رواية وجعلکِ سبباً في توبة البارت العاشر 10 بقلم آلاء فايز
رواية وجعلکِ سبباً في توبة الفصل العاشر 10
في الجامعة :
منار : اذيك ياملك
ملك : بخير الحمد لله .. اتفضلي اقعدي
منار : اولا انا بعتذرلك عن أذيتي ليكي بالكلام وندمانة من قلبي لأن اللي عملته دا غلط وميصحش
ملك بأبتسامة :لو ندمانة فعلا فخالينا ننسى اللي فات ونبدأ صفحة جديدة
منار أبتسمت وقعدت: طب ثانيا بقاا ..احم لو معندكيش مانع عايزة المحاضرات اللي فاتت مني
ملك : اكيد معنديش مانع دي شيء يفرح لما الاقي حد بدأ يلتزم كدا وكمان لو محتاجة اوضحلك اي حاجة اشطا
منار : شكرا ياملك وانا اسفة جدا
ملك : خلاص بقى ننسى اللي فات ولو حابة تشرفيني في البيت اوضحلك اللي انت عايزاة انا موجودة
منار : تمام ..بعد أذنكوا
-----------
سارة : كل يوم بكتشف صفة احلى من اللي قبلها ... عمري مااتخيلت أن في حد بالطيبة دي وقادر يسامح بالسهولة دي .. وهفضل عمري كله احمد ربنا على وجودك في حياتي كفاية أنك كنتي سبب إن اقرب من ربنا وكمان لبسي الخمار
ملك : قال الله تعالى: {وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ}شوفي جمال الآية ربنا بيسامح واحنا عباده منسمحش ؟! ...بس قوليلي بقاا الآية دي في أي سورة ؟؟
سارة : سورة النور الآية رقم تسعة ... فخورة بنفسي اوي ياملك إني ختمت كتاب الله ودا يرجع لتشجيعك انتي
ملك : ربنا جعلني سبب مش اكتر زي ماجعل بابا سبب في ختمتي كل سنة
سارة : ربنا مايحرمك منه يارب ... بالمناسبة بقى ياستي حابة اسمع منك قصة جديدة من قصص التسامح
ملك : في الجامعة ؟!
سارة : لسة بدري على المحاضرة متبقيش رخمة بقاا
ملك : قبل مااحكي لازم تبقي بتستفادي منها في حياتك وازاي آية كريمة في سورة آل عمران كانت سبب في عفو الرجل عن خادمه .. قال الله تعالى : وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ صدق الله العظيم :hearts:
طلب أحد الصالحين من خادمه بعض الماء لكي يتوضأ به، وعندما أتاه خادمه بالماء وقد كان ساخنا للغاية وقع منه بعض الماء على سيده، فاشتد غضب سيده وهم واقفا يريد معاقبته على فعلته، هنا قال الخادم: يا خير الناس ارجع إلى ما قاله الله سبحانه وتعالى في كتابه العزيز.
السيد: وماذا قال رب العالمين؟
الخادم: والكاظمين الغيظ
السيد: كظمت غيظي
واصل الخادم: والعافين عن الناس
السيد: وعفوت عنك
ومازال مكملا: والله يحب المحسنين
السيد: أعتقتك لوجه الله تعالى
سارة : كملي
ملك : اكمل اي ؟! ماهي خلصت
سارة: فاهمة بس عايزة قصة كمان بستفاد ياستي دانتي بخيلة اوي
ملك : قصة تهلل وجه النبي صلى الله عليه وسلم عند سماع نهايتها على الرغم من حزنه الشديد في بدايتها…
جثا رجلان على ركبهما يوم القيامة عند رب العباد سبحانه وتعالى، قال أحدهما: “يا ربي إنه قد ظلمني في الدنيا، خذ بحقي منه يا ربي”.
فيقول الله سبحانه وتعالى: “أعطه من حسناتك”.
الآخر: “لقد فنيت جميع حسناتي يا ربي”.
فيقول الأول: “فليأخذ من سيئاتي يا ربي”.
هنا يحزن النبي صلى الله عليه وسلم كثيرا بسبب دخول أحد من أمته النار بظلم لأخيه في الدنيا…
فيقول الله سبحانه وتعالى للمظلوم الذي يريد أن يأخذ بحقه من أخيه: “انظر إلى الجنة”، فتنكشف له الجنة بما فيها من قصور وأنهار ومناظر بديعية، فيسأل الرجل ربه “يا ربي لمن هذه القصور، لأي نبي أو لأي صديق أو لأي شهيد؟”
فيجيبه خالقه: “كل هذا لمن أعطى ثمنه”.
فيسأله الرجل: “يا ربي ومن يملك ثمنها؟”
فيجيبه رب العباد: “أنت تملك الثمن”.
قال: “وما ثمنها يا ربي؟”
قال سبحانه وتعالى: “العفو عن أخيك”، فقال: “لقد عفوت عنه يا ربي”.
فيقول رب العباد: “خذ بيد أخيك وادخلا الجنة”، وهنا ضحك النبي صلى الله عليه وسلم بفرحة.
ثم أكملت ملك : وبكدا لما بنسامح اللي أذانا بناخد ثواب كبير اوي عند ربنا ويمكن يبقى سبب يغفرلنا ذنوبنا
سارة : ربنا يسعدك ويحقق أمنياتك ويجعل الجنة مقرًا لكِ ولا ترد دعوتي يا الله
" حضنوا بعض بكل حب وإخوة "
سارة : يلا على المحاضرة قبل مااعيط
ملك : متنسيش الشركة بعد الجامعة
_____
في الشركة :
يوسف واقف في الشباك وكل دقيقة يبص في ساعته
محمود بخبث : اية اللي واخد عقلك ؟! بكلمك في الشغل وانت مش مركز معايا خالص
يوسف مردش وبص في ساعته
محمود : احنا بقينا بنقلق ولا اية .. متخفش كلها ربع ساعة وهتخلص اخر محاضرة
يوسف : انت بتتكلم عن مين ؟!
محمود : أية ياصاحيي احنا هنلف وندور على بعض ولا اية وبعدين مانا قولتلك قبل كدا ظاهر عليك اوي
يوسف قعد على كرسي وفرد جسمه لورا : خلينا في الشغل افضل
بعد ساعة ملك وسارة وكمان منار كانوا وصلوا الشركة وبدأوا كل واحدة تمسك شغلها
عند منار :
محمود : وحشتيني
منار : انت كمان .. عندي ليك خبر حلو اوي ..ملك وافقت تديني المحاضرات وكمان هتساعدني في توضيح كل اللي فات انا مكسوفة من نفسي اوي وبتمنى تكون سامحتني بجد
محمود : هتسامحنا كلنا أكيد طالما وافقت تساعدك .. لسة برضو مصرة تشتغلي؟
منار : اة هشتغل دا كويس اوي أن يوسف واقف ندرب في شركته بمجموعنا دا
محمود : بس
منار : مبسش انا عايزة أفضل جنبك .. أنسى إني غنية وبنت أكابر وهبدأ حياتي معاك من الصفر ونتخرج ونشتغل ونجيب شقتنا اللي هنتجوز فيها من تعبنا أحنا
محمود : بس دا مفروض عليا انا مش انتي
منار : وانا حابة ابقى معاك أشاركك في كل حاجة
محمود : المهم تكوني مبسوطة ..اسيبك بقى تكملي شغلك
_______ عند ملك
سارة : ملك انا هستأذن وامشي عشان واليد مستنيني تحت
ملك : طب خلي بالك من نفسك
سارة بزعل : مش هتيجي معايا برضو ؟ هتسبيني لوحدي ؟ واختار الفستان لوحدي ؟
ملك : يا حببتي انتي مش لوحدك معاكي محسن اخوكي وانتي عارفة لازم اروح دار الأيتام انا بوعد الاطفال
سارة : بس كدا اليوم طويل اوي عليكي
ملك : متخفيش عليا المهم إني مفوتش فرضي وربنا بيعين الواحد ...يلا بقى عشان متتأخرش وان شاء الله تتعوض واختار معاكي فستان الفرح
"بعد ماسارة مشيت "
يوسف : أنسة ملك
ملك : نعم يافندم
يوسف : احم بما أنك بتروحي دار الأيتام وانا كمان بروح النهاردة ..لو ممكن يعني تيجي معايا بدل ماتروحي مواصلات
ملك : شكرا لحضرتك بس ميصحش اركب مع حد غريب
يوسف برفع حاجب : نعم !! غريب ؟!
ملك : أيوة غريب .. انت مديري في الشغل تبقى غريب
يوسف : تمام براحتك
بعد الشغل ملك وافقة مستنية تاكسي :
شاب 1: القمر واقف لوحده لية
شاب 2: طب تعالي نوصلك
ولسة هيمسك أيديها يشدها إتفاجأ بالبوكس في وشه
يوسف كان واقف يراقبها ولما شاف الشباب بيقربوا منها مستحملش وادخل في الوقت المناسب وضربهم
يوسف بنرفزة: ووقفتك دي اللي صح يعني افرض مكنتش موجود متخيلة كان ممكن يحصلك أية دلوقتي ... أتفضلي اركبي
ملك : لا هاخد تاكسي
يوسف : بلاش عيند واركبي
وبالفعل ركبت معاه والصمت مسيطر عليهم ... يوسف إتفاجأ بملك بتعيط
يوسف : طب ولية الدموع دي ..انا مقصدش أعلي صوتي عليكي بس انا مستحملش اشوفهم بيقربوا منك قصدي يعني أن وقفتك دي غلط
ملك : انا أسفة كان ممكن يحصلك حاجة بسببي
يوسف : هيحصلي أية يعني هتضرب مثلا ؟! ميقدروش طبعا
ملك : ياعم بطل غرور
يوسف : لما ابطل اشوف الدموع دي
ملك إبتسمت ومسحتها : وصلنا لأفضل تالت مكان بالنسبالي " دار الأيتام "
يوسف : طب وآية افضل اتنين بقى !!
ملك : الاول الكعبة المشرفة ودا افضل مكان لكل مسلم وفيه راحة لكل بني آدم مع مختلف الأديان والجنسيات أما تاني مكان فهو المسجد
يوسف : احم طب يلا ...
في دار الأيتام :
ملك الطفلة : عمو يوسف عمو يوسف
يوسف شالها : قلب عمو يوسف
ملك الطفلة : وحشتني اوي ياعمو
ملك : طب وانا مش وحشتك ياكوكي ؟
ملك الطفلة : وحشتيني بس الأول انتي مبقتيش زعلانة من عمو صح
ملك بإستغراب : لا وانا هزعل منه لية ؟!!
ملك الطفلة : خلاص ياعمو إديها السلسة اللي زي بتعتي هي مبقتش زعلانة منك
ملك : سلسلة أية ؟!!
ملك الطفلة : سلسلة ملاكي ياطنط
ملك افتكرت كلام الطفلة لما قالت إنها سلسلة ملاكه
ملك : انا مش فاهمة حاجة
يوسف متلخبط ومش عارف يتكلم يقول أية
يوسف : دي سلسلة يعني إعتذار على اللي حصل بينا اول يوم في الشركة
ملك الطفلة ببراءة بصوت واطي متوقعة إن ملك مش هتسمع : قولها ياعمو بحبك هي مش زعلانة منك
ملك إتصدمت وويوسف متلخبط متخيلش موقف زي دا ومش قادر ينطق عينهم في عين بعض وكل واحد سارح في افكاره
ياترا ردهم هيبقى اي ؟!!
يتبع الفصل الحادي عشر 11 اضغط هنا
- الفهرس (رواية وجعلکِ سبباً في توبة كاملة)