رواية في طريقي الى العشق البارت الخامس والثلاثون والأخير بقلم ملك ابراهيم.. ملحوظة عند البحث في جوجل اكتب "رواية في طريقي الى العشق دليل الروايات" وذلك لكي يظهر لك جميع فصول الرواية كاملة عبر مدونتنا.
رواية في طريقي الى العشق الفصل الخامس والثلاثون والأخير
نظرت له دارين بصدمه من احراجه لها بهذه الطريقه وبدأت الدموع تلمع في عينيها وذهبت سريعا من امامهم
نظر أدم الي إيمان بعشق وقبل يدها بكل حب وتقدير
ابتسمت له إيمان بعشق وهي تراه يعاملها امام الجميع وكأنها (ملكة) ولا يسمح لاي احد ان يحزنها
وهذا الشئ الذي تفتقده بعض النساء ولا يعترف به بعض الراجال وهو ( بأن من جعل زوجته ملكة علي عرش قلبه...جعلته هي تاج علي رأسها )
__________________________
بعد أسبوع
في صباح يوم الزفاف المنتظر
استيقظت ملك علي صوت هاتفها وكان المتصل فارس
نظرت ملك للهاتف بعين نصف مغلقه من قلة النوم وتحدثت بصوت هادئ
ملك: الو
رد عليها فارس بحماس
" ايه يا حبيبتي...معقول لسه نايمه..!!!!
ردت عليه ملك وهي مازالت بين النوم واليقظه
" هي الساعه كام...؟!
رد عليها فارس بمرح
" الساعه 10 يلا قومي انا جاي اخدك عشان نروح الفندق
ردت عليه ملك وهي مازالت نائمه
" حاضر انا جاهزه اهه.
ابتسم فارس وتحدث اليها بمرح
" حبيبتي انتي لسه نايمه...قومي وفوقي معايا كدا لان الليله دي لازم تكوني مركزه
ردت عليه ملك وهي تحاول فتح عينيها
" حاضر يافارس انا صحيت
ابتسم فارس وتحدث بسعاده
" انا هكون عندك كمان ساعه...اجي الاقيكي جاهزه
ردت عليه ملك بهدوء
" حاضر يا فارس انا صحيت خلاص وهجهز
انهت ملك المكالمه ونظرت الي جانبها ولم ترى إيمان علي فراشها
وقفت ملك وذهبت للخارج لترى ماذا يفعلون
وجدت إيمان تجلس بجوار مدام عزه ووسام و والدتها
اقتربت منهم ملك والقت عليهم تحيه الصباح وجلست بجانب وسام وهي غير قادره علي فتح عينيها
نظرت اليها إيمان وتحدثت بحزن
" ملك فوقي عشان نقعد مع وسام ويوسف شويه لأنهم هيسافروا بعد الفرح علي طول
نظرت ملك الي وسام وتحدثت اليها بسعاده
" علي اد ما انا زعلانه اني مش هقدر اشوفك انتي ويوسف طول ما انتوا مسافرين...بس فرحانه ان انتي هتبدائي حياة جديده في بلد جديده مع انسان كويس ويستهلك زي اياد
ابتسمت لها وسام بسعاده وشكرتها علي كلامها وتمنت لها السعاده هي وإيمان
واخذهم الحديث حتى سمعوا صوت جرس الباب
وقفت ملك سريعا وتحدثت وهي تجري علي غرفتها
" ينهار ابيض دا اكيد فارس وانا لسه ماجهزتش
ابتسموا جميعا عليها ووقفت إيمان وذهبت لتفتح الباب ووجدت أدم يقف امامها وينظر اليها بسعاده
ابتسمت له إيمان ونظرت له بسعاده هي الاخرى
نظر لهم فارس الواقف بجوار أدم وتحدث الي أدم بمرح
فارس: ماتقول حاجه
نظر له أدم ثم نظر الي إيمان وتحدث اليها بسعاده
" مبروك يا حبيبتي
ابتسمت له إيمان وتحدثت برقه
" شكرا
نظر لهم فارس وبدء في الضحك عليهم
نظر له أدم وتحدث بغضب
" ممكن اعرف بتضحك علي ايه..؟!!
ابتسم فارس وتحدث بمرح
" اصل بصراحه دا مش شكل اتنين فرحهم النهارده...يابني دي مراتك وفرحكم النهاردة يعني ما ينفعش تقولها مبروك من غير حاجه كدا
نظرت له إيمان بصدمه وخجل وتركتهم ودخلت سريعا
نظر أدم الي فارس وتحدث اليه بغيظ
" ماشي يا عم ابقى علمني انت هتعمل ايه لما ندخل دلوقتي
ابتسم فارس وتحدث بثقه
" شوف واتعلم
دخل فارس وأدم الي مدام عزه و والدت ملك وجلسوا معهم في انتظار ملك و إيمان
دخلت إيمان الغرفه وهي تتحدث الي ملك بغيظ
" ملك قولي ل فارس يبعد عننا وبلاش يتريق عليا انا وأدم
ابتسمت ملك وتحدثت اليها بمرح
" ليه عملكم ايه فارس
ردت عليها إيمان بغيظ
" عمال يتريق علينا عشان أدم قالي مبروك عادي كدا...انا مش فاهمه اومال هو عايزه يقولهالي ازاي
ابتسمت ملك وتحدثت بمشاكسه
" اكيد كان عايزه يقولهالك بطريقة فارس
___________________________
بدء فارس في الحديث وهو يجلس مع مدام عزه ووالدت ملك واخبرهم بأنه حجز لهم رحلة حج وسوف يذهبون هما الأثنين معا
ابتسمت والدت ملك وعينيها لمعت بالدموع
وبكت مدام عزه بسعاده وهي لا تصدق انها سوف تذهب للحج كما تمنت طول حياتها
ابتسم فارس بسعاده بعد ان رائ سعادتهم الكبيره هذه
خرجت ملك وإيمان وهما ينظرون اليهم بدهشه
تحدثت والدت ملك واخبرتها انها سوف تذهب للحج هي ومدام عزه
نظرت ملك الي فارس بسعاده وشكرته علي مافعله
اقترب منها فارس ونظر اليها بأعجاب شديد وتحدث اليها بصوت منخفض بجانب اذنيها
نظرت له ملك بصدمه وضربته علي ذراعه بقوة وتحدثت اليه بغضب
" علي فكرة انت........
قاطعها فارس وتحدث سريعا
" عارف يا حبيبتي ماتكمليش...ويلا بينا بسرعه عشان نلحق نجهز قبل الفرح
خرجت معه ملك وخرجت إيمان مع فارس واتجهوا معا الي الفندق
وبعد قليل سمعت وسام جرس الباب وذهبت لتفتح وجدت اياد يقف امامها بسعاده
نظرت له وسام وتحدثت بدهشه
" اياد ايه الا جابك دلوقتي...مش احنا هنسافر بالليل بعد الفرح...؟!!!
ابتسم اياد وتحدث بحماس
"جاي اخدك هنروح مشوار مع بعض...وكلمت مدام عزه ويوسف هيكون معاها ماتقلقيش
نظرت له وسام بدهشه ودخلت معه الي الداخل ووجدت مدام عزه تبتسم لها وتتحدث بمرح
" روحي مع جوزك يا وسام وماتقلقيش يوسف معايا
ابتسمت وسام ونظرت الي اياد وتحدثت بفضول
" طب احنا هنروح فين...؟!
ابتسم اياد وتحدث بحماس
" مفاجأه
واخذها وذهبوا الي الفندق المقام به حفل الزفاف
نظرت له وسام وتحدثت بفضول
" احنا بنعمل ايه هنا..؟!
امسك اياد يدها واخذها الي الداخل وذهب بها الي غرفة بداخل الفندق كبيره ومجهزه لأستقبال عروس
نظرت وسام الي فستان الزفاف الموضوع بالغرفه وتحدثت بدهشه
" اياد هو في ايه...وبتاع مين الفستان دا..؟!!
ابتسم اياد واقترب منها وتحدث بسعاده
" بتاعك طبعا يا حبيبتي...انتي من حقك يتعملك احلى فرح في الدنيا...انا كنت مرتب كل حاجه ومتفق مع فارس ان فرحنا هيكون معاهم وهنخرج من الفرح علي المطار ونبدء حياتنا الجديده مع بعض...انا وانتي ويوسف
فرحت وسام كثيرا وقامت بضمه بعفويه...ضمها اياد اليه بسعاده كبيره وهو يتمنى الا تبتعد عنه لحظه واحده
__________________________
في المساء جائت الليله المنتظره ❤
ليلة زفاف ( فارس و ملك ) ( أدم و إيمان ) (اياد و وسام ) وحفلة خطوبة ( مروان و نانو )
حضر الجميع حفلة الزفاف وكانت في قمة الروعه وكان فارس و أدم و اياد و مروان يقفون بجانب بعضهم في انتظار خروج ملكات قلوبهم
وعند ظهور الفتيات نظر لهم الجميع بصدمه من شدة جمالهم وسحرهم خاطف القلوب والأنظار بفساتينهم الرائع الخاصه بالمحجبات و حجابهم الرائع التي اتفقوا علي ارتدائه معا...وبدء حياتهم الجديده بالطريقه الصحيحه
نظر فارس ل ملك بأعجاب شديد وهو يراها مثل الملائكة في هذا الحجاب الرائع واقترب منها وهو ينظر اليها بعشق وتحدث اليها بصدق
" ملك انا مش مصدق المفاجأه دي...انتي بجد جميله أوي في الحجاب
ابتسمت له ملك بخجل وتحدثت بتوتر
" فارس بلاش تبصلي كدا...انت بتكسفني اوي
ابتسم لها فارس وتحدث بمشاكسه
" لا النهارده مفيش كسوف
نظرت له ملك بصدمه
ابتسم لها فارس وقبل جبيبنها بكل عشق
___________________________
اقترب أدم من إيمان وهو يرى رقتها وجمالها بهذا الحجاب الرائع وابتسم لها بسعاده وتحدث بصدق
" حبيبتي انتي أجمل هديه من ربنا ليا...انا مش قادر اوصفلك انا سعيد اد ايه...بجد الحجاب يجنن عليكي انتي النهارده خلتيني اسعد انسان في الدنيا
ابتسمت إيمان بخجل
قبل أدم مقدمة رأسها بكل عشق وتقدير
واخذ كلا منهما عروسته بيده وبدء الاحتفال وسط سعادت الجميع بهم
_______________________
جلس دكتور أسامه بجانب الجد وهو ينظر الي فريدة ويرى كيف تهتم ب بناته وتعاملهم بكل حب واهتمام
ثم نظر الي الجد وتحدث اليه بتوتر وطلب منه يد فريدة للزواج...ابتسم له الجد ونظر الي فريدة ووجدها تنظر اليهم هي الاخرى بابتسامه
وعلم الجد موافقة فريدة بدون ان تنطق بأي كلام...فعينيها هي من اخبرت جدها عن موافقتها...وتحدث الي دكتور أسامه وبلغه موافقته
ابتسم دكتور أسامه بسعاده وهو ينظر الي فريدة
نظرت له فريدة بسعادة هي الاخرى ونظرت الي الطفلتين وقبلتهم بسعاده
_________________________
انتهت حفلة الزفاف واخذ اياد وسام وطفلها وذهبوا الي المطار حتى يبدائوا حياتهم الجديده في بلد جديدة
واخذ أدم إيمان وذهبوا الي شقتهم
وبعد دخولهم الشقه .. اقترب أدم منها ونطق اسمها بعشق
نظرت له إيمان بخجل
ابتسم لها وتحدث بهدوء
" انا هعيش عمري كله اشكر ربنا انه رزقني بيكي...ايه رأيك نتوضى و نصلي الأول ونبدء حياتنا برضى ربنا
ابتسمت له إيمان بسعاده وتأكيد وذهبت معه للوضوء والصلاة
وبعد ان انهوا الصلاة وضع أدم يده علي رأسها وقراء الدعاء
" اللَّهمَّ إنِّي أسألُكَ خيرَها وخيرَ ما جبلتَها عليهِ وأعوذُ بِكَ من شرِّها ومن شرِّ ما جبلتَها عليهِ "
وبعد ان انهاء الدعاء قبل جبينها ونظر اليها بسعاده وحملها ودخل بها الي غرفتهم لتبدء حياتهم الجديدة ويصبحوا زوج و زوجه لأخر العمر
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
____________________________
حمل فارس ملك ودخل بها الي شقته الخاصه
ونظر اليها بعشق وتحدث بسعاده
فارس: انا النهارده اسعد انسان في الدنيا ومش مصدق ان انتي بين ايديا دلوقتي
ابتسمت ملك بخجل وتحدثت برقه
" فارس ما تبصليش كدا...انت بتكسفني اوي
ابتسم فارس وتحدث بحماس
" لا سيبي الكسوف دا بعدين...احنا هنصلي دلوقتي وبعدين نحل موضوع الكسوف دا
نظرت له ملك بسعاده وتحدثت بحماس
" فارس انت هتصلي معايا بجد...؟!!!
رد عليها فارس بابتسامه
" حبيبتي زي ما انتي هتبدائي حياه جديده معايا انا كمان هبدء حياه جديده معايا وان شاءالله هكون انسان جديد عشان ربنا يباركلنا في حياتنا
ابتسمت ملك بسعاده وقبلته من خده
ابتسم فارس وتحدث اليها بمشاكسه
" انا بقول نصلي الاول عشان عايزك في موضوع مهم
خجلت ملك وذهبت معه لتغير ملابسهم والوضوء
وبعد ان انهى الصلاة وضع فارس يده علي مقدمة رأسها وقراء الدعاء
نظرت له ملك بدهشه وهي تراه يقراء الدعاء من قلبه وينظر اليها بعشق
انهى فارس الدعاء وقبل جبينها وتحدث اليها بمرح
" احنا كنا بنقول ايه بقى..؟
نظرت له ملك بدهشه وتحدثت بهدوء
" كنا بنقول ايه..؟!!!
ابتسم فارس وحملها بين ذراعيه وتحدث اليها بسعاده
" تعالي وانا اقولك
ابتسمت ملك بخجل واحمرت وجنتيها بشدة وتحدثت بتوتر
" علي فكرة يا فارس انت......
قاطعها فارس وتحدث بمرح
" قليل الادب عارف
ابتسمت ملك بخجل واخذها فارس الي داخل غرفتهم لتبدء حياتهم الجديده ويصبحوا زوج و زوجه يجمعهم العشق
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
وهكذا اخذهم طريق العشق الي طريق السعاده واصبح طريقهم هو طريق العشق والسعاده الأبديه
انتهاء الروايه حبيباتي😍 تمت بحمد الله
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
هدف الرواية
هو تسليط الاضواء علي✍
اليتامى✍ إن اليُتم ظاهرة اجتماعية موجود في كل زمان ومكان وأمة...يتعامل معهم بعض الاشخاص بقسوة وبدون رحمه...رغم اهتمام الإسلام باليتامى اهتمامًا بالغًا، واعتنى بهم اعتناء عظيمًا حتى لا يهلكوا في أكف الضياع، ولا تتخطفهم أيادي السوء ✍لكل من يتكفل او يتعامل مع يتيم ، عليك بالرحمه لكي يرحمك الله وتكون من الصالحين وفي الجنه من المكرمين
المرأة المطلقة✍ هي انسانه كامله لا ينقصها ولا يعيبها شئ ، لها كل الحق في العيش والحياه ، وعلى اصحاب العقول المريضه ان يعلموا ، بأن المطلقة لا تعتبر سلعة رخيصه صالحه للاستخدامهم كما يظنون ، يجب على الجميع تقدير واحترام وتوقير المرأة في كل الظروف سواء كانت مطلقة أو أرملة.
نصيحه لكل أمرأة تعتقد ان الضهر والحماية هما الرجل فقط👇
✍حبيبتي الجميلة أن لم تكوني أنتي الظل والسند الأول والأخير لنفسك بنجاحك ، فكيف لرجل أن يستظل بكي وانتي كل ما يشغل بالك .. كيفية الاستظلال برجل .. أصنعي من نجاحك خطوات تسيري عيلها ، أصنعي من ذاتك حلما يسعي لة كل من يراه ، أصنعي من ظلك نجاحاً يسعون هم للوقوف بجانبة ، أصنعي أسطورة عمل وكفاح ، لا تستسلمي لأحد فأنتي إمرأة حرة.
__________________________
تمت الرواية بحمدالله واتمنى تكون عجبتكم ولكم مني كل الشكر والاحترام والتقدير 💖
تمت واقرا ايضا من روايات الكاتبة ملك ابراهيم رواية زوجتي المصون كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل.