رواية انت حمايتي البارت الرابع والاخير بقلم مروة جلال
رواية انت حمايتي الفصل الرابع والاخير
رنا : يانهار أحمر ...دول هربوا بس مش مشكلة هاخد التسجيل بتاعهم وهوريه لعمو وهو أكيد هيصدقك .
إسلام بحزن: مش فارقة كتير يا رنوات .
رنا بابتسامة جميلة : مقدار الزعل من مقدار الغلاوة وبعدين انت ماشوفتش حالة باباك لما عرف الحوار ده بقولك ايه انت وهو مالكوش غير بعض .
إسلام : تفتكري هيصدقني وعلاقتنا هترجع زي الاول تاني
رنا بابتسامة: شور يا بني انت ما تعرفنيش ولا ايه ؟!
إسلام: انا مش عارف انا واثق فيكي ليه أصلا
رنا بخجل: يمكن مثلا علشان طيبة
إسلام: لا انا مش بمدح انا بقول انك واحدة هبلة وهتضيعينا
رنا بعصبية : طب أتصدق اني غلطانة
إسلام بضحك : خدي طب يا بنتي
رنا : اخلص يلا علشان نروح لعمو
إسلام : عليا الطلاق واحد صاحبي ...
في منزل إسلام
سيف بحزن وهو ينظر إلي صورة زوجته "شوفتي اسلام يا صوفي "
رنا بابتسامة: ماله اسلام يا باشا ما هو كويس اهو وطلع برئ كمان
سيف : انت ايه اللي جابك هنا
رنا : هدووء كدا لو سمحتم في القاعة
لتردف مرة أخري : اسمع كده يا عمو
ليستمع سيف بصدمة
رنا بحزن : شوفت بقي يا عمو أن إسلام برئ
سيف بحزن : انا عمري ما هكابر في الغلط يا بني أنا آسف وحقك عليا غصب عني
إسلام: لا يا بابا ما تقولش كده انت هتفضل جزمتك فوق رقبتي علطول
ليحتضنوا بعضهم البعض
رنا بابتسامة : بس البت المعصعصة دي طلعت حرباية
رنا وهي تقلدها بطريقة مضحكة: أنا حامل يا سولي
ليضحك الجميع عليها
إسلام : بابا انا قررت اتجوز رنا مش هلاقيها احسن منها
سيف: اللي هي تشوفه يا بني
رنا بخجل : سيبني افكر
إسلام بصدمة : نعم
رنا بابتسامة: خلاص يا عم انا وافقت اصلا من زمان
سيف : والفرح الاسبوع اللي جاي
بعد مرور أسبوع
رنا بحزن: ياريتك كنتي معايا يا ماما دلوقتي انتي وبابا
إسلام بابتسامة: ما ينفعش إسلام وبعدين فيه عروسة تزعل يوم فرحها يا رنوات
رنا بخجل: انت دخلت ازاي
إسلام: من الباب يا حبيبتي يعني منين يعني
رنا : لا والله أتصدق كنت بحسبك دخلت من الشباك
إسلام بضحك : سؤال غير منطقي بالمرة بس قوليلي هي ماما كانت نحلة
رنا باستغراب: ليه يا خفيف
إسلام: علشان تجيب العسل ده كله ...
رنا باحراج : إسلام بقي الله
إسلام: يلا ننزل بقي المعازيم هيضربونا
رنا بابتسامة: يلا ..
لينزل إسلام ورنا علي السلالم بطريقة فخمة وتحيط بهم العيون الحاقدة من كل مكان
رنا : انا خايفة
إسلام: ما تخافيش
إسلام وهو يمسك الميكروفون: النهاردة حابب اطلع ناس حرامية من الحفلة الانسة سمية ووالدتها
سمية بتوتر : حرامية ازاي يعني
إسلام بضحك : مش عارفه ازاي يا آنسة انا دلوقتي معايا كل الاوراق اللي تضمن حق مراتي من ميراث ابوها اللي انتوا نهبتوه منها
ليردف مرة أخرى : حبيت تكون رحلة القبض عليكم في فرحنا علشان يبقى اسعد يوم في حياتنا
سمية بدموع: بس انا ماليش دعوة ماما هي السبب
والدتها: انا وهي يا حضرة الظابط هي كمان اتفقت معايا
إسلام بغضب : انا بجد عمري ما شوفت اقذر منكم
ليردف: لو سمحت خدهم بسرعة
رنا بدموع : انت عملت كل ده علشاني
إسلام وهو يقبل رأسها : واعمل أكتر من كده كمان يا رنوات انا حمايتك واللي هحميكي من العالم كله
رنا بابتسامة : ربنا يباركلي فيك يا حبيبي ..
إسلام بمرح : هو كده الفرح باظ ولا ايه يلا ارقصوا
ليستمر الفرح بسعادة كبيرة
بعد مرور عام
رنا : يا إسلااااااام خد ابنك
إسلام بخضة : ايه سرينة واتفتحت انا انخدغت فيكي ما ينفعش ارجعك واخد خصم
رنا : ما هو ده اللي انت فالح فيه الهزار خد ابنك عاوزة انام شوية بقالي يومين ما نمتش
إسلام وهو يقبلها من خدودها؛ تعالي نامي في حضني يا رنوات يلا
رنا بابتسامة: طب و زين
إسلام وهو ينظر له بغضب : لو ما نمتش دلوقتي مش هترضع لمدة أسبوع ايه رايك
ليسكت زين وكأنه فهم مجري الحديث
إسلام بمرح؛ مسيطر انا
ليردف : يلا يا قلبي تعالي في حضني
لتنام رنا في حضنه وهي مبتسمة
"كنت انت الحماية لي عندما هاجمني الكثير "
تمت .. اقرا ايضا روايتي الجديدة رواية منقذي كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل