رواية وجعلکِ سبباً في توبة البارت الثالث 3 بقلم آلاء فايز
رواية وجعلکِ سبباً في توبة الفصل الثالث 3
صحيت ملك على صوت المنبة وبدأت يومها بصلى ركعتين لله وتلاوة آية الكرسي وأذكار الصباح
أمينة ( والدتها) : يلا يا كوكي الفطار جاهز
ملك : حاضر ياماما جاية أهو ...صباح الخير ياست الكل صباح الخير ياأحلى بابا .." باست أيديهم"
مروان وامينة : صباح النور ياست البنات .. ثم أكملت أمينة (والدتها) : أنا صحيت حضرت الفطار من بدري أهو عشان تلحقي تاكلي لقمة
ملك : متحرمش منك أبدا ..أستأذن انا بقى ..أستودعكم الله :hearts:
-----------------
في منزل سارة :
فاطمة ( والدتها ) : يابنتي قومي الساعة بقت عشرة
سارة بفزع : اي ؟! عشرة ؟! ..حرام عليكي ياماما وسيباني نايمة دا كله دنا فاتني اول محاضرة كدا .." وبتلف حوالين نفسها " البس اية؟! طب هحلق البس دا ؟! لا لا انا اروح بالعباية السمرة احسن
فاطمة بضحك : لا حول ولا قوة الا بالله عباية سمرة اية اللي تروحي بيها ياهبلة يابنت الهبلة مش كفاية بتكلمي في نفسك ..الساعة لسة ٨ وأخلصي ملك زمانها جاية
سارة : ولما هي ٨ مبتقوليش لية ..لازم تصحيني مخضوضة يعني ... أكملت بهزار : أنتي مش أمي صح كنت حاسة علفكرة ..قولي إنكوا لقيتوني عند جامع مفيش أم تعمل كدا ..قلبي اهاا
فاطمة : انا مش عارفة انتي جايبة البرود دا منين ..اخلصي في يومك دا ولا أستعين بالشبشب
سارة : خلاص يابطوط مالك على الصبح دنا بفرفشك ياجميل
فاطمة : الجرس بيرن دي أكيد ملك
سارة : ماما قوليلها بلبس ماشي
فاطمة : اهلا ياملك ..أتفضلي يا حببتي ..سارة قالتلي أقولك انها بتلبس وهي لسة مغسلتش وشها اصلا
ملك : كالعادة ياطنط انا مشوفتش في برودها الصراحة
وبعد ساعة كانت سارة جاهزة
ملك : دا اية السرعة اللي انتي فيها دي ؟! يخربيتك فاتتنا أول محاضرة
سارة : نعيش وناخد غيرها ياأوختشي ..سلام ياماما ( بصوت عالِ)
ملك : بت محسن أخوكي مش هنا صح ؟!
سارة : أكيد :grin:..بتسألي ليه ؟! الصنارة غمزت ولا اي ؟!
مالك : اية الهبل اللي بتقوليه دا ..انا بس أستغربت من صوتك العالي
في الجامعة :
ملك وسارة ماشيين بتكلموا وفجأة شخص خبط في كتف ملك
سارة بتدخل : مش تحاسب ياأستاذ انت ؟!
محمود بأستظراف : الحساب مع الجرسون ...وبعدين وانتي مالك
سارة : أبو تقل دمك
محمود قرب من ملك وهمس: هتبقي بتعتي برضو
ملك وقتها اتنرفزت ورفعت أيديها ضربته بالقلم
محمود بنرفزة : انتي أتجننتي ؟! والله لأندمك ورفع أيده يضربها بس شخص مسكها
يوسف : مش أحنا اللي نمد أيدينها على حاريم ياصاحبي .."وجهة كلامه ل ملك " مانتي بتعرفي تخربيشي أهو ياقطة ولا أقولك ياستنا الشيخة ؟؟
سارة مسكت أيد ملك وشدتها عشان يمشوا وبالفعل مشيوا
محمود : يابنت **
يوسف : ماخلاص ياعم ..دي عيلة متستهلش تحرق دمك
محمود : والله لأندمها ..بس انت اية جابك ؟! وقدرت تصحى ازاي واحنا سهرانين للصبح اصلا
يوسف : زي مانت قدرت ..نمت ساعتين وقولت اجي القط رزقي واشوف بنتين تلاتة كدا
محمود : لسة منمتش اصلا ولو عليا مش عايز أجي الزفتة دي بس دي اخر سنة ليا ولازم احضر عشان أعديها
يوسف : بلاش نلف وندور على بعض .. والقطة اللي بتيجي عشانها قدرت تعلم عليك وسط الجامعة
محمود :انا مش عارف انت ازاي كنت في أميركا !! اصلهم بتبقى ناس نضيفة كدا وعندها زوق في الكلام ...ولو على القطة متهمنيش اصلا
يوسف : طب يلا ياعم النضيف
-------
سارة : ملك متشغليش نفسك باللي حصل هو أخد جزاته خلاص
ملك بتحاول تفتكر شافت الشخص دا فين قبل كدا
سارة : ملك انتي كويسة ؟! طب بلاش المحاضرات ونمشي ؟؟ أخدتي علاجك طيب ؟؟
ملك بتعب : متقلقيش يا حببتي انا كويسة وكمان معادي عند الدكتور النهاردة بعد الجامعة
في جانب تاني :
سها : مالها ستنا الشيخة دي ؟!
منار : معرفش بس شكلها بيأكد انها تعبانة
سها : تتحرق ..يلا عشان منتأخرش على المحاضرة والدكتور يترضنا
---------
في قاعة المحاضرات:
بعد ما المحاضرة خلصت والطلاب بدأوا يطلعوا
دكتور وليد : بشمهندسة ملك انتي كويسة ؟! انا أسفة على تدخلي بس ملاحظ أنك طول المحاضرة مش مركزة حتى بشمهندسة سارة
سارة : أحنا أسفين جدا يادكتور ..بس ملك تعبانة شوية وانا مقدرتش اركز واسيبها
" سارة كبرت في نظر دكتور وليد أكتر على حبها ل صديقتها وإخلاصها ....وفرح أنه اختار صح ..ومستني الفرصة اللي يصارحها بمشاعره "
دكتور وليد : أحم طب لو مفيش مانع ممكن اوصلكوا ل اقرب دكتور
ملك : لا ..قصدي حضرتك انا كويسة ملهاش لزوم
وبعد إصرار من الدكتور وسارة ملك وافقت يوصلها ل الدكتور
عند الدكتور :
ملك كانت قاعدة مستنية دورها وبعد ما الممرضة نادت على أسمها
ست كبيرة : بعد أذنك يابنتي ممكن تدخليني قبلك ..أنا تعبانة ومش هقدر اقعد استنى دوري
سارة كانت هتتكلم بس ملك قطعتها
ملك : أتفضلي ياأُمي
دخلت الست وبعد ماطلعت من عند الدكتور حبت تشكرها بس أتفجأت !!!
ياترا ملك هيحصلها اي ؟!
وياترا مين الست دي ؟!
يتبع الفصل الرابع 4 اضغط هنا
- الفهرس (رواية وجعلکِ سبباً في توبة كاملة)