Ads by Google X

رواية نبض قلبي الفصل العاشر 10 - بقلم نور

الصفحة الرئيسية

رواية نبض قلبي البارت العاشر 10 بقلم نور زيزو

رواية نبض قلبي بقلم نور

رواية نبض قلبي الفصل العاشر 10

تنزل نادية تصرخ وتبكى
يفزع عمر واريج ويخرج الجد من مكتبه بسرعه
وتنزل ساميه بخوف

الجد: فى ايه

ناديه تبكى

الجد : انطقى

ناديه بعيط: عادل عمل حادثه

عمر : مين اللى قالك

ناديه: المستشفى اتصلت بيا

الجد: طيب اهدى كده

عمر : اهدى ياطنط وانا هروح مع جدو نشوف حصل ايه

ناديه : لا انا هجى معاكم

الجد : طيب

عمر: خمسه بس ياجدو اغير هدومى

الجد بسرعه

يطلع عمر واريج بيديه ماسكه بيه وتشعر بالقلق
يغير عمر هدومه ويرتدى قميص ابيض وبنطلون جينز
تقف اريج امامه وتغلق ازرار قميصه

اريج بقلق: هتتاخر

عمر :مش عارف هنشوف الاول حصل ايه وحالته

اريج: طيب ابقى طمنى

عمر : حاضر لو اتاخرت نامى عشان جامعتك

اريج : ماشى

ينزل عمر واريج خلفه

عمر : يلا ياجدو

الجد: يلا خليكى ياريج مع ساميه

اريج : حاضر

تخرج ناديه والجد وعمر ويذهبوا للمستشفى يخبرهم الدكتور انه مجرد حادثه بسيط ويومين او 3ويخرج

الجد :يلا

ناديه : لا انا مش هتحرك من هنا غير وهو معايا

الجد : الدكتور طمنا مفيش داعى للقلق ويلا

ناديه: لا انا هقعد جنبه

عمر :خلاص يا جدو خليها

الجد :طيب لو احتاجتى حاجه كلمينى

ناديه :ماشى

يخرج الجد وعمر من المستشفى

عند اريج

تتحدث اريج بالتلفون

اريج: انا كويسه ياماما وانتى عامله ايه وبابا

الام :الحمد لله بخير

اريج: دايما يارب

الام :اسمعى ياريج سيبك من موضوع تربى جوزك ده يابنتى وخلى بالك منه

اريج: حاضر

الام :خافى على بيتك يابنتى اى واحده لازم تخاف على بيتها وجوزها

اريج: حاضر

الام :يلا اسيبك انا

تغلق اريج مع امها
تدخل سيارة الجد القصر ينزل عمر والجد يدخلوا

عمر: امال فين اريج

ساميه: لسه طالعه تنام

عمر وسبيتك لوحدك

ساميه: انا اللى طلعتها مانا اطمنت خلاص

الجد: هى لاحقت تقولك

ساميه :ناديه دى حبيبتى

عمر : طب انا طالع انام عشان عندى جامعه الصبح

ساميه : ماشى ياحبيبى

يطلع عمر

ساميه: مش ملاحظ ان عمر اتغير يابابا

الجد : امممم البركه فالحب

ساميه : حب ايه ده طول ماهم قاعدين بيتخانقوا

الجد : ماهو ده الحب دول تخافى منهم لو متخانقوش

ساميه: بس بقا راجل لما بيتحمل المسئوليه

الجد: وهو ده اللى انا عايزه

ساميه: وانا كمان

يدخل عمر الغرفه يبحث عنها ولم يجدها يدخل غرفه الجلوس يجدها نائمه على الكرسى
ينظر لها يتأملها يرفع لها خصلات شعرها ثم يحملها بين ذراعيه ويضعها على السرير بهدوء
ويكاد يبتعد ولكن يوقفه يديها الاثنين ملفوفين حول رقبته

عمر يبتسم: امممم صاحيه

اريج وهو مغمضه عيونها: امممممم

عمر: منمتيش ليه

تفتح اريج عيونها: مش بعرف انام لوحدى

عمر :طب نامى وبطلى دلع

تنام اريج وتغمض عيونها تفكر فى كلام امها ويقطع تفكيرها عندما تشعر بيديه تلف حول خصرها ويسحبها بقوه نحوه
ويحتضنها من الخلف تضع يديها فوق يديه الموجودة على خصرها وتنام بهدوء

فقد اصبح عادة له ان يضمها له ولا ينام بدونها

تشرق شمس جديدة تعلن عن يوم جديدة تخترق اشاعتها زجاج البلكونه وتقف على وجههم معا يستقيظ عمر من اشاعه الشمس ويراها مازالت بين يديه وهى ماسكه بيديه
يضع المخدة امام وجهها بيديه الخرى حتى لا تزعجها اشاعه الشمس

عمر لنفسه: انت بدق كده ليه يخربيتك ..... براحه انت هتنط منى ولا ايه ....انتى عملتى ايه ليا ياريج ......خلتينى خلاص مقدرش اعيش من غير فاسبوع واحد اتعودت عليكى وبقيتى حته منى .......ااااااااه ياقلبى

يسحب عمر يديه من تحت خصرها بهدوء ويذهب للحمام ياخذ دوش ويخرج ويجدها مازالت نائمه

عمر: اريج ....اريج ....اصحى يابت

اريج بصوت نايم: امممممم

عمر :اصحى

اريج :شويه ياعمر

عمر :شويه ايه الساعه 9

اريج: طب انا كليتى النهاردة الظهر

عمر :قومى يابت على متخدى دوش وتفطرى

تقف اريج بعصبيه كالاطفال وتخبط رجليها بالارض وتتمتم بكلام

اريج تتمتم :يارب صبرى على الجامعه دى مش عارله انام شويه وجوز مبيعذرش ابدا كل حاجه اصحى اصحى اصحى

تشد اريج شعرها بطفوله وتدخل الحمام
يبتسم عمر على طفولتها وعصبيتها الرقيقه
تخرج اريج وتجده يرتدى تيشرت سماوى وبنطلون قطن بنى

اريج مازالت بعصبيه وتتمتم : اااااخ جوز مبيرحمش ولا بيحس حلوف فالثلج ده ولابس بنص ااااااه يارب

تقف امام المراة وتجفف شعرها وتشعر بيديه على المنشفه تلف له وينظر لها بهدوء ويمسك المنشفه ويجفف شعرها يرفع المنشفه عنها بقوة تسقط قطرة مياة من شعرها على خدها يمسحها لها ويضمها لحضنه

عمر: حلوف يادبشه

تبتعد اريج : دبشه

عمر يمسك دقنها الصغيرة :عيب ياحبيبتى تقولى لجوزك حلوف
وينزل تقف اريج مكانها فى صدمه اهو قال حبيبته بقصد ام بدون قصد وتريقه
تنتهى اريج وتنزل للفطار تجلس على السفرة بجانبه بدون كلمه وفى صمت

الجد :مالك يااريج

اريج .....

عمر :جدو بيكلمك

اريج :ها

الجد :بقول مالك

اريج :مفيش مصدعه شويه عن اذنكم

تقوم اريج من السفرة وتطلع بستغرب عمر من فعلها ويقوم خلفها

يطلع ويدخل الغرفه يجدها ارتدت فستان اسود وجاكيت ثلجى وتلف حجابها وعندما انتهت وقفت تضع اوراقها والكتب فالشنطه وهى شارده تمام ويبدو عليها الحزن

عمر :مالك

اريج .....

عمر: بقول ماك

اريج :ها مفيش ولا حاجه مصدعه

عمر :خلاص متروحيش النهاردة

اريج :لا هروح

وتاخد شنطتها وتخرج تذهب للجامعه دون ان تنظره

يرتدى هو بدلته ويخرج من القصر يذهب للجامعه وهو يفكر ان اغضبها دون قصد فهو يشعر بضيق شديد فى صدره فهى حزينه وهى يكره حزنها
يدخل المحاضرة يبحث عنها بنظره يجدها جالسه هناك مع ندى ومصطفى وهى شاردة
يبارك له بعض الطلاب لزواجه والبعض الاخر يحقد على زوجته وهم لا يعلم من هى
تنتهى المحاضرة يخرج ويجدها خارجه مع ندى ومصطفى

عمر :اريج

اريج : نعم

عمر: تعالى عايزك

اريج :طيب عن اذنكم ياجماعه

ندى ومصطفى :اتفضلى

تذهب اريج معه

ندى :صعبانه عليا

مصطفى: هو يعنى اجرم لما قالها حبيبتى

ندى :بس هى عارفه انه مش بيحبها

مصطفى :وانا متاكد انه بيحبها

ندى :وجايب التاكيد ده منبن

مصطفى: انتى مشفتيش امبارح لما خد الكنز منى بدلها طب مشفتيش النهاردة طول المحاضرة عينه عليها

ندى : والعمل

مصطفى :الغيرة

ندى: ازاى

مصطفى: اقولك

عند اريج تمشى بجانبه وترى نظرات البنات لها وهم لا يعلمه انها زوجته ينظروا لها على انها تصاحبه وانها شمال وليست زوجته يلاحظ عمر نظراتهم
ويضع يديه خلف ظهرها

عمر بهدوء : مالك ياريج

اريج : مفيش

عمر: لا فى هتخبى على جوزك طب هتقولى لمين

اريج :مش بخبى ب.......

يقطعهم صوت ندى ومصطفى

مصطفى: جوجو ياجوجو خدى جبتلك العصير بتاعك

يشتعل عمر من الغضب فور سمع ذلك ويبعد يديه عن اريج ويضعها فى جيبه

ندى: انا قولتله متجبش بس هو قال والله مش شارب من غير جوجو

يمسك مصطفى يد اريج

مصطفى :خدى ياجوجو

ينفذ غضب عمر ويمسك مصطفى ويبعد يديه عنها
ويمسك العصير ويرمي بقوة

عمر بعصبيه: اسمها اريج ومتلمسهاش تانى انت فاهم

ويسحبها معه بقوة ويخرج

مصطفى :قولتلك محتاج غيرة

ندى: ده انت برنس

مصطفى :عدى الجمايل

يفتح عمر باب السيارة ويدخلها بقوة ويغلق الباب ويركب ويقود بسرعه وهو فى حاله غضب شديدة ومن سرعه السيارة يصدم ..

ماذا حدث ؟؟
وهل سيندم عمر على قيادته بسرعه ؟
يتبع الفصل الحادي عشر 11 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent