رواية اشتريتها من ميدان عام البارت التاسع 9 بقلم حبيبة محمد
رواية اشتريتها من ميدان عام الفصل التاسع 9
فارس طلع وفتح باب الاوضه وكانت ضحي فاتحه الرساله الهو كاتبها لحبيبته
فارس كان لسه هيعلي صوته ويزعقلها بس هي حطت ايديها عليه بحيث تكتم صوته
فارس رزع ايدها جامد وقالها: اي المدخلك اوضتي
ضحي: ا..انا اسفه
فارس: اسفه دي اصرفها منين
ضحي سكتت ومعرفتش تتكلم
فارس: فاتح رسالتي ليه
ضحي برضو مردتش وسابته وخرجت وهي بتبرطم في سرها: انت واختك لسانكم اطول منكم
فارس قفل الباب وراها بعصبيه وقفل الرساله ونزل عشان يوصلها لرهف ...( حبيبته)
في مكان اخر نحديدا جامعه( شهد)
كانت شهد خارجه بتعيط
نزل عادل من العربيه وهو مخضوض : في اي يا شهد
شهد: الاتوقعته انا اتطرد اتطرد قدام زمايلي كلهم وانت السبب طبعا في تأخيري
عادل: انا السبب؟
شهد: ابعد عني
عادل: انا هدخل للدكتور دلوقتي
شهد: بقولك اي هو انت اتعلمت قبل كدا
عادل: انتي متخلفه انا دكتور يا بنتي
شهد: ميبانش عليك خالص واخد علي العافيه دايما وبتتكلم بأسلوب متخلف
عادل: زودتيها اوي
شهد: لازم ازودها من انهارده تبعد عني خالص يا عادل انا المره دي لو شوفتك في وشي تاني هبلغ عليك
عادل: للدرجه دي
شهد: بظبط خلي عندك كرامه بقا وابعد عني
عادل: تمام اوي لحد كدا انا فعلا هخلي عندي كرامه وهبعد عنك يا شهد عشان انا بحاول في حاجه مش نافعه اصلا بحاول تحبيني بحاول احس انك علي اقل عندك ذره اعجاب ليا بس انتي مفيش اي حاجه خالص من دي عندك وانا اتأكدت دلوقتي اشوفك بخير يا شهد
هو ركب العربيه ومشي
وهي فضلت واقفه تدمع بكسره ودموعها بدأت تنزل بغزاره : كنت محتاجاك تشدني للعربيه زي كل مره كنت محتاجاك تقولي يلا وتقولي اركبي يأما هشدك بالعافيه مكنتش عايزاك تسيبني وتمشي مكنتش عايزاك تفارقني
في مكان اخر
خرجت فرح من الجامعه ومعاها دينا
دينا: معلش المره دي مش هقدر اوصلك يا فروحه عشان هعدي علي بابا ونروح عن قرايبنا نتعشي عندهم
فرح بصوت واطي : يادي النيله انا فلوسي خلصت ومش هعرف اركب تاكسي حتي
دينا: عايزه حاجه يا قلبي
فرح: لا لا توصلي بالسلامه
دينا مشيت وفرح فضلت واقفه مستنيه تشوف هتعمل اي
وائل كان راكب العربيه ومعدي ولقاها واقفه ففضل يبس بس لها عشان نسي اسمها
وهي متجاهله وفكراه واحد بيعاكس
وهو برضو فضل يبس بس .. بس مردتش فا نزل من العربيه
قامت هي لفتله وضربته بالشنطه وقع علي الارض
وائل: اااااههههه
فرح: يالهويي... وائل...
وائل: اه وائل العميتيه دلوقتي
فرح: انا اسفه اسفه اوي والله
وائل قام وهو حاطت ايده علي عينه وبيقولها : مفيش حاجه فيا متقلقيش كنت بخوفك بس
فرح: افتكرتك واحد بيعاكس
وائل: ما هو انا هوصلك معايا بالعربيه علشان متوقفيش لوحدك هنا وحد يعاكسك
فرح: ل..لا لا ملهوش لزوم
وائل: اسمعي كلامي بس
فرح: هعطلك؟
وائل: لا متقلقيش اركبي بس
في مكان اخر تحديدا الجامعه التي تتواجد بها شروق
كان طارق مستني شروق تخرج من الجامعه
شروق خرجت وبتشاور من بعيد وهي بتضحك
لحد ما خرجت
شروق: انت كل ده مستنيني
طارق: اركبي العربيه
شروق: امممم باين انك مضايق
طارق: اركبي قولتلك
شروق اول ما ركبت العربيه بصتله بعدم فهم وبتقوله: في اي يا طارق
طارق: انتي تعرفي واحد اسمه توفيق ؟
شروق: ااااااه توفيق ..اه اعرفه
طارق: يقربلك اي
شروق: كان خطيبي القديم
طارق: جالي انهارده وقالي انك لسه مخطوباله
شروق ضحكت بسخريه وقالتله: لسه مخطوباله ازاي وانا متجوزاك ....
طارق: يعني انتي مبتحبيهوش ...!
شروق: لا مبحبهوش وياريت لا تفكرني بيه ولا تفكرني بأي حاجه تكون ليها علاقه بيه
طارق: وليه بقا انشاء الله
شروق: شخص زباله متفكرنيش بيه
طارق: ليه برضو
شروق : انت عملت اي معاه
طارق فضل سرحان
Flash Back
طارق: خطيبتك !
= اه خطيبتي
طارق لف وبعد كدا بصله تاني وقعد يمسح علي وشه بعصبيه وبعد كدا اداله بالقلم علي وشه الضربه طيرته
Back
شروق: عملت اي في
طارق: معملتش حاجه
ودور العربيه
في مكان اخر تحديدا المدرسه التي تتواجد بها فيروز وادهم وعلي
فيروز وقعت علي الارض من كتر الضرب وشها كله كان متعور وشعرها اتنكش علي الاخر
وسلمي وصاحبتها خرجوا وكأنهم معملوش اي حاجه وراحوا الفصل
ادهم: فين فيروز
علي: اه صح فيروز فين
ادهم بصله بقرف وبعد كدا كمل مع سلمي
سلمي: فيروز ..اا...م..معرفش
ادهم: بقولك فيروز فين انتي خدتيها معاكي ورجعتي من غيرها
سلمي: اه قالتلي هتنزل تشتري حاجه من الكانتين وجايه
ادهم: لو سمحت يا مستر ينفع اروح اشوف فيروز فين
= وانت مالك بفيروز
ادهم: فيروز قريبتي يا مستر
= طب اخرج بسرعه وتعالا
علي اتغاظ وفضل قاعد مش علي بعضه
ادهم نزل دور عليها في كل حته تحت عند الكانتين بس مكانتش موجوده لحد ما وهو معدي سمع صوت فيروز بتندهه بصوت واطي : ادهم...ا...ادهم
ادهم طلع يجري لقاها مرميه في الارض ووشها كله متعور وشعرها متبهدل
ادهم شالها من علي الارض ونزل خد اذن من المديره انه ياخدها ويروح عشان هي اتبهدلت
المديره: مين ضربها كدا
ادهم: معرفش معرفش اي حاجه
المديره: تمام روحوا يلا
في مكان اخر
وائل : هو ده المكان الانتي عايشه فيه ؟
فرح: اه
وائل : انتي تقربي لفريد العربي ..اكبر اجل اعمال !
فرح: اه قريبته من بعيد يعني انا ابقي بنت خاله شروق الهي تبقي مرات طارق ابن فريد
وائل: ياااه ده انتي قريبته من بعيد اوي بقا
فرح : بظبط كدا
وائل: لو عايزاني اوصلك كل يوم للجامعه معنديش اي مشكله
فرح: لا لا كفايه اوي انا تعبتك معايا اوي بجد
وائل: لا مفيش تعب ولا حاجه
فرح: عايز حاجه
وائل بأبتسامه : لا عايز سلامتك
فرح مشيت وهو فضل سرحان لغايه ما دخلت وهو روح بيته
دخلت فرح القصر كانت ضحي قاعده حاطه رجل علي رجل ومبهدله الدنيا بالفشار وبتتفرج علي فيلم
فرح قالت لما ترخم عليها شويه قامت فاتحه النور عليها عشان ترخم عليها وطلعت برخامه
ضحي: حيوانه ماشيه
فرح رجعتلها تاني : شكلك عايزاني اشدك من شعرك تاني
ضحي: طب تبقي تعمليها وانا اقطعللك ايدك
فرح: خلاص احترمي نفسك معايا عشان معملهاش
ضحي فضلت تتريق علي طريقه كلامها وتحرك في شفتها بطريقه هبله
فرح وهي طالعه: اعدلي شكلك عشان متبقيش وحشه اكتر ما انتي وحشه
في مكان اخر
كانت قاعده في بيتها ورن الجرس
رهف: ايوه مين
= اتفضلي
رهف: مين حضرتك
= انا جاي من البريد اتفضلي الرساله دي
رهف قفلت وفتحت الرساله عشان تعرف ده مين
رهف: فارس !!!!!
في مكان اخر
وصلت شهد القصر وهي بتمسح دموعها ودخلت اوضتها وهي وسها عدمان خالص ورمت شنطتها علي السرير و شنطتها وقع منها شويه حاجات كانت هيا محتفظه بيهم من عادل فا لاحظتهم وبدأت تشيلهم من علي الارض وتشوفهم واحده واحد وتفتكر كل حاجه وليها ذكرتها
Flash back
عادل : يعني مش عايزه تاكلي
شهد: لا مش هاكل حاجه من ايدك
عادل: طب انا هأكلك بالعافيه بقا
شهد: يوووه مبحبش الشوكولاته
عادل: هتألفي ده انتي مخلصه لأخواتك كل االشوكولاته البيجيبوها
عادل اكلها الشوكولاته ورماها
شهد نزلت تجيب كيس الشوكولاته من وراه وحطته في شنطتها عشان يكون ذكره
Back
بدأت تمسك حاجه تاني وهي بتعيط
Falsh back
= خدي جايبلك الهديه دي مني ليكي يمكن قلبك يتفتحلي شويه
شهد: مش هحنلك عمري انسي وهديتك مش مقبوله
عادل: طب هتاخديها غصب عنك وحطها في الشنطه
شهد بصتله بقرف
Back
فتحت هديته وبدأت مشاعرها اتجاهه تتغير وتحس بحاجه هي مكانتش بتحسها اتجاهه وبدأت تحس بغيابه مع الوقت
حطت الهديه
ودخلت تاخد شاور
وصل ادهم وهو شايل فيروز ودخل بيها القصر
ضحي: هي مالها دي حصلها اي
ادهم تجاهل كلامها وطلع بفيروز وحطها علي سريرها
فيروز: متقلقش انا كويسه
ادهم: مين بهدل وشك كدا
فيروز: بنتين في المدرسه بيغيروا مني مسكوني ضربوني
ادهم: وانتي مقاومتيش ليه؟
فيروز: مقدرتش عليهم
ادهم: مين دول ؟
فيروز: خلاص يا ادهم لو سمحت
ادهم: ينفع تعرفيني
فيروز: قولتلك لو سمحت خلاص ينفع تخرج عشان استريح شويه
ادهم خرج وهو مستسلم للموضوع
ومفيش 10 دقايق و طارق وشروق وصلوا
شروق قبل ما تطلع ندهت علي طارق
طارق: نعم
شروق: ليه اضايقت اوي كدا لما عرفت اني كنت مخطوبه
طارق: عشان انا
شروق: ها!
طارق: عشان بحبك يا شروق ....انا بحبك يا شروق وده لاحظته من فتره انا من اول ما اتجوزتك وانا كنت متجوزك لمجرد مصلحه بس السبب المخليكي مكمله معايا لغايه دلوقتي اني حبيتك اني شعوري اتغيرت ناحيتك 180 درجه
شروق فضلت واقفه مصدومه وهو فضل يتكلم وهي سرحانه
طارق: عرفتي السبب
شروق فضلت تبص في عيونه وبعد كدا حضنته جامد وهو كمان حضنها وهي فضلت تعيط من وراه
في مكان اخر
وصل وائل للبيت وهو خارج من العربيه لقي تلفون فرح مرمي علي الكرسي
وائل: اه يا فرح ...
خد التلفون ودخل العربيه تاني وفتح تليفونها
ودخل علي صورها وفيديوهاتها
كل صورها مع مامتها
وائل فضل سرحان في صورها
وبعد كدا خد تليفونها وطلع بيته
في القصر
فيروز اتصلت بسلمي من رقم غريب وعملت انها صاحبتها وقالتلها تقابلها في مكان بحجه انها تشتري حاجات معاها
دخلت فرح عليها
فرح : بتعملي اي
فيروز : ابدا مبعملش
فرح : لا بتعملي الحركات دي انا عرفاها
فيروز : بصي بصراحه يا فرح في بنت مسكتني ضربتني هي وصاحبتها فا انا عملت خطه عشان امسكها اطحنها
فرح: خناقه يعني
فيروز: اه عارفه انك هتقوليلي لا عيب وبلاش وكبري دماغك
فرح: انا؟ ده انا بموت في الخناقات ايدي في ايدك يا زميلي
فيروز: يااااه انتي قلبي والله
كان ادهم قاعد تحت هو و طارق بيهزروا مع بعض
دخل عادل عليهم
ادهم: المعلم الكبير وصل
دخل عادل وهو مقريف
طارق: اهدي يا ادهم عشان شكله متعصب
ادهم: يعم اديني سكت
طارق: المعلم زعلان ليه
عادل: مفيش حاجه يا عم هطلع اشوف الواد الجديد الجه هنا ده
طارق: مين فارس!
عادل: هو اسمه فارس
طارق: يا عم ده واد طيب وغلبان وشهم اوي وكويس يعني
عادل: بتشكر فيه كدا ليه
ادهم: عشان قريب شروق😉
عادل: اهههه
طارق ضرب ادهم في كتفه
عادل طلع بس هو مكنش طالع لفارس كان طالع لشهد
فتح باب الاوضه ببطئ
ودخل ملقاش شهد بس سمع صوت المايه وعرف انها بتاخد دوش ولما دخل لقي الحاجات الهو جبهالها وموجوده علي سريرها ودي اكتر حاجه اديتله امل انه يفضل يحبها
وقبل ما تفتح الباب طلع يجري قبل ما تشوفه
شهد غيرت لبسها و خرجت تلم كل واحده قاعده في اوضتها قررت تفرفشهم شويه
شهد خبطت بفرفشه علي اوضه فرح
فرح: ايووووووه مين
شهد: المنامين
فرح: الو مش سامعه
شهد: اشغلو
فرح: يوووه بقول مين
شهد: المنامين
فرح فتحت وهي بتضحك هي وشهد
فرح: ادخلي يا شوشو
شهد ابتسمت ودخلت
فرح: خير علي بليل
شهد : الساعه 6 المغرب انا بقول نخرج كلنا نشتري حاجات ونتفسح
فرح: والله فكره حلوه انا زهقت
فرح: استني هلبس وهخرج
شهد: وانا هخرج الم الباقي
شهد خرجت خبطت علي اوضه فيروز
وبرضو خبطت بطريقه فرفوشه
شهد: الحجه فيروز هنا
فيروز: اتفضلي يا اختاه موجوده طبعا
شهد: بقولك اي يا حاجه البسي عشان هنخرج كلنا
فيروز: هنروح فين
شهد: هنتفسح شويه ونشتري لبس وكدا يعني
فيروز : ماشي هلبس ولا هتقعدي معايا كمان وانا بلبس
شهد: ممكن
فيروز بضحكه: اخرجي يا سافله
شهد: ماشي ونعم الاحترام
خرجت شهد وخبطت علي شروق
شروق: نعم
شهد : ست الرومانسيه قاعده في الاوضه سرحانه طول النهار
شروق: اسملا عليكي ياختي
شهد اتنهدت بحزن وقالتلها: ليه هو انا بحب حد او بفكر في حد
شروق: لا طول الوقت مع عادل بس
شهد: انا اتخانقت معاه انهارده وهزقته واظن هو عمره ما هيكلمني تاني بعد الحصل
شروق: ليه كدا يا شهد
شهد: عشان انا .... عشان انا مش مسامحاه ومش هسامحه
شروق: تسامحيه علي اي
شهد: خلاص اقفلي السيره دي المهم البسي عشان هنخرج
شروق: علي فين
شهد: الكلمه دي طارق البيقولها علي فكره😉💙😂
شروق: 😂😂
شهد: هنروح نشتري حاجات ونتفسح مع بعض
شروق اعتبريني جاهزه
شهد : كويس اوي انا هدخل اضتي ولما تخلصوا اندهوني
في غرفه فرح
كانت لابسه تيشرت ازرق وبنطلون اسود وكوتش ابيض وعامله ديل حصان
في غرفه فيروز
كانت لابسه فستان اسود وكعب اسود ومسيبه شعرها
في غرفه شروق
كانت لابسه فستان احمر وكعب اسود ومسيبه شعرها وحاطه مكياچ
في غرفه شهد
كانت لابسه سلوبت چينس وكوتش ابيض وعامله ديل حصان
فيروز خرجت وخبطت عليهم كلهم
ونزلوا كلهم كأنهم ملكات جمال
وطارق و عادل و ادهم واقفين مصدومين هما التلاته
طارق بسرحان: علي فين انتوا الاربعه كدا
شروق: هنتفسح شويه
ادهم: فيروز انتي قمر اوي انهارده
فيروز: ميرسي
عادل فضل يبص لشهد بس مكلمهاش او حتي اداها اي اهتمام
وفرح تقريبا هي الوحيده الواقفه زي كيس الجوافه
طارق : نيجي معاكم
شروق : لا احنا هنتفسح مع بعض
طارق: متتأخروش
شروق : لا متقلقش
طارق قالها في ودنها؛ جمالك معدي حدوده انهارده
شروق بعدت وابتسمت ومشيوا كلهم مع بعض
نزلت ضحي بعد ما هما مشيوا
طارق بتريقه: انتي مش من ضمن البنات ولا اي مخرجتيش معاهم ليه
ضحي: دول قرايب في بعض واكيد مش هخرج مع دول يعني
طارق بصلها بقرف وبع كدا وجهه كلامه لعادل .
ضحي طلعت ولبست فستان وكعب وسيبت شعرها ونزلت تقابل صاحبتها
و فارس طلع في نفس الوقت وكام لابس تيشرت اسود وبنطلون اسود وكوتش ابيض
فارس: شكلك خارجه
ضحي: اه خارجه
فارس : اظاهر ان القصر كلو برا انهارده
ضحي: لا طارق وعادل وادهم تحت
فارس : اوصلك في حته؟
ضحي: ..ل..لا لا بلاش
فارس سكت وسابها تنزل وركب عربيته ومشي وراها
في مكان اخر
كان وائل قاعد ماسك التليفون وبيتفرج علي صور فرح
ودخل باباه مره واحده
وائل قفل التليفون
مهدي: اتخضيت كدا ليه يا وائل
وائل: انا ..لا متخضتش
مهدي: افتح تليفونك يا وائل
وائل: ده مش تيلفوني
مهدي: اومال
وائل: تليفون زميلتي ووقع منها
مهدي: وريني كدا شكلها
وائل فتح ووراه
مهدي: اسمها اي
وائل: اه صح نسيت اقولك دي تبقي قريبه فريد العربي اكبر ؤجل اعمال
مهدي: ينهارك مش فايت .....انت اي الخلاك تقرب من الناس دي ..... البت دي انت متشوفهاش حتي لو صدفه تاني انت سامع تليفونها ده يترمي والبت دي متشوفش وشها تاني انت سامع
في مكان اخر
كان طارق وعادل وادهم قاعدين يهزروا ويضحكوا
رن الجرس
طارق راح فتح : الشرطه!!
عادل وادهم طلعو يجروا يروحوا يشوفوا في اي
مطلوب القبض علي شهد فاتح و شروق فاتح وفرح سليمان
وفيروز فاتح
في مكان اخر
كانت ضحي بتكلم واحد بطريقه مريبه
ولما فارس قرب بعربيته اكتر لاحظ انها بتاخد منه مخدرات
فارس: مخدرات!!!
رد فعل عادل وادهم وطارق اي لما يعرفوا ان شروق وفيروز وشهد وفرح مطلوب القبض عليهم؟؟؟؟؟
و رد فعل فارس اي لما يعرف ان ضحي مدمنه؟؟
وياتري مطلوب القبض عليهم ليه ؟؟
وليه مهدي عمل كدا مع وائل لما عرف انه بيكلم فرح ؟؟
يتبع الفصل العاشر 10 اضغط هنا
- الفهرس (رواية اشتريتها من ميدان عام كاملة)