رواية جواز صدفة البارت الأول 1 بقلم دهب مبروك
رواية جواز صدفة الفصل الأول 1
الأب... ايه جهزي نفسك للعريس اللي جاي الساعه٨ بليل و علفكره انا مش ياخد رأيك انا يعرفك مش أكتر واحتمال بتكتب كتابك بليل وتتجوزي
ايه.. لا ونبي ومين بقاا قال أن هتجوز دلوقتي اصلا
الأب... انا يا ايه وسابها وخرج..
ايه... يارب اعمل اي بس انا مش هقدر عليهم انا عارفه انوا اكيد باعني علشان الفلوس بس انا لازم أمشي والعريس ميجيش يلاقيني طب بابا قاعد برااا مش هعرف اخرج اااااه يارب ساعدني يارب وفضلت تعيط شويه ونامت علشان تهرب من التفكير والعياط....
و صحيت وبتبص في الساعه لقتها ٧قالت يا لهوووي انا لازم أتصرف وفتحت الباب بتاع أوضتها ملقتش بابها فقررت أنها تلبس وتخرج من البيت
ولبست وجت تفتح الباب وقفها صوت بابها وهو بيقول رايحه فين يا هانم بصت وراها وقالت انتا اي ازاي عايزه تجوزني غضب عني انا عندي ١٩ وعمري في ١٩ سنه لقيتك حنين عليها دايما بتعملني باجبار وبقسوه وبتزعقلي وعمرك ما طبتبط عليا نفسي اعرف جايب جبروتك ده وقسوتك دي منين من ساعات موت ماما وانا عمري ما شفت حنيه هي كانت كل حياتي واخرتها عايزن تجوزني علشان الفلوس صح مش مهم عندك بنتك المهم الفلوس وانا لا عايز فلوس باي طريقه وياترا هيدفعلك فيا كامم مليون مثلا
الأب بهدوء.. هو غاني جدا وهو شافك ومعجب بيكي وانا شيفوه مناسب ليكي
ايه وهي خلاص يأست ودخلت اوضتها والدموع مغرقه وشها ...
ايه... يارب أنها مش عايزه اتجوز مش عايزه حرام كده...
-------------الساعه ٨ ------------------
العريس جي....
داخل وقعد وحط رجل علي رجل وبكل غرور وتكبر قال فين ايه..
الاب ... براحه يا استاذ عمار وقال تعالي يا ايه
ايه.. من الاوضه انا مش جاي وياريت الأستاذ المحترم ده يمشي انا مش هتجوز حد...
عمار... قام ودخل الا وضه وفتح الباب جامد لدرجه أن ايه اتخضت من الصوت
وقال عارفه انا هتجوز برضاكي او غصب عنك
ايه.. لا ونبي ده بعينك
عمار... انتي تطولي اصلا أنك تتجوزي عمار البنا ده انا البنات كلها هتتجنن عليه
ايه... سيبك مني وروح للبنات اللي هتجن عليك
عمار... اممم بما أنك بطولي لسانك اي رأيك هتجوز انهرضه فكره حلووه اووي صح
ايه. بدموع.. مش عارفه اقولك اي يا بابا للدرجادي مش حاسس بيا وعايز برضوا تجوزني ليه و سايبوه كده عادي
الأب... اممم انا شايف أن ده الصح
ايه.. انتا يا استاذ مش محترم عارف ليه علشان تتجوز واحده مغصوبه عليك
عمار.. جي يديها بالقلم وايه مسكت ايدوه وقالت لم نفسك و علفكره برضوا اللي بيمد ايدوه علي بنت بيبقا مش راجل تخيل بقاااا
عمار مسكها من ايدها واتصل علي راجل من رجالتوه يجيب مأذون وخدها وقعدها جانبوه وقال مبروك يا عروسه بس علفكره انا هربيكي بس لما تبقي في بيتي...
ايه مردتش وسرحت وقد اي كانت مكسوره واللي كاسرها أكتر بابها اللي بنسبة لوه عادي المهم انواهيقبض تمنها وفضلت تدعي اني ربنا يقف معاها بس هي خايفه اووي لو اتجوزت عمار هيعذبها ويضربها علي طولت لسانها دي..
وبعدشويه جي المأذون...
عمار... أكتب يا مولانا
ايه.. بس انا يا مولانا مش عايزه اتجوز
عمار... أكتب يا مولانا بالذوق
المأذون بدأ يكتب وقاطع صوت ايه مراتي علي سنه الله ورسوله وأهي قسيمه الجواز
المأذون.... شفها وقال مدام اي متجوزه الأستاذ حمزه علي سنه الله ورسوله...
عمار.... نعمممم وقال انا ماشي بلا قرف
الأب... انتي ازاي تتجوزي من وراها وجي. يدربها بالقلم وحمزه مسك ايدوه وقال مراتي محدش يمد ايدوه عليها مهما كان هو مين سامعني
ايه... ابتسمت لم سمعت أنها لقت حد يدافع عنها ولوا لمره وبقت مستغربه مين ده وايه اللي خلاله عمل كده واسئله كتير عايز اجابه ليها..
حمزه.. مسك ايه من ايديها ودخوله الا وضه
ايه... انتا مين وعايز منبه اي
حمزه.. انا جوزك يا ايه وياريت تلبسي وتيجي معايا ه تعيشي معايا في بيتي
ايه... بس
حمزه... ما بسش ألبسي ويلاه بس انا جوزك مش بهزر وسابها وخرج
ايه... باربي ده تجوزني ليه ده بس انا حاسه اني مطمنالوه وقامت لبست وخرجت وقالت انا جاهزه
الأب... تروحي فين انتي هتطلقي وتتجوزي عمار علشان اخد فلوس
ايه... بيت جوزي اولاه بيا يا بابا ودور علي طريقه تانيه تجيب بيها فلوس
حمزه.. انا اخدها معايا برضاك او بغطب عنك
ومسكها من ايديها وقال يلا بقااا باااي ياحج...
ونزلوا وركبوه العربيه اتحركوا علي فيلا حمزه النصار.......
وبعد شويه وصلوا ....
ونزلوا من العربيه وايه فضلت تبص علي الفيلا لقتها حاجه جميله اووي ترد الروح
حمزه قرب منها وقال أهلا بيكي في اسعد ايام حياتك تقضيها هنا
ايه... بصت وابتسمت
ودخلوا الفيلا.....
اول ما ايه دخلت وقفت مكانها من صدمتها في اللي سمعتوه من حمزه وقالت..
يتبع الفصل الثاني 2 اضغط هنا
- الفهرس (رواية جواز صدفة كاملة)