Ads by Google X

رواية نبض قلبي الفصل الثالث 3 - بقلم نور

الصفحة الرئيسية

رواية نبض قلبي البارت الثالث 3 بقلم نور زيزو

رواية نبض قلبي بقلم نور

رواية نبض قلبي الفصل الثالث 3

تصدم اريج برجل كبير فالسن يظهر عليه الفقر من ملابسه
اريج :اسفه مخدتش بالى والله ياعمه
الرجل بحزن : ولا يهمك يا بنتى
اريج تراه يحمل شنطه كبيرة
اريج :تحب اساعدك فحاجه

الرجل: لا متشكر

اريج :مالك انت مضايق من حاجه

الرجل :هقولك ايه يابنتى ولا ايه

اريج :قول كل اللى حضرتك عايزه

بما ان اريج تمتلك الشجاعه والثقه فالنفس واجتماعى للتحدث مع الاخرين
فهى محبوبه من كل من يراها ماعدا عمر

الرجل: مفيش ولادى عشان يخلصوا منى دخولنى دار للمسنين وانا سبته

اريج: وهتروح فين

الرجل: معرفش مليش مكان

اريج: طب تعال معايا

الرجل: على فين

اريج: فى فندق صغير هنا هوديك تبات فيه

وتاخذه وتذهب

يركب عمر سيارته ويفكر كيف ستزوج بهذه الطريقه ومن ستكون عروسته التى سيختارها جدو له

ينزل عمر من السيارة ويدخل لكافى يطلب قهوته

عمر: لوسمحت

النادلة :اقدر اساعدك

عمر: ممكن قهوة سادة

النادلة: حاضر

وبعد نص ساعه تصل اريج للفندق مع الرجل ولكنها تجده مغلق وللبيع

اريج بحزن: انا معرفش غير ده

الرجل :مش مشكله روحى يابنتى وانا هتصرف

اريج باصرار: لا والله لازم اطمن عليك

وتاخده لمكان اخر

تاتى النادلة بالقهوة
وتاتى فكرة لعمر

عمر :استنى

النادله :افندم

عمر: اقعدى

انادله :ممنوع يافندم

عمر : اقعدى بس وانا هتصرف

تجلس انادله

عمر بغرور :انتى بتخدى كام فالشهر

النادله :افندم

ينظر عمر لقميصها ليرى اسمها

عمر :جاوبى بس يا فريدة ومش هتندم

فريدة :1000

عمر: فالشهر

فريدة 'اه

عمر :يعنى 3شهور ب3000

فريدة :هو فى ايه

عمر: عندى شغل ليكى لمدة 3شهور ب15000يعنى الخمس اضعاف قلتى اه

فريدة بدهشه: كام

تصل اريج لبيتها مع الرجل وتفتح لها ولدتها

امها :كنتى فبن كل ده ياريج قلقتينى عليكى

اريج :معلش ياماما هبقى اقولك بابا جه

امها :اه

اريج :اتفضل

امها: هو مين

يدخل الرجل البيت ويلقى السلام على امها ويخرج ابوها ويرى الرجل

فريده ......

عمر: قولتى اية

فريده: طب واهلى

عمر: انا هتصرف

فريدة :طيب

عمر: طيب ايه موافقه ولا لا

فريده: موافقه

عمر: تمام اتفقنا هعدى عليكى بعد يومين

فريدة :ماشى

ويخرج عمر ويظهر على وجهه ابتسامه عريض تعنى اانتصار
ويركب سياته ويعود للمنزل وكأن لم يحدث شئ

تدخل اريج غرفتها لتبدل ملابسها وتخرج ولم تجد الرجل وسال والدتها وتخبرها امها انه خرج مع ابوها
.........

تشرق شمس جديد لتعلن يوم جديد جميل لناس ومعقد لناس

اريج ر:ايحين للهم برجلنا

ندى :اعصابك يابت

اريج: ياترى يا هل ترى محضرلى مفاجا ايه النهارده

ندى باستفزاز: قصدى احراج ايه

اريج :اتنيلى اسكتى

ندى :مانتى من ساعة مشوفتينى وانتى ماشى تبرتمى كده مفصلتيش صدعتنى

اريج :كله بسببك مش هو خبطك انتى

ندى :وانا اللى قولت للسانك يبقى اطول منك

اريج: اهو اللى حصل مكنتش اعرف انه هيطلع زفت دكتور

ندى :طيب اتفضلى ادخلى

وتبدا المحاضرة وبعد دقائق من البدايه

عمر بكبرياء لاستفزازها: انتى يابتاع ةللى بترغى

.......

عمر :انتى يابتاعه يالى قاعده فاخر بنج

اريج بصدمه وغضب لنفسها بتاعه وفالميك نهارك اسود

تقف اريج مكانها

اريج ببرود: انا

عمر بغضب :اه انتى

اريج: اه صح انا اللى فاخر بنج بس للاسف انا ولا بتاعه ولا برغى

عمر يشتعل غضب فهى ترد عليه كالعادة ولكن اليوم يسمعها الجميع قد سمع الجميع اهانتها له

عمر: تعالى وهاتى معاكى زفت كارنيهك او اى اثبات زفت شخصيه

تاخد اريج بطاقتها وبدون كلمه تطلع تقف امامه

اريج بضحكه مستفزة :قولتلك ماشى فطريق مسدود مصدقتنيش اقولك النهارده الجديد انا متنزله عن نجاحى فالمادة دى يمكن ينفعك يا .....حضر الدكتور

وتضع بطاقتها له وتخرج م المحاضرة قبل ان ينطق بحرف
واكتفى عمر بالغاء المحاضرة
وخرج يشتعل من الغضب يتجه بطريق الحمامات ليغسل وجه
ولكنه يريها تجلس على مقعد وتسمع اغانى بالهند فرى

عمر :بتتحدينى

تقف اريج له :ابدا ده بس مجرد بدايه لغبى واحمق زيك اوووووه سورى يا دكتور

عمر :انتى اتهبلتى بتشتمى دكتورك

اريج وتحمل حقيبتها: بغض النظر عن دكتور وطالبه لما تحب الناس تحترمك احترمهم لان عمرك مهتحترم حد وهو هيحتقرك المعامله زى كفه الميزان لازم يكون متوازين مفيش واحده اعلى من التانيه عن اذن حضرتك يا دكتور

عمر والله لتشوفى

تاتى اريج من خلف ظهره سمعتك وى مانا هشوف انت كمان هتشوف انا مش ضعيفه

يمر اليوم
يعود عمر للمنزل ويجد الجد طبع دعوات الفرح ..

ماذا سيحدث بين عمر والجد ؟؟؟
من هى العروسه ؟؟
وماهى وظيفه فريدة ؟؟
وماذا عن تحدى عمر واريج ؟؟
يتبع الفصل الرابع 4 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent