طبعا عايزه اسال

اواب، ابتسم، اتفضلي

يقين، لي اختارتني انا بذات

اواب بحب، عشان ميفعش تكون واحده تانيه تكون مراتي يقين انا من يوم ما شوفتك ف وشوفت ضحكتك خطفتي قلبي وانفصلت عن العالم حسيت ان في حد بنجني وانجذاب غير طبيعي معرفش لي

يقين كل كلمه والتانيه احلي من بعض مش عارفه تعمل اي ولا ترد ومكسوفه وخجلها ملجم لسانها يس بتحاول تهرب من عنيه وصوته اللي كله حب وحنيه

اواب باصص ليها ومش مصدق خلاص دعوته استجابت اخيرا بقيتي ملكي يا يقيني

يقين، ونت ازاي كنت بتبص عليا وفين غض البصر يا محترم

اواب ضحك وتقبل فكرت تغيرها للحوار، ما انا مكنتش ملتزم

يقين بستغراب، ازاي يعني

اواب، بصي يا ستي انا اه كنت بصلي والصلاه دا شئ اساسي لان والدي معلمنا من صغرنا ان ربنا لما يناديك لازم تلبي النداء ليه وان الصلاه قبل كل حاجه وطبعا محفظنا القران من صغرنا انا وبسمه بس بصراحه يعني بطلت اراجع ع القراب وكنت بقراء فيه كل جمعه لاني والدي بيجمعنا نقراء سوره الكهف سوي

يقين، وايه اللي خلاك تبارك الله داعي اسلامي

اواب، الصحبه الصالحه وانتي

يقين، انا لي

اواب، اصلي يوم ماشوفتك فضلت متنح لغايه ما صهيب الله يحفظه فوقني وقالي ان اللي انا بعمله دا حرام وقالي اني خيبت ظنه فيا وبصرحه مسح بكرامتي الارض

يقين احسن تستاهل بس برضو انا دخلي اي

اواب، م انا فهمته اللي حصل انو مش بايدي وقعدنا اتكلمنا سوي

flash back
والله يا صهيب غصب عني وبعدين معملتش حاجه غلط

صهيب، معملتش حاجة غلط ازاي يا اواب انت متعرفش ان غض البصر واجب ع كل مسلم ومسلمه اي عمرك ما قراءة سورن النور (وقُلَ لَلَمًوٌمًنِيَنِ آنِ يَغُضوٌآ مًنِ آبًصّآرهّمً وٌيَحًفُظُوٌآ فُروٌجّهّمً ذِآلَکْ آزٍکْيَ لَهّمً آنِ آلَلَهّ خِبًيَر بًمًآ يَصّنِعٌوٌنِ)
دا امر من ربنا واضح وصريح يا اواب انا لو مش بحبك وخايف عليك مش هنصحك يا صاحبي

اواب، والله م كان قصدي معرفش انا ازاي تنحت كدا

صهيب، وبعديناوعا تكون حبتها

اواب بذهول، حبتها ازاي يعم انت انا اول مره اشوفها

صهيب، ازاي اول مره تشوفها وتعمل فيك كدا

اواب، معرفش معرفش انا حسيت انا اتبنجت او اتسحرت

صهيب، طب يلا بينا نصلي الظهر وجب يلا ونبقا نشوف الموضوع دا بعدين

back

يقين، وبعدين اي اللي حصل

اواب، اللي حصل يختي انك جبتيني ع ملا وشي وكنت كل اما اشوفك قلبي يدق معرفش ليه وف مره شوفتك زعلانه مش هتصدقيني لو قلت ليكي ان حسيت بنغزه ف قلبي وجعها لا يحتمل

يقين، ياااااه دا انا عذبتك كتير اوي

اواب، تعبك راحه انا لو الزمن رجع بيا تاني هختار نفس الطريق انتي مش كتخيله الفرحه اللي انا فيها تستاهل كل التعب اللي تعبته

يقين اقل ما يقال عنها انها ف طايره من الفرح اخير ايجي اللي ريح قلبها
وهبنسيها هما وعذابها ايجي اللي اتمنته وربنا وعدها بيه

يقين، كمل

اواب، مفيش يا ستي لقيت الموضوع دا بيتكرر كتير ومعاكي انتي بس وانا بصلي الجمعه مره ف مسجد كان الامام بيتكلم عن الزواج وحسن الاختيار ومرعاه ربنا ف البنت اللي هتبقا مراتك وبعد ما خلص حكيت ليه اللي بحسه

flash back
ياشيخ

ايوا يا ابني خير

اواب، مش عارف اقولها لحضرتك ازي اصل اما ذات نفسي مش فاهم

الشيخ ابتسم، احكي واحنا نفهم سوي

اواب حكي ل الشيخ ع اللي بيحسه

بص يا بني لو الكلام اللي انت بتقواه صح يبقي انت بتحبها لو بتحبها بجد راعي ربنا فيها واتركها لله

اواب، اتركها ازاي وانا عايزها

الشيخ بهدوء، ونتي شغلتك اي

اواب، لسه طالب رابعه كليه طب

الشيخ، شقتك جاهزه بلاش دي عندنا دهل سابت تعيش فيه بنت الناس وبعدين ع كلامك البنت دي معاك ف الجامعه

اواب، ايوا معايه لسه ف اولي اما بالنسبه لدخلي والشقه ف انا حالة عليتي الماديه متيسره والحمدلله
واقدر اعيشها ف مستوي احلي من اللي عايشه فيه

الشيخ، بفلوس ابوك هتسرف ع مراتك بفلوس ابوك تبقي راجل وفاتح بيت ولسه بتاخد المسروف من والدك طب ازاي

اواب، عند حضرتك حق بس اعمل اي انا لوسبتها هتروح مني انا لسه قدامي تلت سنين عشان اخلص واشتغل وبعدين انا عندي مشروع وباذن الله هقدر احقق ذاتي بس انا خايف يا شيخ

الشيخ، ياحبيبي لو هيا من نصيبك وليك لو اجتمع اهل الارض ع تفرقكم ما استطاعوا افهم يا بني لو عايزه استودعها عند الله وقرب منو عشان تقدر تفدها وتكون زوج صالح ليها فما بعد يلا ي ابني اتركها لله وراعي ربنا فيها و اوعا تغضب ربنا فيها يقوم يحرمك منها من ترك شئ لله عوضه بما تمناه، وافتكر دايما القاعده الللي بتقول البدايات التي لا ترضي الله نهايتها لا ترضيك

back

ومن ساعتها يا ستي تركتك لله بس متركتكيش ف دعائي وكنت الدعوه اللي دايما ع لساني

يقين بدموع، بحبك

اواب اخدها ف حضنه، انا مش عايز اشوف دموعك طول م انا عايش

يقين، فضلت ف حضنه واتعلقت فيه زي الغريقك اللي لقي طوق نجاته

يقين، انا شوفت ف حياتي كتير اوي بس متخيلتش ان عوض ربنا ليا هيكون ب الجمال دا انا بجد بحبك اوي

اواب، مسح دموعها انا عايز اعرف كل اللي انتي مراتي بيه خلينا نتفتح الجرح عشان نقفله ع نضافه
يلا يا حبيبتي انا عايز اسمع عايزه كل التركمات اللي جواكي وكل اللي انتي شيله يطلع وحط ايدو علي كتفها واخدها وراحو قعدو قدام البحر

يقين بدات تتكلم وتفضفض

يقين كانت بتكلم والدموع ف عنيها، انا اتحرمت من حجات كتير اوي اتحرمت من ان يكون ليا اب واحس بحنيته حتي لما كان عايش مكنش حنين عليا وكان دايما يعاير امي بخلفتي لان امي من بعد. ما خلفتي تعبت وشالت الرحم وهو مات واتحرمت من ان يكون ليا اخك او اخت ومكنش ليا صحاب كانو دايما بيتريقوا عليا عشان كنت لوحدي ومبكلمش حد انا اتعودت ع اني اكون لوحدي دايما ف البيت لوحدي وبره لوحدي ف اتعودت بس تقول لمين ومين يفهم كانوا بيقولو ليا يا خرسا
كنت لما بشوف اب حاضن بنته ببقي هموت كان بيبقي عدنا اجتماع اوليا الامور ف المدرسه وكل واخده معاها ابوها وبيدلعها وبيخدها ف حضنه وانا واقفه اتفرج كنت لما بسمع كلمت بابا ببقا هموت نفسي اقولها في بنت مكنتش بتحبني عشان كنت اشطر منها تخيل كانت بتعمل اي كانت بتخلي ابوها يجي ليها مخصوص المدرسه عشان تغظني وتقهرني انا ماقلتش لحد بابا غير لبابك
كبرت قبل اواني وشلت مسؤليت البيت وكنت انا لامي الراجل والسند واشتغلت لما امي تعبت لان المعاش مكنش بيقدي مصريفي والدواء بتاع ماما بصراحه انا اتبهدلت بس كنت دايما متاكده ان في خير بعد دا كله وان ربنا هيعوضني واهو عوضني بيك انت تكفيني وتغنيني عن الدنيا بحالها

اواب عينه دمعت واخدها ف حضنه، وانا اوعدك اني هغنيكي وباذن هعوضك ربنا يبارك ليا فيكي ويحفظك يا نبض قلبي

يقين حبت تغير الموضوع، بس انت ليه بردو سبت الجامعه واشتغلت ف المستشفى واعا تقول عشاني

اواب ابتسم، انا اتعينت ف الجامعه عشانك عشان اكون اقرب وقت ممكن جنبك وسبتها لما انتي سبتيها
وكنت بروح المستشفى لو كان غي عميله وكدا بحيث يكون عندي خبره ونفس القوت مقصرش ف حق والدي

يقين بدموع، بس بقا انت عملت كل دا عشاني انا مس اقول اي او اعمل اي

اواب، وجودك ف حياتي دا اكبر نعمه ربنا انعم عليا بيها

يقين، بحبك

اواب اخدها ف حضنه وابتسم
يتبع الفصل السابع والأخير اضغط هنا
رواية يقين الفصل السادس 6 - بقلم اسماء الهادي
روايات حصرية

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق
  • Unknown photo
    Unknown2 يونيو 2021 في 4:20 ص

    السلام عليكم
    الايه اللي حضرتك كتبتها من سوره النور فيها غلط حضرتك مزوده فيها آن ارجو تصحيحها
    جزاكي الله خيرا

    حذف التعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent