Ads by Google X

رواية تدمرت حياتي يوم زفافي الفصل السادس والعشرون 26 - اياد ورانسي

الصفحة الرئيسية

رواية تدمرت حياتي يوم زفافي "اياد ورانسي" البارت السادس والعشرون 26 بقلم فاطمة الالفي

رواية اياد ورانسي كاملة

رواية اياد ورانسي الفصل السادس والعشرون 26

تفحصت رانسى ملفات الصفقة وتفاجات بشركة العميرى تخص شركة جدها وعائلتها.
رانسى باستغراب: شركة جدو بس دى تخص خالى محمود ولا احمد ولا اياد بس اياد مسافر واكيد بتاعت خالى مش مهم مااكيد عرفو من جدو انى اشتغلت انا هعمل إللى علية واتصل بالسكرترية ابلغها الميعاد وخلاص.
وبدأت ف إبلاغ الثلاث شركات وبعد ذلك توجهت الى منزلها. 
******
كان يجلس مع صديقة المقرب يحكى لة ماذا حدث لة من سكرترية اخية. 
عمر: اول مرة يحصلى قصف جبهة كدة ومن مين عود فرنساوى انما اية جمال وقوام ولا عنياها ياختى عليها حاجة كدة اجنبى فرنساوى فرنساوى يعنى 
كرم: هههههه بقى كل الوصف دة من سكرترية اخوك وفى الاخر البت قلبتك ياخبتك ههههه فين عمر الملاح قاهر قلوب العذارة ههههه 
عمر: البت تقيلة اوى ياد ياكرم ادخل عليها باى دخلة 
كرم: بص فى نوعين من البنات بيحبو الهدايا غرقها هدايا لم تعبرك والتانى يحب الفسح والخروج والشوبنج البنات دايما بيعشقو الشراء عندهم هوس يابنى شوف هى ليها فى اية وقرب وانت وحظك بقى 
عمر بتفكير: طب اجيبها هدية حلوة وغالية واعذمها على غدا وكدة ممكن تبطل تقل ونتصاحب زى إللى قبلها
كرم: انت صحبت كل سكرترية اخوك يجبها ولا اية 
عمر: لا الحلوين بس إللى مش مرتبطين بعلقهم بضحكة وبلمسة بخروجة غدا او عشا على حسب كل واحدة بقى بس بصراحة ماكنوش بيتقلو زى دى دى رفضت حتى تعرفنى اسمها رغم عرفت انى صاحب الشركة 
كرم: ههههه بت جدع هى دى البنات الجامدة إللى واحد يدخل معاها صح جواز مش صوحبية وكلام فارغ 
عمر: جواز اية ياعم مش عاوز اتنيل دلوقتى عاوز افرح واعيش حياتى زى الطير من غصن لغصن مش اقلب نكد وجواز وتحقيق ومشاكل وازعاج انا كدة برنس زمانى 
كرم: مش كل الجواز نكد يابنى اخوك متجوز ومخلف وحياتة كويسة 
عمر: أيوة بس فى ستات نكد بردو هو انا ضامن بقى كبر دماغك وقولى ابدا ازى مع الفرنساوى 
رسم قلب للكاتبه إسراء مظلوم
كرم: ههههه اسئال حسام اكيد هو عارف ههههه 
عمر: حسام دة كان علقنى على باب الشركة 
كرم: سيبك من الحوار دة وقولى هنسافر امتة 
عمر: كلم باقى الشلة ونتفق 
********
فى بيت خالد 
قلق خالد على علا فهى مازالت نائمة منذ امس ولم تشعر بم حولها . 
علا بتعب: انا كويسة 
خالد: علا قومى عشان نروح لدكتورة نطمن عليكى 
خالد: لا انتى مش شايفة نفسك قومى يلى وانا هلبس مروان . 
بعد نصف ساعة كان يحمل ابنة ويمسك علا من يدها يخاف ان تفقد توازنها وجلسو بالعربية 
علا: هنعدى مروان على ملك انا كلمتها 
خالد: طيب ماشى 
وبعد فترة وصلو بيت ملك وماجد ذهب خالد واعطى ملك ابنة ورحل . 
وصل إلى عيادة الطبيبة النسائية وظل ينتظر دورها لتتفحصها الطبيبة . 
ودخلت فى دورها وبعد الفحص. 
الدكتورة: انا قولت راحة ياعلا واضح انك عملتى مجهود تعبك كدة وضع البنوتة مش تمام انتى اجهدتى نفسك والمشيمة نزلت لازم راحة ومافيش اى حركة من السرير غير فى الضرورة فاهمة وياريت تهتمى باكلك كويس وكمان نفسيتك بلاش اى زعل بينتقل لبيبى 
...
خالد: يعنى فى خطر 
الدكتورة: لو اتبعتو التعليمات كويس اوى ان شاء الله مايكنش فى خطر لا علا ولا البنوتة 
علا بابتسامة: هى بنت 
الدكتورة: ايوة بنوتة انتى فى الشهر الرابع دلوقتى 
خالد: ماشى يادكتورة هنفذ كل إللى حضرتك قولتى علية 
الدكتورة: اشوفك كمان اسبوع عشان اطمن على الوضع ماشى 
علا: حاضر شكرا يادكتورة 
وفى طريقهم إلى الخروج من العيادة وجدو رانسى وصديقتها لينا . 
علا بصدمة: رانسى 
رانسى: علا ازيك عاملة اية والبيبى 
علا: كويسة بس انتى جايا هنا لية 
رانسى بتوتر: ازيك يا ابية خالد امال فين مروان 
خالد بابتسامة: ازيك يا رانسى مروان عند ملك انتى عاملة اية 
رانسى: انا كويسة 
لينا: الحمد لله ازيك انتى يا علا 
علا: ازيك يالينا اخبارك 
 خالد: محتاجين حاجة يا بنات 
رانسى: لا ياابية شكرا 
علا: اوكية هبق اكلمك بقى سلام 
رانسى بتوتر: تفتكرى علا ممكن تكون شكت 
لينا: مش كل إللى بيجى دكتورة يبق حامل عادى كبرى وبعدين انتى إللى مخبية لية مش فاهمة مستنية لم تولدى 
رانسى: بطلى بقى واتكتمى دورى جى. 
فحصتها الطبيبة وطمنتها على وضع الجنين الذى بدأ النبض فية. 
دكتورة: انتى دلوقتى فى آخر الشهر التانى وبقى فى نبض تحبى تسمعى النبض 
لينا بفرحة: أيوة ايوة ياريت 
الدكتورة بابتسامة: اوكية 
الدكتورة بابتسامة: اوكية 
سمعت رانسى صوت نبض الجنين وشعرت بالفرحة والدموع تتساقط من فرحتها انها تحمل ف احشائها قطعة صغيرة تعيش داخلها هى المسئولة عنها: 
الدكتورة: الامور تمام الحمدلله تفضلى على العلاج ولو الترجيع مستمر تاخدى الحبوب دى مرتين باليوم وتفضلى ماشية على التثبيت عشان الحمل بيبق ف الاول ضعيف هتفضلى على أقراص التثبيت لشهر السابع ان شاء الله مافيش مجهود 
لينا: طب هنعرف نوع البيبى امتة 
الدكتورة: ف الشهر الرابع لسة شهرين لازم تتغذى كويس شكلك ضعيف 
رانسى: حاضر شكرا يا دكتورة 
الدكتورة: النفسية يا رانسى ليها عامل كبير على الام والجنين فين جوزك مش بيجى معاكى لية اسفة لتدخلى بس الاب بيكون لية دور مهم فى تحسين حالة الجنين والأم كمان 
رانسى: مسافر يادكتورة 
الدكتورة: خلاص خلى بالك من نفسك وبلاش زعل ولا عصبية أى انفعال مش كويس عشانك 
********
رانسى: اوكية شكرا يادكتورة . 
لينا: شوفتى حتى الدكتورة تفسها تكونى كويسة مع جوزك اديلى فرصة يا رانسى شوفتى خالد بعد إللى علا عملتة معاها وماسك ايدها ازى الحب احلى حاجة فى الدنيا أدى نفسك فرصة تعرفى اياد وانسى إللى حصل عشان خاطر ابنك هو من حقة يكون يحس بوجود والدة فى حياتة بلاش تبعديهم واياد بيحبك بقى واستحمل كتير عشانك وبعدين هو ضعف معذور لازم يضعف قصاد جمالك انا نفسى بضعف من جمالك ههههههه التمسى العذر بقى وسامحية 
رانسى: ههههه مجنونة والله بس هو فضل يبعد 
لينا: بت انتى بتتكلمى جد مين إللى بعد هو اياد بعد بمزاجة مش انتى طلبتى الطلاق والراجل كان مستعد يفضل ويكمل لكن انتى اصريتى وكان عايز يعالجك ويطمن عليكى بردو رفضتى يعملك اية بعدت 
رانسى: لو بيحبنى زى مابيقول كان اتمسك بية ومش سابنى وسافر 
لينا : يامسبت العقل والدين يارب انتى عايزة اية دلوقتى 
رانسى: عارفة انا حاسة انى مفتقدة اياد اوى مش عارفة حاسة انى ناقصنى حاجة انا متعودة على وجودة فى حياتى هو بعد فجاة يعنى اختار البعد واكيد نسينى 
لينا: وربنا انتى مخك ضرب خلاص مش انتى طلبتى يبعد عنك ومش تشوفية تانى هو نفذ طلبك لكن بيحبك عمل كدة عشانك انتى تكونى مرتاحة ومبسوطة 
 رانسى: بس انا مش مبسوطة من غيرة انا زعلانة منة بس مش كنت قاصدة يبعد عنى كدة 
لينا: يعنى انتى بتحبية 
رانسى :...
يتبع الفصل السابع والعشرون 27 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent