رواية حكاية زينه البارت الحادي عشر 11 بقلم سلمى تامر
رواية حكاية زينه الفصل الحادي عشر 11
(مكتوبة ليك اني انا اللي تعيشلها..مكتوبه على اسمك حياتي كلها..اول مقولت بحب كانت ليا انا مين تستاهلها غيري او تتقالها..مكتوبه ليك واهي كل حاجه فوقتها..تكمل حياتك بيا لما دخلتها..وقت اما شافك قلبي شافت عيني فيك ..صورة حبيبي اللي فخيالي رسمتها..قول بقا ياحبيبي..حبيبي...لمين انا لو مش ليك..قول بقا ياحبيبي..حبيبي..هحب فمين غير فيك طب ده انا أيامي احلامي وحياتي واقفه عليك💖..)
°°°°°°°^
ادهم بصدمه:ينهار اسود دول كتير
كنان بصدمه:ده احنا هنتنفخ النهاردة
انس:انا بقول نجري احسن
تايجر بلامبالاه:انتوا مأڤورين اوي ياشباب
زينه بهمس لتايجر:انا خايفه
تايجر بصلها ومسك ايديها وقالها بهمس:متخافيش طول منا جنبك
كنان بهمس:مش وقتك يابن الممحونه انجز يلا نتصرف
خالد نزل من العربيه بشجاعه وكلهم بصوله بصدمه وزهول
مشى بثقه وقوه وراح للراجل اللي واقف فالنص :نعم؟فيه اي؟
واتفاجأ بقلم وقعه على الأرض
ادهم:أوباااا
مؤمن بضحك:همووووت
انس بضحك:ده ا****
كنان نزل من العربية بغضب وانس ومؤمن وادهم نزلوا وهما كاتمين ضحكتهم
تايجر بص لزينه:انا هقفل العربيه اوتاميتكي علشان محدش يفتحها خليكي هنا ومتنزليش
وقفل عليها العربيه وهي بصتلهم برعب
وابتدت الخناقه مبينهم
خالد وهو ماسك فواحد:لقد اخطأت ايها الأحمق في حقي وصفعتني سوف اصب عليك غضبي الآن
ادهم بصراخ:مش وقت كرتون يابن ال**** هنتنفخ
مؤمن لواحد:الحق يسطا بص وراك كده
الراجل بص وراه فراح مؤمن ضربه وقعه عالأرض:هعهع
كنان وهو بيفرم اللي فإيده:انت بتعمل اي ربنا ياخدك اضرب عدل
بعد نص ساعه ضرب من الناحيتين البوليس جيه والشباب جروا على العربيه وهربوا بسرعه
دخلوا العربيه وتايجر ساق بسرعه البرق
زينه كانت قاعده بتبصلهم بصدمه
كنان بضحك:مالك بتبصلنا كده ليه؟
زينه برعب:فين وشوشكم؟
مؤمن:وانت ياروحمك منزلتش معانا ليه
واتفاجأ بقفا من تايجر
مؤمن:اااه اي ياعم
ادهم بص لخالد وانفجر من الضحك وكلهم وراه
خالد:مالكم؟
زينه بضحك:وشك بقا كوفته
خالد: على فكره انا مرضتش اضربهم علشان صعبوا عليا
مؤمن بضحك:علشان كده كنت بتقول للراجل وحياة امك سبني انت معندكش عيال
خالد:احم مهو بصراحه ايده تقيله
بعد ساعه على الطريق
:اااااه ياغزالتي ياسهرناااااه مست السكرانات انا مصرف عالصالاات كعوبي نايكي وغداره
مؤمن :طلع الشقيه طلع الغبيه ألعب بالغزاله ألعب بالسبعمايه من غير متمرن يابا أول جمهوريه خمسه وردانجيه وخمسه مترازجيه تحيه واصله بدري لجهات الخطر
خالد:مش تحيي للرجاله اللي بتاكلي زلط تاكل معايا بطه ونجوعه لبط جاتيرك اعترض
خالد ومؤمن مع بعض: حي انت دورك جاي ضارب من كله انا ضارب حي شايف سحاب انا مغيب انا مغيم (خالد صوته مقارب ل ويجز😂😂)
ادهم بإستغراب:هما بيقولوا اي؟
انس:لا دول مدايقين شويه بس
كنان: هما كده مكتئبين يا ادهم متركزش معاهم
تايجر:ابجح اتنين شوفتهم فحياتي مفرومين وبتغنوا
خالد:مخلاص ياجدعان فيه اي ننتحر يعني؟! شغل ياعم مؤمن بشرة خير ده اي القرف ده
ادهم:اهدى ياخالد خلاص متشغلش بشرة خير ياصاحبي متعملش فنفسك كده
كنان:عارف ياخالد انا كده اتطمنت عليك ياحبيبي..لو كنت شغلت اغنية لنانسي عجرم كنت هعرف ان انت مكتئب جامد اوي وعلى وشك الانتحار
خالد:لا نانسي عجرم دي بتطلع فاليڤل الاخير من الاكتئاب
انس:طب الحمدلله...اوقف ياتايجر عند اول استراحه عايز تلج وشي وارم
بعد خمس دقايق تايجر وقف عند استراحه ونزل ادهم وانس اشتروا حاجات وجابوا تلج لوشهم وركبوا تاني
وبعد كام ساعه وصلوا
دخلوا البيت وهما تعبانين وخصوصا تايجر وخالد
وزينه دخلت بيتها وناااامت
**
في صباح يوم جديد الشمس تشرق والعصافير تزقزق واوراق الشجر يرفرف وخالد واقف فالبلكونه بيصرخ:يجدعاااااان انس ابن ام انس اخد مني تيشرت ومش راضي يرجعه
تايجر:ادخل يابن المفضوحه فضحتنا
خالد مسك مايك ووقف فالبلكونه بعند:انس اخد مني تيشرت ومش راضي يرجعه..ادهم سرق من محفظتي ٣٠٠جنيه وبينكر سرقته
ادهم بصدمه:يابن الكدابه ده سالف مني تلاته جنيه امبارح
جارهم اللي فوقيهم:متدخل يابني قرفتنا مش عارفين ننام
خالد بصله بغيظ وكمل كلام فالمايك:عم سعيد اللي ساكن فوقينا اللي كان بيتعارك مع مراته الساعه تلاته الفجر علشان الباميه ناقصه ملح مدايق مني فهدخل
جارهم بغيظ:يابن ال*** وحياة امي مهسيبك
خالد جرى من البلكونه وهو بيضحك
لقى كنان بيبصله بغضب
:خلصت؟!يلا بقا حضروا نفسكم علشان اتأخرنا عالشغل
كلهم جهزوا ونزلوا علشان يروحوا شغلهم
تايجر مسك زينه من إيديها ومنعها:مش لازم تروحي معانا يازينه خليكي فالبيت
زينه برفض:لأ ياتايجر انا مش هقعد لوحدي فالبيت
تايجر ببعض الغضب:وهتنزلي تشتغلي ليه يازينه هه؟هو انا مش هعرف اصرف عليكي؟انا عندي ملايين على فكره!
زينه بتحدي وكبرياء:عارفه انك غني بس ده ميعنيش انك تصرف عليا احنا لسه مفيش بينا حاجه رسميه وانت متقربليش حاجه
تايجر بصلها بصدمه وزهول:مقربلكيش حاجه؟! انتي معتبراني غريب عنك يازينه؟
زينه بصتله ومتكلمتش
تايجر سابها بغضب وراح للشباب وهي حصلته وندمت شوية على الكلام اللي قالته وطريقتها معاه
**
وصلوا بعد فترة للكافيه
وابتدوا شغبهم وتايجر بيتجنب زينه ومعتبرها شفاف مش موجوده وده دايق زينه اوي
دخلوا بنتين وتايجر استقبلهم ولاحظت نظرات البنات ليه وده ثار غيرتها وبقيت مش على بعضها
تايجر بإبتسامه ذادت وسامته أضعاف:تشربوا اي
البنت بهيام ودلع:مانجه فراوله موز اي حاجه مسكره شبهك
تايجر لمح زينه واقفه بطرف عينه وبعدين بص للبنت :احلى مانجه لأحلى فراوله...وبعدين بص للتانيه:وانتي تشربي ايه ياقمر
البنت بهيام:مأذون..صحبتها نغزتها:احم قصدي عصير رمان
تايجر بإبتسامه: ثواني والطلبات هتكون عندكم يقمرات
وسابهم وعدى من جنب زينه من غير ميعبرها
البنت بهيام: يلللهووووي على الجمال ايه ده
البنت التانيه:الواد عسل شفتي عضلاته ولا شعره ولا يلهوي على غمزاته ايه ده؟!
زينه بصتلهم بغضب وغيرة وجرت ورا تايجر وهي مش شايفه قدامها من العصبيه وزقت خالد اللي كان واقف بياكل
خالد وهو بياكل:مبراحه ياض فيه اي ..ماله ده
**
زينه دخلت الاوضه اللي فيها تايجر وبصتله بغضب
تايجر بصلها :افندم؟نعم؟جايه ورايا ليه؟
زينه بغضب :انت بتضحك للبنت كده ليه هه؟عاجبك يعني بصتهم ليك؟
تايجر بتسليه:اه عاجبني بصتهم ليا..مالك انتي بقا..مدايقه ليه؟مش انا غريب بالنسبالك! روحي ياشاطرة العبي بعيد ومتدخليش فحياتي..مش عبدالرحمن البحيري اللي بنت تعامله كده ده انا أدوس على قلبي برجليا
زينه بصتله بغضب ودموع وجرت عليه شدته من تيشرته بعنف قربته عليها وقالت بغيرة:انت بتاعي انا بس..ابتسامتك نظرات عنيك هزارك حبك دلعك كل حاجه فيك ليا انا بس ياتايجر انت بتاااعي وليا انا بس
تايجر بس لعنيها وسرح فيهم وهي قريبه منو اوي وقرب من عليها جامد بس زينه انتبهت للموقف وبعدت بسرعه وقالت بدموع:احم انا ماشيه
وجت تمشي بس تايجر مسك ايديها بحنان:طب بتعيطي ليه دلوقت؟مش انتي اللي عايزة كده
زينه ببكاء:لأ مش عايزة كده..انا بحبك وعايزاك ومعتبراك كل حاجه فحياتي لأني مليش غيرك ياعبدالرحمن..بس مش عايزة حد يصرف عليا
تايجر بحنان وهو بيمسح دموعها:طب هو انا حد؟! عالعموم ياستي براحتك عمتا الوضع ده مش هيطول..انا هخلص السنادي وهفاتح ابويا فالموضوع وهتجوزك
زينه فرحت من جواها بس دارت فرحتها بسبب الغيرة:طب اوعدني انك مش هتكلم بنت غيري
تايجر بضحك:ياحبيبتي هو انا كلمت مين بس؟
زينه بغضب:الحمير اللي بره انت مشوفتش كانوا بيبصولك ازاي؟
تايجر: يابنتي دول زباين
زينه بغضب:برضه متتكلمش معا..تايجر قطعها ببوسه على خدها
زينه بصتله بصدمه راح غمزلها وقال:هطلع اكمل شغل براحه على نفسك لتولعي وضحك وسابها ومشى
زينه وهي حاجه ايديها على خدها بصدمه:هيجنني..ابن اسماعيليه هيجنني فحبه
***
عند اميرة
كانت قاعده وعمالة تفكر فزينه..شكلها مش بيفرقها..احساسها نحيتها من أول مدخلت بيتها..كل الشكوك دي مش مفرقاها..لحد مقررت تقطع الشك باليقين
:ألو..هديك معلومات عن بنت عايزاك تجبلي قرارها من يوم متولدت لحد دلوقت
***
اخر اليوم روحوا كلهم من الشغل
وزينه دخلت شقتها وجهزت نفسها لتنضيف البيت
**
عند الشباب
كانوا قعدين بيتكلوا معادا تايجر وفجأه سمعوا الباب بيخبط
خالد بص من العين السحريه وجرى عالشباب بصدمه:الحقوا يجدعان دي سوسو
كلهم جروا ودخلوا أوضه خالد وقفلوا الباب عليهم
الباب خبط جامد
تايجر طلع من الحمام بضيق وهو لابس شورت وعاري الصدر وبيجفف شعره بالفوطه وقال بضيق
:محد يفتح ياحمير
وراح فتح الباب ولقى سوسو ف وشه
تايجر بصدمه:سوسو؟؟!
سوسو حضنته:وحشتني اوي اوي اوي ياتايجورتي
زينه فتحت الباب تطلع الزباله وشافت الموقف ده
سوسو فحضن تايجر
بصتلهم بصدمه و..
يتبع الفصل الثاني عشر 12 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول (رواية حكاية زينه كاملة)