رواية تدمرت حياتي يوم زفافي "اياد ورانسي" البارت الحادي عشر 11 بقلم فاطمة الالفي
رواية اياد ورانسي الفصل الحادي عشر 11
تركت صديقتها وودعتها وذهبت إلى فيلا العميرى.
وصلت الفيلا والقت السلام على الجميع وتفاجات بمروان يرتمى بحضنها
استقبلتة بحب ولهفة ومالت علية وحملتة وظلت تقبل بة تحت نظرات اياد والجميع
منى: عبقال ماتشيلى ابنك ياحببتى
رانسى بابتسامة: علا وحشتينى وقبلتها
علا: وانتى كمان يا حببتى
رانسى: هى ملك مش هنا
علا: كلمتها وجاية فى الطريق
رانسى بابتسامة: اشطة جدا
علا: انما اية الجمال دة هم إللى يتجوزو بيحلو كدة هو اياد عمل فيكى اية ههههه
رانسى بابتسامة: اشطة جدا
اياد: دة تكات وحركات بينا احنا بس اطلعى انتى منها
علا: ياساتر عليك دايما فاصلنا
رانسى تداعب مروان وهو يضحك بصوت عالى
قرب عليهم اياد: اة ياواطى بقالى ساعة بضحك فيك واول لم رينو تشيلك تكركع كدة
رانسى بثقة: دى قدرات مش أى حد طبعا
اياد بغمزة: يهمس لها طب ماتورينى قدراتك وانا احكم ههههه:
رانسى: ظريف
حضرت ملك والبدا الأطفال فى اللعب وجلست الفتايات يتهامسو ويتحدثو فى جميع الامور.
واياد وماجد يجلسو مع الجد
والنساء يتحدثو فى اصناف الطعام
*************
نجاة بعد مكالمتها مع ابنها وطلبت منة الحضور.
عمرو: مساء الخير
حضر عمرو ووجد الجميع
محمد: كنت فين من امبارح يا استاذ هو هنا اية زربية تيجى وتمشى كدة مالكش كبير
عمرو باحراج: ابدا ياجدى كنت تعبان بيت عند صاحبى
محمد: طب هات مفاتيح عربيتك والفيزا وانا هربيك من اول وجديد
عمرو بصدمة: نعم لية كل دة
محمد: من غير لية اسمع الكلام من سكات
نجاة: نفذ كلام جدك ياعمرو
عمرو: بس كدة ظلم
محمد: لو عاوز تفضل فى بيتى تسمع الكلام من سكات
محمد: ايوة كدة
عمرو بغضب: اتفصل المفاتيح اهى والفيزا كمان
علا: ازيك ياعمرو اية احنا هوا مش شايفنا
عمرو: اهلا منورين عن اذنكم طالع ارتاح
محمد: استنى هنا اقعد مع اخواتك وصفى نيتك السم دى
عمرو: اوف وادى قعدة
كان اياد لا يريد أن يضل جالس ولكن ماجد امسك بة:
اما رانسى عندما رات عمرو انطفت ضحكتها وفضلت المغادرة:
رانسى: علا طبعا معانا كام يوم مش كدة
علا بابتسامة: اة كدة هههه خليكى ياملوكة انتى كمان
رانسى بابتسامة : أة ياريت ممكن ياابية ماجد تسبلنا ملك وجنا يوم ولا اتنين كدة
ماجد بهزار: يوم بس خديهم علطول عادى ههههه
ملك: بقى كدة ياماجد مستغنى عنى بسهولة
ماجد: بهزر ياحببتى هو انا اقدر
ماجد: بهزر ياحببتى هو انا اقدر
علا: خلاص تفضل معانا عشان نرجع زمن الفن الجميل
رانسى: ههههه دة احنا هنخربها
ملك: طبعا ودى عايزة كلام
ماجد: اوكية عشان خاطركم موافق بس يومين مش اكتر انا مااقدرش استغنى عن مراتى وبنتى
اياد: لا يا راجل
ماجد: طبعا ياعم عندك شك هههه
رانسى: طب تعالو نطلع فوق شويا
ملك: اوكية يلى بينا
خلى بالكم من الولاد يا ماجد
اياد بابتسامة: ماتقلقيش
**********
صعدو إلى غرفة ملك
اياد بابتسامة: ماتقلقيش
وجلست علا على الفراش
علا: ها يارينو عاملة اية مع يدو
رانسى: هعمل اية يعنى
ملك: هههههه اخبار الحب والذى منى واية النظام
رانسى: انتو فاضين بقى
علا: اة اتكلمى حصل ولا لسة
رانسى: هو اية دة إللى حصل
علا: ههههه ياخيبتك مش فاهمة
ملك: هههه بقيتى مدام ولا لسة انسة انا عارفة ان موضوع جوازكم غريب واكيد مش هيحصل بسهولة صح
علا: بس اية إللى يمنع انكو تكونى مع جوزك سوى سوى وبعدين اياد بيحبك وربنا نجدك من عمرو اخوكى بصراحة
ملك: هههههه صح
رانسى بكسوف: بطلو قلة أدب بقى انا عاوزة انام باى
علا: استنى يابت تعالى هنا لازم نديلك دروس
ملك: ياعينى عليك يااخويا
رانسى: والله ماانا معبراكم سلام بقى
علا: هههههه مكسوفة المجنونة
ملك: هنغضل وراها بردو ونديها دروس ونصايح بقى هههههه. .
************
غادر ماجد وصعد اياد يحمل جنا فقد غفت على كتفة ودق باب غرفة ملك:
************
ملك: اتفضل
اياد: بنتك نامت وماجد روح
ملك: طب نيمها براحة
اياد: طيب فين رانسى
علا: هههه البت بقت تتكسف يااياد عملت فيها اية انطق ههههه
اياد بابتسامة: عملتى فيها اية يامصيبة
علا: انا دة انا بريئة خالص صح ياملوكة
علا: انا دة انا بريئة خالص صح ياملوكة
ملك: اة خالص خالص ههههه
علا: الله فين مروان
اياد: لسة فاكرة تسالى على ابنك ياختى نايم هو كمان انزلى خدية بقى انا رايح لمراتى
علا: ايوة ياعم هنيالك ياكبير
اياد: طب قفلى بقى .
ذهب إلى غرفتة ولم يجدها ذهب إلى غرفتها وجد الباب مغلق دق الباب
***********
رانسى: مين
اياد: افتحى يارانسى انا قولت اية الصبح
رانسى: انا عاوزة انام
رانسى: انا عاوزة انام
اياد: هتفتحى ولا اكسر الباب وألم عليكى البيت كلة اخلصى
رانسى: اوف طيب فتحت الباب وظلت واقفة تمنع دخولة
رانسى: افندم
حملها اياد بدون أى مقدمات وهى مصدومة من فعلتة ودخل غرفتة واغلق الباب ووضعها بالفراش:
اياد: دى اوضتنا ومش هتسبيها تانى وكلامى يتسمع ماشى
رانسى: انت ازى تشلنى كدة
اياد: اية مراتى وعادى فيها اية انا مسموحلى اعمل اكتر من كدة كمان
رانسى دثرت نفسها بالفراش وغطت وجهها وجميع جسدها
اياد بابتسامة: انتى فاكرة كدة بتستخبى منى هههههه
بكرة هنسافر هنقعد يومين فى السخنة منها نقضى اسبوع عسل ومنة شغل كمان تجهزى بكرة ماشى
رانسى بصدمة: نعم لا طبعا مش هسافر معاك بلا عسل بلا بصل
اياد: هنشوف ياغزالتى مين كلامة هيمشى نامى وارتاحى عشان السفر الصبح
رانسى: قولت مش مسافرة
اياد قرب لها وهمس فى اذنها: هنسافر نقضى اجمل ايام فى حياتنا الزوجية مع بعض ومافيش نقاش
رانسى بتفكير: طب انا هكسر دة ازى بس بالغيرة ممكن اجننة طيب هسافر ونشوف مين هيغلب مين
رانسى بهدوء: اوكية انا موافقة عاوزة اغير جو
اياد بصدمة: موافقة كدة علطول غريبة
رانسى: واية الغريب فى كدة موافقة على السفر بس مش على حاجة تانية فى دماغك
اياد بابتسامة: واية بقى الحاجة إللى فى دماغى مش فى دماغك زيها مثلا
رانسى: تصبح على خير
اياد: هههه
اياد لنفسة: شكل بتخطط بحاجة دة الهدوء إللى يسبق العاصفة مش متعود على الاستسلام منك لازم تشاكسى وكمان تعندى ربنا يستر بس هنكون براحتنا بعيد عن هنا خالص واروضها على حق هههه
نام جانبها واحتضنها بتملك
حاولت الأبعاد ولكن كان ذراعة الاقوة ويحاصرها بقوة إلى أن استسلمت لسلطان النوم . .
يتبع الفصل الثاني عشر 12 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول (رواية اياد ورانسي كاملة)