رواية عوض المعتصم البارت السادس 6 بقلم رحمة أيمن
رواية عوض المعتصم الفصل السادس 6
الدكتور: انا اسف علي ال... رحمه !
رحمه : دكتور خالد !
الدكتور : انتي بتعملي اي هنا ؟
رحمه : كنت .....
"ينظر لها معتصم فتصمت "
شريف : ممكن تشوف ماما لو سمحت مش وقته تعبانه جدا
الدكتور : الكل بره لو سمحت ، عايز اشوف شغلي
خرجنا بره وانا مش فهمه نظرته ، كانت غامضه زي بظبط، وعمال يتكلم هو وصحبه وهموت واعرف بقولو اي
معتصم : اهدا متقلقش هتكون كويسه انا بثق جدا في اطباء المستشفي دي
شريف : شكرا يا معتصم انا من غيرك مكنتش عارف هعمل اي
معتصم : متقولش كده انت خويا
شريف :بس دقيقه انت اتجوزت امتي يا معتصم ومتعزمنيش
معتصم : حصل بسرعه وملحقتش اقول لحد
شريف : طلعت دكتوره تبقي تجبها تشوف ماما بقي ونقدر نخليك تقعد معانه شويه
معتصم : مهو ...
دكتور : دكتوره رحمه لو سمحتي الطاقم هيتاخر وعايز مساعده ، محتاجك جوه
رحمه :.....
"تنظر لمعتصم فيحرك وجهه لها بالإيجاب وتدخل معه"
في الخارج
شريف : ها يا دكتور طمني
الدكتور : مامتك كويسه بس كانت مجهده الفتره الي فاتت وكمان الدوه الي بتاخده مش صح ، هكتبلها علي دوه تاني تنتظم فيه
معتصم : اكتبه و هنجيبه حالا
دكتور : تمام تعالو مكتبي ، وانتي يا رحمه روحتي انهي مستشفي ؟ لسه شغلك جميل ومريح كنتي من احسن المتدربين عندي ، فرحت جدا بشوفتك
رحمه : انا اسعد يا دكتور خالد ، شكرا علي ثقتك فيه
الدكتور : اه اعذروني جدا ، انت معتصم بيه ، انا اسف والله مكنتش اعرف انه حضرتك بنفسك هنا
معتصم ينظر لرحمه : حصل خير
الدكتور : هو انت تعرف رحمه
معتصم : امم مراتي
الدكتور : مراتك ! بجد الف مبروك
"ينظر لرحمه يجدها متوتره فيغير الموضوع"
الدكتور : احم طيب انا رايح المكتب وانت يا شريف تعالي عشان اكتبلك العلاج
شريف : حاضر
معتصم : وانا جي معاك ، رحمه اقعدي جمبها عبال ما نيجي
رحمه : حاضر
في السياره
ام شريف : شكرا يبني تعبانك في الدوه والكشف والتوصيله ، ربنا يحميك
معتصم : ده وجبي ، منساش افضالك عليه ابدا وده اقل حاجه اقدر قدمهالك
ام شريف : ابقي جيب مراتك وتعالي زورنا يوم ، معلش يا حببتي معرفتش اتكلم معاكي لاني تعبانه جدا
رحمه : لاء يا طنط عادي ، عرفه انه حضرتك تعبانه، ربنا يقويكي يا رب
خرجنا من هناك ومتكلمش معايه ول كلمه ومتجاهلني تماما ، حسه بشعور مش كويس زي زمان ، يا رب ساعدني المرادي ووعد مش هكررها .
رحمه بتوتر : انا والله ...
معتصم : تعالي علي مكتبي .
خرج من الاوضه وانا اعصابي ثابت ، عايز اي ، هيضربني هيضربني مش كده
"تتحدث وتنظر بخوف علي المكتب "
رحمه : بتعملي اي يا طنط نبيله
نبيله : بحضر العشاء عشانك انتي ومعتصم بيه
رحمه: هه اكيد بتعمل عشاء اي السوال ده ، احم عامله اي
نبيله : عامله اي !
رحمه : اقصد عيالك عملين اي متجوزه صح ، طبعا متجوزه اي الغباء ده اووف
نبيله : ههه في اي ي رحمه هانم
رحمه : عايزني في المكتب ، تتوقعي يضربني
نبيله : معتصم بيه عمرو ما مد ايده علي بنت ابدا
رحمه : بجد طيب طمنتيني ، يبقي هيحدفني بحاجه علي المكتب يكسر دراعي رجلي كده يعني
نبيله : انتي عملتي حاجه كبيره اوي كده
رحمه : اممم
نبيله : طب ادخلي عشان ميطلعش يجيبك هو
رحمه : احم انا هدخل برحتي هو...
معتصم بغضب : رحمممه
رحمه :"تقوم بجري " جاايه ااااهو
نبيلت : ههه هبله
في المكتب ...
معتصم : مجتيش بسرعه زي ما ناديتك لي
رحمه: كنت بشرب احم كنت بتكلم مع طنط نبيله بصراحه بقي عشان مش كنت عايزه ادخل ده مش معناه انه عشان خايفه منك لاء انا..
معتصم : رحممه
رحمه بدموع : والله ما كنت اعرف اني هشوفه هناك ، هو كان دكتور بتاعي في الجامعه و...
لقيته قام من علي الكرسي وجيه وقف قصادي فرجعت لورا بخوف
معتصم : تعالي اقفي قصادي
رحمه بخوف : هتضربني
معتصم : يا بنتي هو انا جيت جمبك
رحمه : اوعدني انك متضربنيش
معتصم بتنهيد : بوعدك
رجعت مكاني وسرحت في عينه ، كانت مريحه كانت كلها امان... هو انا وثقت فيه كده امتي !
معتصم : عايزه تشتغلي
رحمه : ها !
معتصم : مبكررش كلامي مرتين
رحمه : انت بتكلم بجد
معتصم : امم ، متكونيش دارسه سبع سنين وتحبي شغلك كده وانا امنعك منه ، لو عايزه قوليلي
" تقوم بمعانقته "
رحمه بفرحه : عايزه عايزه ، دي أمنية حياتي... شكرا شكرا من قلبي
معتصم :!!!!
"تقوم بستعاب نفسها فترجع للخلف في صدمه "
رحمه : انا اسفه انا مختش بالي
معتصم :...
"تقوم نبيله بتخبيط "
نبيله : معتصم بيه العشاء جاهز
معتصم : تمام احنا جاين يلا
انا اي الي انا عملته ده ، غبيه انا غبيه اقسم بالله ... بس هو بجد هيخليني اشتغل عااا بجد .
اليوم التالي...
معتصم بصريخ : ازااي يعني ارجعت في كلامك احنا بنكلم عيال ول اي !
"تسيتقظ رحمه بفزع "
معتصم : انا مبرجعش في كلامي وعند وعودي ديما وعمري ما خلفت بيه ، فمش واحد زيك يجي يبوظ شغلي عشان قرار تافه
رحمه بدموع ووضع يدها علي اذنها : اهدا ، اهدا مش قادره
"يقوم بنظر لها فيتمالك اعصابه "
معتصم بهدوء : نبقي نكمل كلمنا بعدين " يقوم بالقفل " ، انتي كويسه
رحمه بدموع : بخاف من الزعيق
متعصم : متعيطيش عشان بتعصب
رحمه ببمسح دموعها بسرعه : حاضر والله ما بعيط اهو
معتصم : هدخل الحمام عبال ما تهدي كده وننزل نفطر تمام
رحمه : تمام
انا معنتش خايفه وانا جانبه ، عينه كفايه بنسبالي عشان اتاكد انه كويس ول لاء ... فقدت احساس الامان من زمان جدا من وقت ما كان عندي عيله اتسند عليها وأحمى فيها دلوقتى حسه بشعور مختلف ، يترا ابواب السعاده بتفتحلي تاني .
علي الفطار...
معتصم : هتبدأى شغل من بكره
رحمه : نعم ! ، بسرعه كده
معتصم : اتكلمت مع صاحب احسن مستشفي هنا ، ابنه شريك ليا في بعض الأعمال و فرح جدا لاني كلمته وطلبت منه حاجه .. هتكوني متدربه في الاول وبعد كده تترقي علي حسب شغلك هناك ، هيكون معاكي السواق وناس لحمايتك وانتي جايه وانتي رايحه ، تاخير ممنوع و انك تخرجي من المستشفي في وقت الشغل بردو ممنوع ولو احتاجتي حاجه تطلبيها من السواق مفهوم
رحمه :.....
معتصم : بطلي تبريق فيه وكلي يلا الاكل برد
طيب عمل كل ده امتي ! في ليله ! انا متجوزه هيري بوتر اجدعان
في الشركه ...
فهد : الدنيا مقلوبه !
معتصم : وانا حطك هنا لي ، مش عشان تهدي الاوضاع في غيابي
فهد : يا عم بقي ، كنت بسمع مسلسل ووصلت نص الحلقه الأخيره والقيك بترن كنت هموت واعرف اي الي هيحصل
معتصم : يلا انت هتكون بارد كده وحاطط رجلك في ميه ساقعه لحد امتي
فهد : لحد ما اموت عصومي
معتصم :"يقوم برفع حاجبه "
فهد : معتصم بيه احم
معتصم : بنسبه للي حصل انهرده ، هنعمل اي بعد ما يطلع اعتقد ...
فهد : لاءءء ، انا هنام
معتصم : فههد اضبط
فهد : اه صح عايز اقلك علي الي حصل شوفت البت تاني
معتصم : ......
فهد : ووقعت عليها القهوه وشديت الكرسي ووقعتها في الارض وكان يوم جاامد
معتصم : فهد سبني اشوف المشكله دي وهنتكلم في تفاهتك دي بعدين
فهد : تصدق انا غلطان ، انا معرفش رحمه حفيده اسماعيل انواري مستحملك ازاي
معتصم : هو ده ! ازاي مفكرتش فيه
فهد : مش فاهم
معتصم : انت صحيح غبي وافكارك اغبي منك ، بس احيانا بتقول حاجات حلوه
فهد : يبني انا مفيش مني اتنين اصلا هو...
معتصم : جيبلي قهوه وانت خارج
فهد : بتطردني يعني ، طيب متشكرين .. اما اروح اكمل المسلسل ونام بقي
معتصم : فهد ارجع المكتب بتاعك وبطل اهمال
فهد : سلااام مدمن بيه
ترن ترن ترن
معتصم : الو
يتبع الفصل السابع 7 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية (رواية عوض المعتصم كاملة)