رواية عوض المعتصم البارت السابع 7 بقلم رحمة أيمن
رواية عوض المعتصم الفصل السابع 7
ترن ترن ترن
معتصم : الو
رشيد : معتصم بالله
معتصم : ههه عامل اي يا غالي ، اعذرني معرفتش اطمن عليك
رشيد : انا كويس يبني وكلو تمام ، هستناك انت وحفيده النواري تيجي تقعدو معايه شويه قبل ما اسافر
معتصم: هتسافر امتي
رشيد : بعد بكره كده يبني وعايز اشوفك قبل ما امشي
معتصم : اعتبره حصل ، طلباتك اومر
رشيد : ههه ربنا يحميك يبني
في فله معتصم
نبيله : رحمه هانم في ضيف جايلك
رحمه بستغراب : مين
فاطمه : رحمه
رحمه :فاطمه!!! ، عامله ااااي
"يقومون بتعانق والبكاء "
فاطمه بعد مسح دموعها : فكرت الف مره قبل ما اجي هنا لعند ما جمدت قلبي وجيت
رحمه : يا قلبي فرحت جدا بشوفتك ، تعالي عايزه اقلك علي حاجات كتير اوي
فاطمه : وانا كمان
في بيت النواري ..
شرين : مفيش معلومات خالص ومعتصم بيه مختفي وجدك هيتجنن
هشام : تعرفي حاجه عن رحمه
شرين : هو كل شويه تجيب في سيره الزفته دي خلاص اتجوزت انساها بقي
هشام : لاء مش هنساها واذا مكنتش ليا بمزجها هتكون ليا غضب عنها
شرين : يبني استهدا كده وهنقيلك وحده تليق بيك
هشام : بعد ما اعمل الي في دماغي نقي براحتك
شرين : طيب انا معنتش هتناقش معاك عشان تعبت من غبائك ... روح شوف جدك وتكلم معاه وحببه فيك كده ،كل ده هيكون ليك يهبل بعد ما يموت
هشام : هيقلي ابقي تعالي الشركه وقرف وانا مش ناقصه
شرين : المرادي بس عشان امك
هشام : حاضر
"يقوم بذهاب وتدخل كرستينا "
كرستينا : مالو ده
شرين : مش عايز يستنضف ابدا ، ما علينا ريحه الجامعه يا قلبي
كرستينا : اه ورايه محاضرات
شرين : حبيبة امها العسل ، عايزه فلوس او حاجه
كرستينا : اه يا ماما بليز في شنطه هموت وجبها
شرين : تعالي معايه يا قلب ماما
...............
اسماعيل : ولا وطولت يا بن الجدواني
معتصم : أشغل بقي يا اسماعيل بيه
اسماعيل : اي الي فكرك بإسماعيل النواري ، اكيد وراك حاجه
معتصم : عايزك تدخل معايه مشروع غير المشروع الجديد الي هنعمله
اسماعيل : مشروع اي
"يقومون بتحدث ويشرح له المشروع "
اسماعيل : فكرتك عجبني وانا بثق في الي دماغه حلوه وبيفهم في شغل الاعمال
معتصم : كل واحد لي مجاله ولازم يجهز اسلحته ول اي
اسماعيل: طول عمرك ناصح زي ابوك
معتصم : هستناك تجيلي توقع عقد الموافقه
اسماعيل : هبعتلك حفيدي يخدو واهو يتعلم منك حاجه بدل ما هو زللني كده في كل حتى
معتصم : هستنى في اي وقت
في فله معتصم...
رحمه : هههه يا هبله
فاطمه : انا هبله ول هو الي خنزير طب اقسم بالله لو شوفته لعملو عجينه متسواش 3 جنيه
رحمه : اول مره تتجرأي علي حد وتشتمي وتتعصبي عليه كده
فاطمه : هو الي مهزق
رحمه : وحشتيني يا فطوم جدا ابقي تعاليلي كتير
فاطمه : اي مش زي امير ول اي طمنيني
رحمه بصفن : اممم هو طيب جدا بس عصبي وكتلت برود قاسي وطباعه جامده بس عينه حنينه .. احيانا بقول لاء غيرهم واحيانا يعمل حاجه تغير تفكيري ده ، شيك وعصري وبهتم باكله وجسمه بشكل يخوف وطفل بليل بخاف ينام لوحده اااه عمرك شوفتي كده
فاطمه : انا الي عمري ما شوفتك كده يا ست رحمه
رحمه : مش فهمه
فاطمه : انتي حلوفه فهميني بس هل انتي حلوفه انتي عينك بتلمع وانتي بتكلمي يبقي الصناره غمزت
رحمه : والله هيه الصناره بتغمز
فاطمه : هنستعبط بقي ول اي
رحمه : مستحيل يا فاطمه انا مبحبوش انا بخاف منه جدا و بتعرش لما اشوف نظره عينه وهو متعصب و يبصلي وقتها ، ده كائن غريب بجد
فاطمه : هو ول امير
رحمه : مفيش مقارنه اصلا
فاطمه : اوبااا
رحمه : هو اه غريب بس احسن بكتير من امير
فاطمه : مش بقول الصناره غمزت مصدقتنيش
رحمه : فااطنه
فاطمه : احم اغير الموضوع عشان مضربش ، هتعملي اي بكره
رحمه : امم ريحه الشغل عاا
فاطمه : بجد ! الله بتكلمي بجد
رحمه بفرحه : اممم كلم مستشفي وهروح بكره وهشتغل كمتدربه وعلي حسب شغلي
فاطمه : يعني قماار احم استغفر الله العظيم و شيك وستايل وشخصيه جاحده وهيخليكي تشتغلي وقمر تاني ومش عايزه قلبك يدق يا شيخه اتقي الله انتي مش وش نعمه يا بت والله
رحمه : فاطمه انصرفي من وشي حالا يلا ، روحي لشرين اجري
فاطمه : اه استني اما احكيلك عملت اي تاني معايه
_________________
نيره : مش انت قولت هتجبلي شغل في شركه عندكو
فهد : لما تخلصي يا قلبي ، اتكلمت مع معتصم وهو قلي هيبقي يعينك
نيره : هو شريكك بس يعني ليك الحق تعمل الي انت عايزه ، عشان خاطري يا حبي
فهد : احتا نهزر ونتريق ونعمل كل حاجه انما تيجي جنب شريكي وتعديليلو هيكون فيها كلام تاني
نيره : انا معرفش بتحبه كده لي رغم انه بغار منك
فهد : لاء انتي شكلك بتزودي في الكلام دلوقتي انا همشي نبقي نتكلم بعدين
"تقوم بمسك يده "
نيره برومنسيه : انا اسفه يا فهود انت عارف انه في مشاكل كتير بين بابا وماما في البيت وتعبت وجايه من هناك وانا مش في المود خالص
فهد : انا جمبك متقلقيش
"تقوم بمعناقه بمكر "
نيره : شكرا يا قلبي علي وقفتك جمبي ، ااه انا جعانه جدا
فهد : قومي يلا اما ناكل
في المساء ... في فله معتصم...
خدت دوش والبست بجامتي المقربه لقلبي والي هيه البجامه الحمره طبعا ، وفرت شعري عشان ينشف ومسكت الجبتار الي بطلع فيه كل جروحي وبدات اعزف .....
"تقوم بلحن اغنيه "
اوقات بيجي الصح في الوقت الغلط ، والقلب زي السهم لو شده فلت ، وبصراحه الدنيا بتغيرنا بالراحه ومبين شعور باذنب وراحه كلو اختلط ... بقي عادي ناس يختارو صح ويتاذو والحب مش محكوم بحاجه تميزو ، مش اي احساس بسعاده بيتقبل ول اي وعد بناخده سهل انفذه ...
"بعد الانتهاء يقوم معتصم بالتصقيف "
رحمه بفزع : انت اي هنا من امتي
معتصم : من نص اللحن كده
رحمه : انا اسفه جدا ، مختش بالي انك موجود والله عذرا لو ديقتك و..
معتصم : رحممه
رحمه : احم نعم
معتصم : عزفك كويس جدا
رحمه : بجد !
معتصم : امم
"تقوم بنظر له بمتنان "
معتصم : ممكن اعرف بصالي كده لي
رحمه : اصل امير لما كنت بعزف كان يضربني ويشدها مني يكسرها
تتغير ملامح وجه معتصم ويثور غضبه فتشعر بالخوف "
معتصم بعضب حاول تملكه : طول ما انا موجود مش هخلي حد يمد ايده عليكي تاني فاهمه
رحمه : ....
معتصم : بكلمك
رحمه بتوتر : اه فهمه فهمه
معتصم : انزلي تحت عشان العشاء يلا
رحمه : حاضر
نزلت تحت وانا مش فهمه اي الاحساس ده ، ولقيت نفسي بحضن طنط نبيله لا إراديآ كده ، طنط دي هيجلها صرع مني في يوم من الايام والله ..
رحمه : هو علطول بياكل خضره بس كده هو مبجعش زي البنادمين كده
نبيله : معتصم بيه بحب الاكل ديما يكون صحي وفي خضروات
رحمه : اي البتاع الدويره ده هناك بقدونس
نبيله بضحك : ههه لاء ده شبت
رحمه : عرفه انك بتتريقي عليه بس بعرف افرق بينهم ، وده مش شبت
نبيله : ههه لاء تنفعي ست بيت
رحمه: شوفتي
"تقوم بالاكل منه ويقوم بنزول و الوقوف خلف الحائط يراقبها "
رحمه بقرف : ااااع يلهوي
"يبتسم معتصم وينظر لها بعيون ضاحكه "
نبيله : ههه ربنا يسعدك يا بنتي ضحكتني
رحمه : ضحكتك اي ونيله اي ، هو بياكل الاكل ده زي هيموت كده ، هو عنده مرض او حاجه لسمح الله
نبيله : ههه لاء يا بنتي هو متعود عليه
رحمه : يعين عليك يبني ، ده أسوء من الخشاف الي امي كانت بتعمله
يدخل معتصم ويحاول كتم ضحكته : احم احم
نبيله بجمود : الاكل هيتحط حالا معتصم بيه
معتصم ببتسامه : تمام
بصيت لي وكان اول مره اشوفه بيضحك في حياتي فجسمي كلو اتنفض كده وكنت شويه وهقولو ولاه انت جامد كده لي ، اي الضحكه دي معلش ...
معتصم : بتعملي اي هنا
رحمه : امم .. كنت بقول لطنط نبيله تزودلي ملح
معتصم : طيب يلا نخرج
رحمه: وراك
في الليل ...
كانت بحلم بكوابيس وجسمه كلو عرقان حسست علي شعره عشان اطمنه بس مهديش ولقته مره وحده حضني جامد !
معتصم بخوف : متسبنيش عشان خاطري
رحمه : معت..صم مش قادره اتنفس
"يقوم بالاستيقاظ بفزع و يجلس وتقوم بالجلوس بجانبه "
رحمه بحنان : انت كويس
معتصم :....
"تقوم بمسك كتفه بهدوء فيقوم بعناقها "
رحمه : !؟
يتبع الفصل الثامن 8 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية (رواية عوض المعتصم كاملة)