رواية نور (هو شمس وسط رمل، هي حلوة بت سمره) البارت الثاني 2
رواية نور هو شمس وسط رمل الفصل الثاني 2
- شكلك عملتي مشكله ولا زفت اوعي اما اشوف حصل اي؟
- السلام عليكم.
- تعالى ي بني.
- حضرتك انا جاي اخد الصيجان بتاعتكم ممكن تناوليهملي؟
- بس ي بني مش عاوزين نتعبك ونور بنتي هتوديهم .
ابتسم - مفيهاش تعب ثم ده عشان العيد ومش هناخد فلوس ع الشيل وكل سنه وانتوا طيبين .
- وانت طيب ي حبيبي .
- هو ده أدهم ي ماما صح؟
- اها ي حببتي لسه جاي من السفر من اسبوعين.
- كان مسافر فين؟
- كان في الكويت بيشتغل .
- بس هو قمر ي ماما والله ي بخت الا هتبقى من نصيبه.
ضحكت - بنت عيب كده .
كنت بسمع ماما وريهام وهما بيتكلموا عليه وكنت مبسوطه اوي معرفش ليه ، بس هو جميل فعلا وروحه حلوة .
- السلام عليكم.
- وعليكم السلام ، نزلتي ليه كنت هبعتلكم الصيجان انا لما تستوي.
- انا كنت عاوزه عمو محمد.
ابتسم - طب مينفعش أدهم ؟
- مين هو ده ؟
بضيق - اسمي .
- عاشت الاسامي ممكن بقا تعديني عشان عاوزه اقابل عمو محمد.
- استني كده ، واد ي هيما حد عند بابا جوا؟
- لا ي معلم ادهم .
- تعالي هدخلك ليه ، كنت فاكر ان حد معاه.
- تمام.
- حرما ي راجل ي طيب.
- دكتورتي الغاليه بنت الغالي .
- حبيبي والله ، الا اي الناس الا كل ما تكبر تحلو دي .
ضحك - اها ي بكاشه ، الا قوليلي اي الغيبه الطويله دي ومش بتيجي ليه؟
- والله الجامعه وامتحانات والصيام بقا انت عارف.
- ربنا يقويكي ي حببتي وعاوزين تقدير امتياز مش هتنازل .
- طب نمشيها جيد جدا.
- والله ما يحصل هو إمتياز عشان تاخدي هديه المره دي هتعجبك اوي.
- طب ماتقولي هي اي وادعيلك ف ليلة القدر .
ضحك - مش هتضحكي عليا لاني عارف انك مش بتنسيني ف دعاكي .
- ي حول الله انت فعلا مكدبتش ، طب اعملك الكنافه الا بتحبها ؟
- انا هضعف كده .
- انت عارف ي عمو محمد اني مبحبش المفاجأت عشان بتخليني استنى واقعد افكر .
ضحك - عشان تحسي بطعم الحاجه لازم تصبري.
ابتسمت - فعلا.
كنت واقف وشايفها ازاي بتهزر مع بابا وكأنهم اب وبنته ، هي قد اي جميله وتتحب وتدخل القلب ، ي ريتني كنت مكانك ي بابا لاحسن دي مصدرالي الوش الخشب .
- اي ي حاج هو من لقي صحابه نسي احبابه ولا اي؟
- متقارنش نفسك بدكتورتي ي ادهم دي الغاليه .
ضحك - طب حبوني معاكم .
- احم انا هستأذن ي عمو محمد وهبقى اجي مره تانيه.
- خلاص ماشي ي حببتي ولو عوزتي حاجه تعالي انا مش غريب.
ابتسمت - عارفه والله تسلملي ي رب.
- مين دي ي بابا ؟
- دي نور بنت احمد صاحبي الله يرحمه .
- الا بتحبها انت ي حاج .
ابتسم بخبث - هنغير ولا اي؟
بتوتر - هاا انت بتقول اي ، انا هروح اكمل شغل.
- واد ي ادهم .
- نعم ي بابا.
- مش ناوي تفرحني بيك ؟
ابتسم - قريب ي حاج ادعيلي .
- ي رب تكون من نصيبك ي الا ف بالي ده يبقى من حظ ابني.
- حبيبي ي حاج.
- انتي بت ي نور.
- نعم ي ماما.
- روحي عشان تساعدي اختك جايلها عريس.
بفرحه - اي ده بجد .
تمط شفتيها بسخط - ومالك فرحانه لبه كده ولا كأنه جاي ليكي ، ده ان لقيت حد يقبلك بشكلك ده.
بصدمه - ليه كده ي ماما ، ليه بتعامليني كده حرام عليكي والله حرام عليكي هو انا لما تفرح لاختي عيب ، هو اما ربنا يخلقني سودا عيب ، انا اي ذنبي اني اتخلقت كده ، بسكت وبقول حاضر ومع ذلك بتكرهيني
- انا بكرهك ي نور؟
بدموع - اها ي ماما بتكرهيني ومش بتحبيني ودايما بتعايرني بحاجه مليش يد فيها ، لما جبت مجموع ف ثانوي وقتها مفرحتليش ي ماما وقولتيلي يعني هتعملي اي الكليه بشكلك ده واختي مع انها ليه ف اولى جامعه وف تجاره الا انك بتحببها اكتر مني ، بس انا تعبت اقسم بالله تعبت ومبقتش استحمل ولا بطيق شكلي يارب اموت واريحكم مني بقاا.
بدموع - ي نور ي بنتي انتي فاهمه غلط .. استني...
- انسه نور راحه فين.
بتمسح دموعها - ابعد عني.
- مش هسيبك الا لما اعرف بتعيطي ليه؟
- ابعددد عنني مش عاوزه اشوف حد.
- مش هبعد ممكن تهدي بقا ، تااكسي .
يتبع الفصل الثالث والأخير اضغط هنا