رواية تدمرت حياتي يوم زفافي "اياد ورانسي" البارت السابع 7 بقلم فاطمة الالفي
رواية اياد ورانسي الفصل السابع 7
قاد سيارتة ووصل الفيلا وصعد إلى غرفته
رائها تنام على الاريكة حملها ووضعها بالفراش فرغم وجع قلبة لم يتحمل ان يراها تنام بهذا الوضع المتعب لها .
ظل ينظر إلى ملامح وجهها الطفولى البرئ ويحدث نفسه ؛هل فعلت هذا حقا بنفسها ؛هل رخصت نفسها إلى هذا الحد؛
وبعد طول تفكير استسلم للنوم.
تحدث مع والدتة وعلم انهم رجعو من شهر عسلهم فعلم أن خطتة تمت بنجاح وسوف يبدأ فى باقى الخطة واتفق مع والدتة وتحدث عن مافى داخلة شاركتة الخطة وهى ترسم ابتسامة شريرة على وجهها .
***********
فى الصباح استيقظ من نومة على صراخ الجد بالأسفل.
توجة إلى الأسفل وانصدم عندما رأى الجد يتحدث بعصبية ويصرخ بحفيدة عمرو:
نزلت بسرعة على صوت وصراخ جدها وجدت الصدمة وجود عمرو .
الجد: انت اية جابك بيتى يا حيوان جاى لية مش مكفيك إللى عملتة عاوز تسوء سمعة عيلتك ياواطى عاوز تخلى سمعتنا على كل لسان مش همك عمتك وبنتها ولا همك عيلتك انت اصلا مش متربى ابوك ماعرفش يربيك انا بقى هربيك من اول وجديد
محمود: اهدى يابابا عشان صحتك
احمد: هو مايستهلش عصبيتك يابابا صحتك
احمد: هو مايستهلش عصبيتك يابابا صحتك
محمد: مش هيفضل فى بيتى دقيقة واحدة بعد إللى عملة
نجاة: ابوس ايدك ياعمى خلية هو ابنى وغلط سامحة دة حفيدك
الجد محمد. لا مش ممكن يعيش فى البيت دة تانى
عمرو: ماخلاص مش اياد اتجوزها اية المشكلة بقى مش اياد هو بس إللى حفيدك وانا دايما تزعق فية واهو اياد حامى الحمى اتجوزها المفروض تشكرونى انها اتجوزت اياد مش حضرتك دايما تقول مافيش غير اياد اية مزعلك دلوقتى ياجدى اهو حفيدك إللى بتحبة اتجوز حفيدتك بردو إللى بتحبها والحياة حلوة اهى فى اية بقى
محمد: انت هتفضل طول عمرك طايش وفعلا رانسى مش تستاهل تجوز واحد واطى زيك هى تستاهل تجوز اياد راجل مش عيل زيك
محمد: انت هتفضل طول عمرك طايش وفعلا رانسى مش تستاهل تجوز واحد واطى زيك هى تستاهل تجوز اياد راجل مش عيل زيك
عمرو بابتسامة: كويس انهم لايقين على بعض مبروك يا ابن عمى مبروك يابنت عمتى
رانسى تنظر لة بكرة وتترك الجميع وتصعد إلى غرفتها مرة اخرى.
اما اياد ينظر بغضب: جدى سيبك منة ماتتعبش نفسك فى الكلام معاة
نجاة: انت ياقليل الادب بوس ايد جدك واعتذر
عمرو قرب من جدو: اسف ياجدى انا فعلا طايش عشان كدة ماستهلش رانسى كنت هظلمها معايا حقك عليا بس انا ماليش غيركم لو طردتنى برة البيت ممكن اضيع ياجدى
نجاة: عشان خاطرى ياعمى دة ابنى بردو مش هقدر يعيش بعيد عنى
نجاة: ندى وحياة بنتك تخلية يسامحة ويفضل فى البيت
محمود: خلاص يابابا يقعد فى البيت هيروح فين
ندى: خلاص يابابا عشان خاطرى انا خلاص الموضوع انتهى ورانسى بقت متجوزة دلوقتى مافيش داعى ان ينطرد يابابا
محمد: خلاص تترزع فى البيت بس اياك تعمل مشاكل ساعتها مش هرحمك فاهم
عمرو: حاضر .
صعد اياد بغضب غرفتة
وجدها بالمرحاض انتظر خروجها:
وجدها بالمرحاض انتظر خروجها:
اياد بعصبية: انتى ازاى تنزلى تحت بلبس النوم انتى مش هتعقلى بقى
اياد بغضب: يعنى لو كنتى لابسة قميص نوم كنتى نزلتى بية مش تفكرى الاول قبل ماتتصرفى
رانسى: سمعت صوت جدو وخفت علية نزلت بسرعة
رانسى: وانا كنت لابسة بيجامة مش عريانة يعنى
اياد: ممكن ماتتنقشيش معايا وتسمعى الكلام من غير ما تردى واعملى حسابك كلام مع عمرو ممنوع ومافيش لابس مفتوح ولا ضيق هيلتبس فى البيت البسى إللى انتى عايزة فى الاوضة دى برة الاوضة اياكى المحك لابسة حاجة ملفتة هيكون آخر يوم فى عمرك يارانسى انا مش هتحمل اكتر من كدة فاهمة
رانسى : ماتحبسنى احسن ولا قولك اقفل علية بالمفتاح عشان تتاكد ان مافيش خروج
اياد: كلامى يتسمع من غير تريقة فاهمة
اياد: كلامى يتسمع من غير تريقة فاهمة
رانسى بتوسل: طب هروح الجامعة بس
اياد: انا قولت مافيش ومافيش خروج غير معايا وبس انا نازل الشركة مش فاضى لدلعك
رانسى: طب ممكن موبايلى طيب عشان اكلم صحبتى
اياد: لاء يلى ننزل نفطر وابتسمى وافردى وشك:
رانسى: اووف عايشه فى سجن انا بقى
. . . .
على مائدة الافطار
يجلس الجد يرئيس المائدة وعلى جانبةالايمن محمود ابنة وزوجتة منى وندى بجانبها رانسى واياد وعلى الجانب الآخر ابنة احمد وزوجتة نجاة وعمرو
يجلس الجد يرئيس المائدة وعلى جانبةالايمن محمود ابنة وزوجتة منى وندى بجانبها رانسى واياد وعلى الجانب الآخر ابنة احمد وزوجتة نجاة وعمرو
ظل عمرو بوزع نظراتة بين رانسى واياد ويبتسم فى خبث
استغربت رانسى من قبلتة المفاجاة على وجنتها
استأذن اياد الذهاب إلى عمله وقبل جده وزوجتة
اياد بابتسامة: خلى بالك من نفسك ولو محتاجة حاجة كلمينى ياحبيبتى
رانسى غير مدرك: اوكية
اياد بهمس: تعالى وصلينى الجنينة
رانسى ذهبت معه إلى الحديقه ، وهى مازالت مستغربه ، كيف يستطيع أن يتبدل بين الثانيه والأخرى .
رانسى ذهبت معه إلى الحديقه ، وهى مازالت مستغربه ، كيف يستطيع أن يتبدل بين الثانيه والأخرى .
اياد: اطلعى أوضتك طول مازفت دة فى البيت ماتقعديش معاه ولا تحتكى بيه ولو صدفة حتى
اياد: مافيش مرة تقولى حاضر من غير مجادلة
رانسى: على اساس انى طايقة اشوفة اصلا
رانسى: طب وصلنى معاك عند ملك اشوف جنا والنبى انا لابسة اهو
اياد: اركبى
قاد سيارتة واوصلها بيت ماجد:
. . . .
نزلت من السيارة وقادها متوجة إلى شركاتة
صعدت إلى شقة ملك ودقت الباب وبعد لحظات فتحت لها ملك بفرحة
ملك: رانسي واحشتينى يابت تعالى فى حضن اخوك يافواز
رانسى بابتسامة: وانتى واحشتينى اوى فين جنا
ملك: اسكتى نايمة نوم الظالم تعالى احكيلى ايدو عامل اية معاكى
رانسى بابتسامة: كويس
ملك: والله دة نصيب ياحببتى واياد مش وحش يعنى دة قمر واخويا جدع هيحطك جوة عنية انا عارفة هو حنين اوى
رانسى: اة طبعا انتى هتقوليلى
ملك: اكيد انتى مستغربة انة جوزك بس بعد كدة هتضرى علية واحدة واحدة يمكن عشان كنتى شيفاة اخوكى الكبير هيكون الموضوع صعب فى الاول لكن هتعدو ان شاء الله
رانسى: اممم المهم البت جنا لازم تصحى وتلعب معايا ها بقى ماليش دعوة
ملك: ادخلى صحيها انا مالى ههههه
ملك: ادخلى صحيها انا مالى ههههه
استقيظت جنا وبدأت فى اللعب معها وقضت اليوم فى جو فرح وسعادة بجانب الصغيرة فهى تعشقها وتعشق مروان ابن علا اخت عمرو
فهى تسعد بجانب الأطفال.
وبعد فترة حضر اياد ومعة ماجد
ماجد: السلام عليكم ازيك يارانسى
ملك: رانسى: وعليكم السلام
رانسى: الحمدلله يا ابية
ماجد: ادخل يااياد بيتك ياعم
اياد: ازيك ياحببتى وقبل شقيقتة
ملك: واحشتنى اوى تعالى هتتغدا معانا بقى
ملك: واحشتنى اوى تعالى هتتغدا معانا بقى
اياد: لا مرة تانية جاهزة ياحببتى يلى عشان نروح بقى
رانسى: حاضر
اياد: بوسيلى جنا ياملك
. . . .
سلام عليكم
(Prepare to adjust volume)
وتوجة بها إلى طريق غير طريق الفيلا
رانسى: احنا رايحين فين دة مش طريق الفيلا
. .
اوقف السيارة ونزل منها وانزلها أيضا وهى تمشى بدون علم إلى اين تذهب
صعد بها داخل المصعد ووصل المصعد بالطابق الخامس.
امسك يدها ودخل بها شقة
يتبع الفصل الثامن 8 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول (رواية اياد ورانسي كاملة)