رواية تدمرت حياتي يوم زفافي "اياد ورانسي" البارت السادس عشر 16 بقلم فاطمة الالفي
رواية اياد ورانسي الفصل السادس عشر 16
ظلت تبكى طوال الليل ولم يغفل لها جفن تشعر بالندم والخيانة
هدمت حياتها وسعادتها بسبب تفاهتها تشعر بالملل فى بعد زوجها فهو يعمل من أجل راحتها وامانها وهى تخذلة بهذة الطريقة:
جاء الصباح ارتدت ملابسها وحضرت شنطة ملابسها وملابس ابنها وتركت منزلها التى عاشت بة اسعد لحظات حياتها الان تترك بيتها وعشها الصغير من أجل خيانتها: .
اوقفت تاكسى وتوجهت إلى بيت ملك بعد فترة
علا: استنى هنا خمس دقايق ورجعالك
السائق: تحت امرك ياهانم
صعدت إلى شقة ملك ودقت الباب
فتحت لها ملك بصدمة من منظرها المحزن اثر البكاء وعيناها المنتفخة ووجها الشاحب دليل على قلة النوم
ملك بقلق: علا مالك فى اية حصل اية
ارتمت علا باحضان ملك تبكى بندم وحسرة على بيتها الذى هدم
علا بانهيار: خالد طلقنى يا ملك طلقنى
ملك بصدمة: طلقك لية حصل اية
علا بدموع: قصت ما حدث بالأمس
ملك: مش عارفة اقولك اية انتى فعلا غلطتى ودى النتيجة
علا: عارفة انا السبب فين مروان
ملك بصدمة: مروان خالد كلم ماجد بالليل واصر ياخد مروان حتى ماجد قالة نام قال واحشنى واخدة هو مش رجعو البيت
علا بانهيار: ابنى خالد اخدة يبق مش هشوف ابنى تانى يا ملك انا عاوزة ابنى ابنى يا ملك ارجوكى اتصرفى خلى ماجد يتصل بية عاوزة ابنى هاتولى ابنى
ملك: طب هنزل معاكى وابق اكلم ماجد من البيت عند جدو هغير وانزل معاكى ونتصرف .
نزلت ملك وابنتها مع علا واوصلهم التاكسى إلى فيلا العميرى .
************
ذهب إلى مكان بعيد يحاول استرجاع حياتة السابقة وما حدث معة يعيد ترتيبات حساباتة واخذ معة الصغير .
اغلق هاتفة وهو الان فى اجازة عمل سوف يقضيها مع ابنة فقط:
قطعة منة ومنها يحمل ملامحهم الاثنان معا .
سوف يعلم زوجتة درسا لن تنساة فهو يحاول ان يعلمها كيف كانت تشعر بالامان فى حياتها مع زوجها وابنها الصغير هى الان حرة ليس مقيدة بزوج او طفل فلتعيش حياتها كما تشاء .
*************
فى السخنة
فى المشفى
فى المشفى
استيقظ اياد على رنة هاتف رانسى فهو معة من الأمس بسبب اتصال عمتة
تفاجأ اياد بأن المتصل جدو.
اياد: ايوة ياجدو
الجد: اياد معلش يابنى تعالو بسرعة
اياد بقلق: خير ياجدى حصل حاجة حد جرالة حاجة
الجد: هات مراتك وتعالى الاول والشغل سيب أى حد يتابعة احنا محتاجينك دلوقتى لم تنزل هتعرف كل حاجة
اياد: حاضر ياجدى .
اياد لنفسة: ياترى فى اية هو انا ناقص ما رانسى حالتة ازى أعمل اية بس يا ربى.
اياد تصفح هاتفها وجاء فى بالة ان يعلم من المتصل الذى أشعل نار الغيرة داخلة وفقد سيطرتة على نفسة وادى به إلى هنا .
١٨٣ ألف
فتح المكالمات الوارد والصادر وبحث فى الوارد
وتذكر بعد مكالمة عمها جاءها الاتصال المشئوم
وجد رقم خارج القاهرة رقم دولى مسجل باسم ابية يحيى.
ظل يبحث لم يجد اتصال غير من عمها وابن عمها فقط شعر بالندم والصدمة
اياد بحزن: يعنى كان ابن عمها ياغبى انا إللى انا عملتة دة بس هى الغيرة عمتنى اوى كدة ولا الشيطان الملعون إللى سيطر عليا يارب اعمل اية هى ممكن تسامحنى على إللى انا عملتة فيها طب ازى بس يارب ساعدنى يارب . .
فاق من شرودة على دق الباب
اياد: اتفضل
دكتورة منة: صباح الخير
اياد: صباح النور
منة: هى لسة نايمة
رسم قلب للكاتبه إسراء مظلوم
اياد: اة باين كدة هى تقدر تخرج عادى تستحمل سفر القاهرة ولا خطر عشانها
اياد: واضح فى مشكلة ولازم ننزل ضرورى بس هى تتحمل سفر
منة: عايز تسافر القاهرة ضرورى يعنى
منة: هى عادى تتحمل هى صحتها الجسدية كويسة مجرد كدمات وهتتعافة بكريم لكن هى تعبانة نفسينا واحنا قولنا حلها اية وممكن تنزلو القاهرة عادى بس بلاش اى ضغط على أعصابها من أى نوع وان شاء الله أسبوع والدكتورة هتكون فى القاهرة تقدر تتابع معها وانا هتصل بيك
اياد: شكرا يادكتورة ممكن انزل احاسب وحضرتك تتكلمى معاها سيبلك المهمة دى
منة: اة اتفضل
خرج اياد وتوجة إلى الحسابات لدفع حساب المشفى .
********
قربت منة من الفراش وجدتها تفتح عيونها
منة بابتسامة: صباح الخير
رانسى: صباح النور انا سمعت كل حاجة
منة: طب تمام ماتخفيش هو مش هيعملك حاجة وخليكى قوية بلاش
رانسى بحزن: شكرا
منة: لازم تقعدى مع دكتورة عشان اعصابك ونفسيتك كمان لازم تتحسنى وانا معاكى ماتخفيش من أى حاجة
رانسى بحزن : مش عايزة مش محتاجة دكتورة ولا دكتور انا كويسة اوى كمان
منة: طب لية اليأس فى صوتك واوعى تفتكرى ان لو روحتى لدكتور نفسى تبق مجنونة الكل بيفهم كدة غلط كلنا بنبق محتاجين وقت فية اعصابنا تتعب مش بتتحمل أى ضغوط الحياة ومشاكلها فنحتاج نتكلم مع حد متخصص يسمعنا ويفهمنا وكمان يوجهنا للصح يعنى لا عيب ولا غلط ولا جنان ههه
رانسى بحزن: بس انا مش عايزة اتكلم مع حد ولا حد يسمعنى ولا حتى يفهمنى
منة: لية كدة انتى مش عايزة تساعدى نفسك انتى بجد عندك حالة لازم تتغلبى عليها وتكملى حياتك عادى وتعيشى كمان سنك
رانسى: مش فارق معايا حياتى انا عاوزة هدومى ممكن
منة: اتفضلى الهدوم إللى دخلتى بيها تحبى اساعدك
رانسى بخوف: لا شكرا
منة: اوكية عن اذنك
**************
دفع حساب المشفى وتوجه إلى غرفتها:
كانت ترتدى ملابسها دخل دون استئذان وجدها ترتدى ملابسها غادر الغرفة بصمت خوف من ان تصرخ أو تنهار ظل أمام الغرفة فترة بعد ذلك دق الباب ودخل.
اياد: جاهزة يا رانسى عشان نتحرك اصل جدى اتصل وقال لازم ننزل
رانسى تتصنع القوة: جاهزة
سارت بجانبة توجهت الى السيارة
اياد: مش لازم نرجع الشالية بعدين هبق اجيب الشنط بتاعتنا
لم ترد علية
************
قاد السيارة وتوجة إلى طريق القاهرة .
فى فيلا العميرى
الجد: اهدى بقى وبطلى عياط عاوز افهم حصل اية بينك انتى وجوزك يخلية يطلقك وياخد الولد
علا بانهيار: انا السبب انا السبب
ندى: يابنتى فهمينا حصل اية لكل دة
نجاة: حصل اية عاوزة افهم اية يخلى جوزك يطلقك انطقى
ملك: ممكن تسبوها ترتاح شويا وبعدين نعرف حصل اية
علا بانهيار: عاوزة مروان عاوزة ابنى يا جدو ارجوك يا بابا عايزة ابنى عاوزة مروان اةةة ياحبيبى يابنى ... ظلت تبكى بانهيار .
********
طوال الطريق لم تتحدث طوال الطريق وهو يتطلع إليها من حين لآخر بعد مايقارب الساعتان وصل امام فيلا العميرى .
اياد: رانسى
رانسى: اطمن مش هحكى لحد على انت عملتو
اياد بعصبية: مش قصدى كدة بس مش مهم نتكلم بعدين لم نشوف جدو عاوز اية .
دخل الفيلا وتفاجا من انهيار علا
علا بانهيار: انا إللى ضيعت ابنى منى وجوزى بغبائى انا السبب تربيتك ليا السبب ودلعك فى عمرو السبب هو يضحك على بنات الناس اهو إللى بيعملو فى البنات اترد لبنتك داين تدان يا ماما انتى السبب فى كل حاجة وكمان كنتى عايزة تهدمى حياة رانسى واياد بعد ماابنك سابها يوم فرحها انا سمعتك بتتكلمى معاة اهو حياة بنتك هى إللى دمرت ياماما إللى كنتى عايزة تعملية فى رانسى ارتد لبنتك يارب تقتنعى وتهدى بقى شوفتى حصلى اية انتى السبب وابنك السبب عمرك ماقولتى دة صح ودة غلط شوفتى ابنك وصل لفين وانتى هدمرية كمان زى مادمرتينى
اياد بصدمة: فى اية يا علا حصل اية
علا بدموع: اياد حبيبى انت إللى هتجبلى ابنى مش كدة يااياد انت إللى هترجع مروان لحضنى يا اياد صح
اياد: طب اهدى وفهمينى مروان ما لو
علا بانهيار: خالد طلقنى وخد مروان منى ارجوك عشان خاطرى رجعلى ابنى
اياد بصدمة: طلقك وخد ابنك ازى مش فاهم اية السبب
علا بانهيار: انا السبب انا السبب ضيعت ابنى منى وخارت قوها بين أحضان اياد فاقدة الوعى.
اياد بقلق: علا علا فوقى وحملها وصعد إلى غرفتها وضعها بالفراش
اياد: اتصل بدكتور ياعمى بسرعة يجى يشوفها
ظلت رانسى فى حالة صدمة من حديث علا وانهيارها وظلت جانبها هى وملك إلى أن حضر الدكتور وتم الكشف عليها .
الجميع بقلق : خير يادكتور
خرج الدكتور من الغرفة
الدكتور: اطمنو كل خير هى ضعيفة ومحتاجة راحة واضح انها فى بداية الحمل لازم تتابع مع متخصص عشان الانفعال مش كويس عشانها وابعدو عنها أى توتر وراحة تامة وانا اديها حقنة وهتفوق بعد ساعة
نجاة: انت بتقول حامل يعنى متاكد
الدكتور بابتسامة: ايوة ياافندم متاكد سمعت نبض الجنين ممكن تكون حامل فى شهرين
الجد: شكرا يادكتور وصل الدكتور يا اياد
اياد: اتفضل يادكتور
احمد: طب خالد لازم يعرف
محمود: كدة ممكن يرجعها عشان ولادهم حرام يتربو بتشتت بين الاتنين
ندى: ربنا يقدم إللى فى الخير ونحاول نصلح بينهم ونفهم اية إللى حصل
اياد بعد أن اوصل الدكتور للخارج صعد إلى الأعلى
اياد: اية ياجماعة اطمنو علا بخير وياريت تسبوها براحتها دلوقتى بلاش حد يفتح معاها أى كلام وانا هعرف منها كل حاجة لم تهدى ان شاء الله
محمود: تعالى يااحمد انزل الشركة واياد موجود مش تحمل هم
احمد بحزن: معلش مش هقدر يامحمود اعمل حاجة
الجد: تعالو انتو الاتنين مافيش شركة تعالو نخرج برة البيت نتكلم شويا بقالنا زمن ماخرجناش
محمود: والله فكرة حلوة يا بابا يلا بينا
اياد: ماما خدى طنط وعمتى وانزلو تحت وانا هدخل اطمن على علا
منى: طيب يابنى
*********
دق الباب ودخل وجدها نائمة والدموع تتساقط على وجنتيها وبجانبها رانسى حزينة عليها وبالجانب الاخر ملك.
اياد: لسة مافقتش
اياد: لسة مافقتش
ملك: لسة زى ماانت شايف
علا بتعب: مروان
رانسى بحزن: اطمنى مروان بخير هو مع باباها ماتخفيش علية
اياد: علا عاوزة اعرف سبب الطلاق اية ولية خالد خد مروان واوعدك ارجعلك ابنك واقف جنبك بس اعرف حصل اية
ملك: مش وقتة يااياد انت سامع الدكتور قال اية
اياد: اسكتى ياملك انا بتكلم عشان مصلحة علا ومصلحة ولادها انتى عارفة انك حامل
علا بصدمة: حامل
ملك: ايوة الدكتور قال حامل يمكن خالد لم يعرف حاجة زى دى يرجعك تانى
رانسى: طب عن اذنكم
علا : استنى يارانسى انتى اختى ومش غريبة انا هقولك إللى حصل يااياد وبدأت تقصى على اياد تعارفها على الشاب الى ان قررت تركة وعلم زوجها بم حدث وطلقها واخذ ابنها .
اياد بعصبية: بقى بتعرفى راجل تانى على جوزك وعايزة يعمل اية يصقفلك مثلا ولا ياخدك بالحضن دى اقل حاجة يعملها انا لو مكانة كنت قتلتلك
رانسى بدموع: انت قولت هتقف جنبها وتسمعها حاول ترجع ابنها حتى لو غلطت انت اخوها الكبير اتصرف وفهمها الصح من الغلط مش تحكم وتنفذ الحكم وخلاص
تركهم اياد بعصبية واتفعال لم يصدق ماسمعة
من ابنة عمة الذى يعتبرها شقيقتة لن يصدق أن تخون زوجها وهو من مجرد شك فى زوجتة فعل مافعلة وهى بريئة من اى شئ فهو يلتمس العذر لخالد على اخذ ولدة فهو الان فى موقف لا يحسد علية
حاول الاتصال على خالد لكن الهاتف مغلق .
يتبع الفصل السابع عشر 17 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول (رواية اياد ورانسي كاملة)