رواية عوض المعتصم البارت الثامن عشر 18 بقلم رحمة أيمن
رواية عوض المعتصم الفصل الثامن عشر 18
فهد : يبني بطل ام الحركه دي بقي مش بيت ابوك هو
معتصم : قوم يلا اعملي قهوه
فهد : وبتتامر كمان ، لاء عااش
معتصم : انت شكلك مش هتجبها لبر "يشمر كم القميص "
فهد بتريقه : اي ده هتضربني
معتصم : وكسر راسك كمان
فهد : احلي كوبايه قهوه في المجره ليك استاذ معتصم ، حالا تكون عندك
معتصم : ههه
_________________ في الصاله .
معتصم بهدوء : لسه تايه
فهد : هو اول مره اتوه ، انت عرفني طايش بس لما احسها جت عليا بزياده ببعد شويه اروق
معتصم : وانت لو روحت اخر الكون هجيبك
فهد : طبعا معتصم الجدواني الي بيتكلم ، يبني اتقي الله مغير القفل 4 مرات وبرضه مفيش فايده فيك
معتصم بغمزه : كنت عايز اشوفها حلوه ول اي
فهد : لاء يا خويا اطمن ، مش انا طلعت أحدي الجنسيه ، حتي اسال دكتور عاطف الي في اخر الشارع ده
معتصم : بتاع الحمير
فهد : هاها هموت من خفت دمك
معتصم : مبهزرش ، نتكلم جد شويه
فهد : متوقعتش منهم كده يا معتصم ، كانت تقولي وكنت هتمنى ليها الخير معاه ، مكنتش اتوقع الخيانه منها بذات
معتصم : فهد انت عمرك ما حبيت نيره
فهد : لاء يا معتصم انت عارف انها غاليه عليا
معتصم : فهد انا عجنك وخبزك وعارف انك بتحبها كصديقه ليك ، عُمر الي يحب بجد يسهر كل يوم مع بنت شكل ، اقلك انت حبيت اى حبيت انها عنيده معاك ، انها مش عايزه تكون ليك وازاي حد يرفض فهد العمري ده الي جننك وخلك تحس انها مختلفه بس صدقني نوعها عرفه وفهمه كويس ، هيه مش شبهك ول هتكون
فهد :......
"يضع معتصم يده علي كتفه برفق "
معتصم : فهد انت اخويا وابويا و وابني ومن وجبي اني انصحك ، اقلك يا فهد هتحب مين هتحب الي تلفت نظرك .. الي تتعبك والي تثبتلك انها مختلفه بطبيعتها ، وساعتها هتعرف انك كنت بتفكر غلط ، وبعدين انا جمبك يا صحبي هجبلك تاني احلي واحده في الكون
فهد : ؟؟
معتصم : اي ، مراتي اول واحلي واحده في الكون طبعا ، تنكر
فهد : ههه ، بحبك يا صحبي والله
معتصم : هسيبك يومين تفوق بس هستناك
فهد : مش هطول
معتصم : عندك اكل اي يلا في التلاجه
فهد : متيجي نخرج انا فكيت دلوقتي
........ في المستشفي
غزل : ها طمنيني عملتي اي
رحمه : كل الي ذكرنا انا و معت... احم كل الي ذكرته جه في الاختبار
غزل : ههه طيب الحمد لله
رحمه : فين جيهان
غزل : ضربت خناقه مع خطبها تاني وخدت اجازه ، مديرها مسافر يختي فوخده راحتها
دكتور مروان : رحمه عملتي اي طمنيني
"تقوم غزل بنظر له وبتم ضحكتها "
دكتور مروان : احم قصدي عملتي اي في الاختبار
رحمه : كلو تمام ، حليت
دكتور مروان : طيب حلو
ترن ترن ترن
رحمه : دكتور شهين ! غريبه
غزل : ردي ، هو مجاش الاختبار عشان ميظلمش حد
رحمه : الو
شهين : دكتوره رحمه ، انا غي عمليه طارقه ومش هعرف اجي في الاوضه 403 في حاله خطر و الفريق بتاعي معايا هنا ، احم مش انكر انك احسن متدربه عندي متخيبيش املي
رحمه : اكيد يا دكتور هروح حالا ، بس مش هقدر لوحدي
شهين : كلمت فريق تاني في المستشفي هتلقي وصل ، معتمد عليكي
رحمه : اكيد هكون عند حسن ظنك ، سلام
غزل : في اي
رحمه : مش وقته هقلك بعدين
_____________________
في فرع من شركه الجدواني ... عم معتصم
خالد : اي الي شلفط وشك كده
شهاب : وقعت
خالد : م هو لو كنت مخلف رجاله مكنش ده بقي حالك
شهاب : يووه ، عايز اي
خالد : عايزك تيجي تشوف الشركه كده و تشرب فيها كوبايه شاي حتى وتبطل تعرني وتكسفني قدام الناس
شهاب : يعني انت شيفني بعرك يا بابا
خالد : اي هتعيط
شهاب : انا ماشي ، لما اهدا نبقي نتكلم
خالد : شهااب ، خد هنا
في السياره ..
فهد : مبقاش فهد اما وريته شهاب الكلب
معتصم : اعتقد جيه عليه من كل مكان فانت هتاخد حقك وانت قاعد مكانك
فهد : قصدك ابوه
معتصم : عم خالد ديما بقلل منه وده اسوء احساس يحسه اي حد في الدنيا ، بعتقد ديما ان الاهل الاساس للابن واذا كان الاساس ده مبني علي قله الثقه في النفس والاحترام لذات هيعيش حاسس بضغينه وكره من اي حد
فهد : بس شهاب غلط معايه المرادي ولازم يتادب
معتصم: قلم كده صغير متتكاش عليه اوي
معتصم : ماشي يا عم معتصم
"بعد انتهاء اليوم ورجوع معتصم المنزل "
معتصم : رحممه ، رحمه
نبيله : رحمه بره يا بيه
معتصم : بره فين
نبيله : عند الزرع كده ، خلت الجنيني يمشي
معتصم : ماشي يا نبيله ، جهزي العشاء عبال ما نديها
نبيله : تمام يا بيه
في الحديقه ....
"يتسحب معتصم من خلفها ويمسك كتفها ويفعل صوت مخيف فتنفزع "
رحمه بخضه : عاااا ، يلهوي
معتصم بضحكه : احسن ، عشان متخرجيش في وقت زي ده لوحدك تاني
رحمه : طيب انت الي جبته لنفسك بقي
"توجه الخرطوم اتجاه وترش عليه ماء "
معتصم : رحمه متهزريش هتندمي والله
رحمه : ههه ، ولو.. لازم اغرقك
معتصم : طب متنسيش انتي الي بداتي ...
"يقومون برش علي بعضهم الماء والضحك ويجلسون بتعب علي الكرسي الخشبي في الحديقه "
معتصم : عرفه لو جالي برد تاني هيكون بسببك
رحمه : ياعم انت بتحس اساسا ده انت صحتك بوب
معتصم : الله اكبر في عينك
رحمه : ههه
معتصم بتقريب لها ووضعها علي صدره : مش عايز الوقت يعدي ابدا ، عايزك جمبي كده وبس
رحمه : انت بتثبتني وهضعف
معتصم : عملتي اي في الاختبار
رحمه بفرحه : كل الي ذكرنا لقيته وكنت الوحيده الي طلعه اضحك هناك ودكتور شهين كلمني وقلي انه مع فريقه في مكان تاني وكانت حاله صعبه وكلمني انت متخيل ! كلمني انا وبعدها روحت والحمد لله فقد ذاكره نصفي ودماغه كويسه
معتصم ببتسامه واثقه : يبقي مبروك
رحمه : علي اي
معتصم : مش عارف طاسه الي في مخك دي ول اي
رحمه بتعب : هتتشن ، شكرا
معتضم : ههه طب قومي لتخدي برد و بلاش الحركات دي تاني مش اطفال احنا
رحمه بتجاهل : هتتتشن
"يدخلون الفله وتنظر لهم نبيله وطاقم العمل ببتسامه "
معتصم : احم ، اي مشفتوش حد هدومه متغرقه قبل كده ، شوفوا شغلكو
"ينظرون للارض بهدوء "
رحمه بهمس : بلاش تحرجهم
معتصم : اطلعي يلا
_____________________ في الغرفه
"تغير ملابسها ويظل شعرها الناعم مبلل فيسرح معتصم في جمالها و يقرب لها "
معتصم : منشفتيش شعرك لي
رحمه برجوع للخلف : ملقتش المجفف في الحمام
معتصم بتقريب خطوه اخري : واي كمان
"ترجع رحمه للخلف مجددا حتي تلمس الحائط فيضع يده علي الحائط فتتحرك فيضع يده الاخري ويحتجزها "
رحمه بتوتر : معتصم لو سمحت
معتصم بتقريب لوجهه قليلا : خايفه مني لي
رحمه : مش كده بس انا ...... اووه
"ينظر لها فيجدها متوتره كثيرا فيبتعد عنها "
معتصم بوضع يده في جيبه : متقلقيش اوي كده ، خدي وقتك هستنى لما تستعدي
رحمه : شكرا يا معتصم
معتصم : يلا عشان العشاء
اليوم التالي ....
في شركه الجدواني ...
معتصم : حج رشيد
رشيد : معتصم بالله ، وحشني يبني والله
معتصم : وانت كمان، اخبار جلال اي
رشيد : كويس يبني بسلم عليك وبتشكرك علي كل حاجه عملتها عشانه
معتصم : معملتش حاجه ، جلال اخويا الصغير
رشيد : عملت اي في المشروع
معتصم : طول ما انت بتستندني هكون تمام
رشيد : ههه اكيد في ضهرك ديما زي زمان ، انت ابني الغالي
معتصم : ربنا يخليك ليا يا حج
رشيد : عملت اي مع عروسه البحر
معتصم : تعباني يا حج والله ، بس مديها وقتها
رشيد ببتسامه : يعني الصناره غمزت
معتصم : ههه بركاتك يا حج رشيد ، ابنك وصل للشط خلاص
رشيد : ههه كنت عارف انها هتسرق قلبك ، ربنا يسعدك يبني
معتصم : يا رب
رشيد : الحج سعيد قلي انك زورته وهيجي بعد يومين كده توقعو العقد ... شكلك بدات
معتصم : امم اسمع اخر الاخبار
___________________
في كافتريا الجامعه
فاطمه : تمام مستنياكي ، متتاخريش قاعده لوحدي
صديقتها : متقلقيش جايه
"ياتي شبان ويجلسون امامها و يتحدثو بسخريه "
احد منهم : الا الجميل قاعد لوحده لي ، متجيبي رقمك
فاطمه : لو سمحته امشو من هنا عشان مصوتش وعملكو مشاكل
احد اخر : الحق دي معقده ههه
"تدمع عينيها وتجلس في خوف فياتي فهد من بعيد ويجلس علي نفس الطاوله "
فهد : مش عيب تكونوا عيال وانتو شحوطه كده
احد منهم : انت بتكلم كده ازاي ده....
"يقوم بمسك فك فمه بقوه وكان سيكسره بين يده "
فهد : اسمع يلا ، اذا ما مقمتوش بهدوء اقسم بالله لكسر المكان ده فوق راسكو
"يتوترو منه ويسحبون انفسهم بسرعه "
فاطمه : انت بتعمل اي هنا
فهد : قاعده لوحدك لي ، انتي علطول مسببه للمشاكل كده
فاطمه : انت مالك اقعد لوحدي ول لاء ، وبعدين قوم من علي التربيزه مش عايزه حد يفهمني غلط
فهد : مانتي حلوه اهو وبتعرفي تزعقي ، اومال قلبتي سحليه لي
فاطمه : سحليه ! ، طيب اشبع بالمكان انا قايمة
فهد : بت جبيلي سندوتش معاكي ، يا بت
" تكون نيره جالسه علي منضده قريبه وتشتعل غضبا "
يتبع الفصل التاسع عشر 19 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية (رواية عوض المعتصم كاملة)