Ads by Google X

رواية وجعلکِ سبباً في توبة الفصل السابع 7 - آلاء فايز

الصفحة الرئيسية

رواية وجعلکِ سبباً في توبة البارت السابع 7 بقلم آلاء فايز

رواية وجعلکِ سبباً في توبة كاملة

رواية وجعلکِ سبباً في توبة الفصل السابع 7

هيام : يوسف ... يوسف 
يوسف : نعم ياماما 
هيام : ناس صحابي معزومين على الغدا بليز إستقبلهم معايا وكمان تتعرف عليهم 
يوسف : سوري مش فاضي 
هيام : عشان خاطري ولو محبتش القعدة أستأذن وامشي المهم لما ييجوا تبقى انت معايا 
يوسف بنفاذ صبر : حاضر 
_______
 مر ساعات والضيوف وصلت :
يوسف اتفاجأ ان الضيوف يبقوا ملك وعائلتها وفرح انه مرفضش طلب مامته طول الوقت بيراقب تصرفات ملك وطريقة كلامها حب كسوفها وحيائها اللي مشفهوش في بنات أميريكا ولا البنات اللي عرفهم في مصر ..
أما ملك كانت حاسس بكمية توتر والاكسجين بيقل في المكان ..قلبها بيدق وفرحان وعقلها بيقول لا دا مش شبهك وعكس اخلاقك 
هيام لاحظت ان يوسف مطلبش يمشي وبدأت تطمن ان خطتها هتنجح 
وقت صلاة المغرب ملك حبت باباها يصلي بيهم جماعة بس يوسف أستأذن وقال وراة شغل ..ملك فهمت انه بكدب ودعتله في صلاتها بالهداية 
_ ____ __ 
محمود : اية ياعم أتأخرت كدا لية ؟! 
يوسف : متأخرتش ولا حاجة ..المهم نفذت اللي طلبته منك ؟  
محمود : ايوة ومن بكرة الشغل هيبدأ ..بس لية ؟! 
يوسف : لية اية؟!!! 
محمود : لية عايز تشتغل وانت معاك فلوس عمرها ماهتخلص يعني ملوش لازمة الشغل 
يوسف : تعرف انا عمري مااتخيلت اني اشتغل او امسك شركات والدي بس لما فكرت يبقى انا المستفيد ك فلوس وكمان اسمي هيكبر 
محمود : وتنام بدري وتصحى بدري وتبطل سهر وشرب وتجوز وتكون اسرة ..آية ياعم الفيلم القديم دا 
يوسف : لا لا انا مقدرش ابطل شرب اصلا لازم اشرب عشان انسى وعشان اعيش ...بس لية انت تشرب !! اتربيت وسط ناس بيحبوك ولاقيت الدفى وبنت بتحبك مستعدة تعمل اي حاجة أجل سعادتك بس معرفش لية مطنشها ومشكلتك الوحيدة انك بتسقط بس انت قادر تحلها وتذاكر لية تضيع نفسك بالشرب ؟! 
محمود : المشكلة في الفلوس ياصاحبي ... البنت اللي حبتها زمان سابتني عشان واحد اغني مني والبنت اللي بحبها دلوقتي مش قادر اعترفلها بحبي عشان الفرق الاجتماعي اللي بينا وخايف الغلطة تتكرر تاني وهي كمان تسبني في الاخر ..انا عارف من زمان انها بتحبني ومعتمد افكرها بأنها زي أختي مش عايز اعلقها بيا ولا انا أتعلق بيها وادي لنفسي امل جديد ..عرفت لية بشرب وعايز انسى ؟! 
يوسف : فكرك دا الحل !! الحل انك تذاكر وتجتهد وبعد ماتتخرج هتشتغل وعشان تكبر لازم مجهود وبعد المجهود هتلاقي النتيجة ووقتها مشاكلك هتتحل ..اعترفلها بحبك وبلاش تضيعها منك
محمود : ----------- 
يوسف : ساكت لية ؟! 
محمود : انت إنسان غريب اوي ..جواك عكس اللي ظاهر قادر تتغير بس بتكابر وتدي فرصة للماضي انه ينتصر عليك 
يوسف : كلنا جوانا خير ومبنبقاش راضيين عن اللي بنعمله وبندي فرصة للشر ينتصر ..محتاجين لحد يقف جنبنا ويفكرنا بالخير دا .. وانا واثق زي ماالزمن غيرنا للأسوء هيغيرنا للأحسن..حط أيدك في ايدي ياصاحبي واوعدني انك هتتغير 
محمود بأبتسامة : اوعدك 
يوسف : بس في حاجة كدا عايزة أفهمها 
محمود ضحك : عارف سؤالك "غمز" ملك ؟؟ كنت بستمتع وانا بضيقها وكمان وانا شايف غيرت منار متقلقش هي مش في دماغي اصلا ...متستغربش ظاهر اوي انك واقع ياصاحبي 
يوسف : دا مجرد سؤال ..بقيت واقع !! ..بصراحة انا متلخبط مش قادر احدد إذا كنت بحبها ولا مجرد أعجاب بشخصيتها او عشان مختلفة عن اي بنت شوفتها 
محمود : وأخيرا بنت قدرت توقع يوسف بيه المنشاوي واتلخبطه بالشكل دا ... "بغمزة " هي تلخبط برضو 
يوسف بعصبية : متخلنيش انسى انك صاحبي واموتك في ايدي 
محمود : دانت واقع اوي ... قصدي تشرب اية ؟؟ 
____ 
تاني يوم في الجامعة : 
سارة : عندي ليكي خبر جامد جمود 
ملك : قولي وربنا يستر 
سارة : بصي ياستي الكلية هتوفرلنا تدريب في شركة وبعد مانتخرج هنتوظف فيها بكل سهولة 
ملك : وأية مصلحة الشركة في كدا ؟! 
سارة : الشركة محتاجة ل موظفين وكمان مهندسين بكفاءة عالية يعني المهندسين اللي هيتدربه لازم يبقوا حاصلين على إمتياز  وقبل ماتبدئي تدريب بتمضي عقد انك هتشتغلي معاهم بعد التخرج بس ...
ملك : بس اي ؟! 
سارة : صاحب الشركة يبقى يوسف المنشاوي 
ملك : ----------- 
ياترا ملك هتوافق على التدريب بعد ماتعرف الأسم ؟! 
يتبع الفصل الثامن 8 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent