رواية تدمرت حياتي يوم زفافي "اياد ورانسي" البارت الخامس والعشرون 25 بقلم فاطمة الالفي
رواية اياد ورانسي الفصل الخامس والعشرون 25
ظهرت اعراض الحمل على رانسى واخبرت والدتها.
ندى بابتسامة: كنت حاسة بس مستنية تقولى
رانسى: ممكن بلاش اياد يعرف على الاقل دلوقتى
ندى: لية يابنتى دة حقة وبعدين مش يمكن دة يغير قراركم
رانسى بدموع : عشان خاطرى يا ماما انا هبلغ اياد بنفسى بس مش دلوقتى ممكن
الجد: سبيها يا ندى هى عارفة مصلحتها فين المهم خدى بالك من صحتك يابنتى
ندى: طب بلاش تنزلى الشغل
رانسى : لا انا حابة الشغل وهو مش متعب انا كويسة
ندى: ربنا يكملك على خير يارب يابنتى
رانسى: انا نازلة بقى الشغل سلام عليكم
ندى: ربنا معاكى خدى بالك من نفسك
رانسى بابتسامة: حاضر ياماما اطمنى.
ذهبت رانسى إلى مقر شركة الملاح.
*******
ندى: البت دى عنادية اوى يابابا مش عارفة اعمل معاها اية
الجد: بنتك اتغيرت يا ندى سبيها على راحتها بلاش ندخل اكيد هيحلو مشكلتهم واطمنى اياد لسة مش طلقها انا قولت يصبر شويا ويمكن ربنا قربهم بالطفل دة ان شاء الله خير ليهم
ندى: يارب يا بابا .
**********
جلست فى مكتبها بالشركة وتتابع العمل.
جاء شاب: حسام فاضى
رانسى باستغراب: فى ميعاد
الشاب: ميعاد مين انا ادخل وقت ماحب انتى جديدة هنا صح بكرة تعرفينى
رانسى: حضرتك قولى ابلغ البشمهندس ومين حضرتك مافيش عندى خبر بدخولك
الشاب: ههههه لا عيب عليكى انا عمر الملاح صاحب الشركة وحسام يبق اخويا ادخل وقت ماحب مش هستاذن عشان ادخل لاخويا ولا اية ياقمر
سمع صوت بالخارج ترك عملة وذهب ليتفقد ماذا يحدث بالخارج:
حسام: فى اية
الشاب: حبيبى كنت جاى اقابلك المزة دى رافضة شوفت
حسام: عمر تعالى خير عايز اية
حسام: ههههه العب غيرها عاوز كام
عمر: حبيبى ياخويا واحشنى
عمر: دايما فاهمنى صح ههههه الفيزا خلصت حولى فيها قرشين حلوين كدة طالع رحلة مع صحابى
حسام: انت بتسمى الصيع دول صحاب ورحلة اية دى بقى ان شاء الله
عمر: طالعين سفارى ياعم اية كمية الاحباط دة
حسام: وحصرتك ناوى تعقل امتة وتلتفت لدراستك وتيجى تشتغل معايا وتعقل بقى امتة
عمر: هانت هتخرج واجى استلم شغلى حلو كدة قولى صحيح مين الوجة الجديد القمر إللى برة دى صاروخ
حسام بعصبية: عمر مالكش دعوة بسكرترتى انت فاهم وبعدين هى عندها حق لازم تستاذن تدخل الاول ولا لاء بقى احترم الناس يااخى
عمر: اوبا انت هتقلب عليا ولا اية ياعم انت انا ماشى
حسام: يكون احسن خلى بالك من نفسك ومن سوقتك بلاش طيش ها
عمر: حاضر
****
بالخارج كانت تتابع عملها على اللاب
خرج عمر بابتسامة: اعرفك بنفسى عمر الملاح
رانسى وهى تتابع عملها: اهلا
عمر: اية التقل دة وانتى مش تعرفينى بالجميل
رانسى: مايخصش حضرتك مش قابلت البشمهندس اتفضل انا عندى شغل
عمر: دى قصف جبها بقى ههههه ماشى مقبولة منك عشان بس انتى لسة جديدة و ماتعرفنيش سلام ياقمر . .
رانسى: اية الهم دة
واكملت متابعة العمل.
********
مر أسبوع آخر
انهى خالد عملة وتوجة إلى فيلا العميرى لصطحاب زوجتة وولدة .
وبعد السلام والترحاب من والد علا حمل طفلة وشنطة الملابس ووضعها بالسيارة.
وجلست علا جانبة وقاد السيارة فى صمت تام .
بعد عدة دقايق كان يفتح باب الشقة وتدلف علا بالداخل وبدأت فى حملة النضافة فالشقة كانت متركة وتعم بالغبار وبعد النضافة ذهبت إلى المطبخ واعدت الطعام واحست بارهاق وتعب من مجهودة فى حملة النضافة.
كان يضع ابنة برفق على فراشة خوفا من استيقاظة يريد أن يتحدث مع زوجتة
وتركة بهدوء وخرج من غرفة الصغير .
تفقدها بالشقة وجدها بالمطبخ توجة إليها وجدها تشعر بالتعب والتعرق وتسند بالحائط.
انتابة القلق من منظرها وأسرع إليها بخوف وقلق.
خالد بقلق: علا مالك فى اية
خالد بقلق: علا مالك فى اية
علا بتعب: دوخة بسيطة
خالد: طب تعالى ارتاحى اية إللى عملتة دة مش كان لازم تنضفى الشقة انتى حامل كنت هبعت حد ينضفها
علا بتعب: مش مشكلة
خالد: فى حاجة تعباكى نروح لدكتور
علا بدموع: خايف عليا
خالد بتسرع: طبعا وتذكر غضبة منها فقال:
مش ام ولادى لازم اخاف عليكى
علا بدموع: انا تعبانة من زعلك انت مش من حاجة تانية
خالد: انتى إللى تاعبة نفسك ارتاحى وماتفكريش
علا: خالد عشان خاطرى بعدك عنى وجعنى ارجوك سامحنى انت عارف انى بحبك والله العظيم بحبك واللى حصل غصب عنى
خالد: بلاش تفتحى فى جرحى لانة لسة بينزف سبية لم يلم لوحدة مش تضغطى عليا اكتر من كدة وخلى بالك من نفسك وابنك وصحتك اتفضلى ادخلى ارتاحى فى اوضتك
علا بتعب: خارت قدمها لا تستطيع الوقوف جلست مرة اخرى
حملها خالد وادخلها غرفتها وضعها بالفراش ودثرها بالغطاء وترك الغرفة توجة إلى المطبخ اكمل إعداد الطعام .
وهى ظلت تبكى فى صمت على ضياع زوجها وحبيبها ووالد أطفالها فهو كل شئ وكل لحظة تشعر بالندم والضياع فهى من اخطاءت فى حق ربها وزوجها واطفالها هى المذنبة ولابد من تحمل نتيجة خطاءها.
انتهى من طهى الطعام واعد الاطباق ووضعها على صانية صغيرة وذهب إلى غرفتها:
خالد يحمل صنية الطعام: علا كلى الاول وخدى علاجك ونامى وانا هخلى بالى من مروان ارتاحى انتى ولو لسة تعبانة بالليل هنروح لدكتور
علا بحزن: ماليش نفس
خالد: هتاكلى كل الاكل دة عشان ابنك وتخدى علاجك فاهمة
علا: طب كل معايا وانا اكل
خالد بتنهيدة: حاضر هاكل كلى بقى . .
**********
حاولت سلمى ان تتصل برانسى وان تقرب إليها و لكن رانسى ترفض ان تحكى شئ وعلمت من يحيى انها اصبحت حامل فضلت السكوت فهى من اخطاءت بدون ان تعلم ما بها. .
********
عمل على المشروع بالسخنة ويعمل على الإنتهاء فهو أعطى المشروع كل وقتة وجهدة وايضا تفكيرة ولكن القلب ينبض لها ويشعر بالحنين إلى غزالتة الصغيرة:
الحنين وجع عشوائى لا يستأذن من أحد.
يشعر بالققد والنقص من غيرها فهى تمشى بوريدة مثل الدم الذى يجرى بالعروق.
*******
*******
كان يسأل عنها ويعلم أخبارها من ماجد:
فى بيت ماجد
ملك: انت ماقولتش ان رانسى اشتغلت لية
ماجد: اياد هيدايق اكتر كفايا ان يطمن عليها وبس وانتى اوعى تقولى حاجة هو قرب يخلص المشروع ونازل يبق يعرف
ملك: والله ماعارفة لية رانسى رافض اياد دة قلبة مكسور ومجروح عشانها اوى اياد روحة فيها انا بدأت اديق من رانسى مش معقول كدة هى سبب بعد اخويا عننا معقول بتحب عمرو ومش قادرة تعيش مع اياد دة عمرو فاشل كان بيضحك عليها
ماجد: ملك ماحدش يعرف إللى بين اياد ورانسى وبلاش تدخلى فى حاجة انتى مش عارفاها وتظلمى رانسى
ملك: يبق انت عارف حاجة وانا مش عارفاها
ماجد: بلاش تدخلى فى حياة اخوكى ماشى ركزى معايا البت جنا فين
ملك: نايمة
ماجد: طب تعالى عاوز اقولك انتى واحشانى اوى قبل ما بنتك تصحى.
******
فى شركة حسام الملاح
حسام: رانسى فى صفقة داخلين مع شركة كبيرة هاتى كل الملفات إللى تخص الصفقة دى تخص الحديد
رانسى: حاضر ياافندم
حسام: مبسوطة فى الشغل معايا احسن يحيى يعلقنى
رانسى بابتسامة: الحمد لله مبسوطة جدا
حسام: اوعى تزعلى من عمر هو كدة تافة
رانسى: لا حصل خير بعد اذنك .
تابع حسام جميع ملفات الشركات المقدمة للصفقة واختار 3شركات من احسن الشركات واكبرهم بالبلد:
حسام: رانسى بلغى التلات شركات دى ان فى اجتماع اخر الاسبوع ونتناقش فى امور الصفقة
رانسى: تحت امرك ياافندم
يتبع الفصل السادس والعشرون 26 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول (رواية اياد ورانسي كاملة)