Ads by Google X

رواية بصير قلبي الفصل الرابع 4 - اماني محمد

الصفحة الرئيسية

رواية بصير قلبي البارت الرابع 4 بقلم أماني محمد

رواية بصير قلبي كاملة

رواية بصير قلبي الفصل الرابع 4

أدم بص لشفاء بتكشيرة كده،.. شفاء أستوعب الل قالته وانها غلطت فوالدته... هو اااه مش معنى انه مختلف معاها يبقا تشتم عليها قدامه.... فضلت تلوم نفسها على تسرعها وانها غبية وبدأت تعتذر لأدم.. 
شفاء =أدام والله والله ما كان قصدي، بص انا غبية ودبش ومش بعرف أنقي كلامي اااه، بس هبلة وطيبه والله، أدام والله أسفه مكنش قصدي أشتم على والدتك.... بالله عليك تسامحني... 
أدام بص نحيت صوتها بجمود... 
وكان عاقد حواجبه... 
شفاء وقفت قدامه وبدموع =أدم انا أسفه... وبدأت تعيط (تعكي الدنيا وتعيطي فالأخر، ياجردل) 
فجأة وهي بتبص عليه، لقته بدأ يضحك بصوت عالي أوي... ويخبط كف على كف.... 
شفاء ببلاهة....=أدام يحبيبي انت اتجننت.... يلاهوي على سنيني السودة، سعاد كانت بتقولي هتجنني جوزك المستقبلي مصدقتهاش.... 
أدام زاد فالضحك.... 
شفاء =يلاهوي، الراجل بيفلفس مني، كملت بدموع انت بتضحك ليه يااادم... 
اخيرا ادم نطق... 
أدم=شفاء أسكتي بالله عليكي، أنا مش قادر ابطل ضحك.... 
شفاء =أنت بتضحك ليه، هو انا قولت حاجه  تضحك... 
أدام=لا انتي نسمه.... 
بس عارفه أي اال ضحكني أكتر حاجه... 
شفاء بفضول =أي أي... 
أدام أنك قولتي أن كريمة مش نزلالك من زور، فكرتيني بنفسي... نفس عدم النزول من الزور... 
شفاء ببلاهة=اخس عليك يااادم في واحد محترم يقول على أمه كده... وكنت ملاحظه انك بتكلمها بطريقه وحشه تحت.... اي انت ابن عاق ولا أي، وبعدين بتكلمها رسمي ليه.... وكريمة هانم ومعرفش اي، في أبن يعامل امه الل خلفته وربته كده.... 
ادام =بااااااس بااااس، اي بربنط ما صدقتي فتحتي مش بتفصلي.... اصبري عليا وأنا هفهمك... 
شفاء =هتفهمني اي بس يعاق، يعاق يعاق... كانها بتعايره... 
ادام=هفهمك ان كريمة مش أمي أصلا... 
شفاء =وووووه، بتتبرا من امك كمان؟!!! يخسارة تربيتك يكريمة هانم..... يخسارة تعبك فيه....حسبي الله يعاق... 
أدام=يخربيت دماغك يشيخه، وربنا أن ما سكتي وسمعتيني للأخر لهاؤدك هنا...... 
شفاء حطت ايدها على بوقها 
=اهاااااا خلاص احكي يعم الحكاوي... 
أدام بقرف =حكاوي،!!! تعالي نقعد طيب يسبب غلبي انتي.... 
راحو قعدو وبدأ أدم يحكي... 
أدم =بصي يستي، كريمة مش أمي.... أنا ويوسف من أم... وأسيل وأحمد من أم تانيه وال هي كريمة... 
بابا كان متجوز اتنين.... اتجوز ماما الأول وخلفني.... 
وبعدها بسنة عرفنا أن بابا أتجوز على  ماما... ماما كانت ست طيبه أوي، حبها وطيبتها كانو يكفو العالم ويفيضو،فلما عرفت زعلت جامد وقعدت فترة عند والدتها وبعدها عرفت انها حامل...فقررت ترجع لجوزها زي اي ست مصرية لما بتلاقي فرقبتها عيال،بتقرر تضحي وتكمل مع جوزها،وكمان هي كانت بتحب بابا جدا...فبصراحه  معرفش ازاي بابا راح اتجوز كريمة اصلا.. 
وبعدها خلف أحمد من كريمة.... كانت ماما خلفت يوسف اخويا.... أنا الوحيد الل أخدت عيون ماما... كانت عيونها جميلة وقمر أوي... 
شفاء بسرحان=وعيونك أقمر...
ادام ضحك.... وكمل كلامه... 
بعدها يستي ماما تعبت فجأة واتوفت وانا كان عندي 8 سنين.... ويوسف كان عمره خمس او ست سنين كده.... بابا طبعاً مقدرش  يسيبنا انا ويوسف لوحدنا وكان مستوعب طبعاً اننا محتاجين أم فحياتنا... 
فأخدنا نعيش مع كريمة....... 
شفاء =يعني كريمة الل ربتك؟؟ 
ادام =لا كريمة مكنتش بتهتم بولادها عشان تهتم بولاد جوزها اصلا.... 
الل ربتنا هي  دادة نجاح وكانت قايمة بكل طلباتنا.......... 
كريمة كانت قاسة عليا أوي، وبالذات انا، يمكن كانت بتعامل يوسف كويس شوية... لكن انا لا... كانت بتكرهني جدا.... 
عشان كده عمري ما حطتها فمقام أمي، لأن امي دي ست عظيمة مينفعش تتقارن مع كريمة... 
دايما بقولها كريمة هانم... وهانم دي أحتراما لأسيل وأحمد مش اكتر... 
شفاء بتوهان=يااااااه يااخي، أنما قصة عبرة بصحيح.... 
يعني كريمة مطلعتش كريمة.... طلعت أم 44 عادي... 
أدام بضحك=حاجه زي كده... 
شفاء بضحك=دي شكلها بدأية مبشرة بالتفائل لانها لسه شتماني وغالبا بتكرهني فمش عارفه هنعيش مع بعض ازاي هنا... 
أدام قرب لشفاء، أنتي قررتي تستقري هنا ولا أي... بيكلمها وهو بيبص فعنيها... 
شفاء =لا، أصل، أصل، انا... مش.. 
أدام=خلاص خلاص  انا بهزر معاكي.... 
وضحك وقام... انا ماشي عايزة حاجة... 
شفاء بسرعه =خليك قاعد شوية كمان... 
أدام=دااانتي فيوزات مخك لاسعه.... أقعد اي الوقت أتأخر أصلا ولازم تنامي،روحي اتخمدي... 
شفاء بقرف=اتخمد!!! تصدق انا مهزاة اني اتكلمت معاه.... وديني لاطلعك بره بأيدي وقعدت تزق فيه لحد مطلعته ورزعت الباب فوشه... 
أدام بضحك=يااابنت المجنونه، يخربيتك، انتي هتجنني جوزك المستقبلي فعلا.... وبعدين عقد حواجبه.... وقال فنفسه... اي ده هي هتتجوز وتسيبني!!!!! 
وكمل بضحك =لا طبعا دي مش هتتجوز بفيوزاتها دي، يعني أظن مفيش حد يستحملها غيري.... 
شفاء من ورا الباب =سمعاك وانت بتتكلم على فكرة يا دومااااااا..... وهتجوز واحد مز كده  وهتشوف... 
أدام بغيظ=اااه دا فالمشمش... عارفاه...!؟ 
شفاء بكيد =لا مش عارفه المشمش بس عارفه العريس الل هتجوزه... 
ادام قرب من الباب =شفاء  انتي بتتكلمي جد؟! 
شفاء =جد وجديد كمان، هكدب عليك يعني يدومي.... 
ادم=شفاء افتحي عايز اكلمك... 
شفاء بكيد وهي بتضحك=تصبح على خير يدومي أصل عندي موعد.... ومشيت اترمت على السرير وهي هتموت من الفرحه عشان حست انه غار عليها... 
ادم من ورا الباب =موعد موعد اي ده!!!
دا انتي يومك أسود مهبب بهباب
... ابقا وريني هتروحي الموعد ده ازاي.... ومشي وهو بيتوعد ليها
عشان يروح ينام وهو مضايق... وشفاء على  الجانب الأخر حاضنه المخدة وفرحانه اوي وعرفت انه بيغير... فهتستغل ده.... 
ينام ابطالنا... عشان يطلع نور فجر جديد، واحداث جديدة،.... والل هنعرفها فالبارت الجاي... 
يتبع الفصل الخامس 5 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent