رواية بصير قلبي البارت العاشر 10 بقلم أماني محمد
رواية بصير قلبي الفصل العاشر 10
دخلت شفاء أوضة كريمة بالراحة لأن مفيش فرصه تدخل اوضتها غير دي....
كريمة كانت خرجت مع الشخص الل كانت بتكلمه عشان تتطمن انه مشي ومحدش أخد باله...
شفاء دخلت بدأت تفتح الدرج وتشوف العلاج ده... لقته فالدرج...
قرأت أسم العلاج وحفظته وحفظت شكل العلبه..... وحاولت تخرج بسرعه قبل ما كريمة ترجع...
بس ثانية دا في صوت قريب من الباب.... جربت شفاء أستخبت جمب الدولاب... وبدأت تسمع الكلام وتشوف في أي...
أتضح ان أسيل صحيت...
أسيل=أي يماما كنتي فين كده؟!؟
كريمة بتوتر=لا لا مكنتش فحته انا بس كنت مخنوقه شوية وقولت اطلع أشم هواء...
أسيل =اااه طالعة تشمي هواء... يعني مش طالعه تقابليه...
كريمة بتوتركبير =هااا، أأقابل مين، انتي قصدك اي،!!
أسيل=قصدي على أحمد يماما، أنا سمعت صوت هنا ومتأكده انه جه، مش أدم منع انه ييجي البيت بعد الل عمله، لسه بتقابليه ليه يماما، انتي ليه بتشجعيه على الغلط لحد ما أفسدتيه حرام عليكي احمد مكنش كده، احمد كان كويس..
كريمة أتنفست بأرتياح واتكلمت بخبث=مش أبني!؟ يبقا لازم ادعمه، يعني أسيبه لوحده يعني..
أسيل بضحك=اي ده اي قلب الأم ده يماما، انتي من أمتي بتدعمينا ولا احنا بنهمك أصلا، يماما انتي طول عمرك مش هامك الا مصلحتك وبس وانتي عارفه كده كويس... وكل الل وصله احمد ده فبسببك انتي، حرام عليكي...
كريمة بغيظ=أخرسي خالص، انا بعمل كل ده لمين، مش عشانك انتي واحمد الل بتقولي اني ضيعته.... ضيعت عمري على مين...
أسيل=ضيعتي عمرك على نفسك يماما، اوعى تيجي دلوقتي وتعايرينا بأنك كبرتي وعمرك ضاع علينا، عشان أنتي عارفه كويس انه مضاعش علينا ولا حاجه، وانتي بتاخدينا انا واحمد حجه عشان تكملي الل بتعمليه وتوصلي لمرادك، بصي يماما اوعي تفكري أني عبيطه، انا فاهمة كل حاجه كويس وعارفه انتي عايزة توصلي لأي....
بس خلي بالك، يوسف وأدم اخواتي زي ما أحمد برضو أخويا ومش هسمحلك تأذيهم...
كريمة=انتي قليلة رباية وعايزة تتربي... جات تخبطها بالقلم بس في أيد مسكت ايدها...
بتبص لقتها شفاء،...
شفاء =عيب يطنط تضربي بنتك، دي مش صغيرة برضو..... ونزلت أيدها...
كريمة=مش فاضل غير بنت نور الدين الل تيجي تعلمني اعامل بنتي ازاي... وبعدين انتي طلعتي من أين انتي...
شفاء =اولا انا بنصح حضرتك مش أكتر لانها بنتك برضو، ثانيا انا كنت فالمطبخ بدور على حاجه أكلها..
كريمة حست بخوف لتكون شافت الشخص....
كريمة=اااه، وانتي هنا من أمتي..
شفاء بخبث=من لما صوتكم على أنتي وأسيل...
كريمة ظهر على وشها علامات الارتياح...
شفاء بصت لأسيل وقالت...
=أسيل على فكرة عيب تعلي صوتك على مامتك كده، حتى لو غلطانه، فهي فالأول والأخر والدتك برضو، مينفعش تعملي كده..
أسيل =بس يا شفاء هي....
شفاء بحزم=مفيش بس، مينفعش نغلط فيهم او نعلي صوتنا عليهم، ربنا بيقول وصاحبهما فالدنيا معروفا... حتى لو غلطانه، اتكلمي معاها بالراحه وبالادب...
أسيل بزهق=طيب يا شفاء ماشي...
كريمة بمسخره=هه، أخيرا قولتي حاجه عدله، بس والله ده ما هيشفعلك، انا عارفه انتي جايه هنا ليه وعايزة تعملي اي.... بس والله لو عملتي اي حتى، ما هشوفك كويسه ابدا، وهفضل كرهاكي دايما...
شفاء بصتلها بضحك=بقولك أكريمه هانم، حوشش حوشش هقطع نفسي على حبك،انتي ومحبتك
و كرهك ميلزمونيش...
واحتراما للبنيه الل كنت لسه بنصحها انها تبرك دي هحترمك دلوقتي.... بس وديني لأرد عليكي قريب أوي، وردي هيبقا قاسي..
كريمة حست ان شفاء عارفه حاجه... بس ماظهرتش ده..
كريمه=الل عايزة تعمليه اعمليه يشاطره مبقاش غير العيال الل تهددنا وسابتها ومشيت..
شفاء بمقلته فسرها=نينينينيني، عيلة فعينك، ولية حيزبونه، اعوزو بالله منك...
يلا يا أسيل نطلع نشوف هنتنيل نعمل اي فليلتنا دي...
أسيل بضحك=هي دي الل بتدافعي عنها، دي مسخرتك خالص..
شفاء خبطتها على دماغها =مااانا مش عايزة ارد عليها عشان هي امك، ابو شكلك بقا انتي و...
أسيل بضحك=هااا هااا، هتشتمي مامتي ولا اي..
شفاء =لا يختي بجرب بس الشتيمه... امشي اتنيلي قدامي...
طلعو فوف عشان يجهزو لليوم الل بعده...
أسيل قررت متنزلش الكليه يومين كده تستريح فيهم من اللل حصل....
وشفاء قبل ما تروح الشغل قررت تروح تسأل على الدواء وتعرف هو بتاع أي.....
شفاء راحت الصيدلية...
شفاء =لو سمحت هو دواء**** بتاع اي او لعلاج اي...
الصيدلي =دا دواء بيوصف في حالات الاكتئاب وحالات الانفصام والحالات النفسيه يعني، بس لازم يتأخد بكميات مناسبة عشان لو الجرعه زادت بتدخل فمشاكل كبيرة تانيه...
شفاء ركزت على انه بيعالج "أنفصام الشخصية".....
سابت الصيدلي ومشيت من غير ما تسأل على الاثار الجانبيه بتاعته لو الجرعه زادت...
وهي فالطريق... بدأت تكلم نفسها..
شفاء =يلهوتيني!!!!، يعني أدم دلوقتي منفصم الشخصية؟!؟؟ هااارسود، بيتحول لأي ده يمرييي....
انا متأكده أن العلاج ده كريمة بتحطه لأدم، اكيد مش ليوسف لأ، لانها بتكره أدم أكتر.... بس لو كده، هي كانت بتقول هيرجع تاني.... ايوه دلوقتي انا مش فاهمة هي كانت بتحطله العلاج من غير ما يعرف ليه طالما عايزة تعالجه من الاكتئاب او الانفصام...
يمكن أدم مكنش بيقبل يأخد العلاج....طيب هو كده هيرجع منفصم تاني طيب!!؟!، يمرارك يقرمط.... اي الحظ ده بس ياربي... انا لازم اعرف في اي، ولازم اكتشف بنفسي هو منفصم ولا لا هذا الادم ....
وصلت البيت وقررت تطلع تشوف أدم جهز ولا لا...
شفاء =أدممممممم، انت يعم يااللل جوه.... كانت بتخبط على الباب جامد وبأستمرار...
أدم فتح بغضب =جرا اي يزفته، انتي اي بتخبطي على بهيم، مفيش زفت صبر؟؟!!!!!!
شفاء دخلت الأوضه.....
شفاء فنفسها=أدم اول مرة يتعصب عليا كده، خلصانه هو اكيد منفصم، يخرااابي يختتتتااااي..
أدم=شفاء، انتي غورتي على فييين،
شفاء =جاك غاره يعم انت متحسن ملافظك...
شفاء كانت واقفه فالأوضه...
أدم قرب نحيت صوتها وزقها على السرير...
أدم بغضب =أنتي بتعلي صوتك عليا...
شفاء بخوف، ادم انت هتعمل اي، أدم يا قديم ارجع والنبي، يلاهوي، أدم انا شفاء انت مش عارفني انا شيفو...
أدم بخبث=لا مش عارفك عرفيني انتي مين يمزة...
شفاء بخوف=يلاهوي ياااادم انت مش فاكرني!؟؟ طيب هتعمل اي فيا طيب، انت دلوقتي مش على طبيعتك.... والنبي ياااادم متيجي عندي عشان خاطر عيالنا...
أدم بضحك بس بيحاول يداريه=عيالنا مين احنا متجوزين ولا أي؟!؟؟؟؟؟؟؟!!!!
اااه انتي اكيد زوجتي، مش انتي زوجتي؟!
شفاء =لأ..
أدم قرب جامد منها،
أدم=نعم اوماااال انتي مين...
شفاء بسرعه=لا لا قصدي يعني انا زوجتك وام عيالك وكده...
أدم بدلع =وعيالنا فين بقا يا قمر الزمان انت يا وحش الكون...
شفاء بتوتر=ولادنا مش هنا اصلهم فالمدرسه...
ادم بخبث=طيب حلو ده ناخدها فرصه..
شفاء زقته بعيد ووقفت...
شفاء =فرصة اي، لا يأدم يحبيبي لازم تفوق يقلبي... اصلنا عندنا معاد شغل دلوقتي... لازم نمشي... انت نسيت ولا اي..
اادم =اااه افتكرت طيب يلا ادخلي غيري..
شفاء =اغير اي، لا انا هغير فاوضتي...
ادم بخبث=مش انتي قولتي انك مراتي، اومال ليه ليكي اوضه لوحدك...
شفاء =مفيش، اصل اصل... كنت نايمه مع الولاد...
ادم=ااه، طيب، روحي غيري يمراتي يحلوة انتي وتعالي...
شفاء طلعت من عنده وهي بتأكل فضوافرها...
شفاء =يلاهوي على سنيني السودة، دا طلع منفصم فعلا وعنده شخصيتين، هو دلوقتي مفكرني مراته، اااه يانا يااامااا، يبختك الأسود يشفاء اول ما احب واحد يطلع منفصم ومفكرني مراته، اااه يحظك الأسود يشفاء ... طيب هجنن مين دلوقتي انا،انا كنت مقرره اجنن جوزي قرة عيني،دلوقتي ادم هو ال هيجنني شكله....
أدم من وراها وهو بيضحك...
أدم=خلصتي ندب ولا لسه يشيفو!! يخربيت دماغك يشيخه.... انتي مفكراني منفصم بجد ومصدقه ده، يبنتي كنت بهزر معاكي.... انا كنت مفكرك بتهزري اصلا... اتاريكي مش بتهزري وجايه تتأكدي انا منفصم ولا لا....
شفاء يحببتي انتي كويسه!! مش عيانه يعني...
شفاء جريت عليه=بالله عليك كنت بتهزر معايا؟!!! هاااا
ادم بضحك=واالله كنت بهزر وبشوف اخرتك اي، بس شكلك هبلة وبتصدقي اي حاجه...
شفاء ببلاهة=هاااا، اااه وامالل الدواء ده لأيه...
أدم باستغراب=دوا اي!؟
شفاء =لا خلاص متأخدش بالك اصلي لقيت روشته دواء كده وشكلي فهمت دواعي الاستعمال غلط.... بص بقولك سيبك. مني... احنا لازم نمشي عشان أخرنا...
أدم=كل مرة بتسرعيني كده يبنتي أنتي... حرام عليكي ارحمي أمي بقا...
شفاء =خلاص يدومي، اصلي كنت بهزر فعلا معاك مش اكتر..
ادم ضيق عنيه كده =والله اشك انك كنتي بتهزري فحوار الانفصام ده، لانك كنتي مصدقه جامد..
شفاء بضحك وبتحاول تعدي الز حصل =لا لا أصل انا كنت عايزة ابان بتكلم ببجد مش اكتر...
ادم =ماش يسبب مري أنتي... يلا نمشي...
مشي أدم وشفاء وركبو العربية وشفاء كانت بتفكر فيترا الدواء ده لأيه...
وصلو الشركه..
يوسف قابل أدم وشفاء...
يوسف=اخيرا جيتو، تعالو على مكتبي عشان عايز اقولكم على حاجه...
راح أدم وشفاء لمكتبه...
يوسف=بصو يجماعه،دلوقتي الشركة محتاجه كام موظف كويس كده ويكونو خبرة...فاحنا نزلنا خبر....وحاليا في كذا شب وبنت جايين هنا عشان يقدمو ال cv بتاعهم...انتو بقا الل هتعملو معاهم المقابله دي وانا واثق فيكم...وهتشوفو مين يستاهل ومين لا....
تمام!.
ادم وشفاء=خلاص تمام،بأذن الله قد المسؤليه...
يوسف =خلاص الشباب هييجو بعد ساعه جهزو نفسكم عشان تعملو المقابلات لاني عندي اجتماع...
ادم =تمام ييوسف،روح انت ومتعتلش هم...
يوسف =عارف انك قد اي مسؤليه...
ادم ابتسم ويوسف مشي وقعد أدم وشفاء يرتبو الاسئلة الل هيسألوها وهيعملو اي مع الموظفين....
على جانب تاني...
أسيل قاعدة بتبص للفون بزهق...عشان هي متعودة تروح الكلية....
رقم غريب =أسيل!!يا من لان لها قلبي،ودق ليصدر صوت يرردد أسمها،كيف الحال يا كل حالي،قد غاب الأسيل عنا اليوم،فأجتاحت أعيننا الاماكن بحثنا عنك،ولكن أظن أن الأسيل حزين،لان قلبي يشعر بالحزن...
انتهت الرسالة....
أسيل بغضب=ياااادي النيلة ناقصه هي،اوعا يكون عدي....لا بس معتز صاحب عدي رن عليا وقالي ان عدي فالمستشفي ولسه مافاقشي...وانه تعبان..وده شكله رايق....يوووه هو انا ناقصه..
الرقم تاني=على فكرة الجامعه كانت وحشه اوي من غيرك،أسف ببعتلك كده،بس انا من ساعة ما.جيت الجامعه دي وانا متعود اشوفك دايما...اتمنى ترجعي قريب عشان في قلوب مشتاقه لقلبك...
اسيل رمت الفون بعيد....
أسيل=ياااادي المحن،يارب مين الملزق ابن الملزقه ده كمان،هو انا ناقصه......
عند ادم وشفاء،بدأ الشباب الل هيعملو المقابله يوصلو...
والسكرتيرة دخلت بصت لادم بابتسامة =بشمهندس أدم الشباب وصلو بره نبدأ ندخلهم..
أدم=اااه يسلمي دخلي...
شفاء بغيظ=أدم،هي الزفته دي ليه متوجهش الكلام ليا انا،ليه بتبصلك يعني،هو انا مش عجباها؟!
ادم بغيظ=فشررررر يروحي،انا الل عاجبها انما انتي هتعجب بيكي ليه يعني....عايزاها تعجب بيكي ليه يشابه،هااااا يقوس قزح؟!!
شفاء بغيظ=انا قرس قزح!!!ماشي يااادم ما انا لو كده مكنتش اتضايقت....
ادم بضحك=يعني معترفه انك غيرانه..
شفاء برفع حاجب=أغير ليه يعني،هااا مفيش حاجه مهمة اغير عليها....
أدم بغيظ=شفاء انتي كيادة اوي...
شفاء بضحك=أحسن تستاهل عشان متكدش فيا تاني..
لسه ادم هيكمل النقاء،بدأت السكرتيرة تدخل احد المتقدمين..
يتبع الفصل الحادي عشر 11 اضغط هنا
- الفهرس (رواية بصير قلبي كاملة)