رواية تدمرت حياتي يوم زفافي "اياد ورانسي" البارت الواحد والعشرون 21 بقلم فاطمة الالفي
رواية اياد ورانسي الفصل الواحد والعشرون 21
اياد: قررت ابعد وانفذ رغبتها فى الانفصال مش معقول هفضل جابرة على حياتها معايا هطمن عليها بس الاول وارجع العين السخنة هفضل هناك شهرين لم المشروع يخلص ويتسلم وفى الوقت دة هعملها كل اجراءت الطلاق عشان هى تتحسن بقى وترجع زى الاول عارف انها صعب لانها مكسورة بس لازم ابعد واديها مساحة الاختيار وتعيش حياتها زى ماهى عايزة
ماجد بحزن: عارف ان صعب عليك بس لازم فعلا تبعد عن رانسى ماحدش عارف نصيبة فين
اياد بتنهيدة: خلى بالك منها فى غيابى وهبق اطمن عليها منك
ماجد: يبق كدة مش ناوى تنسى
اياد: ماحدش بيقدر ينسى نفسة وحتة منة
ماجد: ربنا معاك يا صاحبي
********
تحدث اياد مع الدكتورة منة وطلب منها ان تخبر الدكتورة وتحدد موعد لكى تبدأ فى علاج رانسى النفسى وبعد عدة لحظات ابلغتة بموافقة الدكتورة وان تذهب إليها غدا فى العاشرة صباحا فى مشفى خاص بعملها ووافق اياد على الذهاب إلى المشفى.
وقرر الاتصال واخبار رانسى بموعد الطبيبة .
كانت نائمة لا تشعر بشئ وفجاة سمعت رنة هاتفها
********
الذى اقلق نومها.
رانسى بكسل: يوة عاوز اية دة انا ماصدقت انام بقى
رانسى بنعاس: الو
اياد: شكلك كنتى نايمة انا اسف قلقت نومك
رانسى: مش مهم عادى فى حاجة حصلت
اياد: اة الدكتورة منة لسة قافلة معايا وعندنا ميعاد مع الدكتورة بكرة الساعة عشرة الصبح لازم تكونى جاهزة وهعدى عليكى على الوقت نروحلها ماشى
رانسى: بكرة بكرة لازم يعنى
اياد: لو عاوزة تخلصى منى بسرعة اية المانع بكرة نخلص من كل حاجة
رانسى: اوووف ماشى بكرة هستناك فى حاجة تانية
اياد: لا خلى بالك من نفسك
ومش معنى انى طلاقنا هيبعدنا عن بعض انا هفضل ابن خالك فاهمة لو احتجتيلى فى اى وقت هكون جنبك ومش تترددى تطلبى منى أى طلب
رانسى بتنهيدة الم وتحدث نفسها: ياريت كان ينفع ترجع ابية اياد إللى عرفتة وكان سندى وحمايتى وامانى ياريت فضلت كل حاجة بالنسبالى زى زمان
اياد: رانسى انتى معايا سكتى لية
رانسى: اة ماشى تصبح على خير بقى
اياد: وانتى من اهلة
بعد إغلاق الهاتف.
ظل يردد صدى صوتها فى اذنة وحاول أن يغمض عيناة لكى يسترخى وينام.
بعد مكالمتها مع اياد جاف النوم عيناها وظلت شاردة تفكر فى حياتها وفجاة خطرت فكرة وقررت التنفيذ.
********
بحث فى اغراضها عن كتبها الخاصة بالجامعة واحضرت دفترا وقلم وبدأت تخط بعض الخطوط العريضة والاحلام التى تريد تحقيقها فى حياتها .
كتب بأول صفحه
اريد ان أجد هدف واسعى لتحقيقة .
1 - اريد ان ابحث عن عمل لتحقيق ذاتى اريد ان اثبت وجودى فى الحياة لابد من العمل لكى أشعر بوجودى وكيانى الخاص فى هذة الحياة .
واغلقت الدفتر وذهبت لتنام على امل ان
غدا افضل باذن الله.
**********
فى الصباح استيقظت مع اشراقت الشمس وجدت والدتها الحبيبة تداعب خصلات شعرها الاشقر:
فتحت عيونها بفرحة: صباح الخير يا نودى
ندى: صباح الفل والياسمين ياقلب نودى حضرتلك احسن فطار
رانسى: تسلم ايدك ياست الحبايب هصلى واغير هدومى وجايا نفطر سوى
ندى: اوعى تتاخرى الفول يبرد
رانسى: الله عاملة فول بجد ايوة بقى
ندى: لا وبيض عيون كمان عشان خاطر حبيبة قلب ماما
رانسى: ربنا يخليك ليا ياماما جدو كمان بيحب الفول ومابيكلوش غير من ايدك صح
ندى: ايوة فعلا
رانسى: عارفة انك زعلانة ومدايقة عشان بقينا بعاد عن جدو ممكن تطلبى منة يجى يعيش معانا لانة هو محتاجك ومايقدرش يعيش من غيرك
ندى: جدك زعلان بس مش هيتكلم وهيرفض يسيب بيتة
رانسى: واللى يقنعة تعملى اية
ندى بابتسامة: ياريت يارانسى تقنعى جدك انا قلقانة علية
رانسى: من عنية هخرج وارجع بجدى مش تقلقى
ندى: طب انجزى بقى الاكل زمانة تلج ههههه
***********
ترك المنزل بدون فطار وقاد سيارتة وتوجه إلى المهندسين أمام العقار التى تقطن بة عمتة.
راء ساعة يدة وجدها التاسعة ونصف:
اخرج الهاتف المحمول وارسل إليها ماسج.
********
سمعت رنة الرسايل الخاصة بالهاتف وتوجهت آلية:
وجدت اياد مرسل لها رسالة محتواها .
(انا منتظرك بالخارج )
رانسى: ماما انا خارجة بقى ماشى محتاجة حاجة
ندى: هتروحى فين بدرى كدة
رانسى: هعدى على لينا وبعدين اتكلم مع جدو ماشى ياقمر
قبلت والدتها وخرجت من المنزل توجهت الى سيارة اياد .
رانسى: صباح الخير
اياد: صباح النور نطلع
قبلت والدتها وخرجت من المنزل توجهت الى سيارة اياد .
رانسى: اوكية
اياد: هنروح المستشفى إللى هى بتشتغل فية اصلها كانت مسافرة ولسة ماعندهاش عيادة خاصة
رانسى: طيب ماشى بس انا بقول مش لازم اصلا لانى مش بحب اتكلم مع حد
اياد: بس دى معالجة نفسية حاولى تتكلمى عشان تخرجى أى حزن جواكى وتتغلبى على المك
رانسى: ماحدش هيقدر يخرج أى حاجة جوايا ولا يخفف عنى لانى ببساطة مش هتكلم مع حد فى حياتى الخاصة ولا هضعف قدام حد او يشوف وجعى او دموعى فاهم
اياد بحزن: خلاص وصلنا انزلى
***********
مستشفى الامل
تحدث اياد مع الاستقبال واخبرهم بمقابلة الدكتورة
ووصف لها مكان وجودها .
ذهبو إلى مكتبها وبعد دق باب المكتب جاءهم الرد
دخل اياد وبجانبة رانسى
اياد: صباح الخير يادكتورة
رانسى بصدمة
يتبع الفصل الثاني والعشرون 22 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول (رواية اياد ورانسي كاملة)