رواية وجعلکِ سبباً في توبة البارت السادس 6 بقلم آلاء فايز
رواية وجعلکِ سبباً في توبة الفصل السادس 6
سها : اية يابنتي مش هنخرج ولا اي ؟!
منار : مليش نفس
سها : لا بقولك اية أحنا مش هنزهق من أولها وزي ماهوقع يوسف ويبقى ليا لازم انتي كمان توقعي محمود
منار : انتي أتجننتي !! عايزاني افرض نفسي على واحد مش شايفني غير صديقة وكل مايتكلم يقول انتي زي أختي ... ثم أكملت بحزن : كل دا ومش قادر يحس بحبي وانا خلاص تعبت
سها : وانا مستحيل اتعب ..مستعدة أعمل اي حاجة ويوسف يبقى لياا
منار : متلعبيش مع يوسف ياشاطرة ..انتي كدا بتلعبي بالنار والنار دي هتيجي يوم وتحرقك وانا عشان خايفة عليكي نصحتك ..بس معقول بتحبيه اوي كدة !! اللي انتي بتعمليه مسمهوش حب يابنتي اصلا
سها بأستهزاء : أحبه ؟! هو فعلا يتحب بس فلوسه تتحب اكتر
منار : وانتي متعرفيش ان كل حاجة ملك والدته يوسف الوريث الوحيد ل والده بس تقريبا شركات والده كلها راحت وكل العز اللي ظاهر قدامك دا بأسم والدته ..يعني تعبك هيبقى على الفاضي
سها بخبث : ولما والدته تموت هيبقى بأسم يوسف
منار : قصدك ؟! ثم أكملت بهجوم يخربيتك انتي عايزة تموتي الست !! ..اظاهر حبك للفلوس جننك وياعالم هتبقي سبب في موتي انا كمان ولا اي ومش بعيد تكوني مصحباني عشان الفلوس .سلام ياا صحبتي
-------------
في دار الأيتام :
يوسف قرر يروح ل الاطفال يديهم الهدايات ويمشي
طفل بفرحة : عمو يوسف
يوسف ضمه : حبيب عمو يوسف
وقتها ملك اتحرجت جدا بدخوله المفاجأ واتمنت ميكونش شافها وهي بتلعب مع الاطفال
يوسف : شوفوا يا حبايبي انا جايب الهدايات دي على زوقي ويارب تعجبكوا
طفلة : شكرا ياعمو
يوسف رفع حاجبه : بس كدا ؟!
طفلة : لا طبعا وباست خده
بعدها الاطفال كلهم شكروة بنفس طريقة الطفلة
ملك كانت فرحانة اوي بفرحة الاطفال وبدأت ترتاح ل يوسف وتشوفه بشكل تاني عكس اول مقابلة بينهم " الجامعة "
طفل 2: بليز ياعمو خليك معانا شوية
يوسف: معلش يا حبيبي ورايا شغل
طفلة : عشان خاطري يا عمو
يوسف بحب : أنا حبيتك اوي وعشان خاطرك هفضل بس قوليلي الاول انتي أسمك اي ؟
الطفلة : أسمي ملك
يوسف ونظراته ل ملك الكبيرة : أسمك حلو اوي ياملك
ملك الطفلة : طب ممكن تلعب معانا استغماية
ملك الكبيرة : أحم همشي انا بقى ياولاد
ملك الطفلة بزعل : لا انتي قولتي هتفضلي معانا اليوم كله وهتلعبي معايا كمان
وبالفعل لعبوا كلهم أستغماية ..ملك كانت مكسوفة اوي من يوسف وكمان مش قادرة تواجهه بعد ما اتكلمت معاة بأسلوب مش كويس في بيتها ..يوسف كان في قمة السعادة بس لسة مش قادر يحدد مشاعره
بعد ساعات من اللعب يوسف أستأذن يمشي ..ملك خرجت وراة
ملك بأحراج : استاذ يوسف
يوسف : افندم
ملك : كنت عايزة.. قصدك يعني ... انا اسفة على سوء التفاهم اللي حصل لما والدتك كانت في بيتي واتمنى تقبل إعتذاري
يوسف بكبرياء: شوفي يا قطة مفيش بنت اتجرئت وقدرت ترفع صوتها عليا بس عشان انتي لسة متعرفيش يوسف المنشاوي كويس هسامحك المرادي ..بعد إذنك
ملك بغيظ : اية البني ادم المتحول دا ومتكبر اوي بس قمر
_______
في منزل سارة :
محسن : انا نازل يا أمي مش محتاجة حاجة ؟
فاطمة : عايزة سلامتك يا حبيبي
محسن بحب : وانتي ياصرصور ؟
سارة : صرصور ؟!! مقبولة ياأخ ..عايزة شاورما
فاطمة : يابنتي انتي علطول جعانة كدا !! انا مش فاهمة الاكل دا بيروح فين
سارة بزعل طفولي: خلاص مش عايزة
محسن : وانا مقدرش على زعلك وهجبلك انتي وماما كمان ..السلام عليكم
بعد ماخرج :
سارة : عارفة ياماما انا مبسوطة اوي ان محسن رجع زي الاول بس اكيد حصل حاجة ولازم أفهمها
فاطمة : ربنا يهديه يابنتي وينتقم من اللي كان السبب
______
في منزل ملك : الجرس رن
أمينة : اهلا اهلا أتفضلي
هيام : اسفة إني جيت من غير معاد
أمينة : لا طبعا متقوليش كدا حضرتك تشرفينا في اي وقت ..بعد مجاملات :
ملك بتروح دار الأيتام كل جمعة هي زمانها على وصول
ملك : السلام عليكم
الجميع : وعليكم السلام
ملك : اهلا ياطنط
هيام : اهلا بيكي يا حببتي ..بعتذر مرة تانية واكيد انتوا متفجأين بس انا حبيت أشكر ملك على يوم العيادة ..أتفضلي يابنتي دي هدية مني ..وكمان لو معندكيش مانع اخد رقم تليفونك وتقدروا تشرفوني في اي وقت نتغدا ساوا
ملك : بس ياطنط
هيام : دا اول طلب اطلبه منك ياريت متكسفنيش بقى
ملك : انا معنديش مانع بس الاول اخد رأي بابا وماما
مؤمن وأمينة : واحنا معندناش مانع
ابتسمت هيام ثم دار بينهم حوار
______
في النايت كلوب :
محمود : مختفي فين ؟! لتكون بطلت تسهر انت كمان
يوسف : وانا لو بطلت هاجي دلوقتي لية !! اركن غبائك دا دلوقتي عشان عايزاك في حوار
محمود : هاا بنات ؟؟
يوسف : لا شغل ..قررت ارجع اشغل الشركات بتعت والدي من تاني ومحتاجك معايا
محمود : انا اشتغل؟! وبعدين شركات اية اللي اتشغلها !!
يوسف : الشركات مرحتش زي مانتوا فاهمين هو اه نصها اتباع ل دول أجنبية والنص التاني لسة بأسم والدي بس اتقفلت يعني في الصفر محتاجة اللي يكبرها ..قولت اية ؟؟
محمود : انا مش فاهم حاجة بس معاك يا صاحبي
ياترا يوسف هيبقى قد المسؤلية وهيتغير ؟ أم الماضية هيبقى ليه أثر ؟!
يتبع الفصل السابع 7 اضغط هنا
- الفهرس (رواية وجعلکِ سبباً في توبة كاملة)