رواية بصير قلبي البارت العشرون 20 بقلم أماني محمد
رواية بصير قلبي الفصل العشرون 20
شخص دخل =شفااااااااء
شفاء قامت...
=رحمة وحشتيني، وجريت عليها وحضنتها...
رحمة=وحشتيني أوي يشفاء، منها لله الل كانت السبب،فانها تبعدك عننا.....
شفاء =مش مهم يارحمة المهم اننا نكمل خططتنا...
رحمة=انا سعيدة انك حكتيلي كل حاجه ووثقتي فيا وطلبتي مساعدتي، وانا مش هسيبك ابدا ودايما فضهرك..
شفاء ابتسمت=اخويا وحبيبي وكفاءة.... بس بقولك اي يلا اخرجي لحد يشك فينا
رحمة=اااه صح، الخطه تمام وكل حاجه جاهزة، وانا همشي بقا لحد يأخد باله..
شفاء =تمام، ادعي بس انها تمشي زي ما احنا مخططين..
رحمة=بأذن الله...
خرجت رحمة...
شفاء =هانت يكريمة، كل ورقك هكشفه وهفضحك فضيحة، تجيب خبرك خالص... قال عايزة تقتل أدم قال، دا انا دا انا هعمل منك فراخ بنيه وهوزعها على كلاب الشارع........
فنص الليل كان البيت كله عتمه...
حد خبط على شباك كريمة...وهي فتحتله ودخل...
كريمة=عبدالحميد...تعالا.
هنتصرف ازاي فالمصيبه دي...البنت دي عرفت الوصية من اين...وازاي خدت امضت أدم!!
عبدالحميد=مش عارف يكريمة،صدقيني انا صدمت لما روحت الشركة وشوفتها..
كريمة بشر=لازم نقتلها.
عبدالحميد=نقتلها اي بس،هو احنا عرفنا نقتل أدم عشان نقتلها هي وهي معاها بودي جارد كل واحد أد الباب...
كريمة=أدم كان بيفلت مني بأعجوبه،معرفش ازاي كان بينجو من الخطط الل بحطها...بس سيبك منه دلوقتي،موته او حياته ميهمونيش...المهم الأملاك يعبدو...
عبدو=طيب هنعمل اي،مش هنقدر نقتلها ولا نأذيها...
كريمة=لأ،عندي الل يخطفها...وهنخليه يلعب على نقطة مهمة اوي،اصل الست المحروسه دي فالأول والاخر بنت...والبنت بيهما اوي شرفها...والشخص الل هيخطفها هيهددها الأول يتتنازلنا عن الأملاك،ييسرق منها أهم حاجه..
عبدالحميد=اي الدماغ دي،دماغ شيطان...لا بس حلوة الفكرة...
كريمة=لا دا انا أعجبك...
فجأة الباب خبط....
عبدالحميد بصدمه=في اي ومين ده!!
كريمة بخوف=مش عارفه،اول مرة تحصل....طيب ادخل استخبي جوه...دخل بسرعه يستخبى وهي راحت تفتح الباب..
شفاء=صباحو....
كريمة=عايزة اي أنتي يا ست كيارا....
شفاء=تؤتؤ،طيب والله عيب فحقك يكوكو...هتسيبيني واقفه كده...وزقتها ودخلت..
=أووووه،أوضتك حلوة أوي يكوكو..
كريمة=بقولك اي يبت انتي،اطلعي من اوضتي ومش عايزة اشوف وشك...
شفاء=لا لا،ازعل واجيب ناس تزعل،قصدك أوضتي..
ماهي من ضمن أملاكي يكوكو ولا انتي نسيتي!! وقربت كده من فازة ورد محطوطه على درج...
كريمة =انتي عايزة أيه...
شفاء=اوووه،الفازة دي جميلة أوي،لأ راقيه كده وشيك فنفسها،عجبتني الصراحه...
كريمة=انتي مجنونه يبت انتي،انتي جاية تصحيني دلوقتي عشان تقولي كده..
شفاء=شششش،متعرفيش علاج كويس لسد الحنك...
اصل في ناس رطاطه كتير أوي...وبيصدعوني...الصداع فزيع فزيع...
كريمة=انتي باردة ليييه كده،استني عليا دا انتي هتشوفي مني ايام سودة..
شفاء=كوكو عيب متقوليش كده احنا أهل،دا الأيام السودة دي أنا الل بحضرهالك...
أخدت شفاء الفازة ببرود وطلعت من الأوضه...
كريمة طلعت وراها
=انتي مجنونة يبت،هاتي الفازة دي هنا...
وفجأة لقيت رحمة نازلة ووراها نازل أدم وأسيل وأحمد ويوسف...
كريمة بدون فهم=هو في أي،انا مش فاهمة حاجة...
شفاء بكيادة=يااااتي على البريئة الل مش فاهمة حاجة ياااتي..
كريمة=لااااااا دا انتي محتاجه مصحه
شفاء=اصبري بس،عشان الجنان لسه جاي...
رحمة راحت وشغلت الشاشه...
وراحت لشفاء واخدت منها الفازة...
الكل باستفسار =هو في اي،محد يفهمنا اي الل بيحصل!!وليه يرحمة صحتينا!!!
شفاء=الصبر بس،كل حاجه بالصبر...
وفجأة رحمة شالت الورد الل فالفازة وكان في كاميرا صغيرة أوي وواضح انها حديثه محطوطه بين الورد ...
طلعتها...وجابت حاجه زي فلاشه كده وحطتها فيها..
كريمة بصدمة=أي دي، انتو بتتجسسو عليا!!!.... هاااا،انطقو...
احمد بضيق=رحمة،انتي بتعملي اي!!!واي ده...
رحمة=ثانية واحده ياااحمد...
طلعت البتاعه الل زي الفلاشه دي،ورجعت حطتها فمكان كده فالشاشه وبدأت تشغلها...
الاحداث رحمه كانت بتسرعها أوي بجهاز كده لحد ما وصلو لأن فجأة شخص دخل مع كريمة الأوضه....وبعدين وضح انه عبدالحميد...
رحمة داست ووقفت الصورة...
كريمة بلعت ريقها بصعوبة....
=هو،هو انتو عايزين توصلو لأي،.....
شفاء=للحقيقه يكوكو...
كريمة = اااااا،أصل بصراحه كده،انا متجوزة عبدالحميد فالسر...
الكل بصدمة =نعمممم...
كريمة=اااه وكنت خايفه تزعلو مني بس فعشان كده بقابله فالسر...
شفاء=لا برافو...أد اي انتي ست عظيمة...
شفاء صفرت...فدخل البودي جارد ومعاهم عبدالحميد...
شفاء بضحك=عبدالحميد أوفكورس...عامل ايه يجدع ليك وحشة...
كريمة وشها قلب ألوان...
أدم=كيارا!!!!في أي وقصدك اي بالل بتعمليه ده...
شفاء بصت لأدم=البيه كان عندها وكان مستخبي جوه...ولما طلعت من الأوضه حاول يهرب...بس على مين!!
أدم=انتي عارفه ان الل بتعمليه غلط!!هي واحده حرة،وبتقول انه جوزها...فكرة انها خبت علينا دي ليها قعدت...لكن مش من حقك تفضحيها كده وتعملي الل بتعمليه ده
شفاء=والنبي اسكت عشان انت طيب اصلا وهتفضل لما تأخد على قفاك..
أدم بضيق=كيارررررا...
شفاء=اووووف،بتخرجني عن شعوري ياااخي ...
ممكن تصبر لما اخلص...
ادم بصلها وسكت..
شفاء عطت لرحمة أشارة تكمل الفيديو...
رحمة شغلته وعلت الصوت...
فالمحادثه كان عبدالحميد بيكلم كريمة...
عبدالحميد=كله تمام،دلوقتي انا جبت ناس جامدين اوي فالشغلانه دي،وهيخلصونه منه بسرعه...
كريمة=ايوه كده يعبدو...ما يجيبها الا رجالها...هيأخدو قد اي ويقتلو أدم..
عبدالحميد=ربع أرنب...
كريمة=هو كتير بس مش خسارة فيهم،بس يخلصونا منه....
رحمة وقفت الفيديو فوسط صدمة الكل...
كلهم =نعمممممم،يعني انتو كنتو بتخططو تقتلو أدم..!!!ليييييه
أدم ظهر الضيق عليه وقرب من كريمة الل واقفه مش قادرة تنطق..
أدم=عملتلك اي عشان تبقي عايزة تقتليني يكريمة!!انتي اااه طول العمر بتكرهيني وانا عارف ده كويس،لان الكره والحب دي حاجات بتتفهم وتتحس من التصرفات،بس مكنتش متخيل ان يوصل بيكي الجحود والحقد والكره لدرجة القتل!!!دا انا كنت بحاول احترمك دايما...احتراما لابويا ولولادك...عملتلك اي انا عشان تخططي لكده...هاااا عملتلك اي..!!!
كريمة بصتله بكره=لا....انت غلبان مبتعملش حاجه....انت ياااادم عامل نفسك طيب وكويس وبتحب الكل بس انت سهنة كده...وبتضرب بسكات..
هاااا انت فاكرني هعدي نقطة أن عز الدين كتبلك كل املامكه دي،ومعبرنيش حتى انا وولاده،اومال انا كنت مستحملاه ومستحمله قرفه ليه،عشان اطلع من المولد بلا حمص!!!!لااااا....دا انتو بتحلمو...دا انا هأخد كل حاجه...ومش هخلي عز يرتاح فتربته...
أسيل قربت منها=يا ساتر يارب...أي يماما كل الحقد والغل ده،كل ده عشان الفلوس والاملاك،ما تغور الاملاك...زنبه اي ادم فالل بابا عمله...انتي اصلا متعرفيش ادم ولا تفهميه...ادم لو كان يعرف الل بابا عمله كان رجع وزع الاملاك تاني...بس انتي الحقد عماكي..
كريمة=انتي تسكتي،انتي نسيتي انك بنتي،انا كنت بدافع عشان ارجع حقك وحق اخوكي
احمد=لا يماما،انتي كنتي عايزة ترجعي حقك انتي،الحقد عما قلبك قبل عنيكي،عمري ما انسى انك كنتي بتحاولي تزرعي فيا الكره للأدم وانه بيكرهني...وبسبب حقدك كنتي هتضيعيني...بسببك وبسبب الل كنتي بتشجعيني عليه،مشيت فالطريق الغلط يماما...انتي أي يشيخه!؟
كريمة=كنت بكرهك فأدم عشان اشجعك تاخد كل حاجه يملكها....بس انت اال فهمت تشجيعي ليك غلط ومشيت فطريق غلط،دا مكنش زنبي...
شفاء=ياااتي على البريئه ياااتي...
كريمة=اسكوتيي،اسكوتي،كله منك انتي...
شفاء =طيب بما انه كله مني،فنكمل السناريو بقا...واشارت لرحمة تكمل الفيديو...
بردو حوار بين كريمة وعبدالحميد...
كريمة=ازاي رجع يشوف،المفروض الدواء الل كنا بنحطهوله كان حرقله الشبكية ودمرها نهائي،ازاي بعد كل السنين دي يرجع يششششوووف....
رحمة وقفت الفيديو...
أدم مصدقش الل بيحصل وحس ان رجله مش شايلاه وبدأ توازنه يختل...
شفاء جرت عليه بسرعه وبخوف =أدم!!!...
الكل كان واقف مصدوم واسيل كانت حاطه ايدها على بوقها وبتعيط...
يوسف=يجحودك يشيخه،طلعتي انتي كمان السبب فأن أدم يفقد بصره!!!انتي جبتي الجبروت دي من اين...
أدم =يعني اربع سنين من عمري بتعذب فيهم عشان مش قادر اشوف الناس الل بحبهم ولا قادر اعمل الحاجه الل بحبها وكنت مقتنع انه قضاء وقدر وده أمر ربنا!....يطلع فالأخر من تخطيطك انتي!!!
دا انتي دمرتيني،دا انا كنت هعيش مكسور طول عمري،لولا شفاء الل شدت على ايدي وساعدتني...
كريمة بحقد=اهو كله بسببا شفاء دي،هي الل خلتني فكرت اقتلك،انا بس كنت عايزة ابعدك عن كل حاجه....وقوفها معاك مثل خطر عليا وكان لازم اخطط اخلص منكم من زمان انتو الاتنين....كله منها بنت نور الدين
شفاء=مصره تمثلي دور البريئه يكوكو،وانتي ميدوسا على مقالات واحدة صاحبتي....حية بتسعى على الارض...
شفاء أشارت لرحمة تشغل اخر فيديو والل كان اخر محادثه بين كريمة وعبدالحميد...والل كانت بتخطط فيها انها تخلص من كيارا...عشان تاخد الاملاك بردو...
شفاء =بس كده،انتي كده شرعتي فقتل،تسببتي بضرر،وكمان كنتي بتحاولي تخطفي وتتحايلي علي شخص عشان تأخدي املاكه وكل ده متسجل،يعني هتروحي فالحضيض،يكوكو.....
عبدالحميد=ادم بيه،ابوس ايدك انا مليش دعوة،كل ده كريمة السبب فيه،هي هددتني اني اساعدها والا هتبوظلي كل حاجه وهتكشف اني كنت بأخد فلوس زيادة من عز...وانها هتضيعني...
مكنش قدامي طريقه تاني،ارجوك سامحني...
كريمة=بقا كده يعبد الحميد،بتبيعني دلوقتي!!!
شفاء=لازم يبيعك،انتي بالنسباله واحدة فقمة الندالة والوضاعه والوساخه...فلازم يبيعك ويفلت بجلده،امال انتي عايزه اي يكريمه...كنتي مفكرة انه هيقول انه السبب مثلا ويجيب اللوم عليه....دا فحلمك....
كريمة=انا مش هسيبك انا هقتلك،هقتلك.....
شفاء=انتي خاينه يكريمة،خاااااينه....
أدم =بسسسس،كله يسكت بقا اسكتوووووو.....
وبعدين لف ناحية شفاء وقال...
=مااانتي كمان خاينة يشفاء...ولا اي!!!
شفاء ورحمة بصوله بصدمة
شفاء =...
يتبع الفصل الواحد والعشرون 21 اضغط هنا
- الفهرس (رواية بصير قلبي كاملة)