رواية نبض قلبي البارت الأول 1 بقلم نور زيزو
رواية نبض قلبي الفصل الأول 1
ف بيت يشبه السرايه يجلس الجميع بانتظار نزول الجد
ينزل الجد ويجلس معاهم
الجد :صباح الخير
الجميع: صباح النور
ويجلس الكل يشاهد التفزيون وناديه وساميه يجهزوا الفطار والجد يقرا الجريدة
ساميه: يلا ياجماعه الفطار جاهز
ويجلس الجميع على السفرة ويفطر ويقوم عمر بسرعه
ساميه: متكمل يابنى فطارك
عمر :معلش ياامى متاخر
ساميه: ربنا يوفقك
ويخرج عمر
الجد: مش ناوية تفرحى ببنيك وتفرحنى بيه
ساميه :تانى يابابا الموضوع ده مانت عارف عمر مش راضى يتجوز
الجد: عشان مدلعه
ساميه :يعنى اجبروه على الجواز
الجد: وفيها ايه الواحد لما يتجوز بيتعدل وتحمل المسئوليه كده
عادل :ياحاج ده كان ايام زمان دلوقتى الشاب بيحب يختار هو العروسه
الجد: ملكوش دعوة بقا انا هتصرف
ساميه: جر ايه يابابا انت عندك عروسه
الجد: لا بس هجبله
ساميه: بردو انت حر انت وهو مع بعض
##########
فشقه بسيطه لمؤظف على قد حاله
هدى :قوم يامحمد صحى بنتك
محمد: سبيها شويه دى نايمه الفجر
هدى :دلعها دلعها قوم ياراجل البت هتتاخر على الجامعه مش من اول يوم كده
محمد: حاضر حاضر
يدخل محمد لغرفه اريج ويصحيها
اريج: صباح الخير يابابا
محمد: صباح انور احبيبتى يلا عشان متتاخريش
اريج: يابابا انا محاضراتى الظهر
هدى: ماحنا الساعه 11ياختى قومى
اريج: حاضر ياماما
تستقيم اريج من سريرها وتدخل الحمام وتغير ملابسها وترتدى بنطلون جينز كحلى وقميص بكم بطيخى وطرحه كحلى وكوتشى بطيخى وشنطه كحلى وتخرج
اريج :ماما انا نازله سلام يابابا
هدى :متتاخريش وخلى بالك من نفسك
اريج :حاضر باى يابابا
محمد :فى حفظ الله ياحبيبتى
وتنزل اريج على السلم ويرن تلفونها
اريج: ايه ياندى والله على السلم اهو
ندى: والله ياهانم كل ده تاخير
اريج: معلش بقا ياحبيبتى انتى عارفه
ندى: كالعاده النوم المتاخر طب لم تجيلى
اريج :هههه حاضر
ندى :سلام
وتغلق ندى واريج
وبعد دقائق تصل اريج امام منزل ندى ويتقابله والاحضان ولقاء الصديقتان ويكملوا طريقهم للجامعه
###########
فالجامعه
تدخل اريج وندى بسعاده فهذه سنتهم الاول بالجامعه ولكن دائما الابتسامه والسعادة لم تكتمل فهذا هو قانون الحياة لا فرحه مكتملة ولا حزن دائما
تصدم سيارة فخامه بذراع ندى وينزل منها شاب شيك جدا يرتدى قميص ابيض وبنطلون اسود يرتدى نظارة شمسيه
الشاب .....
اريج: ندى انتى كويسه حصلك حاجه
ندى :انا كويسه حصل خير
الشاب ببرود :عذرا مشوفتكيش
ندى: حصل خير
اريج: مشوفتاش ليه شايها لابسه كيس شفاف ولا شبح ومادام مشوفتهاش اوى كده ابق اقلع نظارتك دى والبس نظارة نظر احسن ولا اقولك متركبش عربيات تانى مادام مبتشوفش اوى كده
الشاب بغضب وبرود: هو حضرتك متعصبه ليه كده افهم بس لا اللى اتخبطت ساكته انتى ايه بالعه راديو على الصبح
اريج باستهزاء وسخريه :هييييبه لا بالعه تلاجه دى فريزر واستظراف وعسل كمان .........يلا يابنتى ماهو العم له ناسه
وتمسك ندى وتسحبها وتمشى وتترك الشاب فى حاله غضب
ندى: ايه ابنتى اللى عملتى دى
اريج: اسكتى انتى مش فاهمه حاجه اصلا دول هتشوفي منهم كتير اوى
ندى :لا ياشيخه
اريج: اسكتى اسكتى ..
ندى :طب يلا ياختى على المحاضرة
اريج :يلا يابنتى منه لله نكد عليا
ندى :هو بردو يامفتريه
اريج: اه هو وااسكت بقا بدل منفخك
ندى :حاضر
وتدخل ندى واريج المحاضرة ويجلسوا بالبنج الثالث ويدخل الدكتور وكانت الصدمه الكبرى فهو ذلك الشاب ولكنه ارتدت جاكيت البدله لتكمل غروره
تنظر اريج بصدمه له
عمر :انا دكتور عمر هدرسلكم ان شاء الله ماده المحاسبه
ويقع نظره بالصدفه عليهم وعلى اريج وهى تنظر بصدمه له ووجهها قلب الوان الطيف
عمر وكان هذا حظه لاخذ منها حق الاهانه
عمر ببرود ويضع ايده بجيبه :انتى
ندى بصدمه: انا
عمر: لا اللى جانبك
اريج وهى ترتعش .:...ا....نا
عمر اه اتفضلى ..............
ماذا سيفعل عمر لاريج ؟؟
وماذا سيكون رد فعل اريج ؟؟
يتبع الفصل الثاني 2 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية (رواية نبض قلبي كاملة)