Ads by Google X

رواية تدمرت حياتي يوم زفافي الفصل الرابع والعشرون 24 - اياد ورانسي

الصفحة الرئيسية

رواية تدمرت حياتي يوم زفافي "اياد ورانسي" البارت الرابع والعشرون 24 بقلم فاطمة الالفي

رواية اياد ورانسي كاملة

رواية اياد ورانسي الفصل الرابع والعشرون 24

علا بصدمة: خالد معقول
علا: الو 
خالد: ازيك يا علا مروان عامل اية 
علا بتوتر: كويس الحمدلله انت عامل اية 
خالد: تمام كنت عاوز اتكلم معاكى ممكن 
علا بقلق: اة طبعا بس تقدر تيجى البيت 
خالد: ماينفعش برة 
علا: اصلى تعبانة شويا ومش هقدر آخرج 
خالد بقلق: مالك فى اية 
علا: تعب عادى عشان الحمل ومروان شقى 
خالد بتفهم: ماشى هعدى بعد ساعة مع السلامة 
علا: مع السلامة 
بعد اغلاقها الهاتف تشعر بالحنين والشوق الية . 
******
استيقظت رانسى وقبلت جدها وجلست معهم تتناول الطعام 
رانسى: انا كنت عاوزة اشتغل 
ندى: ودراستك لسة عندك سنة مش لم تخلصى 
الجد: ومالو يا ندى تنزل الشركة مع خالها تختار المكان اللى يناسبها 
رانسى: لا انا هشتغل بجانب دراستى احنا لسة فى اجازة عادى وبعدين ياجدو انا مش عايزة اشتغل وسطة مع حد من اهلى عايزة اشتغل بعيد من غير وسايط وقرايب وكدة 
ندى: مين هيرضى يشغل طالبة لسة بتدرس 
الجد: إللى يريحك يابنتى اعملية 
رانسى: هشتغل فى مجالى ولو مافيش هحاول واعمل حاجة بحبها وفاهمة فيها 
ندى: ربنا يوفقك ياحببتى 
رانسى: هكلم ابية يحيى عشان يساعدنى فى حكاية الشغل 
الجد: هههه مش بتقولى مش عايزة وسايط ولا رافضة تشتغلى مع حد من خالك 
رانسى: لا ياجدو انا عايزة اكون مستقلة بعيد عن اهلى وبعدين ابية يحيى يقدر يساعدنى بعيد عنة هو دكتور بس اكيد هيقف جنبى واكيد انت فاهم ومقدر وضعى 
الجد: فاهم يابنتى ربنا يسعدك ويوفقك 
 دخلت غرفتها واتصلت على يحيى تريد مقابلتة. 
الجد: فاهم يابنتى ربنا يسعدك ويوفقك 
يحيى: حبيبى إللى بعد عنى ونسينى خلاص 
رانسى: هو انا اقدر عايزة اقابلك ينفع تيجى عندنا عندى كلام كتير محتجالك 
يحيى: من عنية انتى بنت حلال سلمى طلبت منى نيجى نطمن على طنط يبق هقولها ونيجى بالليل 
رانسى: لا بلاش تعالى لوحدك عايزة اتكلم فى موضوع خاص معلش بلاش سلمى 
يحيى : عادى ولا يهمك حاضر انا مروح بعد ساعة هعدى عليكى الاول اتفقنا 
رانسى: هستناك سلام . 
*********
حضر يحيى بعد ساعة وتحدث معها وطلبت ان يبحث لها على وظيفة تناسبها هى تدرس السن ولغات ومعها كورسات فى جميع اللغات والكمبيوتر 
يحيى: طيب هحاول اكلم حد من صحابى ماتقلقيش بس طمنيني على صحتك وكمان اياد عملتى اية 
رانسى: اتفقنا على الطلاق وفى حاجة كمان حصلت 
يحيى: خير 
رانسى: انا حامل 
يحيى: اية ولسة مصرة على الطلاق بعد ماعرفتى انك حامل لازم تفكرى كويس دة قرار مش سهل 
رانسى: ماحدش يعرف انى حامل 
يحيى: بس اياد لازم يعرف ولازم تتكلمو انا كنت فاكر انى ماحصلش جواز كامل بس انتى دلوقتى حامل يبق لازم تاخدى خطوة ايجابية 
رانسى: بلاش دلوقتى مش عايزة اياد يعرف دلوقتى عشان انا متلخبطة لكن اكيد هيعرف بس بعدين ممكن ماتقولش لحد 
يحيى: لازم تتابعى مع متخصص كويس عشان تخلى بالك من نفسك وصحتك 
رانسى: اوكية بس تشوفلى شغل نفسى احقق حلمى 
يحيى: ههه حاضر ياستى اطمنى بس مش هيكون تعب عليكى تشتغلى وانتى حامل الحمل فى الاول بيكون متعب اوى ولازم راحة 
رانسى : لو الدكتور قال راحة اوكية لكن لو الامور تمام اية المانع اثبت نفسى واشتغل 
يحيى: فى واحد صاحبى عندة شركة هندسة هتكلم معاة تكونى سكرتارية عشان اطمن عليكى وهو مش هيرفصلى طلب 
رانسى: بجد طيب تمام 
يحيى: وهشوفلك دكتور او دكتورة تتابعى معاها من اول بكرة ماشى 
رانسى: مش عارفة اقولك اية: 
يحيى بابتسامة: ماتقوليش خلى بالك من نفسك ومن ابنك ربنا يكملك على خير 
همشى بقى عشان سلمى اوكية 
رانسى: اوكية سلملى عليها 
**********
**********
تحدث يحيى مع صديقة ووافق على طلب يحيى وطلب منة ميعاد بالغد ليذهب آلية ويحضرها معة. 
اخبر رانسى بموافقة صديقة . 
********
توجة خالد لررية طليقتة وجدها تجلس بالجنينة . 
فى فيلا العميرى 
خالد: سلام عليكم 
علا: وعليكم السلام اتفضل ياخالد 
خالد: عاملة اية فين مروان 
علا: مروان نام وانا مش كويسة من غيرك 
خالد بجدية: انا عايز اردك لعصمتى بس دة مايمنعش انى هردك عشان ولادى وبس قلبى لسة مجروح منك إللى عملتية مش سهل على أى راجل ينساة بس تقدرى ترجعى البيت من دلوقتى لو موافقة اردك طبعا انا بخيرك 
علا بصدمة: تردنى اكيد موافقة والله ياخالد بحبك وانا اسفة ارجوك سامحنى 
خالد: علا انسى انى اصفالك تانى وهترجعى بيتك عشان ولادى وبس مش هقبل حد يربى ولادى غيرى وهستحملك عشانهم بس وخليكى كمان أسبوع عندى مأمورية شغل احسن تحسى بالوحدة والاهمال وترجعى لوسختك تانى 
علا بدموع: حاضر 
خالد: لم ارجع من المأمورية هيبق اعدى عليكى سلام 
علا بحزن: خلى بالك من نفسك 
علا بشرود: هتفضل تجرح فية مش قادر تفهم انى ضعفت وغصب عنى 
****
فى اليوم التالى  
ذهبت مع يحيى إلى مقر شركة الملاح ليقابل صديقة . 
يحيى: حسام باشا 
حسام: دكتور يحيى فينك يا راجل اتفضل 
يحيى: رانسى اختى الصغيرة 
يحيى: لا مالوش لازوم عشان ورايا عملية بعد ساعة 
حسام: اهلا يارانسى اتفضلى تشربو اية بقى 
حسام: اممم اطمن على اختك انتى بتدرسى اية يا رانسى 
رانسى: فاضل سنة واخلص السن ومعايا جميع اللغات والكمبيوتر كمان 
حسام: هايل طيب فى الدراسة هتعملى اية 
رانسى: هغضل اشتغل وادرس واحضر الامتحان وبس 
حسام: اوكية هتشتغلى سكرترتى الخاصة عشان السكرترية الخاصة ناوية تتأهل وهتسيب الشغل دى فرصتك اطمن يايخيى ممكن تروح تشوف شغلك عادى وسيب رانسى لشغلها 
يحيى: مش هوصيك ياحسام 
حسام: هههه ماشى انجز بقى روح شوف شغلك انت كمان وسبنا نشوف شغلنا: . 
طلب من سكرتارية ان تعلم رانسى كيف تتعامل وان تظل تشرح لها امور العمل وبعد ذلك تترك العمل بعد أن تتأكد من مهارة رانسى فى عملها. 
********
بعد أسبوع تعلمت رانسى العمل وادقنت المطلوب منها وذهبت إلى طبيبة نساء وتوليد لتتابع معها الحمل وكتبت لها عدم الاجهاد أو الانفعال وان تأخذ مقويات وفيتامينات وان تهتم بالأكل الصحى والراحة. 
 ********
كان يعمل على المشروع ولم يستطيع أن يبعدها عن تفكيرة فهى مازلت موجودة بقلبة تعيش داخلة يشعر بها تسير فى عروقة: 
يحاول ان ينشغل عنها: 
نعم يشتاق لها ولكن ليس حول بة ولا قوة من رؤياها. 
****
تشتاق لشخص عزيز عليك . 
ولكنك لا تستطيع الاقتراب منة. 
لانة اختار الابتعاد برغبتة.
يتبع الفصل الخامس والعشرون 25 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent